Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Auto budoucnosti se řídí samo

Vydáno: 09. 05. 2014  |  Aktualizováno: 18. 05. 2014   |  Počet zobrazení: 6636

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

V době, kdy se rozděluje trh, a jednotlivé automobilky hledají strategického partnera, který se bude starat o srozumitelné rozhraní mezi řidičem a vyspělou elektronikou ve vozidle, zcela nečekaně společnost Linde Material Handling na semináři určeném pro novináře a své partnery, předvedla vizi automobilu budoucnosti. Samozřejmě, že něm se podílí vícero firem, ale podívejte se i vy na představu, jak (možná) jednou budeme jezdit autem a kde se nachází tak zvané autonomní řízení vozidel.

Auto budoucnosti

Auto budoucnosti


Ale abychom nejprve dokončili úvodní myšlenku. V současné době se vše stává chytrým a tak se hledá, jak to, co bylo ještě včera „jen" uživatelsky přítulné, dávalo navíc ještě nějakou další přidanou hodnotu. A tak zatímco auta dříve jen jezdila, dnes se z nich mají stát chytré automobily, které dokážou nabídnout podobné funkce jako třeba chytré telefony nebo tablety, například navigaci nebo ovládání multimédií. Takže z různých proprietárních systémů každé automobilky nebo automobilového koncernu se zřejmě přejde na služby, které už dlouhodobě slouží třeba v mobilech.

Možná jsem to trochu zamotal, ale chci říci to, že třeba o navigaci ve vozidle, jež byla zajišťována v podstatě jednoúčelovým zařízením nebo softwarem, se bude starat aplikace typu Google Maps nebo třeba naprosto famózní aplikace Waze, beroucí v potaz provoz kolem sebe sledováním hlášení jednotlivých ostatních „wazerů" nebo automatickým sbíráním údajů, které v daném místě právě hlásí jejich navigace.

To znamená, že se bude používat méně aplikací, které ale budou ladit a používat více lidí, což povede k tomu, že se budou moci dále a rychleji vyvíjet a tyto v podstatě služby se stanou operativně dostupnými tam, kde bude možný příjem internetu.

Abych to ještě zjednodušil. Dnešní chytrá navigace využívá signálů RDS, šířených na vlnách vysílačů v pásmu FM k tomu, aby upravovala informace o průjezdnosti tras. Tyto informace musí do centra RDS někdo nahlásit (policie, dálniční oddělení), někdo je někam musí zadat, pak se předají do RDS k vysílání - ale než se to stane, uběhne nějaká doba, po kterou můžete dostat do dálniční nálevky, ze které už nemůžete vycouvat. A naopak. Po odstranění překážky bránící v jízdě trvá mnohdy dlouho, že se informace na RDS o tom, že není třeba už na takovou překážku upozorňovat, odstraní z vysílání RDS.

Online systémy typu Waze však řeší problematiku navigace ihned. Všichni, kdo používají tento software, vědí, že se přihlásíte a pokud někde na chvíli zastavíte, tedy tam, kde Waze nepředpokládá, že byste stál měli - třeba na dálnici - optá se, zda je v cestě nějaká překážka. Nebo vy sami proaktivně sami zadáte, že stojíte v koloně. A Waze si pro danou silnici či celou oblast sám udělá přehled a hlásí ostatním, že silnice je nacpaná a vás rovnou vede jinudy (když zjistí, že třeba ulici Plzeňskou v Praze 5 auta jezdí rychlostí 5 km/h, přesměruje vaši jízdu do souběžně vedoucí ulice Holečkovy).

Chytré operační systémy v autech

A protože vše už bylo vymyšleno, automobiloví výrobci se rozhlížejí kolem sebe a své autonomní ovládací systémy chtějí přizpůsobit světovému standardu. A tak třeba Audi, General Motors, Honda a Hyundai ohlásily spolupráci s Google a právě operační systém Android se má stát rozhraním mezi řidičem a elektronikou ve vozidle. Ostatně proč ne? Na dotykovém displeji automobilu to půjde snadno - a hodně lidí už systém ovládání aplikací Google pochopilo a přizpůsobilo se jí. Takže není problém ovládat aplikace i v autě.

Jiní výrobci zase pojali touhu zavést do svých vozidel operační systém Applu iOS. Podporu jeho systému vyhlásily automobilky General Motors (ejhle, jak to krásně hraje na obě strany), Mercedes-Benz (to se dalo čekat, oboje dvoje je považováno za luxus), BMW i Honda (která to rovněž hraje na obě strany). Do automobilů se dostane i systém QNX od BlackBerry, společnosti, která už byla odepisována - zde ve spojitosti s ovládáním některých funkcí (CarPlay) ze zařízení firmy Apple. Toto považuje za moderní například Ford, který chce zavést tento systém do svých chytrých vozů, smart cars.

Cílem této změny je docílit, aby se v automobilu staly dostupné funkce, známé z běžného života v digitální domácnosti, jako je například Apple TV, možnost sdílení služeb jako je Hudba Google, zmíněný CarPlay nebo sdílení multimediálního obsahu v autě, tedy například stremování videa z vašeho domácího multimediálního serveru NAS. Nevylučuje se ani možnost ovládat multimediální prvky vozu přímo z chytrého telefonu či tabletu.

Doba už nazrála a poté, co byly tyto chytré technologie a strategická společenství mezi výrobci automobilů a elektroniky předvedeny v lednu na veletrhu CES v Las Vegas, zcela určitě bude možné tento pokračující trend vysledovat i na výstavách elektroniky, jako je třeba IFA 2014 v Berlíně. Je to vše jen o konvergenci chytrých služeb, o které jsme nedávno psali v článku o tiskové konferenci právě k veletrhu IFA 2014.

Jak to vypadá

Cest k automobilům budoucnosti je ale mnoho. A jedním ze směrů je i autonomní řízení vozidla, které by mělo umožnit převzetí řízení vozu od řidiče, který by se tak mohl věnovat za jízdy i jiným činnostem. Nejdále v této oblasti je zcela jistě Google, jehož automobily (Toyota Prius, Lexus RX350) brázdí silnice Nevady a Kalifornie, a které dostaly výjimku, umožňující takové řízení. Zatím ale stále probíhá pod dohledem testovacích řidičů.


V Evropě jsem se při sledování vývoje samořiditelných automobilů dostal ke značkám BMW a Mercedes-Benz. Jejich vozidla s výjimkou z přísné legislativy (ta neumožňuje autonomní řízení vozidel, což je jedno z velkých omezení rozvoje takových automobilů - zatím) probíhají s nasazením chytrých systémů pro zjišťování polohy vozidla, volnosti a průjezdnosti trasy před vozidlem za účasti profesionálních testovacích řidičů, kteří dokážou ihned převzít řízení od automatického systému v případě krizové situace.

I přesto jsou pokroky těchto automobilek - a třeba i švédského Volva - velmi pozoruhodné a některé při této činnosti vyvinuté části se už staly součástí výbavy vozidel. Například už se můžete setkat s adaptivními tempomaty, které si dokáží udržovat odstup od před vámi jedoucího auta nebo bezpečnostní systém na ochranu chodců, který vyvinula právě jako „odpad" při výzkumech automobilka Volvo. Tento systém dokáže automaticky zastavit vozidlo, pokud se v cestě objeví nenadálá překážka, jako je například vyjetí cyklisty z vedlejší ulice nebo jeho úhybný manévr při souběžné jízdě před vozidlem či vběhnutí dítěte pod kola vozidla.

Budoucnost stála před námi

Jedním z nejúspěšnějších elektromobilů na americkém trhu jsou vozy Tesla. A tak se nelze divit ani tomu, že takový vůz se stal konceptem , na němž spolupracuje spousta firem, aby přivedly na svět elektromobil bez emisí a přitom by byl i samoovladatelný. Koncept, vystavený na předváděcích dnech společnosti Linde Material Handling, není ale nelogický. Linde MH se totiž zabývá výrobou vysokozdvižných vozíků a transportem v logistických centrech a tak dále. A mimo jiné je i výrobcem motorů i motorových celků pro vysokozdvižné vozíky. To znamená třeba přední nápravy pro vysokozdvižné vozíky, která má dva motory a její elektronika je vybavena elektronickým samosvorným diferenciálem. To znamená, že elektrický vozík se může otočit prakticky na místě. Zadní, řiditelná kolečka, se totiž mohou vytočit i více, než o 90°na jednu či druhou stranu a pak je nutné při tomto manévru, aby se jedno kolo přední hnané nápravy otáčelo jedním směrem a druhé naopak - směrem opačným. A právě zkušenosti při vývoji hnacích náprav využili návrháři při vývoji tohoto vozidla - konceptu pro další roky.


Další firmy, které se podílely na vývoji tohoto vozu, najdete napsané na dveřích na přiložených fotografiích. My vám jen sdělíme, že u evropské premiéry tohoto vozu byla DigitálníDomácnost.cz jedním z exkluzivně pozvaných.


Principem činnosti vozu je napojení na řídicí systém, jehož signály tento vůz přijímá a podle nichž vede vozidlo vpřed. Volant, jak můžete vidět na přiloženém videu i obrázcích, je posuvný ze strany na stranu, stejně jako pedály. „Kříšťálová koule" nad volantem slouží k předávání informací řidiči a umožňuje i částečné promítání informací na čelní sklo. Sedadla řidiče i spolujezdce jsou otočná do protisměru a tak řidič poté, co předá řízení elektronice v automobilu, odsune volant doprostřed palubní desky, otočí své sedadlo a se spolujezdcem si natáhnou nohy a přitom mohou sledovat třeba film na obrovské obrazovce obklopeni zvukem mnohokanálového zvukového systému pocházejícího z dílen firmy Harman.


Pokud by vás televize nezaujala, můžete vzpřímit opěráky zadních sedaček a můžete na palubu přizvat další dva cestující, se kterými můžete trávit dlouhou cestu v příjemné pohodě vyprávěním si historek tváří v tvář.

Tento koncept je velmi zajímavý a je to jeden ze směrů, kterým se může individuální doprava v blízké budoucnosti ubírat.



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

0

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód HJF556.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód ETY774.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód CNG674.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (0)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.









Kontextová navigace

Úvodní strana Auto budoucnosti se řídí samo

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X