Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Berlínská IFA 2010 v rytmu 3D

Vydáno: 04. 09. 2010  |  Aktualizováno: 19. 09. 2010   |  Počet zobrazení: 9161

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

Pokud jste počítali s tím, že na letošním největším evropském veletrhu spotřební elektroniky - IFA 2010 v Berlíně - uvidíte všechno, co se týče 3D, určitě jste hádali správně. 3D totiž bylo na každém kroku a až na několik výjimek tu nic jiného k vidění nebylo. 3D prostě táhne jako dobrý marketingový tah. Pokud byste ještě na IFA 2010 chtěli vyrazit (končí až 8. září 2010), pak to ale určitě stojí za to!

Loewe Reference na IFA 2010. Bez komentáře.

Loewe Reference na IFA 2010. Bez komentáře.


Protože fotky z IFA 2010 se ještě stahují, a protože ještě máte šanci na tento veletrh vyrazit, shrneme v tomto článku první dojmy, které v nás výstava zanechala. I když se může z úvodního sloupku zdát, že byla příliš jednotvárná, pak tomu moc nevěřte - každý si nakonec našel to, co hledal.

Kde ale začít? Vezměme to jako první dojmy z výstavy, přičemž podrobnější komentáře a představení novinek si necháme na další články, které budou následovat. Není totiž kam spěchat, protože většina novinek je určena pro německý, francouzský a anglický trh - uvedení většiny novinek na trh český bude ještě chvíli trvat. Takže nám nic neuteče - i když, spousta výrobků, prezentovaných na IFA už buď je, nebo v blízké době hned po veletrhu bude na našem trhu k dostání.

3D jako z partesu

Začneme firmou Panasonic, která si totiž první místo zaslouží. Ze 3D šílenství totiž udělala opravdový zážitek. Jistě víte, že Panasonic se podílí na zpracování 3D obrazu tím, že už loni představil 3D kamery pro profesionální sféru a není žádným tajemstvím, že spousta sportovních přenosů už je realizována právě díky jeho technologiím. Panasonic ale v první polovině roku představil 3D kameru snímající ve Full HD (1920 x 1080 obrazových bodů) a nesoucí označení HDC-SDT750. Ta je určena pro poloprofesionály, ale i pro běžné uživatele. A ejhle, ačkoli ji měl na trh uvést na podzim, kamera se na trhu zcela nečekaně objevila už v polovině prázdnin za velmi přijatelnou cenu 30 tisíc. To nečekal nikdo.

Poznámka: Tady si neodpustíme jednu poznámku. Pravým „mistrem" v uvádění čehokoli na trh se už  po několik let jeví společnost Sony Ericsson, která pravidelně na jaře předvede všechny modelové řady telefonů, na které pak opravdu věrní fanoušci pravidelně čekají dlouhé měsíce. Že tím firma přichází o zákazníky, je jasné, jak ukazuje neustále se tenčící podíl firmy na trhu mobilních telefonů. To je třeba i případ očekávané a na IFA 2010 prezentované horké novinky Sony Ericsson Xperia X10. Ta se objevila v polovině prázdnin, používá „dosluhující" operační systém Android 1.6, a aplikace pro tento telefon vznikají „za pochodu", přičemž výrobce slibuje, že bude možný upgrade na verzi 2.1. Kdy, to se neví, ale firma už stačila během měsíce zásobovat uživatele dvěma inovacemi firmwaru, které nejen zlepšily funkčnost, ale v některých případech u určitých aplikací dokonce tuto funkčnost vůbec umožnily (příkladem budiž mapový software a určování polohy). Podobně na tom je Toshiba, která vehementně médiím představila svůj tablet FOLIO 100 rovněž s operačním systémem Android, ale na tiskové konferenci byli pánové z této firmy velmi opatrní - uveden bude „prý" později na podzim (pozn. red.: kdybych chtěl být „hnusný", dodám „který?", ale nebudu). Na těchto dvou případech demonstrujeme, že každé zaváhání stojí společnosti spoustu peněz, které z trhu a z lidí nedostane, protože lidé si logicky vyberou „něco jiného", dostupného hned a od jiné firmy…

Panasonic ale nezaváhal a ve velmi dobře koncipovaném stánku využil právo „první noci", jak lze prezentaci 3D kamery nazvat. Na pódium přizval krásné umělkyně, které za pomoci různobarevných předmětů (Panasonic se nebál nasadit ani stříbrné a lesklé předměty, se kterými bývá při zobrazení problém) pak tyto předměty nastavovaly objektivům pevně instalovaných kamer. Při tom se úžasně vlnily a tak publikum rozmístěné pod pódiem mohlo vidět live projekci a pokud vstrčili nos pod 3D aktivní brýle přimontované na stojanech, ihned se mohli přesvědčit o realitě prostorového efektu. Panasonic zdvihl hozenou rukavici, kterou si před tím sám ušil, a tak v boji s ambiciózními Korejci (LG), super ambiciózními Korejci (Samsung), váhavci (Sony) a těmi, kteří kamery nemají ve výrobním programu, uštědřil poměrně dost velký políček. Ve stánku Panasoniku totiž lidé ihned viděli výsledky toho, že 3D není duchařina, ale naprostá realita.


Po velkém váhání si jako druhou necháváme společnost Philips. Ta je v našich zeměpisných šířkách velmi dobře zavedena a má tady i spoustu fandů, třeba díky holicím strojkům, které jsou neodolatelně příjemné. Philips zážitek při holení umocnil novou řadou 3D holicích frézových strojků, které nevynechají ani jeden vous a holí na sucho i na mokro. To si ostatně mohl každý muž na stánku Philipsu vyzkoušet skutečně na vlastní kůži.

Krásně modelované asistentky v přiléhavých kombinézách doplňovaly slavnostní okamžiky pádu vousů do umyvadel a leckterý zájemce podstoupil sekání porostu jen proto, aby přitom mohl obdivovat v zrcadle krásné, skoro metr osmdesát vysoké urostlé modelky, předstíraje, že se s maximálním soustředěním holí.

A bylo se na co koukat. Strojky jsou výjimečné, stejně tak i jejich ceny - bohužel, protože za špičkovou kvalitu se totiž platí. Ale i zkušební důchodci byli hrdí, když mohli předvést hosteskám i svým doprovodům, jak úspěšně jejich porost pod náporem tří frézek strojků Philips krásně a rychle odpadá…

Pardon za oslí můstek, ale napsali jsme, že článek bude spíše o pocitech. Takže: zpět do 3D reality. Philips hned ve vchodu do „svého" pavilonu ukázal úplnou bombu: prezentoval zde 3D televizor, který nepotřebuje díky na LCD panelu integrovaným čočkám ani aktivní, ani pasivní brýle! To je dost drsný krok od firmy, která teprve letos na jaře představila jako jedna z posledních podporu 3D u svých televizí! Ukázat lidem v době, kdy „brejlí" na 3D obraz přes aktivní brýle, hm, to chce opravdu silné povahy. A co víc, prototypy této televize byly k vidění ještě na dalších místech na berlínském výstavišti a jejich sledování vyvolávalo slastné mručení samců, kteří na ně koukali.

Osobní poznámka autora: Před třemi čtyřmi lety jsem měl možnost vidět rovněž u Philipsu prototyp tohoto principu zobrazení jako záběry z jedoucího auta - a už asi také víte, že tehdy jsem se z toho málem pozvracel. Ale už tehdy byl obraz velmi přesvědčivý. Dnešní 3D bez brýlí je ale zase o kus cesty dále. I když - chce to pořad sledovat v klidu. Pokud se totiž kolem obrazovky pohybujete, začnete vnímat „mikročočky", které se zobrazují na obrazovce. Pro, kteří nechápou, bych obraz přirovnal ke 3D stereoskopickým obrázkům - tedy těm plochým ve formě pohlednice s vertikálním „čárkováním", které umožňuje každému oku vidět něco jiného - a tím vzniká stereoskopický dojem. Ale - klid: pokud Philips neurychlí vývoj této technologie, máme ještě, podle slov odborníků, na tento systém čas tak čtyři až pět let. Cena samotného panelu byla odhadnuta předvádějícím technikem na něco přes čtvrt milionu korun…

U Philipsu jsme se pokochali tu i superšpičkovou televizí Cinema s poměrem stran obrazu 21 : 9 v limitované platinové edici.

A šup k Sony. Bohužel Sony už delší dobu nejistě přešlapuje na místě - a nejen u nás. Pro autora ne příliš designově vydařená letošní edice televizí, byť s možností zakoupit s integrovaným tunerem pro příjem satelitního obrazu DVB-S/S2, je toho důkazem. Překombinováno.

Ale i tak zde předváděla na megalomanské obrazovce sportovní přenosu, kdy diváci mohli mít nasazeny jen 3D pasivní brýle, které fasovali u vchodu do Sony arény. Témata? Fotbal, tenis, tuším i golf. Diváci slastně hýkali a propadali do prostorového snění a skoro uhýbali před letícími míči, ale my se ptáme, pročpak asi nebyl prezentován hokej?

Poznámka: Hokej nebyl prezentován zcela záměrně, protože potřebuje pro 3D zobrazení přenést spoustu dat. Mnohem víc, než u fotbalu. Bílá plocha, na ní hráči v barevných dresech, a pak miniaturní černý puk. Takže, až se tvůrci obsahu uráčí ukazovat hokej ve 3D - a tohle není jen problém Sony, ale problém obecný -, pak začněte uvažovat o koupi řetězce 3D s televizorem. Autor osobně hokej nikdy na 3D televizi neviděl, pouze sporty, které nejsou tak „agresivní" na střídání barev. Pochodující golfoví borci na zeleném greenu, tu a tam patující z písečných jam, fotbálek - pohoda a klídek opět v zeleném. Ve vší úctě, moc se nehýbající pozadí při tenise, kde se diváci dokonce ani nesmí hýbat, aby obraz byl co nejlepší (tedy samozřejmě není to kvůli televizi, ale kvůli hráčům primadonám). Ale hokej? Ostrá bílá, kolem různobarevní šílící diváci, rychlé nahrávky, kličky, malý černý puk, barevné dresy, mezitím rozhodčí v pruhovaných černobílých dresech, kteří se ještě nepřizpůsobili trendu z fotbalu, kde jsou už také „rozumně" barevní, aby nenutili kodeky vysílat obrovská množství dat k divákovi. Velké kontrasty mezi světlem na bílé ledové ploše a tmavými místy v hledišti. Pokud se někdo z vašich kamarádů vyzná v kódování obrazu různými kodeky, úpotvrdí, že tady je do obrovská darda na data. Zkuste se tedy jen tak zeptat zeptat, ať vám někdo ukáže hokej ve 3D. Dostanete odpověď: „Jasně, jde to, ale ukázat vám to nemůžeme." Autor dodává - a ještě chvíli s tím bohužel budeme muset vydržet. Hokej je takové malé tajemství…

Překvapení IFA 2010

Posledním mohykánem na poli technologie OLED je LG. Předvedl tady ale docela dobře ukazující sestavu mimořádně tenkých televizorů postavených na  bázi OLED.
Na závěr tu z prvních dojmů máme několik překvapení - telegraficky. LG jako jediný osamělý běžec na trati stále pilně pracuje na technologii OLED, která měla být záchranou pro kvalitní obraz, ale kterou „vykolejil" nástup technologií LED.

Ostatně slovo LED se pro valnou většinu lidí - a nejen u nás - pojí s firmou Samsung, která vnutila lidem, že má něco jiného, než ti ostatní. Ne, vážení přátelé, LED u Samsungu je to samé jako LCD, ale k podsvícení zadního panelu, umístěného za LCD deskou se používají LED diody, které ale Samsung dokázal u některých vyšších modelů šikovně rozmístit tak, aby mohl ovlivnit jas v podstatě každého barevného bodu na LCD panelu. Takže LED televize Samsung rovná se běžná televize LCD s LED podsvícením u ostatních výrobců. Nic víc, nic míň. Takže vlastně LED televize má dnes v podstatě každý slušný výrobce - ale jen Samsung dokázal slovo LED prodat.

Jinak tady na IFA 2010 ale Samsung odvedl standardní výkon, jako bombu tu představil komunikátor řízený opět operačním systémem Android 2.x, přímo se vnucuje označení „antiPad", ovšem s názvem Galaxy Tab. I když proti iPadu je to mrňous, má totiž menší obrazovku.

Totálním průšvihem byla účast japonské firmy JVC. Tady toho, co z ní zbylo. Tristní obraz prázdné haly neoživila ani sexy vypadající, ale trochu unavená, hosteska u nádherného auta, vybaveného elektronikou od JVC. Této firmě zbylo opravdu málo: Boom Blastery s v Evropě blíže nespecifikovanou cílovou skupinou - jde o přenosné přístroje na přehrávání hudby na baterie, které ale mají spíše zatím možnost uplatnění v černošských harlémech v Americe, než u nás - ve vší úctě - ale zvuk mají opravdu špičkový! Pak tu je pár kamer včetně podvodní verze, elektronika pro auta. Tečka. Opakujeme tečka. Dřívější velmistr v televizorech totiž už tuto divizi nepodporuje, nepředstavil ani žádné domácí systémy. V Německu se na výstavě spojil s Kenwoodem. Umístění jejich společného stánku v jakémsi „apendixu" vedle Panasoniku ale bylo chybou - a o mnoho pohybově nadanější a vyšší a krásnější a inteligentnější a šikovnější hosteska u auta nabitého elektronikou Kenwood těžko zachraňovala situaci, ač byla neustále v obklíčení důchodců, kteří na výstavu přijeli svým Oplem Astra a všetečně se od ní snažili dozvědět, jak vytunit své fáro tak, aby babka na vedlejším sedadle nadskakovala při poslechu „blásmuzík".

Prozatím konečná, článek bude pokračovat, jakmile se nám podaří vytřídit přes osm stovek fotografií, které jsme z IFA 2010 přivezli. Podíváme se v něm podrobněji na některé věci, které hýbou světem. Třeba to, že spotřebiče opět dostávají klasické vypínací tlačítko - říká se mu „ekologické", ze kterého měli druhé Vánoce ve spoustě stánků. Nebo na to, že myčka přebornice od Bosche umyje nádobí pouze s 0,73 kW elektrického proudu a na „ošprcnutí" jí stačí jen sedm litrů vody. Za účelem šetření vody si ponechává dva litry vody z posledního oplachu na předmytí další dávky v rezervoáru, vypadajícím jako tlusté střevo - na obrázku ho vidíte mezi sedmičkou a písmenem L. Nebo že kávovary jsou hitem. Nebo třeba to, že nechat si omýt na toaletě zadní a spodní část svého těla už není jen přáním, ale skutečností, stejně jako vyhřívané sedátko. Nebo že Grundig dělá úsporné žárovky a kalkulačky - světe div se, věděli jste to vůbec?

Nebo - víte co, přijďte si přečíst další příhody našince v kolotoči berlínského veletrhu IFA 2010 za pár hodin, startovní výstřel opět slavnostně zazní na stánkách Facebooku, kde jste určitě příznivci.



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

2

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód DJF489.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód YAF917.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód YAW839.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (2)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.

Milan Loucký  | 78.80.27.---

Pro Martina: až se prohrabu tou IFA 2010, tak se určitě vrátím k principům LED TV od Samsungu. Slibuju, stejně jako konečně napíšu ty domácí síťové servery NAS... Ono to s těmi platy LED, jak píšete, tak úplně přesně není, tohle, co píšete, už má skoro každý. Těch principů je několik, uvidíte. Korejci totiž na celou věc šli jinak a dokážou modulovat jas prakticky každého bodu LCD na podsvětlovacím LED platu. Jj, není to snadná věc, ale nese to výsledky, je to v podstatě geniální zařízení, na kterém jsou postaveny televize Samsung řady 8000 a 9000... Milan

Martin Vítek  | 94.113.26.---

LED TV, jako propaguje Samsung se od běžných TV s LED podsvícením přeci jen trochu liší.... Samsung má LCD panely podsvícené "platem" LED diod a proto s lepšími vlastnostmi. Běžné panely s LED podsvícením jsou řešeny tak, že je na spodní (či vrchní) straně prostoru pod LCD panelem jedna řada LED diod a světlo z ní je přes (zjednodušeně řečeno) odraznou desku posíláno přes LCD panel... Samozřejmě to není specialitou Samsungu, jsou to prostě dva způsoby prosvícení LCD panelů. Varianta s přímým prosvícením je výrazně kvalitnější (ale bohužel i o něco dražší) než varianta s odraženým světlem...









Kontextová navigace

Úvodní strana Berlínská IFA 2010 v rytmu 3D

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X