Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

E-shopy jedou, podvodníci ale těží z hygienické krize

Vydáno: 19. 04. 2020  |  Aktualizováno: 20. 04. 2020   |  Počet zobrazení: 945

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

Koronavirus, karanténa a hygienická opatření vlády ochromila prodej v kamenných obchodech i chuť zákazníků nakupovat tam, kde je to dovoleno. Jejich pohyb se tak viditelně přelil na internetové obchody. Obchodování po internetu přináší riziko, kdy nikdy nevíte, zda obchod s lákavou nabídkou zboží pošle nebo zda bude funkční či bude splňovat slibované parametry. Jak se bránit? Jde to? Ano, jde!

E-commerce

E-commerce


Jak tvrdí Asociace pro elektronickou komerci, e-shopy jsou nyní vytížené stejně jako v období před vánočními svátky. Podle zkušeností DigitálníDomácnosti.cz z praxe pohyb zboží v současné době vánoční provoz dokonce převyšuje. S obecně zvýšeným užíváním internetu rostou během doby pandemie nejen rizika kyberkriminality, ale i pravděpodobnost naletět podvodným internetovým obchodníkům.

„I díky e-shopům se udržuje český maloobchod alespoň v omezené míře v chodu. V řadě kategorií se prodejci nezastaví. Na druhou stranu ne všem internetovým obchodům obraty stoupají," říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Nyní je valná většina nepotravinářského retailu stále uzavřena. Za běžného chodu představují internetové obchody zhruba pětinu tuzemského retailu, avšak teď na nich stojí prakticky vše. Patrné je to i například i na pohybu osob v obchodních centrech. Společnost M2C, která se stará o facility management v největších obchodních centrech v Česku, uvádí 70-90% úbytek zákazníků. „Vzhledem k stávajícím omezením nyní záleží zejména na typu obchodního centra, jeho poloze, skladbě nájemců a také na tom, jaké jsou v tom kterém centru typy prodejen potravin především hypermarkety," říká Jaroslav Zoubek, ředitel divize obchodních center M2C.

Při nakupování na internetu sice zákazník minimalizuje pravděpodobnost nákazy, hrozí mu zde však jiná rizika. Kromě toho, že mu může být zboží doručeno poškozené nebo jinak znehodnocené, taktéž se může stát obětí podvodného e-shopu, načež mu po zaplacení nemusí přijít vůbec nic. „Strategie je obvykle poměrně jednoduchá. Nabídnout lákavé zboží typu iPhone za výrazně nižší cenu než férové internetové obchody a vybrat peníze předem bez možnosti kontroly. Po krátkém období následuje odpojení webové stránky," popisuje Jan Vetyška z APEK.

Varující jsou také výsledky výzkumu šesti evropských spotřebitelských asociací - Which (Velká Británie, Stiftung Warentes (Německo), Altroconsumo (Itálie). Consumentenbond (Nizozemí), Test Aankoop (Belgie) a Forbrugerrĺdet Tænk (Dánsko). Test celkem 250 produktů z populárních mimoevropských on-line obchodů Aliexpress, Wish, LighinThebox, eBay a Amazon odhalil, že 66 procent z nich neprošlo relevantními testy bezpečnosti. Jak uvedl server ecommmercenews.eu, bezpečnostními testy neprošlo například 7 ze 7 alarmů na oxid uhelnatý nebo 11 z 12 cestovních adaptérů! Sdružení spotřebitelů ve Velké Británii otestovalo poplašné systémy na dým a oxid uhelnatý a ten některé ze systémů vůbec nebyly schopny detekovat.

Podle Vetyšky se nyní podvodníci ucítili příležitost vydělat i na nedostatkových hygienických potřebách, což se odráží na zvýšení ceny zboží nebo uváděn informace o tom, že výrobek je skladem, byť tomu tak ve skutečnosti není.

Pokud byl zákazník při nákupu podveden, jedním ze způsobů, jak vyřešit nešťastný nákup je tzv. chargeback neboli reklamace platby. V praxi jde o situaci, kdy může zákazníkovi jeho banka vrátit peníze za vadné nebo nedoručené zboží objednané a zaplacené přes internet. Spojí se totiž s bankou, kde má vedený účet podvodný obchod. K tomuto kroku je na místě se uchýlit ve chvíli, kdy samotný prodejce nereaguje.

Povinností banky je posoudit reklamaci podanou klientem a v oprávněných případech na základě mezibankovních dohod použít výše zmíněný chargeback, který umožňuje bance skrz mezinárodně platný systém získat peníze zpět od banky nepoctivého obchodníka.

Hrozby kybernetického prostoru dnes berou v patrnost i pojišťovny. Pojišťovna Uniqa například nabízí svým klientům tzv. kybernetickou asistenci, která se zaměřuje na ochranu při zneužití platební karty, osobních dat, při napadaní počítače hackery či škodlivými viry, ale i při poškození pověsti na sociálních sítích nebo kyberšikaně a stalkingu.


Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

0

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód PIS593.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.











Kontextová navigace

Úvodní strana E-shopy jedou, podvodníci ale těží z hygienické krize

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X