Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

IFA 2016: HDR, OLED, VR a znovuzrozené Hi-Fi

Vydáno: 15. 09. 2016  |  Aktualizováno: 15. 08. 2017   |  Počet zobrazení: 2070

Autor:  Vojtěch Loucký Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

Pokud jste v první zářijové dny vyrazili do Berlína na každoroční veletrh spotřební elektroniky IFA, určitě jste si nemohli nevšimnout jedné pozoruhodné věci. Tou byla zase jen evoluce, jako by vystavujícím docházel dech a neměli co „opravdu nového" ukázat. A i když tu bylo k vidění několik zajímavých technologií, nazval bych - až na malé výjimky - celý letošní veletrh slovy: tak trochu nuda. 

IFA 2016

IFA 2016


Pro mne letos - v abecedním pořadí - byly zajímavé především haly, ve kterých se prezentovaly společnosti Acer, Epson, LG, Panasonic, Philips, Sony a TP-Link. Zdá se mi - a nejen mně - totiž, že třeba takovému Samsungu dochází dech, a i když jeho velká hala byla plná do posledního metru čtverečního, novinek tu bylo poskrovnu. Ono se totiž opakuje to, co jsem tu psal před rokem, že spoustu novinek - ve snaze nebýt předstižen - uvádí korejský mastodont na trh hned, jak je vyprodukuje. Čekání na veletrh s některými novinkami totiž značí jen finanční ztrátu a i ostatní firmy (nejen Samsung) si takové čekání nemohou dovolit.

To byl třeba případ telefonu/phabletu Samsung Note 7, který společnost uvedla na trh už dříve během roku a i když tady byl k vidění, nebyla mu věnována maximální podpora ze strany výrobce. A tak na předváděčce v hale Tempodromu, kde Samsung vždy v předvečer začátku veletrhu IFA předvádí své novinky v oblasti nositelné techniky, tentokrát zbylo místo jen na nové hodinky Gear S3, byť ve dvou provedeních a v bílé technice ukázal Samsung to samé jako loni a předloni, totiž třeba myčku s lineárně se pohybujícím, nikoli otočným mycím ramínkem…

HDR jako jednotící prvek pro budoucnost


Kupodivu ale IFA měla jedno nosné téma, kterým bylo HDR, neboli High Dynamic Range, což vlastně představuje dosažení maximálního dynamického rozsahu. To značí, že na jedné obrazovce se sejdou současně nejsvětlejší a nejtmavší tóny a obrazovka je bude schopná do nejmenšího detailu v maximální možné kvalitě předat k očím diváka. Sjednoceny byly požadavky na standardy HDR a rozlišení 4K, aby mohly nést certifikaci Ultra HD Premium. Přijetí nového standardu doposud ztěžovalo používání různých technologií stěžejními značkami.

Samsung používá technologii displejů LCD, LG a nyní nově i Panasonic technologii OLED. Výsledkem dohody jsou dvě stupnice jasu - a pokud televizní přijímač splní jednu z nich - pak odpovídá požadovaným nárokům. Na vzniku nového standardu se podílela také filmová studia Disney, Warner Bros, Fox i Sky TV, Netflix a Amazon. Amazon už streamuje část pořadů v HDR kvalitě, Netflix ho hodlá následovat letos.
V praxi jste HDR ale mohli pro někoho překvapivě vidět i na stánku Epson, který prezentoval špičkové modely založené na jím vyvinuté technologii 3LCD. 

Návrat Hi-Fi, špičkový zvuk Hi-Res a to hezké

Před tuším dvěma roky Panasonic vykopal a oživil zašlou slávu značky Technics, přístrojů, které stály vždy na špičce kvality. Z nich nejlepším byl vždy gramofon série SL-P1200, jako etalon pro dýdžeje a ty, kteří doma chtěli mít ten nejlepší gramofon pod sluncem. Tak i ten se letos dočkal reminiscence a bude se opět vracet do dvorany slávy. Ostatně, zrušení značky Technics před léty byla ze strany Matsushita Electric, kam Panasonic a Technics spadají ta největší a nejneuvěřitelnější blbost, jako kdy udělali. Panasonic tehdy převzal některé modely řady Technics z oblasti domácích kin a tím rozšířil svou nabídku. Kdo ale mohl tehdy říci nahlas, že je to úplná volovina, stavět domácí kina na roveň špičkové hudební techniky? A že gramofon SL-P1200 a jeho obdoba pro dýdžeje, přístroj pro přehrávání CD, sluchátka - to všechno zmizelo v jedné velké kupě hnoje. A tak před dvěma lety opět vznikl Technics, pod vedením krásné Japonky, Michiko Ogava, která se stala ředitelkou této obnovené značky.


Technics předvedl v samostatné lodi haly Panasoniku své krásné přístroje. A i když dědové, návštěvníci IFA, raději obdivovali ve vedlejší hale nový projekt OLED televizí Panasonic, my, znalci Hi-Fi jsme slintali nad novinkami Technics, což umocňovalo ještě jejích vystavení v částečných řezech, poodhalujících vnitřek přístrojů. Technics totiž nejsou jen škatule, jak tomu bývá u výrobků spotřební elektroniky, ale jsou krásné i svým konceptem a provedením - i uvnitř. A že má Technics co nabídnout, je jasné - a nabídce se budeme věnovat ve zvláštním článku, protože se zde objevily technicky dokonalé přístroje, které nemají obdoby a s konkurencí drží krok, nepředběhly-li ji vůbec. Jediné, co mi připadá diskriminační je to, že prezentace špičkové hudby je spojena vždy s předváděním vážné hudby, proti které sice nic nemám, ale která mě vůbec nezajímá. A nechci slyšet názory, že jsem díky tomu kulturní barbar. Prostě mám rád jiný druh hudby. Přesto chválím možnost slyšet zvuk aparatur Technics ve zvláštní poslechové místnosti, kde byly co chvíli předváděny novinky této společnosti. Expozice Technics pro mě byla vrcholem výstavy IFA 2016.


Podobně na tom je Sony, které razí cestu Hi Resolution Audio. Do tohoto konceptního koše patří sluchátka, zesilovače a třeba i špičkové Walkmany, vyrobené z ušlechtilých hliníkových slitin nebo nově uvedené speciální sluchátkové zesilovače Sony Signature, u kterých se objevuje nový sluchátkový konektor o průměru 4,4 mm. Tyto sluchátkové zesilovače jsou schopny pojmout všechny signály digitální i analogové, v to počítaje třeba i signál z magnetodynamické přenosky gramofonu.

Ovšem i LG se činí. Letos na volné ploše mezi výstavními halami v prostoru Belínského výstaviště prezentovala svoje představy o moderním bydlení a předvedla tu nejen elektroakustické přístroje, ale i zajímavá, elegantní a hodně designová řešení všech domácích spotřebičů včetně kuchyňských, jako jsou chladničky, pračky, osvěžovače vzduchu, ionizéry, i další zařízení. Řada Signgage se tak stává luxusní značkou v rámci koncernu LG, stejně jako například automobilka Toyota má luxusní řadu vozidel Lexus.

Chytrá domácnost


Letošní IFA, možná ještě více než v předchozích ročnících se zaměřila na chytré domácí vybavení, chytrou domácnost. A tak jsme třeba u společnosti LG nebo Panasonic či Sony mohli vidět jejich řešení domácího vybavení, které složí nejen k ovládání domácích spotřebičů, ale nese i bezpečnostní prvky. To bylo zajímavé třeba konkrétně na stánku společnosti Panasonic, kdy byla vystavena řešení přesně rozpoznávající třeba zvuk tříštění skla pomocí ruchových mikrofonů v místnostech chytrého obydlí. A tato expozice byla přichystána jako společná, kde partnerem byla pojišťovna Allianz. Návštěvník tak mohl pojmout nejen funkcionalitu, ale dozvědět se i o výhodách, které mu vybavení domácnosti přinese tím, že si nainstaluje různé druhy zabezpečovacích prvků - a to třeba ve slevách na pojistném své nemovitosti či využitím vzdáleného dohledu PCO.

Chytrou domácností se ale prolínala jako tenká červená nit i elektromobilita, protože některé společnosti, třeba jako Vestel, výrobce spotřební elektroniky nejen pod vlastní značkou, ale i známý jako OEM výrobce (dokonce i Loewe s ním nově spolupracuje při výrobě některých řad svých televizorů), pojal svou chytrou domácnost tak, že řeší i připojení elektromobilu a jeho dobíjení podle toho, kolik energie zůstává v domácnosti „navíc", aby se co nejvíce ušetřilo. Příkladem budiž sobota, kdy rodina vyrazí na vycházku a proto solární panely vyrábějí tuto energii „navíc", která není ihned spotřebovávána. Proto se tedy začne intenzivně dobíjet akumulátor elektrovozidla v garáži. A takových podobných zajímavých řešení tu bylo přímo habaděj.


Ještě se ale vrátím k Panasoniku. Ten předváděl své jímací ústředny, což jsou vlastně akumulátory elektrické energie, které jsou nabíjeny třeba právě z fotovoltaických panelů a které pak u nízkoenergetických domů dokážou vykrýt noční spotřebu domácnosti, tedy provoz počítačů, herních konzolí, chladniček, televizorů a osvětlení tak, aby v maximální možné míře pracovala zařízení se zelenou energií a na maximální minimální míru ponížila množství elektrické energie, které takový dům „nakupuje" z rozvodné sítě.

Z hlediska moderního a úsporného a bezpečného bydlení s maximálním možným komfortem tedy veletrh IFA 2016 dokázal nabídnout opravdu hodně. Bohužel ale, s některými zařízeními se u nás zatím nesetkáme, protože firmy neřeší dovoz, instalaci a zastoupení takových výrobků třeba v naší republice - a není to možné řešit ani ze zastoupení, která sídlí v Německu. Abych byl konkrétní, jímače elektrické energie od společnosti Panasonic budete u nás v rámci návrhu úsporné domácnosti shánět velmi těžko. I když každá cesta, když na ni vykročíme, má svůj cíl. Chceme-li ovšem dojít až na její konec. A myslím si, že i když řešitelské společnosti na veletrhu, kroutící hlavami svých zástupců ze strany na otázku, zda je takové řešení možné realizovat u nás, taková realizace by možná byla, pokud ji budete vyžadovat a pokud seženete dobrou firmu, která se instalacím chytrých domácnosti věnuje. A myslím, že zrovna Insight Home by byl schopen požadované řešení navrhnout i realizovat. 

Možná bych ještě zmínil partnerství společnosti Panasonic se společností Tesla, které se projevilo nejen vystavením limuzíny této značky na stánku společnosti Panasonic, ale mělo upozornit na to, že právě Panasonic je jedním z největších dodavatelů energetických agregátů - akumulátorů - pro automobilový průmysl.

Do úspor domácí energie a dobré světelné pohody pak patří samozřejmě i společnost Philips, která předvedla na svém stánku spoustu náladových osvětlovacích prvků i řešení. Cílem je nastavit si doma takovou barevnou pohodu, která slouží k relaxaci nebo i naopak - k vyburcování se k vyšším výkonům. Kromě žárovek se stálou barvou nebo i takových, které dokážou měnit barvy, tu byla prezentována i ovládání pomocí nositelných zařízení, takže libovolný prvek v domácnosti si můžete nastavit tak, aniž byste museli chodit k vypínači nebo zdroji světla a tam nastavovat třeba barevnou teplotu. To vše zvládnete ze svého mobilu či tabletu.

O tom, co si připravily společnosti pro návštěvníky veletrhu IFA 2016, se dozvíte v dalších pokračováních článku o tomto veletrhu.



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

0

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód JKK196.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód ETC662.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (0)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.









Kontextová navigace

Úvodní strana IFA 2016: HDR, OLED, VR a znovuzrozené Hi-Fi

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X