Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Kam odcházejí letadla, když doslouží?

Vydáno: 15. 04. 2020  |  Aktualizováno: 16. 04. 2020   |  Počet zobrazení: 1052

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

V době, kdy možná máme díky pandemii koronaviru víc času, než bychom chtěli, je možná užitečné dozvědět se víc i z oborů, které jsou nám (možná) vzdálené, přesto jsou ale zajímavé. Přemýšleli jste někdy o tom, co se děje s letadly, která morálně zastarala a jsou už k nepotřebě?

Recyklace letadel

Recyklace letadel


Mají letadla svoje vlastní nebe? No, nejspíš ne, protože si nebe užijí dost ještě za života. A tak jejich pouť končí zpravidla na zemi. Na speciálních vrakovištích, kde se z nich ještě využije, co se dá. Věděli jste, že existují lidé, kteří se recyklací starých letadel zabývají profesionálně?

V poklidném koutu Walesu se nachází jedno z největších vrakovišť letadel na světě, na kterém parkují desítky strojů, čekající na to, až jim bude vdechnut nový život. Stane se tak v každém případě - ať už je velšští profesionálové využijí jako „dárce orgánů" a železného šrotu k dalšímu využití, nebo je opraví a ona se opět vrátí ke svému původnímu účelu, tedy k létání.

Hřbitovy letadel se nacházejí po celém světě a mají i okruhy svých fanoušků, kteří na internetu sdílejí jejich polohy, sledují je v leteckých pohledech mapových aplikací a občas je i navštěvují, jenže oficiálně se do většiny z nich stejně podívají jen přes plot - jedná se totiž zpravidla o soukromé pozemky, na které je nepovolaným vstup zakázán.

Většina hřbitovů letadel se nachází na území Spojených států, zpravidla v jejich jižní části s rozlehlými neobydlenými pouštními a polopouštními oblastmi, tedy v oblastech států Arizona, Kalifornie, Nové Mexiko nebo Texas. Některá vrakoviště jsou součástí velkých letišť, jiná se nacházejí zcela mimo civilizaci. V Evropě můžeme kromě zmíněného Walesu jmenovat třeba francouzský Tarbes nebo letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux.

Na těchto pozemcích se shromažďují až tisíce letounů, které někdy čekají na to, až z nich zaměstnanci vrakovišť vyjmou cenné součástky, díly kabiny a dalších částí interiéru, aby následně „protáhli" nepoužitelné zbytky trupu vysokou pecí. Když mají čekající stroje větší štěstí, přejdou zásadní renovací a budou moci létat dále.



Každý rok je po celém světě rozmontováno a sešrotováno okolo 400 až 450 letadel, které zpravidla ukončí svoji službu po 20 až 30 letech. Důvody k tomu mohou být různé, od těch objektivnějších (koroze, únava materiálu a nízká dostupnost náhradních dílů) až po tzv. morální zastaralost. Pasažéři si zkrátka rychle zvyknou na modernější stroje a těmi staršími už létat nechtějí. Nutno dodat, že k objektivním důvodům ukončení provozu letadla může patřit i nízká efektivita a vysoká spotřeba paliva v porovnání s novějšími modely.

Pokud se o procesu rozebírání a šrotování starých letadel chcete dozvědět více, sledujte nový desetidílný dokumentární seriál Recyklace letadel, který poběží pravidelně každou středu od 15. dubna vždy ve 22:35 na kanále Viasat Explore .

https://youtu.be/ECzamNO-Ns4



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

0

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód YZI328.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.











Kontextová navigace

Úvodní strana Kam odcházejí letadla, když doslouží?

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X