Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Kamera do auta? Proč ne?

Vydáno: 21. 09. 2017  |  Aktualizováno: 24. 09. 2017   |  Počet zobrazení: 416

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

Na test se nám v redakci zastavila auto kamera TrueCam A7s, aby hned zase vyjela s námi - připevněná na čelním skle automobilu - na malý test. Tuto kameru označuje výrobce jako profesionální model. Vyplatí se?

Autokamera TrueCam A7s

Autokamera TrueCam A7s


Abychom měli z čeho vycházet, nejprve tedy její cena a možnosti. Kamera stojí necelé čtyři tisíce korun a provádí Full HD záznam v rozlišení až 2560 x 1080 nebo 2304 x 1296 obrazových bodů. Velkou předností této kamery je i dodávaný GPS modul, který přesně detekuje vaši polohu, a tak můžete sestavit celou vaši jízdu a umístit ji do mapy za pomoci Google Maps. Výhodou existence GPS je i to, že můžete online sledovat databázi radarů a kamera vás vždy upozorní na to, pokud se k některému z nich blížíte – dokonce s rychlostí, jaká je na něm nastavena a za kolik metrů kolem takového radaru prosvištíte. V případě překročení rychlosti vás o tomto porušení pravidel silničního provozu varuje výstražný trojúhelník s vykřičníkem. Za výhodu lze považovat i režim, ve kterém kamera při detekci pohybu ve svém zorném poli začne automaticky nahrávat, možná sem patří, že úhel záběru je 120°. To sice neoceníte v případě krádeže auta, protože to většinou zmizí i s kamerou, ale v případě, že vám někdo picne na parkovišti do auta nebo u něj provádí nějakou činnost jako je třeba kopání do vašeho blatníku, kterou je pak docela dobré mít zdokumentovanou. V případě nehody detekuje v kameře umístěný pohybový senzor tuto neveselou příhodu a kamera pak uzamkne natočený záznam a ochrání jej tak před smazáním.


Je sice otázkou, zda natočený materiál může být použit jako materiál důkazní, ale například v Rakousku nebo některých německých zemích je používání kamer výslovně zakázáno. Záleží tedy na tom, zda v případě nějakého soudního jednání je povolenou použití záznamu jako důkazu nebo zda k takovému záznamu soud vůbec přihlédne. A propos, přehrávání usnadní existence mini HMDI konektoru i v kameře vestavěná baterie.

Kam s ní?

V tento okamžik je dobré vědět, že kamera ani žádné její příslušenství vám nesmí bránit ve výhledu. Samozřejmě, u nás je to většinou otázkou benevolence příslušníků Policie, ale kameru lze umístit třeba vedle vnitřního zpětného zrcátka tak, aby vám nevadila ve výhledu – ale otázkou pak je, zda budete vidět na displej. Samozřejmě by vám ve výhledu nemělo vadit ani příslušenství kamery. To znamená především držák, ale i napájecí kabel! Ten by měl být veden k zásuvce cigaretového zapalovače tak, aby nezasahoval do okna, tedy vně těsnící gumy, která drží okno, podél A-sloupku k palubní desce a zde by si pak měl najít nejkratší cestu k zásuvce cigaretového zapalovače. Tak aby nevadil a aby třeba spolujezdec se při vystupování z auta do něj nezašmodrchal a nerozbil si následně ústa. Tady rozhoduje samozřejmě délka kabelu. Pokud je auto typicky široké 1,8 metru, délka A-sloupku bývá kolem jednoho metru a cesta k zásuvce může mít další metr a půl, jednoduchým výpočtem nám vyjde, že s rezervou by takový kabel měl být dlouhý nejméně 3,8 metru, lépe 4 až 4,5 metru, protože tato zásuvka bývá umístěna většinou na panelu mezi předními sedadly. A tady má – jak se dozvíme v závěru – výrobce jisté rezervy v délce s kamerou dodaného kabelu. Bohužel.

Držák, do kterého se kamera zasouvá, je možné uchytit k čelnímu oknu dvěma způsoby. Za prvé na destičku se samolepicí plochou, což je výtečné řečení, protože kamera se při jízdě moc nehýbe a záznam je velmi kvalitní. Držák obsahuje i USB port, do kterého se zasunuje GPS modul, který je při této instalaci směrován dovnitř auta a v mnoha případech je umístěn nad koncem čelního okna, pod plechovou střechou vozu. Přesto se nám ale během testování nestávalo, že by při této instalaci docházelo k nějakým výpadkům příjmu spolu se záznamem ukládaného signálu z GPS modulu. Ve druhém případě se držák kamery upevňuje s pomocí přísavky, takže modul GPS je tentokrát směrován vzhůru nad kameru – a i při této montáži jsme se nesetkali s nějakým problémem výpadků signálu GPS. I toto uchycení držáku (a následně i kamery přísavkou) je však velmi pevné, stabilní a nestalo se nám během asi 500 kilometrů, které jsme s kamerou ujeli, že by komplet z okna spadl nebo se o to alespoň pokusil.

Vyjmutí kamery z držáku chce správný grif

Problém však nastává při vyjímání kamery z držáku. Tuto maličkost však připisujeme spíše naší nezkušenosti a věříme, že při delším používání kamery dojde k tomu, že se vám podaří kameru vyjmout na první pokus nějakým speciálním hmatem, při kterém si nepoškodíte nastavení držáku přísavkou na okno. K tomu, aby se kamera z držáku dala vyjmout, je totiž nutné jednou (pravou) rukou stisknout vyčnívající jazýček z plastu, která uvolní kameru ze zámku, a současně při tom druhou (levou) rukou kameru vytáhnout směrem dozadu, do vozidla. Uznávám, že jsem ani po několika dnech nenabyl patřičné šikovnosti, abych to provedl bez ovlivnění nastavení držáku, respektive nenatočení kloubu, kterým se nastavuje výhled kamery. Ale, jak jsem psal, je to jen otázka zvyku a délky používání kamery, ale je nutné počítat s tím, že kameru je nutné vyjímat oběma rukama. Ani po vyjmutí kamery a držáku z vozu, kdy jsem si zkoušel vyjímání „na sucho“ jsem ale nenašel žádný správný grif, kterým by kamera (pokusně připevněná na skloněném vyklápěcím okně Velux) šla dned snadno vyjmout pomocí jedné ruky.

Naproti tomu nasazení kamery je možné jednou rukou, je to snadné a kamera po nastavení správné polohy pro záznam se upevní na držáku pomocí otočné matky, usazené v umělohmotném zoubkovaném kolečku – a kamera po čas jízdy se ani příliš netřese. Ale záleží na autě, tvrdosti pérování a terénu, kudy jedete.

Zajímavé na tom všem je, že pokud byste ale kameru z vozidla nevyjímali, díky svým malým rozměrům je za čelním sklem skutečně nenápadná, takže k jejímu objevení je třeba pořádně se dívat. No, nechám na vás, zda si kameru budete vyjímat a nosit s sebou nebo ji necháte v autě dráždit zloděje, kteří ji hned odnesou do nějakého bazaru nebo zastavárny, kde ji v tom případě můžete lehce najít. Většinou stačí obejít tyto nejbližší provozovny – a pak rovnou (pokud máte štěstí, jako já před mnoha lety, kdy mi ukradli na test zapůjčenou navigaci Sony tehdy v hodnotě převyšující 14 tisíc před nádražím Praha-Vršovice a já ji objevil v bazaru u Náměstí Bratří Synků). Ostatně brzy už kamerové systémy budou běžnou součástí vybavení každého auta a zájem o vyjímatelné kamery jako o příslušenství auta tak možná opadne. Kdo ví?

Co dál?

Když jste našli důvod si takovou kameru pořídit – ať už pro záběry a následné kochání při promítání v televizoru při jízdě krásnou krajinou nebo pro tvorbu dokumentačních videí pro případ nehody, a především pak zdokumentování toho, co nehodě předcházelo s tím, že není nikdy jisté, že tyto záběry mohou být použity jako důkazní materiál – získáváte do vozu skutečně vynikajícího pomocníka. Kamera zaujme velmi dobrým 2,7palcovým displejem, kde i menu jsou rozumně uspořádána, a tak nastavení toho, co chcete, netrvá ani až příliš dlouho. Ocenit přitom musíme i kvalitně provedenou lokalizaci menu do češtiny (můžete si vybrat samozřejmě z vícero jazykových variant) a možnost nechat si podsvítit tlačítka, což oceníte především v noci (možná by se hodila plynulá regulace jasu podsvícení).  

Princip kamery je obdobný, jako u ostatních kamer. Vše se totiž nahrává do souborů na paměťové médium – Mikro SD kartu – v časové smyčce, kdy vždy ten nejstarší je přepsán nově vznikajícím souborem. Jak už bylo zmíněno, v případě detekce nějaké rány (pomocí akceleračního G senzoru kamera dokonce dokáže lokalizovat i směr, odkud tento náraz přišel a jak byl veden!) kamera uzamkne právě nahrávaný soubor, a tak zamezí jeho nechtěnému smazání. Samozřejmě, soubory je možné i mazat ručně, ale nastavení ochrany se aktivuje buď nárazem nebo tlačítkem, kterým soubor označíte jako nesmazatelný – a pokud byste jej chtěli smazat, musíte tento příznak zase poté „shodit“ a pak následně soubor vymazat. V případě označených „důležitých“ souborů je jejich automatické přepsání nově vznikajícími soubory typu MOV zakázáno a smazány jsou až poté, co řeknete kameře, že pro vás nejsou důležité. Jako masochismus si pak v případě kamery můžete představit přeformátování SD karty, protože – ač se program několikrát zeptá, zda to chcete skutečně provést – mnoho lidí si vůbec nedokáže představit, co si pod pojmem přeformátování má představit. Ale to je jen úvaha, nikoli výtka.

S pořizováním záznamu souvisí i to, že se nahrává nejen obraz, ale i zvuk. A to dokonce stereofonně. Takže, pokud vy nebo vaši spolujezdci používáte jadrnější výrazivo, už po několika přehráních zajímavého videa z průjezdu zajímavou krajinou na televizoru se zapnutým zvukem dojde k podvědomému zablokování používání takového výraziva – a kamera může tak mít i dopad na používání „rozumné“ mluvy, protože mnohdy si mnoho jedinců ani neuvědomuje to, co vypouští z úst a slovo „vole“ je to nejjemnější slovo, které si můžete nahrát. Jinak řečeno nebo jinak vysvětleno, nikdy nevíte, co se může za tři čtyři sekundy stát, a tak pokud nechcete, aby byl obsah rozhovoru nahrán, případně vyřizujete nějaký služební či důležitý hovor, pak je dobré si zvuk vypnout. Není dobré, aby tak zvuk byl třeba součástí veřejného promítání důkazního materiálu. A na závěr tohoto sloupce patří to, že nahrávání zvuku můžete vypnout snadno stiskem jednoho tlačítka, stejně jako můžete zamezit zobrazování nahrávaného videa na displeji – opět jediným tlačítkem. Tohle se mi fakt líbí.

Co mně ale obrovsky vyhovovalo, je to, že při jízdě během záznamu můžete mít zapnutá varování před stacionárními radary nebo radary v křižovatkách či úsekové radary. Ještě větší radost jsem měl nejprve já z toho, že si – díky GPS přijímači – můžete nechávat na displeji nechat zobrazovat skutečnou rychlost, jakou jedete, vypočítanou na základě příjmu souřadnic z navigačních družic. Tato funkce se pak – stejně jako u francouzských aut, kde je displej, ukazující rychlost umístěn uprostřed palubní desky a tím pádem viditelný pro celou posádku – obrátí proti vám. A to vůbec nejde o naprosto nesnesitelnou tchýni pana Josefa Laufra z filmu Kameňák, která hlásila strážníkovi, jak rychle její zeť jel, ale postupně se celá rodina začne osmělovat a upozorňuje vás na to, že jedete o tři kilometry nad limit. A pokud má vaše rodina nějakého (někdy i samozvaného) mluvčího – bývá to většinou přítelkyně nebo manželka – pak je s vámi amen. A tak doporučuji tuto funkci raději nevyužívat…

Ale to by zase byla škoda, protože je dobrá. K zobrazování rychlosti nedílně patří i kompas, který se zobrazuje vedle indikátoru přesné rychlosti, takže víte, jakým směrem jedete. A kdyby se do firmwaru kamery v příští verzi dostalo i opakování značek, viditelných na silnic, to by byla paráda!

Záznam

Co se týče kvality videa snímaného kamerou, je nad očekávání dobrá. Zde uvádíme pro vaši informaci, jaké rozlišení a jaký počet snímků pro dané rozlišení dokáže kamera zaznamenávat:

  • 2560 x 1080 @ 30 FPS (FPS = Frame Per Second, snímků za sekundu)
  • 2304 x 1296 @ 30 FPS
  • 1920 x 1080 @ 45 FPS
  • 1920 x 1080 @ 30 FPS
  • 1280 x 720 @ 60 FPS

Takže v režimu 1280 x 720 je to 60 snímků za sekundu – to je velmi dobrý podklad i pro přehrávání na velké televizi. Co mě překvapilo, bylo, že kamera je vybavena šroubením kolem objektivu, takže si můžete nasadit různé filtry, které odstraní zrcadlení a odlesky na okně nebo na kapotě nebo zlepší podání barev. A tady jsem začal chápat, proč v podtitulu této autokamery je přídomek „profesionální“.

Stejně tak mne překvapila kvalita záznamu za světla, ale i za šera i v mlze. Kupodivu, bylo rozeznat vše, včetně registrační značky před vámi jedoucího vozidla.

Ovládání

Ač jsem měl zprvu pocit, že ovládání kamery pomocí tlačítek v době dotykových displejů je přežitkem a že poměrně ztuha jsoucí tlačítka budou při jejich aktivaci (tlakem prstem na ně) měnit směr pohledu kamery, byl jsem opravdu v praxi překvapen, že stisk těchto tlačítek sice na chvíli (po čas stisku) kameru malinko vychýlí z nastaveného směru, ale pak se zase – díky velmi dobře provedenému držáku (a to i pokud máte kameru umístěnou na přísavce) – vrátí do původního směru. Obsluhu kamery tedy považuji za naprosto perfektně vyřešenou.

Jediné, co bych oželel, jsou „rádoby vtipné“ komentáře Karla Zimy, který komentuje některé situace během vaší jízdy. Znal jsem několik lidí, kteří si pořídili kdysi navigaci s hlasem a hláškami v brněnském „hantécu“ herce Pavla Lišky, který sice nezapomenutelným brněnským dialektem vás naváděl k cíli, ale někteří moji známí si pak hlas už poměrně velmi brzo přepnuli na „klasický“ monotónní bezpohlavní zvuk neznámého moderátora. Naštěstí i toto lze vypnout.

Na čelní stěně autokamery pak najdete celkem šest přisvětlovacích LED diod, které se postarají při zhoršení viditelnosti nejen o posvícení si na místo, kde třeba hledáte upadlý výfuk v noci, ale poslouží i jako blesk pro přisvětlení scény pořizované po dopravní nehodě ve tmě nebo za nedobrých světelných podmínek. Když jsme u fotografií – kdykoli během jízdy si můžete pořídit fotografii, která se uloží odděleně od prováděných záznamů.

Zajímavá je i funkce kamery, která může na paměťovém médiu – kartě typu micro SD Card – evidovat vícero řidičů. To znamená, že tuto kameru si mohou ve firmách půjčovat mezi sebou jednotliví řidiči nebo jim ji půjčuje správce, zodpovědný za provoz autoparku, fleet manažer. Sice jsem až do té doby, než jsem tohle zjistil, považoval autokameru za osobní záležitost, ale věřím tomu, že ve fleetech může být vícero kamer pro velké vozové party a správce fleetu může – podle druhu cesty a jejího zaměření a třeba i její délky – tyto kamery půjčovat tomu, koho uzná za vhodného, aby svoji cestu zdokumentoval. Podotýkám opět včetně toho, že na mapách Google pak vidíte i časy průjezdu jednotlivými body cesty i rychlost, jakou se vozidlo pohybovalo.

Na kameře bych na závěr vyzdvihl především velmi univerzální provedení držáku, který umožňuj stranově kameru natočit doprava asi o 45°, na druhou stranu až o 270°. Tak je tedy možné pořizovat záběry i směrem dozadu. Je možné i stranově otočit zobrazení snímané scény.


Ke kameře je k dispozici i software pro detailní zpracování dat. Tam si můžete provést komplexní rozbor vámi projeté trasy včetně rychlostí, ale třeba i akcelerací a decelerací, tedy, jak jste šetřili palivo, tedy jak jste se rychle rozjížděli a jak prudce jste brzdili. Za obrovskou výhodu této kamery – znovu připomínám – považuji možnost zobrazit si podrobně celou projetou trasu v mapách Google Maps.

Tato autokamera mne velice pozitivně překvapila, ač jsem k ní neměl zprvu po rozbalení příliš mnoho důvěry. Ale, na úplný závěr, než kameře dáme ocenění, vás zcela jistě může zajímat jedná drobná věc, kterou jsme nakousli hned zkraje článku: jak dlouhý je kabel se zástrčkou do cigaretové zásuvky? To je dost důležité pro umístění ve vozidle. Její délka je přesně 3,42 metru. Přesně minimálně o metr méně, než bychom čekali. A to může být pro některá vozidla (pick-up, ale i skříňové vozidlo) dost málo – to je snad jediné, co lze tomuto kompletu vytknout, stejně jako to, že software je umístěno na malém, osmicentimetrovém CD, které nelze většiny do štěrbinových mechanik vůbec zasunout. Nespolkne ho. Některé notebooky nebo konvertibilní, all-in-one, počítače pak mechaniku DVD nemají vůbec. Ale. To je úplně jedno, protože žijeme v době internetu – a tak si aplikaci můžete stáhnout ze stránek výrobce. A výrobce tak mohl ušetřit za výrobu takových malých stříbrných nepotřebných placek. I když o tom tak přemýšlím, bylo by možné ji zavěsit za čelní okno a tím rušit měření rychlosti laserovým radarem… Je to zažitá pověra, navíc neopodstatněná, jak jsem vyslechl jednou v jednom motelu, navíc pokutovatelná, pokud vám mini CD/DVD brání ve výhledu.
Hodnocení DigitálníDomácnosti.cz: vynikající!

Shrnutí: Profesionální autokamera TrueCam A7s je kamerou s mnoha velkými možnostmi, jejíž síla spočívá asi v tom, že si záznam jízdy můžete promítnout v Google Maps nebo ihned přehrát na televizoru díky existenci HDMI konektoru. Kromě mnoha vychytávek zaujme především snadným ovládáním a orientací v logicky uspořádaných menu kompletně v českém jazyce. Záznam až se 60 snímky za sekundu umožní detailně prostudovat pořízené záznamy, překvapila nás i možnost nasadit filtry před objektiv, které dokážou ještě vylepšit pořizovaný záznam, zcela eliminovat možné odlesky nebo zkvalitnit podání barev. Na kameře oceňujeme možnost přilepit držák pomocí fólie 3M nebo použít stabilní držák s přísavkou na čelní okno. I ve druhém případě ale drží jak přikovaná. V některých případech může být – vzhledem k umístění zásuvky cigaretového zapalovače – problém s délkou napájecího kabelu, který by mohl (nebo měl?) být klidně o metr delší. To je ale snad to jediné, co lze této skvěle koncipované kameře vůbec vytknout.    



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

0

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód DFP196.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód GIN678.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (0)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.









Kontextová navigace

Úvodní strana Kamera do auta? Proč ne?

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X