Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Moderní nákupy v Evropě

Vydáno: 26. 02. 2011  |  Aktualizováno: 13. 03. 2011   |  Počet zobrazení: 11449

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

Frau Helga Rosenheim vystupuje na parkovišti před supermaketem z svého audi a bere si s sebou kabelku. Podniká a jezdí jednou týdně - většinou ve čtvrtek - nakupovat věci, které k podnikání potřebuje. Přichází do obchodu a jen přikládá svou kabelku ke stroji, který vydává košíky. Její osobní karta Metro (u nás řetězec Makro) je totiž opatřena čipem RFID, takže automatická čtečka si přečte, že paní Rosenheimová přijela na nákup. Někde v počítači se zapíše, že paní Rosenheimová je tu. Opět ve čtvrtek odpoledne - pro statistiku. A nejen pro ni.

Nákupy s RFID

Nákupy s RFID


Tímto článkem bychom rádi navázali na článek „Co nám nabízí technologie blízké budoucnosti ", který jsme uveřejnili tento týden. Je zajímavé, že třeba vize Microsoftu ve zde uvedeném videu  z roku 2004 se už staly skutečností a autor dále popisuje, že dnes je možné k nakupování využít například mobilu - a to nejen k orientaci, ale i k placení.

U nás má projekt elektronické peněženky v mobilu tento rok rozjet T-Mobile. My se ale podíváme na revoluční projekt, který už delší dobu běží v Německu v prodejně Metro v Duisburgu. Sledujme tedy dál, co paní Rosenheimová bude dělat.

Nákupy budoucnosti už dnes

Košíček, který jí podal automat, je vybaven dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 10 palců, tedy o takové velikosti, jako má Apple iPad. Obchod paní Rosenhemovou uvítá na obrazovce a protože ví, co nakupuje, nabízí jí ihned věci z nabídky. Tak třeba v akci nabízené banány, na které je tento poslední den sleva o 35 procent. Paní Helga klepne na ikonu u této nabídky a na obrazovce se objevuje plán prodejny s nejrychlejší cestou ke zboží, který ji navádí do sektoru zeleniny.

Než tam paní Helga dojede, sdělíme vám, že její vozík je kromě dotykové obrazovky vybaven i napájecím zdrojem, počítačem a rám košíku slouží jako anténa pro čtení kódů RFID. K čemu to slouží, se dozvíte hned, jak Helga dojede do zeleniny. My vám ještě prozradíme, že RFID znamená Radio Frequency IDentification, neboli rozpoznávání pomocí radiových vln. Určitě takové karty znáte, protože je třeba máte v práci pro přístup do určitého sektoru nebo k otevírání vchodových dveří či dveří od garáže. Paní Helga už jednou čipu RFID vestavěného v kartě velikosti kreditky použila, když vjížděla do obchodu. Ani o tom nepřemýšlela, jen přiblížila kabelku ke čtečce, jako to dělá vždy.

Tato karta se skládá ze samostatného RFID čipu s kondenzátorem, který se stará o naakumulování energie z vysílače, aby ten mohl plnit svou funkci - tedy identifikovat se vůči čtečce. Součástí karty je i několik závitů drátku, který indukcí přebírá energii z vysílače, nabije kondenzátor, aby mohl čip RFID v kartě ukrytý vyslat signál, který čtečka očekává. Jak už víte, paní Helgu v obchodě poznali, nabídli jí košík, personalizovali ji, a proto paní Helze mohli zobrazit na obrazovce košíku akční nabídku.

Automatická váha

Paní Helga si vybrala banány. Dává dva trsy na váhu, která - vybavena kamerou - ihned poznává, že ten, kdo na ní položil zboží, si vybral banány. Potiskne tedy lepicí štítek, a protože ten je rovněž vybaven RFID čipem, kolem kterého je meandr z vodivého materiálu, opět pomocí indukce nabíjí kondenzátor a po ohlášení funkčnosti čipu mu čtečka/zapisovačka předává informaci o zboží, které paní Helga koupila. Jak takový moderní RFID lepicí štítek vypadá, vidíte na obrázku vlevo. Mezitím se zboží balí do smrštitelné fólie a na ni se pak nalepí tento štítek, který vyjel z váhy.

Paní Helga bere banány a vkládá je do košíku. Magnetický rám košíku identifikuje vložené zboží a paní Helze se na displeji objevuje hodnota nákupu. Samozřejmě, že stiskem ikony košíku pak dostane přehled už do košíku vloženého zboží, ale zatím má seznam délku právě jedné položky - banány. A nákup začíná.

Paní Helga jede podle regálů a do poznámkového bloku si zatím ukládá názvy zboží, které chce koupit, ale neví, kde jsou. Navigační systém ji informuje o tom, kde ho najde nebo ji informuje pípnutím, že právě míjí regál se zbožím, které chce - aby si ho nezapomněla přidat do košíku. Pánev wok, kterou chce rovněž koupit, ale na regálu není - a tak se paní Helze objevují obrázky všech prodávaných modelů, které jsou ve skladu. Vybírá si Tefal a ve skladu už skladníci vědí, že toto zboží mají ihned dodat na regál. Systém paní Helgu informuje, že pánev bude v regálu za tři minuty a 30 sekund: 29, 28, 27… Nebo, že si žádané zboží může vyzvednout u výdeje A s sektoru N1. Ona ale stiskne tlačítko přivolání obsluhy a tak ví, že si ji zásobovači v obchodě najdou, protože přesně vědí, kde se pohybuje. Tím celou věc s pánví pouští hlavou. Ať se starají oni, pomyslí si, než vyrazí k dalším nákupům. A ve skladu až nasedá mladý hoch na koloběžku a jede za paní Helgou, pánev má v batůžku. Za chvíli ji potká a předává jí to, co chce. Pánev.

Ke zboží vás navedou

Paní Helga nemá problém, přestože Metro minulý týden o víkendu zcela přestavělo rozložení zboží v regálech. Místní navigační systém ji neomylně vede tam, kam potřebuje. Seznam zboží, který si v práci připravila do svého tabletu, nyní kontroluje a předává ho přes bluetooth do počítače, který je součástí výbavy každého košíku. Nemůže na nic zapomenout, a doby, kdy si psala věci, které potřebuje koupit, na kus papíru, který pak nakonec stejně zůstal ležet na stole doma nebo v práci, jsou ty tam.

Paní Helga je uspokojena, alespoň, co se nákupů týče. Vzpomene si ale, že ji společnost, se kterou spolupracuje, ještě neuhradila fakturu, aspoň včera tomu tak bylo. Bere tablet a zadává webovou adresu banky, aby zjistila, že platba právě došla. Sláva, pak může ještě koupit automatický vysavač.

Placení

Nákup je u konce. Paní Helga ví, že hodnota celého nákupu je 335 eur a 96 eurocentů a jede k pokladně. Když se k ní blíží, ozve se pinknutí a na obrazovce se objeví hlášení o tom, zda je správně, že tentokrát paní Helga nekoupila rajská jablka. „Minule mi nechutnala," pousměje se paní Helga a odklepne křížek, symbolizující, že tentokrát nemá zájem.

U pokladny si čtečka automaticky „osahá" košík, respektive počítač jí sdělí hodnotu nákupu paní Rosenheimové a „nasaje" jednotlivé položky v košíku. Prima, nemusí těch sedmdesát položek vyndávat na pás u pokladny. Pokladník paní Helgu žádá o autorizaci nákupu a zaplacení. Ona jen přiblížením své kabelky ke čtečce na vzdálenost několika centimetrů umožní čtečce komunikovat s její kreditní kartou, vybavenou rovněž RFID čipem. Je nutné zadat i PIN, aby transakci potvrdila. To je důležité proto, aby jí někdo nemohl zcizit z jejího konta peníze a převést na své konto, aniž by ona o tom věděla.

To se jí líbilo, když jí možnost takovou kartu získat před dvěma měsíci nabídla okatá zástupkyně pobočky její banky u východu ze supermarketu, a proto si zvolila tento moderní typ platební karty. Vše pro zákazníka, špitla jí tehdy dívenka a paní Helga kývla. Vyplnila formulář na iPadu zástupkyně a třetí den měla kartu u sebe na stole, když jí ji přivezl poslíček až do práce. Vzpomněla si na dívku, která ji tak připomínala její dceru, kterou už půl roku neviděla, tedy, spíš nepolíbila, protože Anja žije v Americe a vídají se pravidelně na Skype, který má paní Helga vestavěný ve své televizi Panasonic. Tohle vše jí proběhlo cestou k autu v hlavě.

Víme o vás všechno a známe vaše zvyky

A hlavní počítač uložil na své pevné disky informace o tom, co paní Helga nakoupila, že si opět koupila mimo jiné vynikající Sauvignon, že preferuje z nabídky pánve značky Tefal a že její nákup trval přibližně stejně jako vždy, jednu hodinu a deset minut. Rozbor zjistil, že paní Helga nikdy - nebo aspoň nikdy ne tady - nenakupuje vložky, proto bude už asi v přechodu.

Do centra společnosti, dovážející vína tedy letí informace, že paní Helga nakoupila za půl roku už padesát lahví Sauvignonu od Mathiase Waltera z Vídně - a ten pro ni bude mít příště připravené dvě lahve pro věrného zákazníka navíc. To jí sdělí obrazovka na jejím nákupním košíku, až přijde příště.

Stejně tak tam bude mít nabídku na koupi přírodní kosmetiky pro starší dámy a nabídku kapslí pro zamezení řídnutí kostí, protože jak statistika ukazuje, žen v přechodu nebo po něm se tato věc týká. To paní Helga ještě neví a netuší, ale chladné stroje plní marketingové plány, které jim byly zadány.

A kdesi na tiskárně se právě tiskne osobní dopis od firmy, dovážející rajská jablka, který bude druhý den paní Helze doručen na její adresu, zadanou v systému. Bude v něm stát, že při příštím nákupu bude mít slevu 50 % na nákup rajských, jen ona - osobně (to by v tom byl čert, abychom „to" neprodali).

Paní Helga otevírá dálkovým ovladačem zadní dveře kombíku a začíná do něj překládat zboží. Přitom si vzpomene, jak ještě před třemi roky musela všechno, co nakoupila, vyndat na pojízdný pás a pak to zase zpět urovnat do košíku a pak znovu přendat do kufru auta, teď jí jedna operace ušetřila nejméně deset minut času - a když se zamyslí, asi i víc, protože se to týkalo všech lidí, kteří stáli před ní ve frontě…

Zabouchne kufr auta a usedá za volant, stratuje a rozjíždí se. „Funguje to úžasně," brumlá si pod vousy (bude se muset zase objednat na depilaci, což sděluje svému hlasovému záznamníku v autě, když odjíždí z parkoviště). Její košík už zase míří zpět pod střechu, pod vedením služby sběračů košíků. Inu, takový košík stojí pěkných pár stovek a pořád se kradou, takže - jiná cesta není.

Pozadí

Ve skladu Metra zatím přijímají další zboží, které projíždí rámem (viz obrázek nalevo). Ten zboží zváží a identifikuje ho. Do systému Metra se ihned dostávají informace o tom, že byly naskladněny nové televizory, a konečně dorazily i nové modely od Samsungu, které byly představeny v Budapešti minulý týden.

Pan Friedrich, který právě vjel do obchodu, se to ihned dozvídá na obrazovce svého košíku: nové Samsungy jsou v akci za zaváděcí cenu. On si pro televizor přijel - a tohle se mu líbí. Dotýká se obrazovky a na ní se objevuje mapa, kam za chvíli sedm minut a 13 sekund, 12, 11, 10… budou televize doručeny s nabídkou, že televizor si může rovněž vyzvednout rovnou u východu C ze skladu H3. Nebo že si ho poslíček najde. Volí variantu první - na televizi si rád počká, protože chce ještě radu o koupi propojovacích kabelů a flash USB pamětí…

Fikce?

Ne. Prodejna Metro Duisburg. Už dva roky zde běží pilotní projekt prodeje zboží, označeného RFID čipy. Pokud se osvědčí, postupně tímto systémem Metro vybaví všechny své prodejny v Evropě. A tak se možná později dočkáme většího pohodlí - zde popsaného - i u nás, v Makru. A nejen v něm, protože celosvětově pilotních projektů běží dnes desítky, ne-li stovky.

Zdroj: Metro, Siemens

Fotografie: Metro, Siemens



RFID 1

RFID 2

RFID 3

RFID 4

Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

14

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód DFS981.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód YSP835.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód WLR668.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (3)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.

Dorka a Zorka  | 213.192.24.---

Ne, nevzrušuje.. vzrušují mě poněkud jiné věci. Jako plnohodnotný člověk si dokážu nakoupit sama, vystát frontu, vyložit zboží na pás, zaplatit hotově, sbalit zboží. Koneckonců už nějakou dobu to docela funguje. Aby nám jednou z toho všeho pohodlí neupadly ručičky v rámci vývoje člověka. O mozku ani nemluvě.. Ono vůbec celkově není doba vhodná pro takové prkotiny. Je čas se vzpamatovat a řešit daleko důležitější věci. Třeba proč víc jak polovina celosvětové populace nemá pomalu co jíst? Ono by se totiž taky klidně mohlo stát, že ty pohodlné super, hyper, mega markety nebudou mít zákazníky.

Milan Loucký  | 78.80.27.---

... ale no tak, milé dámy. Vás nevzrušuje ta úžasná úleva, když nemusíte zboží vyjímat z košíku a pak ho tam zase dávat zpět? A pokud vám jde o to, že se někdo hrabe ve vaší osobnosti, pak vězte, že marketingové firmy toho (i neoficiálně) o svých klientech nebo pro své klienty ví tolik, že by se vám z toho mohla zatočit i hlava... S pozdravem, nebuďte smutné Milan Loucký

Dorka a Zorka  | 213.192.24.---

Jak nechutné.. WAKE UP!!! Copak se už celej svět zbláznil??!!









Kontextová navigace

Úvodní strana Moderní nákupy v Evropě

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X