Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Nové televize míří na trh. Nyní se řeší, co budou vysílat

Vydáno: 19. 03. 2010  |  Aktualizováno: 22. 03. 2010   |  Počet zobrazení: 8006

Autor:  Jan Beránek   |   Zdroj: Hospodářské noviny

Výrobci televizí se začínají soustřeďovat na technologii trojrozměrného obrazu. Jen v Americe chtějí výrobci prodat miliony televizí s 3D obrazem ještě letos. Důvodem ke koupi mají zpočátku být hlavně sportovní přenos.


Třetí rozměr bude v českých obývácích již na konci března a v dubnu realitou. Datart i Electro World totiž začnou prodávat první modely televizí, které dokážou přehrát 3D-filmy. Jako první se na pultech objeví televize Samsung. "Začneme je do obchodů dodávat už během tohoto týdne, nejlevnější model bude stát kolem 45 tisíc korun," říká Ondřej Lukáč ze Samsungu. Na 3D-obrazovky jsou připraveni také obchodníci ve velkých řetězcích. "Pravděpodobně to nebude zpočátku masová záležitost, ale uvidíme, co s tím udělá letní mistrovství světa ve fotbalu," říká šéf Datartu Pavel Sláma s tím, že kvůli tomu budou muset i přestavět prodejny. "Musíme všechno připravit tak, aby si 3D-obraz mohli vyzkoušet i zákazníci," vysvětluje Sláma. "Zájem zákazníků o 3D-plazmy očekáváme - jde o naprosto nové pojetí sledování televizních pořadů. A to i přes vyšší cenu, než jsme nyní u televizí zvyklí," tvrdí Martin Matlocha z Electro Worldu.

Více o 3D televizích:

Revoluční olympijské hry - přenosy v HD, Full HD 3D a Google Street

3D televize bez brýlí a nebo rovnou 4D

Nakopnou byznys?

3D-televize jsou letošním hitem a přesun zážitku z IMAX-kin do obýváků zvládli na letošním veletrhu CES všichni velcí výrobci. Podle jejich vlastních slov by to mělo pomoci skomírajícímu trhu. "Potřebujeme náš byznys trochu víc nakopnout a šanci vidím v 3D-televizích," tvrdí Elsuke Tsuyuzaki z Panasonicu. Panasonic je přitom druhou firmou, která dostane své 3D-modely na český trh ještě v dubnu. Nejvýkonnější model se 126centimetrovou úhlopříčkou se bude prodávat kolem šedesáti tisíc korun. Pozadu nejsou ani další výrobci. Nesmějí totiž propásnout vrchol sezony - fotbalové mistrovství světa v JAR, které budou již některé televize snímat ve 3D. V prvním pololetí by tak měly na trh dorazit i modely Sony (pravděpodobně v květnu) a LG. Cenově by se neměly výrazně lišit od konkurence. Koupí televize však obývák zatím třetí dimenzi nezíská. "Vzhledem k absenci 3D-televizního vysílání se budeme zatím muset spolehnout jenom na filmy na discích. A k těm je třeba speciální přehrávač. Ten spolu s 3D-brýlemi může cenu zvýšit až o dvacet tisíc," vysvětluje odborník na domácí elektroniku Václav Nývlt ze serveru Technet.cz. Chybějící obsah je totiž doposud největší bolestí začínající 3D-televizní éry. V Česku je dnes dokonce k dispozici pouze jeden 3D-film - Monstra versus Vetřelci -, jenž by měl být přibalován k novým televizím Samsung. Poskytovatelé a operátoři jsou na novou technologii připraveni. "Kabelové sítě jsou ideální cestou, jak přenášet taková velká množství dat. Technicky jsme schopni rozjet vysílání v 3D okamžitě, ale čekáme na obsah," říká mluvčí UPC František Malina a dodává, že rozhodnutí k tomuto strategickému kroku musí padnout v centrále. Už dříve však šéf firmy John Malone tvrdil, že 3D-vysílání má velký potenciál. Připravenost hlásí i virtuální videopůjčovna Telefóniky O2. "V současné době 3D-tituly nenabízíme. Jsme však připraveni je nasadit, jakmile bude k dispozici zajímavý obsah," říká mluvčí firmy Martin Žabka.

Sport…

Velkou budoucnost si propagátoři 3D technologií slibují především od sportovních přenosů. Například v Británii letos 31. ledna premiérově přenášela trojrozměrně stanice SkySport fotbalový zápas Premier League mezi Arsenalem a Manchesterem United. Fanoušci ho mohli sledovat ve vybraných hospodách a kinech se speciálními brýlemi. Na Ostrovech se v 3D už vysílalo i ragby. Hokejové a basketbalové zápasy se chystá do třetího rozměru převést i americká ESPN. Ta chce od června do konce roku odvysílat 85 živých přenosů. A začne zahajovacím zápasem MS v JAR. České televize se k novince staví zatím zdrženlivě. "Určitě žádné 3D-vysílání zápasů MS nechystáme. Zatím je to tak finančně náročné, že si to neumím představit," říká šéf sportu ČT Ota Černý.

Podobně je na tom televizní jednička Nova. "Sledujeme trendy, určitě to není utopie. Zaznamenaly jsme to na veletrzích, kde už byly prezentovány i demoverze 3D vysílání. Ale zatím nic takového nechystáme. Určitě to není otázka nejbližší sezóny. Zatím to vázne na ceně a dostupnosti té technologie, ale budoucnost ve sportovních přenosech to určitě má," říká mluvčí Nova Sport Michal Klouda. Se zajímavým obsahem, jenž by přitáhl nové zákazníky, však počítají výrobci televizí. Jen na americkém trhu chtějí letos prodat 3,4 milionu televizí. Korejské LG hodlá například prodat půl milionu 3D-televizí a sází především na trojrozměrné přenosy z letošního mistrovství světa ve fotbalu. "3D přinese tolik nových zážitků při sledování televize jako žádná jiná technologie v historii," věří Buzz Hayes, viceprezident 3D-centra Sony. Právě Sony by chtělo příští rok prodat 2,5 milionů 3D-televizí, což je celých deset procent veškeré produkce.

…a hry

Třetím rozměrem ovšem nejsou fascinováni pouze výrobci televizí. Na světě je totiž už první 3D-notebook od Aceru a Sony už loni ohlásilo, že chce své herní konzole Playstation 3 upravit tak, aby je uživatelé mohli povýšit do třetího rozměru a současně používat jako přehrávače 3D-filmů. Herní byznys tak přispívá ke všeobecné 3D-mánii. Microsoft například pokračuje ve vývoji svého ovladače Project Natal, jenž využívá kameru a 3D-senzory ke snímání hráčova pohybu.

Televizní obsah

Zásadní věc pro další rozšiřování 3D televizí. Ve Velké Británii už 3D přenosy fotbalu testuje televize Sky. Ve Spojených státech chtějí ve 3D vysílat sportovní kanál ESPN a dokumentární Discovery.

1. Snímání

Obraz je snímán dvěma kamerami z jednoho místa. Dění zabírají zvlášť z pravého a levého úhlu.

2. Vysílání

Televize vysílá dvojrozměrný obraz k divákovi dvakrát. Mozek si pak s pomocí vysokorychlostních clon v brýlích oba signály složí do trojrozměrného obrazu. Proto se musejí pořady pro 3D televizi natáčet jiným způsobem, než tomu je dnes.

3. Přehrávače

Vzhledem k množství dat je nutné používat speciální 3D blu-ray disky, které mají větší kapacitu než běžná DVD. Zároveň je ale nutné mít přehrávač, který dokáže 3D data zpracovat na obrazovku.

4. Brýle

3D brýle se vyrábějí ve více verzích. Aktivní spolupracují s televizí a zatmívají jednotlivá políčka a pasivní fungují stejně jako v 3D kině iMAX, ale za normálního světla nejsou příliš kvalitní.

5. Sledování

Pro 3D vysílání je ideální klasická vzdálenost kolem dvou až tří metrů. Komplikované je sledování z boku, z ostrých úhlů.

Hollywood vidí ve 3D svou spásu

Asi pro nikoho není otázka masivního rozvoje 3D technologie tak klíčová, jako pro filmový a televizní trh. Zejména hollywoodská studia, léta soužená úbytkem návštěvnosti v kinech, nelegálním kopírováním filmů a jejich pirátským stahováním z internetu, vidí v 3D formátu spásu. Proto na masivní rozvoj a dostupnost technologií, které by vedle promítání v kinech umožnily velkofilmy v 3D nabízet i pro domácí televizní projekci, netrpělivě čekají.

Že očekávání hollywoodských producentů nejsou nadsazená, se ostatně potvrzuje i nyní: dva nejnovější filmy natočené ve 3D verzi s použitím nejmodernějších technologií, tedy Avatar Jamese Camerona a Alenka v říši divů režiséra Tima Burtona, lámou všechny dosavadní rekordy návštěvnosti.

Šance pro blue-ray disky

Plná kina naznačují producentům jediné - na 3D technologie se soustředit víc a víc. Jen do konce roku zamíří na plátna osmnáct 3D filmů, jedním z nejočekávanějších je adaptace finálního románu o Harry Potterovi. Na 3D formátu však mohou studia vydělat ještě víc. Čím rychleji se rozšíří televizory s 3D technologií přenosu obrazu, tím více půjdou na odbyt drahé filmové blue-ray disky, které tuto technologii jako jediné podporují. 3D může být důvodem, proč si za ně filmoví fanoušci rádi připlatí.

Jen Avatarovi se za pouhé dva měsíce od premiéry loni v prosinci podařilo něco, co ještě před půlrokem nikdo nepředpokládal: pokořil dvanáct let starý komerční rekord snímku Titanic, který v roce 1998 vydělal v kinech přes 1,8 miliardy dolarů. Tato částka se přitom donedávna zdála být nedostižnou.

Avatar, lákající na nikdy neviděné 3D technologie, které navíc nepůsobí rušivě, ale naopak diváka o to intenzivněji vtáhnou do děje, opět vrátil před kina fronty. Dnes má film s půlmiliardovým rozpočtem na kontě přes 2,6 miliardy dolarů. Stejně se daří i Alence v říši divů, prvnímu 3D pokusu hollywoodského vizionáře Tima Burtona. Za dva týdny vydělala skoro půl miliardy dolarů.

Důvody jsou jednoduché - velkofilmy ve 3D nejen že v kinech nabízejí dosud nevídanou podívanou a neobyčejný audiovizuální zážitek, ale také je nelze jednoduše kopírovat a sdílet. Snímek promítaný ve 3D nestáhnete z internetu ani jej pokoutně nenatočíte v kině na mobil.

Zdroj 16.3.2010

Zdroje obrázků




Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

13

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód EGC117.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód PAF731.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód PRJ784.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (0)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.









Kontextová navigace

Úvodní strana Nové televize míří na trh. Nyní se řeší, co budou vysílat

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X