Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Ozvěny z IFA - systémy pro řízení domu, internet v TV, domácí kina

Vydáno: 22. 09. 2010   |  Počet zobrazení: 15328

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz

Pokud vyrazíte na veletrh IFA, pak se zde dozvíte o všem, co se děje na trhu spotřební techniky. Tentokrát se podíváme na systémy pro řízení domu, multimediální servery, internet v televizi a zajímavá řešení z této oblasti a přidáme i něco z dalších oblastí, jako jsou například domácí kina.

Philips

Philips


Minule jsme ocenili 3D televizor Philips a 3D kameru Panasonic. Dnes přidáme další adepty. První z nich je známá firma Technisat, známá výrobou doplňků pro vše, co souvisí s příjmem odkudkoli. Ta zde vystavila domácí systém, na kterém demonstrovala možnosti dnešní domácnosti. Nazvala ho MultyVison 46 ISIO a my vám prozradíme, že jde o televizor s vestavěným pevným diskem a se dvěma digitálními tunery, celý systém je připojen k internetu a tak vlastně máte všechny digitální data pod kontrolou. Jak je to snadné instalovat ve vašem bytě, vidíte na obrázku. Systém využívá na ukládání dat síťový pevný disk NAS, připojit lze vše, od kamery přes notebook a paměťové karty, monitor, MP3 přehrávač - při tom všem můžete mít data neustále pod kontrolou. Technisatu tedy patří ocenění ne za to, že takový systém poskládala - na výstavě jsme jich totiž měli možnost vidět povícero - ale za to, jak přehledně prezentovala tento multimediální systém složený z výrobků více firem.

Další, kdo dostává naše ocenění, je už zmíněná firma Metz. Ta ve spolupráci s gigantem na výrobu domácích doplňků, společnosti Moeller, vytvořila domácí systém mecaHome+, který se ovládá kompletně ovladačem televizoru. Moeller je zde dodavatelem všech tak zvaných aktorů, pod čímž si nepředstavujte vyšumělého ruského herce, ale výkonné elektronické a elektronické členy, kterými se ovládá osvětlení a slouží třeba i pro ovládání zabezpečení domácnosti.

Mezistupeň pro kompletní ovládání domácnosti byl k vidění i na mnoha dalších stáncích mnoha firem. My vás upozorníme na Loewe, které mělo ovladač „na všechno" vestavěný v systému, který vypadal skoro jako iPad.

Fotografie většiny popisovaných zařízení najdete samozřejmě ve fotogalerii.


Internet všude

Součástí domácích systémů, které jsou určeny pro řízení domácnosti, je i přístup na internet. To kvůli ovládání domu na dálku, používání IP kamer pro sledováním prostorů a tak dále. Multimediální systémy však fungují odděleně, i když je možný částečný průnik obou systémů v jeden celek. Je ale výhodnější systém pro ovládání domu, zvláště pokud je v něm integrován zabezpečení bytu, oddělit od multimediálních systémů.

Multimediální systémy jsou nyní postaveny na televizi. A tak jsme dospěli do stádia, kdy veřejný obsah webových stránek máte k dispozici na počítači, ale zároveň i v televizoru. Očekávali jsme, že se letos na IFA 2010 objeví už klávesnice k televizorům, pomocí kterých půjde zadávat libovolná webová adresa. Nestalo se tomu tak, ale jeden z techniků ve stánku Philips se na otázku autora článku pozastavil a odpověděl: „… počkejte ještě rok." Takže se na tom pracuje, aby se adresy nemusely zadávat pomocí neohrabaných virtuálních klávesnic, zobrazených na obrazovkách televizorů a virtuální „prst" posunovat po klávesách pomocí směrových šipek na ovladači - což zatím není nic moc.

Tím vším ale děláme vstup pro to, že všichni výrobci televizorů měli vestavěnou podporu internetu ve svých - alespoň nějakých - řadách televizorů. K tomu spousta má podporu DLNA, tedy možnost přehrávat multimediální obsah na síti ze zařízení, které jsou kompatibilní s tímto standardem. Ale: většina výrobců upozorňuje na to, že u televizorů máte pevně předvolené obrazovky pro služby, které nabízí výrobce televizoru (například Sony spolupracuje se Googlem) a přidáváte si postupně i další stránky. Někdy trochu krkolomně, ale pak si pouze vybíráte informační stránky - takže výrobci říkají, že jde vlastně o nabízení obsahu pro služby, které potřebujete mít často na obrazovce. To se například týká zpravodajství, počasí, půjčovaní filmů, a tak dále. Z těchto všech služeb u nás není k dispozici zatím vůbec žádná lokálního rázu, vytvořená pro tento styl publikování zpravodajství na obrazovce televizoru. A jak to tak vypadá, ještě dlouho nebude. A tak můžeme jen závidět Angličanům a Němcům, kde se rozvíjí trh stránek optimalizovaných pro televizory, jak houby po dešti.

Všichni výrobci se vzácně shodují v tom, že televize primárně není určena k brouzdání internetem, ale jako dodavatel často používaného obsahu. Proto „internet TV" je založena na výběru z ikon, obrazovek, které nejlépe charakterizují následně zobrazený obsah webových stránek. Pokud byste chtěli brouzdat po internetu, výrobci vás okamžitě odkážou do patřičných mezí na počítač nebo notebook či netbook.

Domácí systémy

Jsou založeny především na tom, jak se líbit návštěvníkům, protože parametry všech jsou podobné jako vejce vejci. Takže design tady hraje opětovně velkou roli. V oblasti technologií však už nelze čekat žádné revoluční převraty. Přesto se tu ale jeden objevil. Philips přišel se systémem 360° Sound, který integruje do reproduktorových sloupů více reproduktorů a tak sdružuje více kanálů do jedné „reprobedny". Při reprodukce se tak vytvoří jakýsi „zvukový vír", který vás pak v jakékoli místnosti doslova obklopí zvukem.

Velký boom zaznamenaly přehrávače na iPod, iPhone, iPad, které jsme mohli vidět u spousty výrobců z celého světa. Připadáme si trapně, ale systém Fidelio, opět od Philipsu, však nabízí skvěle znějící kousky. Největší systém se vyrábí ručně v Malajsii z kmene vzácných dřevin, ty se nařežou na plátky a postupně ručně slepují na sebe - výsledkem je obrovský a nepřehlédnutelný zvuk plný basů i výšek.


Autor ve vrtuli

Úžasné, alespoň pro autora článku byly dvě disciplíny. Hi-Fi, AV receivery a kupodivu elektronické čtečky. Ač sobě hodně vzdálené, přesto přístroje klasického Hi-Fi, tedy se dvěma kanály, jsou povětšinou třešničkou na dortu v domácnosti. Podobně ale působí hřmotné AV receivery vystavené vedle nich. Jsou to vesměs technická umělecká díla. A to i včetně reproduktorových sloupů. Ohromen zůstal autor ze skleněných válců firmy Jarre Technologies, které poskytovaly ohromný zvukový zážitek. Ale kochat se například přístroji Canton, Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha - to chce opravdu fanouška se srdcem, naladěným na tyto přístroje.

Elektronické čtečky

Neuvěřitelný boom v této oblasti. Je pravdou, že vzor, iPad, je vybaven možností komunikace, jinak jsou čtečky v podstatě pasivní záležitostí, která má co nejlepší displej a co nejmenší spotřebu. Jsou určeny k přečtení co největšího počtu stránek - a v této oblasti byste snad nenašli firmu, která by se zde nesnažila uspět. Tak třeba Sony ukázala několik desítek modelů čteček opravdu pro každého.

Zajímavosti

Firma Hyundai se představila opět jako úspěšný výrobce replik starých přístrojů - a slavila se svými retro přístroji poměrně velký úspěch. Stejně tak zde předvedla digitální domov, kde ukázala výkonný člen v podobě rohožky, sloužící k vytápění místnosti, nebo elektronické váhy, připojené do domácího systému za účelem sledování hmotnosti jednotlivých obyvatel a doporučování jejich aktivit a stravy.

IFA rovněž ukázala spousty doplňků pro domácnost - ať to byl značkový nebo jen zajímavý nábytek nebo třeba držáky televizorů na stěnu.

Co však ukázal jen Philips, byla světla. Světla na vytvoření pohody. A tak zde máte osvětlení na stěnu barevně přizpůsobitelné vaší náladě, stejně jako stojací lampy do pokoje. Jsou tu i modrá světélka pro zlepšení kondice a dobré nálady nebo lampa - budík, která působí velmi lehce a nenásilně. Patří sem možná i přístroj, který produkuje trojrozměrný obraz, který můžete ovládat pohyby ruky kolem stojanu, ve kterém je umístěn. Pochází od firmy Sony.

Spousta firem se zaměřila i na výrobky pro osobní potřebu a tak jsme u Philipsu viděli nový 3D holicí frézkový strojek, který si mohli procházející pánové vyzkoušet pod dozorem krásných asistentek v úžasných přiléhavých a nápaditých oblecích, které zdůraznily jejich vnadné křivky. A tak i zde bylo veselo. Kromě toho Philips ukazoval i domácí posilovací systémy, šlapadlo a běhací pás s napojením na snímání všech potřebných tělesných veličin. Takže několik programů pro hubnutí nebo udržení kondice neustále sledovalo vaše výkony a nutilo vás tu ke zvýšení aktivity, tu ke snížení, aby trénink byl pokud možno stále optimální a přitom efektivní.

Domácí spotřebiče

Z tohoto odvětví jen pár poznámek, protože jsme zdaleka nestačili projít všechny haly podrobně. Pokud tedy chcete znát trendy, je jasné, že jimi jsou kávovary - a jedno, zda s mlýnkem na kávu nebo ty, které používají patrony naplněné kávou či jinými ingrediencemi. Pračky mají velké bubny (Panasonic) a zvládnou třeba vyprat až osm kila prádla. Přitom mnozí mají i různé programy, jako třeba na praní tenisek nebo na proluftování košil, se kterými jste pobyli v zakouřené restauraci. Hodně se hovořilo o zdraví - a tak Philips ukazoval fritézu, která na horkém vzduchu - bez oleje - připravovala hranolky (pozor, byly už předsmažené, jak jsme zjistili). Zajímavé jsou vysavače, které mnohde předváděly sympatické hostesky pánům, kteří mít takovou hostesku doma, by klidně i rádi uklízeli (viz foto).

Digitální dům, to je ale i servis tam, kde bychom ho nečekali, nebo - jinak, jak bychom ho nečekali. Takže máme tu výrobníky páry pro příliš suché místnosti, lednice a mraznice v mnoha barevných provedeních (ostatně, proč musí být tyto přístroje stále pořád jen nudně bílé?), máme tu myčky našeho pozadí trůnícího na WC. Ty nejen dokážou předehřát prkénko na teplotu, přijatelnou pro obsluhu (pokud nejste zrovna na úprku - musíte jim totiž dát pár minut), ale dokážou pak vodou ošetřit všechny výstupní otvory toho, kdo na ně dosedl. Takže do bytu pak vchází vyčištěn/a, jako by vyjel/a s autem z myčky… Přitom instalace takového zařízení je snadná.

Nazeleno

Tímto odstavcem pro tentokrát skončíme. Zelené byly všechny přístroje - většina televizorů opět dostává vypínací tlačítko, protože se zjistilo, že až deset procent spotřeby domácnosti spotřebují přístroje v pohotovostním režimu. Díky integraci různých systémů tak digitální domácnost dostává zelenou a blížíme se k energeticky málo zatěžujícím systémům - ne-li úplně zeleným domům, které dokážou pokrýt celou svou spotřebu z vlastních zdrojů. Témat tu bylo víc, například Panasonic ukazoval na stánku fotovoltaické články, které dokážou přispět k úsporám v domácnosti. Podobné systémy byly k vidění na více místech, protože konkrétně Němci na tyto úspory, navíc podporované různými daňovými úlevami, slyší velmi dobře. A tak jste zde mohli vidět i mluvit o systémech, které jsou autonomní (pracují samy za sebe) nebo systémy, jejichž řízení je možné přidat jako další aplikaci systémům pro řízení bytu a domu.

K vidění byl rovněž atak výbojkových žárovek, LED žárovek, kdy se výrobci snažili ukázat, že právě ten jejich výrobek má tu správnou - cool - teplotu nebo že úspora spotřeby energie není vykoupena nepřirozenými odstíny bílé a s nádechem do modra nebo různými žabími zelenými odstíny. Prostě, od 1. 9. 2010 byly v EU zakázány žárovky čiré s příkonem 75 W, čímž navázaly na krok zamezující právě před rokem na trh dodávat 100W žárovky. A všichni se teď snaží nabídnout odpovídající úsporné žárovky za přijatelnou cenu. Někdy se jim to daří…



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

6

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód XTD894.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód EJD534.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód TDI346.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (0)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.









Kontextová navigace

Úvodní strana Ozvěny z IFA - systémy pro řízení domu, internet v TV, domácí kina

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X