Recenze monitoru AOC I1601FWUX: skvělý nápad na šikovného pomocníka

Pokud jedete na jednání nebo třeba k babičce ukázat fotky ratolestí, jistě vám bude vadit to, že na vašem notebooku je displej, kolem kterého se musíte semknout, abyste viděli, co na jeho obrazovce je zobrazeno. Co to ale udělat jinak? Vzít si s sebou monitor, který se dáte do brašny hned vedle notebooku a po jeho připojení můžete ukazovat prezentaci nebo obrázky i na druhou stranu stolu? Novinka AOC tohle právě umožňuje.

Tenhle monitor AOC I1601FWUX má úhlopříčku displeje přesně 15,6 palce, a kromě něj vám z krabice při vybalování vypadnou jen jakési desky s magnetem, které se na monitor „přilepují" a jeden kabel, zakončený na obou stranách konektorem USB-C. Nic víc, nic míň, vlastně ano, ještě zde najdete krátký návod a stříbrný disk s ovladači. Zdroj nehledejte, nebude totiž zapotřebí. Monitor se „živí" právě prostřednictvím konektoru USB-C z připojeného počítače. To je jedna z velkých výhod, kdy AOC demonstruje široké možnosti využití právě konektoru USB-C.

Zaujalo nás chytré pouzdro

Po chvíli hraní s pomocí návodu vám začne být jasná funkce desek, které vypadly z balení monitoru. Jde o desky se třemi zářezy, ve kterých se desky ohýbají, na obou stranách je pak asi osmimilimetrový magnetický pás, který se ochotně „lepí" na hrany tohoto monitoru. Základním účelem těchto desek je zakrýt displej, pokud monitor transportujeme, před jeho poškrábáním. Za tím účelem prostě desky roztáhnete a ony se „přilepí" na rámeček monitoru tak, že přesně zakryjí obrazovku i rámeček kolem ní.

Pokud si budete s těmito deskami chvíli hrát, pak poznáte, že nejde o ledajaké desky, ale o podstavec zakončený magnetickými pásky, který může podepřít váš monitor v poloze na šířku, ale i na výšku. Monitor se totiž při otočení „na výšku" sám přepne do režimu pivot. Při prohlížení obrazového materiálu nebo prezentace tak můžete použít tu pro vás a diváky nejlepší pozici, aby obsah obrazovky zakrýval co největší její část. Super.

A ještě jedna věc. Kryt a zároveň podstavec drží spolehlivě, takže se nemusíte obávat, že vám monitor vyklouzne a - v nejlepším případě - se vám rozplácne o pracovní desku stolu. Podobný princip magnetického držáku jistě znáte z tabletů iPad od Applu. Výrobce monitoru I1601 toto pouzdro nazývá inteligentním pouzdrem. No, k inteligenci - jak čtenáři DigitálníDomácnosti.cz už dávno vědí - má hodně daleko, protože inteligence je výsadou myslících bytostí. Navrhujeme tedy výrobci, aby opravil jím preferovaný název na chytré pouzdro. To by přesně odpovídalo jeho funkčnosti. Toto chytré pouzdro umožňuje volitelný odklon od svislé roviny v rozsahu 1 až 25° při postavení ve vertikální poloze a až 30° záklon při postavení našíř.

Co umí

Použitý panel IPS umožňuje náhledové úhly 160° v obou rovinách a zaručuje dobu odezvy 5 ms. Jeho rozlišení je Full HD, tedy 1920x1080 obrazových bodů a jeho jas je velmi slušných výrobcem udávaných 220 cd/m2. Počet zobrazitelných odstínů barev je 262 tisíc. No, není to mnoho, ale to zcela postačí na účely, pro které je vyroben a dodáván.

Na monitoru najdete pouze dvě věci, které ho ovlivňují. Jednou s nich je zásuvka USB-C a pak vedle umístěný vypínač s funkcí ovládání OSD (On Screen Menu) na obrazovce monitoru. Konektor USB-C i vypínač najdete v rohu na konci kratší strany, vlevo, při pohledu zpředu na obrazovku monitoru. Pokud se monitor nezapne při připojení sám, což rád udělá, zapnete jej stiskem tohoto tlačítka. Pokud monitor chcete vypnout, přidržíte tlačítko po dobu tří sekund - a on se vypne. Existuje i možnost vyvolání OSD menu, kde se pohybujete krátkými a dlouhými stisky tohoto jediného tlačítka a ovlivňujete třeba jas, kontrast a spoustu dalších věcí, na které jste u AOC zvyklí. Pokud vám ale režim ovládání obrazovky pomocí stisků metodou jakési pomotané „Morseovy abecedy" přijde podivný, pak si můžete nainstalovat do svého počítače obslužný program i-Menu, který AOC má připraven pro všechny své monitory a jeho spuštěním pak ovlivňovat jednotlivá nastavení monitoru. Instalaci a následné ovládání monitoru po zkušenostech s ovládáním pomocí jediného tlačítka vám však velmi vřele doporučujeme. Ovládání jedním tlačítkem totiž není žádná sranda…

Rozšíření pracovní plochy a její kopírování

Monitor je koncipován, jak vás už možná napadlo z úvodních řádků, jako cestovní rozšíření plochy notebooku. Tady můžete využít dvou možností. Pokud třeba chcete pracovat na obrazovce notebooku, pak vedle něj postavený displej využijete třeba na zobrazování pošty nebo na zobrazování obrázků, které potřebujete ke své práci. Můžete ale nechat zrcadlit plochu obrazovky notebooku na tento monitor a pak jej můžete využít tak, jak jsme naznačili na začátku článku. Odvrátíte-li jej do prostoru, pak vaše prezentace ekonomických ukazatelů na poradě nebo dětí u babičky vidí i ti ostatní, aniž by vám museli nutně funět na záda a krčit se kolem jedné obrazovky vašeho notebooku.

Připojení k notebooku: buď ano nebo ne!

Připojení monitoru k notebooku je snadné. Prostě propojíte dodávaný kabel s koncovkami USB-C a je to. Pokud nastane situace, že to není ono, pak musíte sáhnout po příručce na disku nebo si ji najít na webových stránkách výrobce, což ostatně není díky jejich přehlednosti až tak složité, a nainstalovat nejprve ovladač dle příručky (je na disku dodávaném s počítačem nebo opět na webu výrobce viditelně označen). Popsána je instalace ovladače pro Windows 10, 8 a 7. Po instalaci resetujete počítač a výsledkem toho je, že monitor vám zobrazuje buď kopii obrazovky nebo její rozšíření - dle nastavení zobrazení a vašich momentálních preferencí.

Může se vám ale stát, že před instalací ovladače i po ní vám po propojení monitoru s notebookem na obrazovce monitoru stále problikává logo AOC a nic se nezobrazí. Pak máte smůlu a váš notebook nepodporuje možnost připojení externího monitoru přes USB-C. Loňský model notebooku Acer to třeba neuměl, k tomu, aby dokázal „rozsvítit" tento displej, by bylo nutné u některých strojů provést aktualizaci BIOSu, pokud je to ale vůbec možné. Propojení mezi notebookem a displejem AOC totiž vyžaduje přítomnost podpory obecného DisplayPortu, který ovšem ne každý starší notebook nebo současný notebook z nižší cenové kategorie podporuje.

V každém případě vám doporučujeme, pokud je váš notebook vybaven portem USB-C (pozor, monitor není možné připojit přes kabel s USB 2.0 nebo 3.0, tedy typu A, zapojeným do počítače, protože vám většina počítačů nahlásí, že byl překročen povolený odběr z tohoto portu - jinými slovy, prostě to nejde), abyste si svůj notebook vzali do prodejny, kde budete monitor AOC kupovat a na místě si ověřili kompatibilitu vašeho BIOSu s podporou pro připojení externího monitoru. Pokud to nepůjde ani po instalaci ovladače k monitoru AOC I1601, pak máte prostě smůlu a můžete na jeho výhody rovnou zapomenout (tou hlavní - připomínáme - je to, že monitor se „živí" z počítače a není třeba s sebou vláčet další adaptér pro napájení monitoru).

Na závěr vám prozradíme, že spotřeba monitoru je asi 8 W, v režimu stand-by pak 0,5 W, jeho hmotnost je 824 gramů a jeho vnější rozměry jsou 376x235x8,5 mm, zobrazovaná oblast (rozměr viditelné části displeje) je 344x194 mm.

Monitor AOC I1601 hodnotíme jako skvělý nápad a i přesto, že je napájen z USB-C, nebrání tomu, aby dosahoval na tuto kategorii výrobků (ve srovnání s konkurenčními výrobky) poměrně slušného jasu, což je dáno podsvícením zobrazovací plochy pomocí LED diod (princip podsvětlení WLED). Monitor se dá sehnat na e-shopech od zhruba 3.500 Kč (doporučená cena je však trochu nelogicky vysoká, 5.800 Kč, to je fakt dost). Zvažte tedy, zda se vám takové zařízení hodí nebo ne. K tomu, abyste jej mohli spolehlivě provozovat, totiž budete potřebovat notebook vyšší třídy, který většinou podporuje v USB-C už i podporu alternativního Display Portu. Ovšem, pokud na takový notebook máte, není problém investovat ještě „pár kaček navíc" i do tohoto monitoru. Každé zboží si najde svého kupce. Nám se tento nápad externího monitoru s chytrou podpěrou bez externího napájení líbil. Takže, je to jasné:

Hodnocení DigitálníDomácnosti.cz:
vynikající.

Shrnutí: Bezvadný příruční monitor, který můžete využít pro rozšíření pracovní plochy nebo k zobrazení kopie obsahu displeje například při prezentaci, kdy displej monitoru je odvrácen na opačnou stranu od diváků. Ideálně se AOD I1601 hodí na poradách u jednacího stolu, kde postačí jeho 15,6 palcová úhlopříčka. Monitor vyniká vysokým jasem, dobrým podáním barev a hlavně: díky připojení přes USB-C není nutné jej napájet z dalšího externího zdroje, energii si odebírá z notebooku, ke kterému je připojen.

Zveřejněno: 08. 10. 2018