Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Revoluce jménem iPad

Vydáno: 11. 04. 2010  |  Aktualizováno: 10. 06. 2012   |  Počet zobrazení: 50496

Autor:  Milan Loucký   |   Zdroj: DigitálníDomácnost.cz Zdroj: Apple

Jestliže se zeptáte lidí od informačních technologií na jméno člověka, který přinesl světu informačních a posléze zábavných technologií nejvíc, možná vám odpovědí: Steve Jobs. Zakladatel společnost Apple, tvůrce geniálních počítačů a posléze člověk, který nasměroval vývoj spotřební techniky směrem k iPodu, přidal iPhone a nyní vytáhl z rukávu trumfové eso: iPad. A jak se zdá, opět se trefil do černého.

iPad

iPad


Když byl tento revoluční mezikrok mezi iPhonem a počítačem představen, mnoho lidí si stěžovalo a hledalo na této převratné novince jen zápory. Nemá USB. Nemá klávesnici. Nemá vysokorychlostní rozhraní. Nemá štěrbinu pro rozšíření paměti. Nemá kameru… Tohle Jobs moc dobře věděl, ale přesto neváhal předvést tento přístroj a zdůvodnit, proč tam všechny tyto věci, které dnes každý ve svém přenosném zařízení chce mít, nejsou - a proč tam nejsou. Zdůvodnil, že iPad je přístroj, který rozvíří hladinu zájmu o elektronická média, protože je na ně on i doba do poslední kapky připravena. Jde jen o přístroj, který se všude připojí k internetu, a všude s jeho pomocí můžete být online, co se týče přístupu ke knihám, časopisům, novinám a médiím vůbec.

Dokonce to došlo tak daleko, že i takový kolos, jako je deník Times, na základě prvních zpráv rozhodl o tom, že zpoplatní přístup zájemců o četbu elektronické verze jejich média. Zdůvodňovat to nemusel, protože je to jasné jak facka. Vydělávat se totiž i tady bude na službách - na kvantitě postavené kolem vynikající kvality.

Nový business model

Když se nad tím zamyslíte, pak vám vyjde, že za služby, málo placené a tím pádem atraktivním, dostanete ve velkých množstvích miliony. A to není jen případ mobilních operátorů, kteří si mohou dovolit věnovat vám telefon, aby z vás stáhli peníze za poskytované služby, protože vědí, že když budete mít dobrý telefon, tak s ním budete chtít pořád telefonovat a posílat SMS a tím pádem dostanou zpět to, co před tím vloží do dotovaného telefonu. Mobilní operátor, si z vás stáhne poplatky za své služby.

Možná to bude zde znít trochu divně v souvislosti s iPadem, ale stejně tak je tomu i u tiskáren. Podívejte se, kolik dneska stojí multifunkční tiskárna. Jeden tisíc pět set korun. Jen inkoustové náplně do ní stojí kolem jednoho tisíce dvou set korun. A tisková hlava jako náhradní díl pak stojí dva tisíce korun, takže je dražší, než nová tiskárna nebo multifunkce. A na čem se dá vydělat? Na inkoustech! Výrobci jejich velikost zmenšili, protože argumentovali tím, že lidé volají po levnějších patronách - a tak jsme se dostali na 5ml a náplně, které ale stojí skoro stejně, jako ty s větším obsahem. Důvod? Výrobcům tiskáren vadí dodavatelé inkoustů, kteří dodávají pro jejich přístroje inkousty mnohem levněji, než oni sami, a výrobci tím pádem přicházejí o peníze, vložené do vývoje nových modelů tiskáren. Proto se objevily patrony s inkoustem, které jsou vybaveny čipem, který „prý má" ukazovat stav náplně. Omyl. Tohle je jen ztížení práce výrobcům náplní, aby si výrobci sami přišli na své. Menší obsah náplně + čip = vyšší cena. A kdo to zaplatí? Vy. Spotřebitelé. Takže opět, služby, v tomto případě spotřební materiál dotuje výrobu tiskáren.

A nyní pojďme zpět k iPadu. Pokud si ale myslíte, že jde o stroj, který je levný, tak jste na omylu. Je to Apple. A pokud má sloužit výrobci, aby vydělával, tak nejste daleko od pravdy.


iPad s Wi-Fi a 3G.

O tom dále. Apple upravil svůj stroj o technologie dotykového zobrazovače, který znáte z iPhonu nebo iPodu. Je jen větší. Ale je to vlastně stroj, který rozhýbává další návazné věci. Totiž stagnující trh papírových médií.

Apple si nechává za iPad slušně zaplatit - ale jak se zdá, nikomu to nevadí. Hned první den prodeje v USA , směrovaného na 3. dubna, se zaprášilo po 300 tisících přístrojích (viz třeba zde ). A nikoho nezajímalo, že za tutéž cenu si může pořídit třeba netbook a k tomu ještě digitální foťák. Prostě lidé chtěli iPad - i když nemá kameru a věci, na které jsou zvyklí u svých přístrojů. Mimo to, noví majitelé iPadů vzali útokem i internetový obchod Applu a stáhli za první den přes milion aplikací pro tento přístroj. Pak tu ještě máme iBooks.com - a ten se už třese na to, kolik mu existence iPadu přinese. I proto v něm najdete Apple jako podílníka. Jak je to možné?

Applova mozaika

Úspěch iPadu totiž tkví v celé filosofii firmy, která do sebe zapadá lépe než pověstné kostky Lega. Když IBM uvedlo na trh IBM PC kompatibilní, byla to událost. Všichni výrobci po celém světě začali vyrábět kompatibilní počítače. Některé jsou kompatibilnější, jiné ne, o tom se sami dodnes můžete přesvědčovat, pokud používáte počítače s Windows - dokonce i s Linuxem.

Apple nikdy nikomu nedovolil, aby mohl vyrábět přístroje pro jeho operační systémy a tak si je sám šperkoval tak dlouho, až si lidi začali říkat, sakra, ty jsou dobré. Pak ani výměna procesorů Motorola za intelské nikoho nepohoršila. Možnost mít na Applu nainstalovány Windows - to je přece výzva! Ale spolu s příchozími operačními systémy Mac OS X Leopard a pak Snow Leopard Apple ukázal, že si tohle může dovolit nabídnout. Kdo by si instaloval na Apple Windows, když jsou tu velmi slušně vypadající leopardi? Jedině šílenec!

Když Applu v desktopech začínal docházet dech, vtrhl na trh s iPody a posléze s iPhony. Autor článku si dodnes pamatuje na jak na veletrhu Apple Expo v San Franciscku, pořádaného paralelně s CES v Las Vegas lidé nevěřícně chodili na výstavu, kroutili hlavami, koukali na plakáty s iPody a říkali si: iPod? U Apple? Proboha? Co to má znamenat? Ten Jobs se musel zbláznit!

Ne, vážení přátelé. Bylo to přesně včas. Podívejte se na tržní podíl Applu v přehrávačích. Nebo jinak, podívejte se kolem sebe v letadle, až se vám poštěstí třeba v Americe, kolik lidí má v Boeingu na uších sluchátka a poslouchá muziku? Padesát? A kolik z přístrojů je iPod? Odpověď zní: 49 a víc.

Později Apple přišel se sexy MacBooky nové generace. Stojí třikrát tolik, co notebook s Windows, ale prodávají se o sto šest. I u nás. A protože žijeme ve světě internetu, tak je třeba vidět i pozadí, lépe spíš background. Na internetu najdete tisíce aplikací na různých serverech - ale kdo vám zaručí, že budou fungovat? Jedině Apple. Na svém iTunes nejprve začal prodávat muziku jako krmivo pro uživatele iPodů, a když si zvykli na to (v Americe se totiž nikdo nepozastavuje, na rozdíl pod nás), že se za písničku zaplatí 0,99 dolaru, i když je „cinknutá" a dále (myšleno do jiného přístroje) ji nedostanete, začali tomuto serveru věřit. Vracet se na něj. Pak přišel iPhone - a davy lidí stahovaly tisíce aplikací pro tento převratný telefon. Tím chceme naznačit, že Apple si „vychoval" věrnou skupinu svých uživatelů, které nenechal nikdy na holičkách a kterým, když něco potřebovali, tak většinou všechno na pověstných 99,9 % fungovalo.

A teď přišel iPad

A když máte tak dobré renomé, pak se ani nedivte, že na váš přístroj, ačkoli ho nikdo před tím nikdy neviděl (kromě úvodních videí, viz třeba zde ), leží ve frontách ve spacáku přes noc statisíce zájemců, aby byli mezi prvními, kdo si takový přístroj v Americe koupí. Záznamů na tento přístroj na internetovém obchodě Applu bylo rovněž habaděj.

A možná sem patří i to, že Apple možná nějak nemá rád Adobe. Pokud jste se před takovými deseti lety zeptali, jaké počítače používají v DTP, pak odpověď zněla - jasně, že Apple. Dnes tato otázka má odpověď, jasně, že PC. Zdá se nám, že Adobe prostě Apple nepodržel, rozvíjel DTP nástroje pro PC a Apple mu oplatil ranou v podobě toho, že nový iPad nepodporuje flashová zobrazení, která mají s Adobe hodně moc společného. Může to tak být…

Apple totiž jde vlastní - jinou - cestou. Webové stránky, optimalizované pro iPad, jsou totiž jiné, než ty flashové. Vydavatelství se mohou přetrhnout v tom, aby pro nový iPad, kterého se prodalo první den 300 000 kousků (a tím pádem mají přesně 300 000 potencionálních zájemců o jimi nabízená média), měla připravený obsah. O Timesech jsme se už zmínili, další informace můžete najít například zde .

Potrava pro iPad

Čtečka Kindle DX, o které tu psal kolega Tomáš Pětivoký , kterou nabízí obchod Amazon.com společně s dalšími, už Amazonu vydělala 624 milionu dolarů za prodané elektronické knihy. Letos to má být víc než dvojnásobek - a to by nebyl ani Apple, aby se v této věci neangažoval: společně s Amazon.com vytvořili projekt iBooks, který bude lidem nabízet obsah. Ve výše jmenovaném článku se dozvíte, že tento portál podporuje pět největších vydavatelských domů světa. Aby ne. A další už se třesou, aby i oni mohli být u toho. Inu, toto jsou „nové" služby.


iBooks.

A my jen dodáváme, že další nepřehlédnutelný světový poskytovatel časopisů v elektronické formě, totiž Zinio.com ohlásil několik dní po spuštění prodeje iPadu i podporu tohoto přístroje. Bez flashových vychytávek, aby bylo jasno. Pokud to nevíte, na webu Zinio.com  naleznete spoustu časopisů od specializovaných přes zábavné - a pokud se podíváte na UndercoverMags.com , můžete zde vidět odvrácenou tvář tohoto serveru - tím nemyslíme, že zde hrají prim dámská pozadí, ale i popředí a hluboké průniky (nejen) do vašich duší: málokdo ví, že Zinio.com a UndercoverMags.com je to samé. První je poskytovatel seriózních médií, druhý pak pornografie a erotiky ve stylu každému dle jeho potřeb a zálib. O čtení je postaráno, stránky jsou už optimalizovány, takže informace různého žánru jsou na dotyk prstu na obrazovku iPadu.

I na našich webech typu Aukro už můžete „pod rukou" přivezené iPady koupit. V Evropě začne oficiální prodej iPadů do konce dubna. Uvidíme tedy, jak se zde zaháčkují. Ale už dnes lze s jistotou říct, že Steve Jobs opět pod polštářem vyvinul zařízení, které změnilo svět revolučním způsobem.

Proč pod polštářem? Protože celá příprava geniálních věcí u Apple probíhá tak, že Jobs si nové věci, na kterých usilovně pracují vývojáři, vozí domů zabalené v dece, bay je nikdo neviděl, a tam si s nimi hraje a připravuje poznámky k tomu, jak co udělat lépe. A ve firmě se o ničem, co se chystá do výroby, nesmí ani mluvit. A kdo promluví - letí a hned na něj Jobs podá i soudní žalobu.

Nová kategorie zařízení

O tom se může jiným firmám jen zdát. Jobsův (Apple se totiž opět rovná Steve Jobs) iPad je totiž tak revoluční a tak otevřený, že nemá problém s tím, aby se chytil kdekoli. Poskytovatelé obsahu už číhají s novými nabídkami, a kdo nebude mít iPad, jako by nebyl.

Tak horké to možná zase nebude, ale předpokládá se, že se do konce tohoto roku prodá přes sedm milionů iPadů. A sedm milionů zájemců o služby, když žijeme v době digitální vesnice, která nezná hranic, a vzdálenosti jsou jí cizí a libovolný obsah máte na obrazovce řádově v sekundách, to je sakra dost zajímavé číslo! Takže když si nějaký magazín za 0,99 dolaru koupí třeba jen třetina nových uživatelů, dejme tomu tedy 100 tisíc, má poskytovatel a tvůrce obsahu ve své kapse 99 tisíc dolarů. Hned. Nemusí nic tisknout, neohrozí ho chystané zdražení papíru, vyrobí prostě soubor, uloží ho na web a je vymalováno. Tohle přece stojí za to!

Apple přichází s přístrojem, který na rozdíl od mobilních telefonů umožňuje nabídnout ostatním, aby se svezli na vlně zájmu o první elektronický mobilní čtecí online přístroj pro knihy a časopisy a noviny. Přístroj, který nepotřebuje kameru, USB, Fire-wire a kdovíco ještě, protože jeho prvotním cílem je podpora konzumace písmenek. K tomu byl vyvinut a tak je postaven. Neobáváme se toho, že se postupně možnosti iPadu rozrostou o další funkčnosti, ale už teď je jasno. Tisíce aplikací pro tento přístroj uživatelé najdou na iTunes, elektronickém obchodě firmy Apple. Ano, služby, na kterých se vydělává. Obsah, tedy knihy, pak na iBooks.com, časopisy na Zinio.com. To vše pak i na dalších portálech, které budou akcelerovány právě etablováním iPadu na trhu.

Domníváme se, že iPod je skutečně revoluční zařízení, které bylo načasováno přesně tak, aby o něj byl zájem. Ač uživatel PC, skláním se před marketingově skvěle připraveným vstupem tohoto přístroje na trh, kterým Apple vytřel ostatním firmám zrak.

Uvidíme, jak se k této věci postaví „ti ostatní" - Steve Balmer, CEO Microsoftu, už v lednu na veletrhu CES 2010 v Las Vegas ukázal podobné zařízení , které pochází ideově z jeho dílen, ale jehož tvůrcem byla konkrétně firma Hewlett-Packard, takže různí výrobci jako HTC, HP, Lenovo,  Acer, zcela určitě Samsung, Nokia - ti všichni se budou určitě chtít dostat do dění kolem elektronických médií, které odstartoval právě Apple svým iPadem. Nutno říci, že Apple je díky obchodnímu „pozadí" o trochu dál.

A na závěr: pokud si chcete přečíst opravdu kvalitní materiál o iPadu, přečtěte si články Daniela Dočekala, kterého k tomu, aby napsal kompletní přehled o stavu trhu s iPadem, vyprovokovala fotografie Steva Jobse na obálce časopisu Time, který Jobsovi a jeho přístroji věnoval celou přílohu. Dan Dočekal napsal kvalitní materiál na server Lupa  a sám jej pak dál rozsekal na svůj web  - tady se dozvíte o iPadu úplně všechno: o knihách, časopisech, o hrách - prostě vše, co potřebujete vědět, abyste se rozhodli, zda si ho také pořídíte. Nově příchozí iPad je totiž špičkový digitální přístroj digitální doby pro digitální domácnost.  

Zdroje:

Apple 
iBooks.com 
iHned.cz 
iTunes.com 
Lupa.cz 
Pooh.cz 
Zinio.com 



Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

4

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód PRB745.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód NLV729.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.


Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód LWP274.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.



Přidat komentář  Diskuze k článku (5)


Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.

read more  | 103.12.58.---

With thus many subsidiary terms to learn and swing options manageable, internet network marketing can immediately become overwhelming!

visit site for details  | 103.12.58.---

The best share very very approximately such a strategy is that you can deed this without having any begin occurring cash. Yes, you heard me right...you can construct a website and make share from it without having to spend any maintenance.

pure cbd oil for sale online 1000mg  | 103.12.58.---

The best part roughly such a strategy is that you can put it on this without having any begin happening cash. Yes, you heard me right...you can manufacture a website and make keep from it without having to spend any money.

chung c  | 103.12.58.---

One of the most common attributes that you should mount occurring if you wharf't already is search engine optimization, or SEO. SEO tactics enable you to write and tag content by keywords that users are already searching for online.

 | 103.12.58.---

For a newbie who wants to start to blog, you can use the service of the free blogging websites. The two website that I found are quite good is blogger and wordpress. These two give you a chance to host your blog without charging you any single cent.

Komentáře









Kontextová navigace

Úvodní strana Revoluce jménem iPad

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X