Logo DigitálníDomácnost.cz

Přeskočit na navigaci

Aktuálně Domluvte si návštěvu digitální domácnosti na Praze 4. Volejte na 603525050.

Zamyšlení nejen na předvánoční dobu: Jak se nenechat na internetových obchodech napálit

Vydáno: 17. 12. 2017   |  Počet zobrazení: 252

Autor:  Milan Loucký   |  

Spousta lidí si zvykla nakupovat na internetových obchodech. Není se ani čemu divit. Vždyť není třeba nikam jezdit. Není třeba nikde hledat parkovací místo a hádat se s magory o volné místo, které na mega parkovišti ještě zbylo. Není třeba se tlačit davem nakupujících, kteří nemají přesnou představu a jak stádo ovcí bloumají obchody a shánějí NĚCO, čím by ohromili ostatní členy rodiny a své blízké. Není třeba čekat v dlouhé frontě na pokladnu, u které pracují chudáci pokladní, kterým se doma o číslech na pokladně a o pípání při snímání kódu zboží snad musí už i zdát.

Online nákupy

Online nákupy


O tom, že letošní předvánoční nákupní smršť boří všechny doposud známé rekordy, už svědčil Černý pátek, kdy se u nás prodal rekordní objem zboží. Bylo ho tolik jako nikdy před tím. Sekundárním potvrzením pak je to, že i Česká pošta doručuje zboží i v sobotu a v neděli a terminály pro třídění zásilek najímají brigádníky, protože objem přepraveného zboží stoupá dle údajů uvedených v televizním vysílání při reportáži od jednoho z přepravců o 60 %, ale jsme přesvědčeni, že někde to může být i několikanásobek běžného přepravního provozu během roku. A tak hledání vaší zásilky v autě přepravce může trvat i několik desítek minut, jak jsem se o tom mohl přesvědčit několikrát při dojezdu sympatické a neuvěřitelně klidné doručovatelky, které jsem pomáhal svůj balíček v narvaném autě hledat.

Tohle všechno je důsledkem elektronické doby, ve které žijeme.

Na co si ale při nákupech na internetu dávat pozor a jaká máte vlastně práva, o tom málokdo uvažuje. Důsledkem jsou pak peníze, zaplacená zbytečně navíc, nervozita a ztráta času při vyřizování reklamací. Důsledky jsou ale i finančního rázu: nevhodně ve chvatu podepsané půjčky a úvěry, které jste si vzali v domnění, že jsou těmi nejlepšími, jak hlásal plakát vedle dámy, která takové služby poskytuje. On totiž marketing v českém podání je stále jen snůška polopravd a vyzdvihnutí jen pozitivních informací, kdy na ty negativní nejste upozorněni výslovně předem před uzavřením smlouvy a přijdete na ně většinou až později, třeba při první splátce, která je navýšena o jakési poplatky za já-nevím-co nebo navýšení o procenta, ze kterých se vám motá makovice. Nebo třeba takové vrácení zboží do e-shopu: jak to s ním vlastně je?

Kromě malých postřehů z praxe jsme pro vás připravili malý průřez tím, co vás může překvapit - pokud si nebudete dávat pozor, ve spolupráci se Spotřebitelským fórem (http://spotrebitelskeforum.cz ), neziskovou platformou zabývající se komunikací mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem.

Pozor si dávejte už při výběru zboží

Základem všeho je: nespěchat! Čtěte všechna doporučení a vysvětlení až do konce, byť by byly napsány malými písmenky nebo byly až na konci nekonečně dlouhé webové stránky, až tam někde na konci, dole.

Pojďme na to.

Možná taková maličkost, která vám může zkazit náladu. Pokud chcete ušetřit a myslíte si, že osobní odběr je tou nejlevnější alternativou, nedělejte si žádné iluze. Odeslání zboží na jinou prodejnu k vyzvednutí nebo na odběrné místo totiž může být také zpoplatněno. Při výběru zboží a dokončování objednávky se pořádně dívejte na to, zda vám do objednávkového listu nepřibyla položka za přepravu položek na jiné místo, než je třeba hlavní prodejna nebo sídlo firmy. Může to být pakatel, ale může to být i značná částka ve srovnání s cenou objednávaného zboží a třeba i s tím, že byste si „za pár kaček navíc" mohli nechat zboží rovnou přivézt domů.

Druhým tipem je přeprava zdarma, avizovaná mnoha prodejci. Ta totiž může platit až od určité částky, která třeba převýší objednávku, tu nad 2.000, jinde až přes 3.000 korun, i více. Všude je to jinak, ale dívejte se přepravní podmínky a než odklepnete platbu, pečlivě projděte i připravenou fakturu, zda se v ní neobjevily nějaké neočekávané položky.

Pozor na vyplňování objednávky! Poskytovatel zboží nebo služeb totiž může mít předvolené zaškrtnuté položky, které vy prostě ve chvatu zapomenete deaktivovat a pak se dočkáte nečekaného překvapení. Typickým příkladem je koupě produktu Microsoft Office 365 pro domácnosti, kdy máte všude předvoleno, že každý rok máte jeden měsíc provozu této služby zdarma navíc a že se zavazujete platit neměnnou částku po celou dobu používání služby a že se vám a že schvalujete automatické stržení částky v uvedené hodnotě. Pokud tohle zaškrtnete - můžete to sice později změnit, ale většinou na to zapomenete - pak přicházíte o možnost zakoupení elektronické licence za zvýhodněnou částku, která bývá během roku výhodnější i o polovinu oproti pevně placené částce. A i když si spočítáte, že jeden měsíc máte zdarma, měsíční provoz vás přesto vyjde mnohem dráž, než když si sami provedete platbu každý rok.

Fíglem jsou i slevy, kdy po registraci produktu zaplatíte sníženou částku dejme tomu o 30 %, ale další platba elektronické licence už není snížená, ale je plná, bez této slevy. S tím jsem se setkal u platby za antivirový systém Avast, kdy jsem nedočetl celou smlouvu až do konce a pak jsem se divil, když mi po 12 měsících byla stržena plná částka, a ne ta snížená, kterou - jak si myslel - budu platit stále. Takže, chce to číst pořádně i slovíčka.  

Položky, které jste nečekali. Můj syn si koupil mobilní telefon se zárukou na tři roky. A co čert nechtěl, ve 30 měsíci mu telefon upadl a rozbilo se mu čelní sklo. A tak vesele vyjmul smlouvu o pojištění zařízení, za kterou zaplatil už ani nevím, kolik, a vydal se prodejci, aby přímo na místě zjistil, že plnění na nijak levné čelní sklo bude plněno pouze ze 5/36 jeho hodnoty, protože ze 36 měsíců, na které byl telefon pojištěn, už 30 měsíců uběhlo a zbývá tedy jen šest měsíců, pět celých - a za ty dostane plnění. Ptejte se obchodníků nebo si pečlivě pročtěte tedy to, co si pojišťujete, hlavně tedy smluví podmínky mezi vámi, jako spotřebitelem, a druhou stranou, která pojištění poskytuje. Abyste totiž nevyhodili zbytečně peníze za něco, co nemá v podstatě smysl.

Poslední radou z mé osobní zkušenosti pak je vyhledávání položek pomocí Googlu a návazná volba Nákupy. Nevím, jak jsou nastaveny procesy zpracování, ale když jsem před Vánocemi hledal jednu věc, vyhledávač mi našel čtyři výskyty této položky. I klepl jsem na tlačítko srovnat nabídku a ejhle, ten obchodník, který byl s nabídkou druhý nejdražší, se ocitl na špičce nabídky s nejlevnější nabídkou, protože srovnávač započetl do ceny i přepravné. U tohoto prodejce konkrétně bylo uvedeno, že doprava je zdarma. I napochodoval jsem ihned na jeho stránky, abych po vytvoření objednávky zjistil, že cena je skoro o dvě stovky vyšší, protože se tam (přeci jen) vyskytla položka cena za dopravu. Dodavatel totiž poskytuje dopravu zdarma až od částky 2.500 Kč, jak jsem poté zjistil. Ale je to v podstatě varianta toho, co jsem už psal výše.

V každém případě, pokud - ve snaze mít nákup co nejrychleji za sebou - vše odklepnete a zaplatíte přes PayU, kreditní kartou nebo online platbou, pak třeba zjistíte, že vaše zboží bylo nejdražší, dražší dokonce o znatelnou částku, než kdybyste vyběhli k obchodníkovi, sídlícímu pár stovek metrů od vašeho bydliště, do kamenné prodejny, kde byste ještě dostali přidaný úsměv navíc od krásné paní pokladní a majitel prodejny by vám potřásl rukou a dal nějakou maličkost navíc s tím, že bude doufat ve váš návrat a vaši brzkou další útratu, která mu přinese peníze do jeho pokladny a zvýší obrat.

Takže: klídek! Znáte to…

A na co si dát ještě pozor?

Přinášíme ještě na závěr pět doporučení, připravených ve spolupráci se zmíněným Spotřebitelským fórem. Těch pár minut čtení vás zcela jistě nezabije a myslím si, že stojí za to. I já jsem se dozvěděl věci, o kterých jsem nikdy nepřemýšlel. Možná jsem ale měl štěstí.

Možná, a až do teď.

1. Pozor na nákupy přes e-shopy

Nakupování přes e-shopy se řadí k nejpopulárnějšímu způsobu pořizování nejen vánočních dárků. Ušetříte čas a mnohdy i peníze. Kryštof Kruliš, zakladatel Spotřebitelského fóra radí: „Pokud není e-shop prověřený, neplaťte nic předem. Spousta zákazníků také zapomíná, že má v takovém případě právo odstoupit od smlouvy, jinými slovy to znamená stornovat nákup, do 14 dnů ode dne převzetí zboží a dostat tak peníze zpět bez uvedení důvodu." Tématu nákupů na internetu se u nás detailně věnuje také Škola spotřebitele GLE.

2. Úskalí spotřebitelských a nebankovních úvěrů a rychlopůjček

Pokrýt chybějící finance na jednorázové nákupy spotřebitelským úvěrem je v dnešní době stále oblíbenějším způsobem rodinných nákupů. Podle České obchodní inspekce ale až polovina smluv nesplňuje ze zákona povinné informace. Pokud se tedy rozhodnete pořídit si úvěr, je lepší otevřít si ho u prověřených a důvěryhodných poskytovatelů. „Nedejte na reklamy a rychlé půjčky bez závazků a prověřte si, byť i malá písmenka na konci smlouvy. Abyste se nedostali do spáru lichvářů, věnujte smlouvě značnou pozornost a podívejte se také pořádně na webové stránky společnosti. Při výběru nebankovního úvěru platí staré známé ‚dvakrát měř, jednou řež'," uvádí Kruliš a upozorňuje, že problematiku úvěrů má kompletně zpracovanou Sdružení českých spotřebitelů.

3. Kreditní karty a riziko úroků

Kreditní karta může být skvělým sluhou. Pokud rádi využíváte kreditní kartu, mnohé společnosti nabízejí tzv. cashback, tedy možnost vrácení určitého podílu z provedeného nákupu. Tím se vaše nákupy stanou o něco levnějšími. „Nezapomeňte ovšem myslet na to, aby se ze skvělého sluhy nestal zlý pán, a dluhy splatit včas," doplňuje Kruliš.

4. Na vánoční trzích buďte obezřetní

Trhy neodmyslitelně patří k Vánocům a sváteční atmosféře. Mnoho lidí zde dohání dárky na poslední chvíli či drobnosti pro radost kamarádům a vzdálenějším příbuzným. „Dejte si však pozor, na trhu často můžete nakoupit zboží pochybné kvality označené jako ‚tradiční výrobek', přestože k české ručně dělané kvalitě má často dost daleko," upozorňuje Kryštof Kruliš. Buďte obezřetní hlavně u zboží bez cenovky (mohlo by se prodražit) a akcí typu 3 + 1 zdarma (cena nemusí být výhodnější než za jeden kus). Obchodníci se někdy snaží tvářit, že reklamace nepřijímají. „U vadného zboží zakoupeného u obchodníka platí v celé Evropské unii minimálně dvouletá odpovědnost za vady," dodává Kruliš.

5. Předem znejte podmínky vrácení a výměny zboží

Často se stane, že pod stromeček koupíme něco, co obdarované osobě tak úplně nesedí, ať už se jedná o velikost oblečení, vůni parfému nebo jakýkoli jiný dárek. „Vždy si proto dopředu zkontrolujte podmínky vrácení nebo výměny zboží v obchodě. Obchodník v kamenném obchodě není ze zákona povinen vám za zboží vrátit peníze, ale většina seriózních prodejců je však ochotná zboží vyměnit za jiný výrobek stejné hodnoty," uzavírá Kryštof Kruliš.

Přejeme vám jménem DigitálníDomácnosti.cz příjemné nakupování s co nejmenším počtem trablů. A nejde jen o předvánoční nákupy, ale všeobecně o nákupy přes internet.


Hodnocení:

 | Počet hodnocení:

20

Sdílej na: Delicious Delicious Facebook icon Facebook Bookmark and Share



Pro odeslání příspěvku vyplňte prosím následující kód IXT228.

Položky označené (*) hvězdičkou jsou povinné.











Kontextová navigace

Úvodní strana Zamyšlení nejen na předvánoční dobu: Jak se nenechat na internetových obchodech napálit

Přihlášení

Pro přihlášení k vašemu účtu vyplňte následující údaje.

X 

Registrace

Zaregistrujte se k odběru NewsLetteru z portálu DigitálníDomácnost.cz a mějte přehled o novinkách a trendech.
Registrací získáte také možnost účastnit se diskusí u článků.

Informace o Newsletteru

X