Absolutní špička z Kopřivnice

Mezi nejšpičkovější firmy především z oblasti zvuku patří dánská společnost Bang & Olufsen. Tahle démonická společnost proslula v oblasti špičkového zvuku, ale i obrazu, především jako autor naprosto neotřelých řešení, která povyšují techniku na umění. 

Svými nápady dokonce předběhla dobu, když ještě v dobách, kdy inteligentní domácnosti byly jen v plenkách, předvedla řešení typu multiroom, neboli řešení pro přenos hudby (obecně multimédií) tam, kam chcete. Mohli jste si tedy do vybrané místnosti nechat přenést třeba z obývacího pokoje vybranou hudbu. Bang & Olufsen se ale zaměřuje i na video. Důkazem toho jsou nově uvedené obrovské televizory BeoVision 4 s úhlopříčkami 85 a 103 palců, které se objevily v nabídce této společnosti. Loni se jich ve světě prodalo asi na dvě stě a u nás našly své zákazníky tři kousky této zajímavé televize (čerpáno z informací z tiskové konference konané v závěru loňského roku).

Z historie firmy: Společnost Bang & Olufsen založili dva mladí inženýři Peter Bang a Svend Olufsen, kteří se seznámili na technické univerzitě ve městě Arhus. Spojoval je zájem o nové vzrušující medium té doby - rádio. Oba snili o sestrojení dokonalého rádia. A měli ještě jeden společný sen - být nezávislí. S finanční podporou svých rodin, ve vybudované dílně propůjčeného podkroví rezidence Olufsenů v Quistrupu poblíž Strueru, založili 17. listopadu 1925 společnost Bang & Olufsen.

Na návštěvě v B&O v Kopřivnici

My jsme měli možnost navštívit výrobní závod společnosti Bang & Olufsen v Kopřivnici, což je jediný závod, který firma má mimo své teritorium v Dánsku. A co víc: součástí tohoto výrobního závodu je i oddělení výzkumu a vývoje, kde naši odborníci vyvíjejí především součásti akustického řetězce, které se pak montují do zde vyráběných sestav. Důvěra společnosti Bang & Olufsen k našim šikovným technikům ale šla dokonce tak daleko, že závod byl pověřen vývojem a výrobou třeba neotřelých domácích telefonů v naprosto úžasném provedení - tak jak je ostatně u B&O zvykem. Ale šikovní lidé zde navrhli a vyrobili i stojan na zmíněný obrovský televizor s úhlopříčkou 103 palců. Další zařízení, které v Kopřivnici přivedli na svět, jsou například reproduktory BeoLab 11.


Konečná kontrola reprosoustavy BeoLab 11, navržené a vyráběné v Bang & Olufsen v Kopřivnici.


Témat je tedy habaděj a zcela určitě se ještě k produktům B&O vrátíme, protože tentokrát bychom chtěli představit výrobní závod v Kopřivnici, kterým nás provedl Pavel Kriške, design engineer R&D department společnosti B&O.


Pohled na výrobní závod společnosti Bang & Olufsen v České republice v Kopřivnici.

Výrobky Bang & Olufsen jsou totiž natolik zajímavé, že je možné o nich uvažovat tehdy, pokud si chcete svůj dům osadit technikou, které je a bude dlouhou dobu na absolutní špičce včetně naprosto netradičních řešení. Ve srovnání s produkcí Bang & Olufsen jsou totiž produkty běžných značek, se kterými se setkáte v obchodech, naprosto uniformní a šedou (dnes spíše do černa orientovanou) nudnou záležitostí.

Kopřivnice

Město, které proslulo výrobou nákladních automobilů Tatra, se stalo velmi zajímavým pro mnoho zahraničních firem. Výsledkem toho byl vznik průmyslové zóny, kterou nelze přehlédnout a která nabídla zaměstnání spoustě lidí z tohoto regionu. Společnost Bang & Olufsen si dlouho vybírala místo, kam by umístila výrobu svých přístrojů a právě z Kopřivnice přišla poslední nabídka, která byla této společnosti předložena. Ukázala se pro ni však natolik zajímavou, že společnost Bang & Olufsen si nakonec vybrala právě Kopřivnici jako jediné místo mimo své dánské teritorium, kam uvolnila výrobu svých špičkových přístrojů. Společnost začala v pronajaté hale společnosti Tatra v roce 2004, aby se v roce 2006 přesunula na konec nově vybudované průmyslové zóny v Kopřivnici, do budovy s deseti tisíci čtverečními plochy, z nichž celkem 6 000 m2 představují výrobní prostory. Podle slov našeho průvodce Pavla Kriškeho je tu možnost dalšího růstu výrobních kapacit. „Výrobky Bang & Olufsen jsou špičkové a zájem o ně neustále roste. I to bylo důvodem expanze této firmy k nám," říká Pavel a dodává: „Lidé chtějí mít doma přístroje, které jsou neotřelé svým vzhledem, přístroje, které splní všechna jejich přání na kvalitu. Krédem společnosti Bang & Olufsen je kromě toho především dlouhotrvající zážitek z přístrojů vyráběných i u nás."


Komplex průmyslové zóny v Kopřivnici, v popředí budova společnosti Bang & Olufsen.

Odbočka první - filozofie Bang & Olufsen: Výrobky Bang & Olufsen v každém detailu reprezentují vizi společnosti: „Máme odvahu neustále zkoumat běžné věci a hledat v nich neobyčejné dlouhotrvající zážitky". Kdo se rozhoduje pro značku Bang & Olufsen, obvykle si nevybírá pouhý televizor nebo hudební systém. Volí kvalitu, inovaci a design. S produkty Bang & Olufsen může být cokoliv, jen ne neutrální. Bang & Olufsen vyrábí unikátní druhy televizorů, hudebních systémů, reproduktorových soustav a telefonů. Produkty Bang & Olufsen vyčnívají z řady po stránce designu a volby materiálů, z hlediska kvality zvuku a obrazu. Žádný produkt Bang & Olufsen nikdy nebyl vytvořen proto, aby jen zabíral prostor nebo byl ukrytý. Tyto produkty jsou stvořeny pro zrak, sluch a prožitky - v domácnostech, kde se zvuk a obraz berou stejně vážně jako architektura a interiérový design.

Výzkum a vývoj

První místo, kam vedou naše kroky, je první patro budovy Bang & Olufsen. Budova je postavena minimalisticky, ale s důrazem na co největší pohodlí zaměstnanců a plně vyhovuje jejich potřebám. Největší část budovy tvoří výrobní haly, sklad materiálu a expedice, to vše najdete v přízemí. Vstupní hala s lehce působícím schodištěm odděluje výrobní prostory od zázemí, kde najdeme přijímací a jednací místnost věnovanou demonstraci výrobků této proslulé společnosti, a pak i jídelnu s kapacitou kuchyně pro 250 zaměstnanců a s krásným výhledem na okolí. Vše působí lehce a vyváženě, takže lidé si od práce oddechnou a cítí se tu jako doma. Unikátem v jídelně je zde instalovaný 103palcový televizor BeoVision 4, který se využívá nejen k demonstračním účelům pro návštěvy, ale třeba i pro prezentace.


Telefon BeºCom 2. Co lze k tomuto netradičnímu telefonu dodat? Nic. Je naprosto dokonalý a je skvostem v domácnosti. Vyroben z aluminia bez jakýchkoli ostrých rohů je součástí domácího telefonního systému. Vybrat si můžete z mnoha barev.

Vystoupali jsme do prvního patra, kde se nachází vývoj. Zde jsou k vidění pracovní stoly s množstvím přístrojů, páječky, cívky, osciloskopy, generátory, prostě vše, co technici potřebují. V celém závodě se nesmí fotit, a proto se musíte spokojit pouze s popisem toho, co je tu k vidění a na oficiální firemní fotografie. Místní lidé zde mají velkou svobodu, co se týče vývoje - směr ale přichází od dánského vedení, které si kontroluje výsledky.

Odbočka druhá - výzkum a vývoj B&O v České republice: Bang & Olufsen zahájil v červnu 2006 realizaci nového projektu - expanzi dánského výzkumu a vývoje do České republiky, kde dochází ke zrodu myšlenek, vedoucích ke vzniku finálních produktů. Uplatnění zde našlo přes třicet odborníků, elektro- a strojního zaměření. Vývojoví inženýři pracují na údržbě stávajících výrobků, ale i na jejich modernizaci, především pak ale na celkovém produktovém vývoji. Z Dánska přebírají prvotní návrh, který zde dále rozpracovávají. Společně tvoří nápaditý design typický pro výrobky B&O, hledají zajímavá mechanická i elektronická řešení a formují nejvyšší možnou kvalitativní úroveň. Po realizaci, přes měření a testování se výrobky dostávají až k zavádění do výroby.

Výrobní hala

Po schodech opět scházíme opět dolů a před námi se otevírají dveře, vedoucí do výroby. Ocitáme se v prostorné prosklené hale a prvním místem, které navštívíme, je kompletace domácích telefonů. B&O nevyrábí telefony mobilní, ale telefony, které se mohou požívat jako domácí nebo jako telefony připojitelné k pevné lince. Hlavní roli zde hraje opět design. Nejušlechtilejším přístrojem je BeºCom2, který můžete vidět na obrázku. Kompletují se zde ale i další modely, například BeºCom 6000.


BeoLab 5. Kochejte se. Jedna z nejlepších i nejdražších reproduktorových soustav na trhu.

Pak přecházíme do části, kde se montují reproduktory, a musím říci, že se mi splnil můj dětský sen. Na vlastní oči jsem totiž viděl, jak se montuje geniálně řešená reprosoustava BeoLab 5, která patří ve společnosti B&O už po mnoho let k absolutní špičce. Jde o aktivní reproduktorovou soustavu s digitálními zesilovači, schopnou dodat výkon - a teď se držte - až 2 500 wattů!!! Jistě chápete, že se mi z toho, být u kompletace takového špičkového výrobku trochu zatočila hlava. V patě reprosoustavy je namontován basový reproduktor, který dokáže „omastit" spodek slyšitelného hudebního spektra tak, že vám naskočí husí kůže. Součástí sestavy je i měřicí mikrofon, který se na povel vysune a zkalibruje si akustický prostor místnosti (adaptive bass control) a zesilovače nastaví tak, abyste vždy a za všech okolností dostali ke svým uším a svému tělu (basy vnímáme celým tělem) špičkový zvuk. Tahle reproduktorová soustava je prostě absolutní špička a patří stále k nejžádanějšímu zboží, které Bang & Olufsen nabízí. Pokud si ale myslíte, že digitální zesilovače, basový reproduktor a mikrofon s možností nastavení místnosti odpovídajícího zvuku je vše, pak vás musím zklamat. Tenhle reproduktor je tak geniální, že zpracuje špičkově i vyšší frekvence slyšitelného spektra. Za tím účelem jsou tu výškové reproduktory, postavené ovšem vrchlíkem vzhůru.


Tajemná „jeskyně" nad ústím vodorovně položeného výškového reproduktoru je tajemstvím B&O, které dodává hudbě barvu a širší vyzařovací úhel pro vyšší frekvence.

Odbočka třetí - přenos vysokých frekvencí a proč je BeoLab 5 stále králem: U běžných reproduktorových soustav jsou vysokotónové reproduktory umístěny tak, že jejich osa je kolmo postavená k rovině přední ozvučné desky. Pokud se zajímáte o elektroakustiku, pak je vám jasné, že výškové reproduktory vyzařují vysoké tóny jen ve velmi úzkém směrovém paprsku - a poznáte to tak, že když reproduktorovou soustavu natočíte tak, aby osa výškových reproduktorů směřovala k vašim uším, pak lépe slyšíte vysoké tóny. BeoLab 5 má výškové reproduktory posazeny rovnoběžně se základnou soustavy, jinak řečeno: vyšší frekvence ze zvukových měničů vycházejí směrem vzhůru.

A tady si můžete říci: a proč? To budu krmit výškami strop? Nikoliv, vážení přátelé, Bang & Olufsen nad výškové reproduktory umístil speciálně tvarované vrchlíky s patentovaným provedením vnitřního prostoru, který díky tomu dokáže pomocí odrazů směrovat zvuk k posluchači - a v mnohem širším úhlu, než u běžných reproduktorových soustav! Nazývá se to acoustic lens technology a tahle technologie je protkána celoým výrobním programem firmy, takže „akustickou čočku" najdete třeba i ve zmíněném televizoru BeoVision 4. Tato technologie a vysoký výkon zesilovače pro vyšší frekvence pak dokážou posluchači podat zvuk tak, jak jej ještě nikdy a nikde neslyšel! Vysoké tóny jsou slyšitelné v širokém úhlu, ale díky frekvenční charakteristice vysokotónových měničů, která končí daleko za horní mezí slyšitelnosti lidského ucha, dokáže dodat zvuku i barvu.

Tohle je věc, kterou znáte třeba z éry gramofonových desek, které dodávaly zvuku barvu, protože zde nebylo nastaveno žádné omezení horní frekvence, kterou by měl a mohl posluchač slyšet. Záleželo tady na frekvenční charakteristice celého zvukového řetězce, co je schopen dodat až k uším posluchače. Frekvence nad horní mezí lidské slyšitelnosti ale dávaly hudbě barvu.

Typickým příkladem násilného odstranění barevnosti hudby je CD, které díky vzorkovací frekvenci 44,1 kHz (podle Shannon-Kotelnikovovy věty dokáže v každém kanálu přenést maximální horní frekvenci rovnou polovině vzorkovacího signálu, tedy 22,05 kHz). To je důvodem, že „fajnšmekři" nikdy nepřijali CD jako zdroj kvalitního signálu a nikdy neopustili gramofonové desky. CD totiž hudbě bere ducha, bere jí její barvu. Ale s příchodem multimediálních systémů s prakticky nekonečnou kapacitou úložného prostoru (což je důsledek dostupnosti vysokokapacitních médií) si můžeme dovolit, aby skladba měla třeba hodně přes sto megabajtů. Tak dostanete až na konec zvukového řetězce zvuk, který má barvu a šťávu.

A díky BeoLab 5 - i dalším soustavám od Bang & Olufsen - si pak zvuk užijete. A o tom to je! Proto je B&O tak drahý, protože je skutečně tak dobrý. Je připraven poskytnout vám špičkové podání zvuku ve špičkové kvalitě a to vše ještě ve špičkovém neotřelém a nadčasovém designu. BeoLab 5 je toho zářným příkladem!


BeoLab 5 a testovací komora. Zde se vyhodnocuje kvalita podání zvuku v nastaveném pásmu a porovnává se s etalonem. Pokud soustava vyhoví nastaveným parametrům, je připravena k expedici.

Zde montované reproduktorové soustavy jezdí po pásech mezi jednotlivými montážními pracovišti, až je nakonec spolkne zkušební zvuková komora na konci linky. Zatáhnou se dveře a reproduktor je připojen na zkušební zařízení, které generuje tóny v určeném rozsahu. Měřicí mikrofony pak vyhodnocují kvalitu - a jen ty soustavy, které vyhovují nastavenému standardu, jsou pak označeny jako dobré a mohou se zabalit a připravit k expedici. V opačném případě pak počítač doporučí, kde je problém, a technik pak provede kroky, vedoucí k jejich odstranění. Pak soustava opět putuje do zkušební komory.


Ještě sejmout čárový kód a hotovo! Další soustava může odjet za svým zákazníkem.

Po „procházce" výrobní halou jsme už nečekali žádná další překvapení. Ovšemže příliš brzy! Náš průvodce si nechal to nejlepší na konec. Tím překvapením byla montáž a zkoušení stojanu 3D megatelevizoru se 103palcovou plazmovou obrazovkou. Existuje i menší velikost s 85palcovou obrazovkou - ale i ta stojí za to! Televizory se montují v Dánsku, v Kopřivnici se vyrábějí jen stojany na tyto televizory. Televizor, který jsme viděli ve výrobě nasazený na stojan, je jen testovací vzorek pro vyzkoušení plné funkčnosti stojanu.

Jestli se chcete ocitnout v jiném světě, než jsou televizory LG, Philips, Panasonic, Sharp, Samsung nebo Sony, podívejte se na tohle video . A asi pochopíte, proč tady tohle píšu. Než vám ozřejmím, čím vás tahle televize usadí do křesla, ze kterého nebudete moci několik dlouhých minut vstát, pak vězte, že výsuvný stojan pro tuhle ten televizní skvost vyvinuli právě tady, v Kopřivnici. A ještě něco. Tenhle drobeček, totiž televizor se stojanem má hmotnost 597 kilogramů! K tomu, abyste si takový přístroj usadili v domácnosti, potřebujete tedy znát názor statika. Pokud ji budete transportovat do patra, pak se nevyhnete pomoci jeřábu, který vám takovou televizi „šoupne" oknem až do pokoje. Asi byste měli vědět, že je k dostání v šesti barevných provedeních. Od naprosto nepřehlédnutelně šílené červené přes vyzývavou modrou třeba až k decentněji laděné stříbrné…

Než jsme se stačili vzpamatovat - v montáži nám totiž ukázali jen pohyb televizoru na stojanu - byli jsme odvedeni do jídelny, ve které, jak už víte z předchozího textu, je umístěn tento televizor. A my jsme měli možnost jej vidět v činnosti. Řeknu vám úplně upřímně, že jsem něco takového nečekal. Vím, že třeba domácí kina Bang & Olufsen, když se blížíte k otvoru pro vložení disku, pootevřou samy štěrbinu pro vložení média, aniž byste cokoli mačkali, ale že tenhle televizní mamut mě skolil na židli a vyrazil mi dech. To jsem fakt nečekal.

Mamutí televizor


Vsedě jsem se seznámil s tím, že televizor se dá zapnout. Jestli se divíte, že se divím takové věci, jakou je zapnutí přístroje, čtěte dál. Zapnutí televizoru totiž provázejí tři úkony, které vidíte na doprovodných obrázcích. Za prvé se začne televizor vysunovat ze „zaparkované" polohy těsně u země. Za druhé, když dostoupá do pracovní polohy, vysune se vpřed akustický panel, který slouží k dotvoření prostorového zvukového efektu. Hlavními soustavami, které jsme měli jako doplněk k televizoru, byly opět BeoLab 5 - přesně tak, jak vidíte na snímcích vedle. No a za třetí se zapne obrazovka a objeví se obraz. Pozor! Ale jako v divadle - jakoby se rozhrnoval závěs či opona. Po vložení Blu-ray disku do domácího kina (řídicí jednotka televizoru je umístěna mimo něj), se začnou na obrazovce dít věci, které jsem dosud neviděl. Obraz ostrý jak břitva bez sebemenší chybičky a než jsem byl vykázán techniky, abych „popojel" do patřičné vzdálenosti, stejně jsem neviděl na obrazovce byť jen jediný náznak něčeho, jako je neostrost, flekatost či kostičky. Nic, jen nádherný obraz. Obrazem i zvukem jsem byl prostě ohromen.


BeoVision 4. 103 palců.

Nemohu zde psát o tom, co televizor dokáže, nevím, jak se přepínají kanály, nevím, jak se nastavuje jas, jediné co vím, je to, že celé se to ovládá dálkovým ovladačem a podle slov techniků i třeba z iPadu. Seděl jsem němě a zíral na to, jak se televizor s pomocí motorů otáčí nebo naklání k posluchači. Jak automatické řízení obrazu dává barvám věrnost, kontrast, barvu, svobodu, takže jsou jak skutečné. Až neskutečně skutečné. Že automatické řízení jasu obrazovky se stará o to, aby obraz byl vždy dostatečně jasný ve vztahu k okolí, což nám zrovna pomohl posoudit i sluneční svit, který dopadal do jídelny, a pak - když slunce zašlo za mraky - televizor se vždy přizpůsobil okolním podmínkám. Obrazovka je vybavena i účinným antireflexním systémem, takže se v obrazovce nezrcadlí diváci, ale můžete sledovat jen děj na obrazovce.

Hlavou se mi honilo motto společnosti, že jde hlavně o zážitek. A ten opravdu stál za to. Nic takové jsem dlouho neviděl. Hudba mě přikovala na židli, obraz byl tak brilantní, že na kovových trubkách na obrazové scéně byly vidět odrazy světel bez kostiček nebo s barevnými mapami, účinkující na obrazovce byli jak živí. Odlesky slz v jejich očích po mrknutí v detailním záběru. Jedním slovem - paráda!

Kolega, který tu byl se mnou, mě musel ze židle zvednout, protože náš průvodce už neměl tolik času, abych se ještě mohl dívat na ten skvělý stroj. Poslední, co si pamatuji před tím, než jsme ze závodu jak ve snách odešli, bylo to, že technici televizor zase „uklidili" do základní polohy. Zvuková deska „odjela" dozadu, obrazovka „zatáhla oponu", aby se pak spustila pár centimetrů nad podlahu. Zcela potichu.

Vše jsem si pak dlouho probíral až ve vlaku, který mě odvážel domů. Možná už jsem příliš starý na to, abych citoval větu z Rychlých šípů, nebo možná vy, čtenáři, jste příliš mladí na to, abyste Rychlé šípy znali. Ale jediné, co mě ve vlaku napadlo, když jsem si přehrával to všechno, co jsem viděl, byla památná Metráčkova věta: „Mučte si mě chlebovou polívkou, ale já jsem ten nejšťastnější člověk pod sluncem, vždyť jsem viděl Rychlé šípy!"

Jsem na tom stejně. Podobné bych mohl říci o mé návštěvě v Bang & Olufsen. Tohle opravdu stálo za to! Jsem rád, že skutečně nejšpičkovější kvalita, kterou můžete na trhu nalézt a o kterou je stále větší zájem, pochází právě od nás.

PS: Děkuji Pavlu Kriškemu za provedení po závodě a za cenné poznámky při psaní tohoto článku.

Zveřejněno: 04. 01. 2012