BankID na vzestupu – lidem i firmám ušetří čas na úřadech
Bankovní identita představuje zásadní krok v digitalizaci České republiky a usnadnění nejen komunikace se státní správou, ale i v soukromém sektoru. Nástroj je vhodný pro každého, kdo chce převést komunikaci se zákazníky do elektronického prostředí. Napojení na systém BankID si ale neumí nastavit každý sám, a ne každému se vyplatí.
Koncept bankovní identity není ve světě žádnou novinkou, s
nápadem přišli ve Skandinávii už před dvaceti lety. V České republice službu
aktuálně nabízí už sedm bank, které umožňují její využití více než šesti
milionům uživatelů. Stane-li se BankID standardem, ročně ušetříme až desítky
hodin času stráveného nejen na úřadech.
„BankID výrazně zjednodušuje život a šetří čas. Snižuje
firmám náklady a umožňuje rychlejší a pohodlnější obsluhu zákazníků. Od
loňského června ji zprovoznilo přes 70 firem a další desítky zavedení
připravují. Prostřednictvím bankovní identity se mohou lidé bezpečně
přihlašovat k aplikacím a portálům firem i státních institucí, ověřovat a
potvrzovat transakce nebo digitálně podepisovat dokumenty. Díky tomu se
postupně posouváme mezi digitální lídry Evropy,“ říká Jan Blažek, předseda
představenstva společnosti Bankovní identita, mezi jejíž zakládající akcionáře
patří i ČSOB.
Struktura systému bankovní identity
Koncept bankovní identity zahrnují dvě hlavní skupiny. První
je Národní identitní autorita (NIA) určena pro státní správu a druhou je
Bankovní identita pro soukromý sektor. Obě z nich pak rozlišují dodavatele
služby a identity. Na jedné straně jsou banky, jako garanti našich identit.
Dodavatel potvrzení vnímá jako bezpečné a legitimní a pak nabízí své služby.
Zdroj: eMan
Jak systém integrovat a co to stojí
Integrace platformy BankID do uživatelských portálů
využívají v tuto chvíli primárně služby, kde je z právního a bezpečnostního
hlediska zapotřebí potvrzení identity samotného uživatele. Je tedy vhodné
například pro pojišťovny a prodejce energií. Samotné prostředí bankovní
identity je dosti specifické a mnoho firem implementaci raději nechá na specialistech.
V tento moment přichází na řadu takzvaní integrátoři – IT společnosti, které
platformu zprovozní.
„Prostředí platformy BankID má svá specifika, se kterými
ne každá společnost má kapacitu pracovat a úspěšně integrovat vhodné řešení. V
rámci eManu působíme jak na pozici poradce, tak samotného integrátora, klientům
pomáháme vybrat například vhodnou kombinaci služby pro jejich podnikání nebo je
přímo propojíme s identity providerem,“ dodává Michal Košek, CEO pražské
softwarové společnosti eMan.
Bankovní
identita aktuálně nabízí šestero možných služeb, které mohou zákazníci využít –
Connect, Sign, Identify, Identify +, AML a notifikaci a aktualizaci dat. Služby
slouží k ověřenému digitálnímu podpisu, ověření kompletních informací o
klientovi a aktualizaci klientských dat. Každá z nich se cenově liší.
„Samotná aktivace služeb BankID stojí 30 000 korun a náklady taky na jednotlivé
uživatele se také nastřádají, je tak přirozené, že menší podniky jí nevyužijí,“
zakončuje Košek.
Doplňkové foto: Pixabay
Zveřejněno: 28. 04. 2022