Češi v e-shopech: Vedou rychlé a pohodlné platby přes mobily a kartami online, riskujeme ale s hesly
Češi používají k nákupům na internetu nejčastěji chytré mobilní telefony, bezpečnostním programem ale stále chrání především notebooky a stolní počítače. Nejvíce na zabezpečení chytrých telefonů dbají starší uživatelé, pro ty nejmladší je pak z pohledu bezpečnosti při online nakupování důležitá značka e-shopu.
Bezpečnost e-shopu uživatelé obecně posuzují stále hlavně na
základě dřívější pozitivní zkušenosti s nákupem, větší pozornost ale věnujeme
zabezpečení plateb kartami na internetu, především pak sázíme na dvoufázové
zabezpečení a limity pro platby. Stále ale upozaďujeme bezpečnost hesel, více
než třetina dotázaných opakovaně používá hesla pro přihlášení do více online
účtů v e-shopech. Finanční škodu na základě podvodného jednání přitom řešilo
již 10 procent dotázaných. Průzkum, který probíhal v období od 9. prosince 2022
do 12. prosince 2022, realizovala společnost ESET ve spolupráci s agenturou
Median.
Většina Čechů nakupuje online v e-shopech. Potvrdily to
závěry prosincového průzkumu společnosti ESET. Nejaktivnějšími nakupujícími
jsou pak uživatelé do 50 let – velmi často nakupuje online jak mladší věková
kategorie od 15 do 30 let (37 %), tak uživatelé ve věku od 31 do 50 let (36 %).
Nejčastěji nakupujeme zboží z České republiky (98 %). Necelá
třetina z nás pak nakupuje ze zemí EU (31 %), a čtvrtina pak z asijských zemí
(26 %). V zahraničí také nejčastěji nakupují obyvatelé větších měst (41 % ze
zemí EU a 34 % z Asie) a nejmladší uživatelé (46 % ze zemí EU a 31 % z Asie).
Nejméně nakupují Češi z USA (6 %), přičemž nejvíce z této oblasti nakupují opět
nejmladší uživatelé (10 %) a uživatelé žijící v největších městech (11 %).
Hlavním zařízením, které Češi využívají pro své online
nákupy, je chytrý mobilní telefon (63 %). V závěsu za ním pak využíváme také
své notebooky (61 %), stolní počítač (31 %) a nejméně pak tablety (8 %). V
porovnání s notebooky či stolními počítači ale Češi stále podceňují zabezpečení
svých chytrých telefonů, nějakým bezpečnostním programem ho chrání 62 % dotázaných
vlastníků telefonu, přičemž nejčastěji ho využíváme právě na svých noteboocích
(84 %) a stolních počítačích (78 %) a nejméně pak v případě tabletů (46 %).
„Na základě dlouhodobého sledování z našich dat vidíme,
že oblíbenost online nákupů prostřednictvím smartphonů stále roste. Jsou to
nicméně právě chytré telefony, jejichž zabezpečení uživatelé v Česku dlouhodobě
podceňují. Na jedné straně tak vidíme, že roste obliba pohodlnosti nákupu na
zařízení, které stále nosíme u sebe a díky kterému zboží pořídíme prakticky
odkudkoli a na pár kliknutí, na druhou stranu uživatelé stále dostatečně
nevnímají smartphone jako zařízení, které je potřeba chránit před
kybernetickými hrozbami,“ říká Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické
bezpečnosti společnosti ESET. „Z dat ale dále vyplývá, že opatrnost
uživatelů roste s jejich věkem a zabezpečení chytrých telefonů podceňují spíše
mladší uživatelé. Nejvíce pozornosti zabezpečení chytrých telefonů věnují
uživatelé ve věku 51 plus.“
Bezpečnost e-shopu určuje spokojenost s předchozím nákupem, hesla používáme
opakovaně
Z uživatelů, kteří nakupují online v internetových
obchodech, používá unikátní heslo pro přihlášení do každého e shopu pouze
čtvrtina (25 %) dotázaných. Jedná se přitom o jeden z nejdůležitějších
bezpečnostních prvků v digitálním prostředí.
„Heslo je jedním z nejdůležitějších pilířů bezpečnosti na
internetu. Heslo by tak mělo být unikátní pro každý online účet a službu a
dostatečně silné, tedy složené nejméně z deseti různých znaků, číslic a písmen.
Z dat průzkumu přitom vyplývá, že Češi hesla pro své účty v internetových
obchodech opakovaně používají a recyklují. Použití stejného nebo podobného
hesla uváděla více než třetina dotázaných (36 %). Necelá třetina z dotázaných
pak nakupuje úplně bez registrace (31 %), což mohou být uživatelé, kteří vědí,
že v e-shopu nakupují jednorázově. V konečném důsledku může být pro ně nákup
bez registrace a vytváření přístupových údajů bezpečnější, i na úkor pohodlí,
které jim nabízí registrovaný účet,“ říká Žáčková.
Bezpečnost e-shopu pak Češi celkově nejčastěji hodnotí a
posuzují podle dřívější dobré zkušenosti s nákupem (87 %), dobrých
uživatelských recenzí (60 %) a důvěryhodnosti značky (58 %) – toto kritérium je
důležité především pro mladší věkovou kategorii od 15 do 30 let (70 %). Naopak
bezpečnostním prvkům na stránkách e-shopů si všímá méně čtvrtina dotázaných, a
to nejčastěji šifrované komunikace (23 %) a bezpečnostních certifikátů (14 %).
Důvěra v bezpečnost nákupu (91 % dotázaných) a dřívější dobrá
zkušenost s nákupem (89 %) také u českých uživatelů nejvíce rozhoduje o výběru
daného obchodu. Třetím takovým kritériem jsou pak podmínky nákupu jako je
možnost dopravy, platby atd.
„Na jedné straně je pro české uživatele bezpečnost
důležitým kritériem pro výběr e-shopu, ve kterém budou nakupovat, samotnou
bezpečnost ale Češi posuzují na základě dřívější dobré zkušenosti,
uživatelských recenzí a značky. Takže jim jde spíše o bezpečnost konkrétního
nákupu a o to, aby dostali za své peníze objednané zboží. Obecné bezpečnostní
prvky, jako je šifrovaná komunikace, kterou indikuje ikonka zámku na začátku
adresního řádku, či zabezpečení přihlášení a plateb, které eliminují rizika
kyberpodvodů a dalšího zneužití osobních či platebních údajů, jsou pro české uživatele
spíše okrajovým kritériem pro výběr e-shopu,“ shrnuje Žáčková.
Nejradši platíme platební kartou online
Na internetu Češi nejčastěji volí platbu kartou online,
uvedly to tři čtvrtiny dotázaných (76 %). Polovina z nás využívá platbu na
dobírku (50 %) či při osobním vyzvednutí (47 %), přičemž dobírku jako možnost
uváděli především uživatelé, kteří nakupují online málokdy, rodiny s dětmi a
obyvatelé nejmenších obcí. Jako další možnosti uváděli respondenti také platbu
převodem z bankovního účtu (44 %) či platbu přes Google Pay či Apple Pay (34
%).
Jako bezpečnostní prvek, který používají při platbách na
internetu, uvádějí Češi nejčastěji dvoufázové ověřování (73 %). Dvě třetiny
dotázaných také využívají nastavení limitu plateb (67 %), naopak virtuální kartu
či oddělenou kartu od hlavního účtu využívá necelá pětina dotázaných (v obou
případech 18 %). Necelá desetina dotázaných (8 %) také uvedla, že sdílí kartu v
rámci své rodiny.
„Obliba platby kartou online stále roste, je to velmi
rychlý a pohodlný způsob platby. Na druhou stranu jsou to právě falešné
platební brány, které útočníci v posledních měsících stále častěji využívají k
odcizení finančních prostředků na účtech uživatelů, a jsou v tom stále bohužel
úspěšní,“ říká Žáčková. „Vnímáme pozitivně, že uživatelé kladou při platbách
kartou na internetu důraz na dvoufázové ověřování či nastavení limitů, na
druhou stranu jen pětina z nich využívá možnost virtuální karty nebo sekundární
karty, kterou by měli vyčleněnou pouze pro platby na internetu a oddělenou od
svého hlavního účtu. V aktuálním kontextu zvýšeného množství phishingových
podvodů a zneužívání údajů z uniklých databází to může být přitom účinné
řešení, které zaručí větší bezpečí jejich primárních bankovních účtů a
financí,“ dodává Žáčková.
Podvody nejčastěji řešíme s bankou, třetina uživatelů vzniklou škodu
nehlásí
Se samotným podvodem při online nákupu se podle svých slov
setkala pětina nakupujících, přičemž 8 % dotázaných uvedlo, že jim vznikla
škoda do 5.000 Kč, 2 % dotázaných pak uvedlo dokonce škodu přesahující tuto
částku. Třetina respondentů, kteří se setkali s podvodem, řešila vzniklou
situaci s bankou či zprostředkovatelem platby (33 %), čtvrtina se pak obrátila
na provozovatele e-shopu (25 %). Pětina řešila škodu s Policií ČR (21 %) a
třetina uživatelů podvod či krádež nikam nehlásila (33 %).
„Výběr platební metody je klíčový. Jakmile zkoušíte
internetový obchod poprvé a nemáte pro internetové nákupy vytvořený speciální
bankovní účet či platební nebo kreditní kartu, nechte si zboží zaslat na
dobírku. Tento způsob mimo jiné zajišťuje větší jistotu vrácení peněz v případě
podvodu. U online plateb je vhodné ohlídat, aby probíhaly na zabezpečených
protokolech (https, tls/ssl), na bezpečné platební bráně anebo aby bylo využito
aktivní zabezpečení 3D Secure. Údaje o platební kartě nebo pro přihlášení do
internetového bankovnictví si chraňte a s nikým je nesdílejte, zejména CVV/CVC
ověřovací kód z druhé strany platební karty. V případě, že se stanete obětí
podvodu, neváhejte a co nejrychleji konejte. Policisté mohou zajistit hotovost,
kterou jste za balíček platili, online platbu může zadržet banka. V obou
případech ale rozhoduje čas, proto je třeba jednat co nejrychleji,” popisuje
plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR.
Česká obchodní inspekce v současné chvíli eviduje nejvíce
stížností spotřebitelů na tzv. nákupní galerie. „Je to web, který vlastně
nepřijde do kontaktu se zbožím. Objednáte si zboží na stránkách, které vypadají
jako běžný e-shop, ale pak čekáte měsíce, až přijde zboží (např. z
Aliexpres.com, Alibaba.com…), spotřebitelé jsou pak zklamáni, že čekají dlouho,
musí platit clo, přijde třeba něco jiného, často přijde padělek… atd.,“
říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Proto ČOI vede seznam všech
rizikových webů, které najdete na adrese www.rizikove.cz, ale případně
při používání antivirového řešení společnosti ESET jste již automaticky i před
těmito rizikovými e-shopy chráněni.
Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu
společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 9. a 12. prosincem 2022 vyplnilo 820
respondentů ve věku 15 a více let.
Ilustrační foto: Pixabay
Zveřejněno: 23. 12. 2022