Češi v e-shopech: Vedou rychlé a pohodlné platby přes mobily a kartami online, riskujeme ale s hesly

Češi používají k nákupům na internetu nejčastěji chytré mobilní telefony, bezpečnostním programem ale stále chrání především notebooky a stolní počítače. Nejvíce na zabezpečení chytrých telefonů dbají starší uživatelé, pro ty nejmladší je pak z pohledu bezpečnosti při online nakupování důležitá značka e-shopu.

Bezpečnost e-shopu uživatelé obecně posuzují stále hlavně na základě dřívější pozitivní zkušenosti s nákupem, větší pozornost ale věnujeme zabezpečení plateb kartami na internetu, především pak sázíme na dvoufázové zabezpečení a limity pro platby. Stále ale upozaďujeme bezpečnost hesel, více než třetina dotázaných opakovaně používá hesla pro přihlášení do více online účtů v e-shopech. Finanční škodu na základě podvodného jednání přitom řešilo již 10 procent dotázaných. Průzkum, který probíhal v období od 9. prosince 2022 do 12. prosince 2022, realizovala společnost ESET ve spolupráci s agenturou Median.

Většina Čechů nakupuje online v e-shopech. Potvrdily to závěry prosincového průzkumu společnosti ESET. Nejaktivnějšími nakupujícími jsou pak uživatelé do 50 let – velmi často nakupuje online jak mladší věková kategorie od 15 do 30 let (37 %), tak uživatelé ve věku od 31 do 50 let (36 %).

Nejčastěji nakupujeme zboží z České republiky (98 %). Necelá třetina z nás pak nakupuje ze zemí EU (31 %), a čtvrtina pak z asijských zemí (26 %). V zahraničí také nejčastěji nakupují obyvatelé větších měst (41 % ze zemí EU a 34 % z Asie) a nejmladší uživatelé (46 % ze zemí EU a 31 % z Asie). Nejméně nakupují Češi z USA (6 %), přičemž nejvíce z této oblasti nakupují opět nejmladší uživatelé (10 %) a uživatelé žijící v největších městech (11 %).

Hlavním zařízením, které Češi využívají pro své online nákupy, je chytrý mobilní telefon (63 %). V závěsu za ním pak využíváme také své notebooky (61 %), stolní počítač (31 %) a nejméně pak tablety (8 %). V porovnání s notebooky či stolními počítači ale Češi stále podceňují zabezpečení svých chytrých telefonů, nějakým bezpečnostním programem ho chrání 62 % dotázaných vlastníků telefonu, přičemž nejčastěji ho využíváme právě na svých noteboocích (84 %) a stolních počítačích (78 %) a nejméně pak v případě tabletů (46 %).

„Na základě dlouhodobého sledování z našich dat vidíme, že oblíbenost online nákupů prostřednictvím smartphonů stále roste. Jsou to nicméně právě chytré telefony, jejichž zabezpečení uživatelé v Česku dlouhodobě podceňují. Na jedné straně tak vidíme, že roste obliba pohodlnosti nákupu na zařízení, které stále nosíme u sebe a díky kterému zboží pořídíme prakticky odkudkoli a na pár kliknutí, na druhou stranu uživatelé stále dostatečně nevnímají smartphone jako zařízení, které je potřeba chránit před kybernetickými hrozbami,“ říká Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET. „Z dat ale dále vyplývá, že opatrnost uživatelů roste s jejich věkem a zabezpečení chytrých telefonů podceňují spíše mladší uživatelé. Nejvíce pozornosti zabezpečení chytrých telefonů věnují uživatelé ve věku 51 plus.“

Bezpečnost e-shopu určuje spokojenost s předchozím nákupem, hesla používáme opakovaně

Z uživatelů, kteří nakupují online v internetových obchodech, používá unikátní heslo pro přihlášení do každého e shopu pouze čtvrtina (25 %) dotázaných. Jedná se přitom o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků v digitálním prostředí. 

„Heslo je jedním z nejdůležitějších pilířů bezpečnosti na internetu. Heslo by tak mělo být unikátní pro každý online účet a službu a dostatečně silné, tedy složené nejméně z deseti různých znaků, číslic a písmen. Z dat průzkumu přitom vyplývá, že Češi hesla pro své účty v internetových obchodech opakovaně používají a recyklují. Použití stejného nebo podobného hesla uváděla více než třetina dotázaných (36 %). Necelá třetina z dotázaných pak nakupuje úplně bez registrace (31 %), což mohou být uživatelé, kteří vědí, že v e-shopu nakupují jednorázově. V konečném důsledku může být pro ně nákup bez registrace a vytváření přístupových údajů bezpečnější, i na úkor pohodlí, které jim nabízí registrovaný účet,“ říká Žáčková.

Bezpečnost e-shopu pak Češi celkově nejčastěji hodnotí a posuzují podle dřívější dobré zkušenosti s nákupem (87 %), dobrých uživatelských recenzí (60 %) a důvěryhodnosti značky (58 %) – toto kritérium je důležité především pro mladší věkovou kategorii od 15 do 30 let (70 %). Naopak bezpečnostním prvkům na stránkách e-shopů si všímá méně čtvrtina dotázaných, a to nejčastěji šifrované komunikace (23 %) a bezpečnostních certifikátů (14 %).

Důvěra v bezpečnost nákupu (91 % dotázaných) a dřívější dobrá zkušenost s nákupem (89 %) také u českých uživatelů nejvíce rozhoduje o výběru daného obchodu. Třetím takovým kritériem jsou pak podmínky nákupu jako je možnost dopravy, platby atd.

„Na jedné straně je pro české uživatele bezpečnost důležitým kritériem pro výběr e-shopu, ve kterém budou nakupovat, samotnou bezpečnost ale Češi posuzují na základě dřívější dobré zkušenosti, uživatelských recenzí a značky. Takže jim jde spíše o bezpečnost konkrétního nákupu a o to, aby dostali za své peníze objednané zboží. Obecné bezpečnostní prvky, jako je šifrovaná komunikace, kterou indikuje ikonka zámku na začátku adresního řádku, či zabezpečení přihlášení a plateb, které eliminují rizika kyberpodvodů a dalšího zneužití osobních či platebních údajů, jsou pro české uživatele spíše okrajovým kritériem pro výběr e-shopu,“ shrnuje Žáčková.

Nejradši platíme platební kartou online

Na internetu Češi nejčastěji volí platbu kartou online, uvedly to tři čtvrtiny dotázaných (76 %). Polovina z nás využívá platbu na dobírku (50 %) či při osobním vyzvednutí (47 %), přičemž dobírku jako možnost uváděli především uživatelé, kteří nakupují online málokdy, rodiny s dětmi a obyvatelé nejmenších obcí. Jako další možnosti uváděli respondenti také platbu převodem z bankovního účtu (44 %) či platbu přes Google Pay či Apple Pay (34 %).

Jako bezpečnostní prvek, který používají při platbách na internetu, uvádějí Češi nejčastěji dvoufázové ověřování (73 %). Dvě třetiny dotázaných také využívají nastavení limitu plateb (67 %), naopak virtuální kartu či oddělenou kartu od hlavního účtu využívá necelá pětina dotázaných (v obou případech 18 %). Necelá desetina dotázaných (8 %) také uvedla, že sdílí kartu v rámci své rodiny.

„Obliba platby kartou online stále roste, je to velmi rychlý a pohodlný způsob platby. Na druhou stranu jsou to právě falešné platební brány, které útočníci v posledních měsících stále častěji využívají k odcizení finančních prostředků na účtech uživatelů, a jsou v tom stále bohužel úspěšní,“ říká Žáčková. „Vnímáme pozitivně, že uživatelé kladou při platbách kartou na internetu důraz na dvoufázové ověřování či nastavení limitů, na druhou stranu jen pětina z nich využívá možnost virtuální karty nebo sekundární karty, kterou by měli vyčleněnou pouze pro platby na internetu a oddělenou od svého hlavního účtu. V aktuálním kontextu zvýšeného množství phishingových podvodů a zneužívání údajů z uniklých databází to může být přitom účinné řešení, které zaručí větší bezpečí jejich primárních bankovních účtů a financí,“ dodává Žáčková.

Podvody nejčastěji řešíme s bankou, třetina uživatelů vzniklou škodu nehlásí

Se samotným podvodem při online nákupu se podle svých slov setkala pětina nakupujících, přičemž 8 % dotázaných uvedlo, že jim vznikla škoda do 5.000 Kč, 2 % dotázaných pak uvedlo dokonce škodu přesahující tuto částku. Třetina respondentů, kteří se setkali s podvodem, řešila vzniklou situaci s bankou či zprostředkovatelem platby (33 %), čtvrtina se pak obrátila na provozovatele e-shopu (25 %). Pětina řešila škodu s Policií ČR (21 %) a třetina uživatelů podvod či krádež nikam nehlásila (33 %).

„Výběr platební metody je klíčový. Jakmile zkoušíte internetový obchod poprvé a nemáte pro internetové nákupy vytvořený speciální bankovní účet či platební nebo kreditní kartu, nechte si zboží zaslat na dobírku. Tento způsob mimo jiné zajišťuje větší jistotu vrácení peněz v případě podvodu. U online plateb je vhodné ohlídat, aby probíhaly na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl), na bezpečné platební bráně anebo aby bylo využito aktivní zabezpečení 3D Secure. Údaje o platební kartě nebo pro přihlášení do internetového bankovnictví si chraňte a s nikým je nesdílejte, zejména CVV/CVC ověřovací kód z druhé strany platební karty. V případě, že se stanete obětí podvodu, neváhejte a co nejrychleji konejte. Policisté mohou zajistit hotovost, kterou jste za balíček platili, online platbu může zadržet banka. V obou případech ale rozhoduje čas, proto je třeba jednat co nejrychleji,” popisuje plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR.

Česká obchodní inspekce v současné chvíli eviduje nejvíce stížností spotřebitelů na tzv. nákupní galerie. „Je to web, který vlastně nepřijde do kontaktu se zbožím. Objednáte si zboží na stránkách, které vypadají jako běžný e-shop, ale pak čekáte měsíce, až přijde zboží (např. z Aliexpres.com, Alibaba.com…), spotřebitelé jsou pak zklamáni, že čekají dlouho, musí platit clo, přijde třeba něco jiného, často přijde padělek… atd.,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Proto ČOI vede seznam všech rizikových webů, které najdete na adrese www.rizikove.cz, ale případně při používání antivirového řešení společnosti ESET jste již automaticky i před těmito rizikovými e-shopy chráněni.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 9. a 12. prosincem 2022 vyplnilo 820 respondentů ve věku 15 a více let.

Ilustrační foto: Pixabay

Zveřejněno: 23. 12. 2022