COVID-19, období nejistot. Proč se zaměstnancům věnovat více než kdy dříve?
Na každého jedince je vyvíjený
tlak v podobě nejistoty. „Za současného stavu necháváme zaměstnance co
nejvíce v klidu, nestresujeme se, řešíme pouze priority,“ nastiňuje současnou
situaci Stanislav Petříček z TP Consulting
.
Mnoho lidí se bojí, že o svou práci přijde, zejména ti ze sektoru cestovního
ruchu, hotelnictví i zaměstnanci z odvětví pohostinství. Otázka propouštění a
přesouvání práce zaměstnanců z firem do domácího prostředí opět patří mezi
nejaktuálnější témata, zejména během druhé vlny koronaviru a vlivem aktuálních
nařízení.
Jak si udržet dobré vztahy se svými zaměstnanci?
V obdobím plném nejistot hrají významnou roli mezilidské
vztahy. Ve firmách pomalu dochází k mírnému stírání hranic rolí mezi
zaměstnanci a zaměstnavateli. Zaměstnavatelé si uvědomují,
že prosperita firmy se odvíjí od schopných, loajálních a spokojených
zaměstnanců, na základě toho pak také jednají. „Vzájemná důvěra, ochota vyjít vstříc,
vzdělávání, neúkolovat, ale delegovat, možnost práce z domova, pracovat
samostatně,“ to vše jsou principy udržení dobrých vztahů se svými kolegy i
v době, která není úplně lehká, podle Jaroslava Štěpána, MBA z Intrastateu.com,
poskytovatele správy Intrastat. Obdobně to vidí i Jana Večerková, zakladatelka
bootcampu Coding Bootcamp Praha, kterým prošlo už více něž 200 nových
programátorů. „V našem týmu je hodně ambiciózních a
kreativních lidí, pro které je důležité, že se mohou dále profesně rozvíjet.
Tudíž se jim snažíme dávat prostor pro nové nápady a projekty, se kterými přicházejí.
Populární jsou také různé neformální aktivity a těšíme se, až se k nim zase
budeme moci vrátit.“
Spokojenost zaměstnanců jako jeden z pilířů
prosperujících firem
Spokojenost zaměstnanců je jedním z pilířů, od kterých
se odvíjí pevný základ prosperujících firem. Zaměstnavatelé se o své
zaměstnance starají odlišnými způsoby, které se však ve své podstatě víceméně
shodují. Petr Patočka, jednatel společnosti Kyosun, která patří mezi přední
dodavatele bio Matcha Tea do Evropy, doplňuje: „Spokojenost našich
zaměstnanců je pro mě na prvním místě, jelikož od spokojenosti zaměstnanců se
významně odvíjejí i výsledky firmy. Záleží mi na tom,
jak se zaměstnanci mají, a to je v ekonomice firmy to zásadní. Majitel může být
sebevětší borec,
ale bez svého týmu je nula. A co dělám proto, aby byli spokojeni? Stačí se jich
ptát a komunikovat s nimi.“
Fungování a jednání firmy záleží na její filozofii
Jak dál zajistit spokojenost zaměstnanců? Každá firma
funguje na jiných principech, řídí se odlišnými zásadami a ke svým zaměstnancům
přistupuje rozdílně. Někde je řízení firmy založené na pevných byrokratických
základech, jinde spíše čerpají ze smýšlení svobodných firem. Právě tím se i
inspirují ve webové a grafické agentuře Beneš
& Michl. „Vytváříme prostředí, ve kterém
se kolegové cítí svobodně a zodpovědně. Dáváme jim pocit důležitosti. Všichni v naší agentuře máme stejnou vizi
a společný cíl, který je pak rozdělený na menší, dílčí cíle závislé na
konkrétních kolezích. O důležitých věcech ve firmě rozhodujeme
všichni dohromady,“ popisuje neautoritativní firemní kulturu Jakub Michl,
Pinkleader z Beneš & Michl.
Ne vždy je však snadné se koronaviru v rámci zaměstnání
přizpůsobit, přesto v současné době řeší zaměstnavatelé koronavirovou
situaci několika způsoby. Momentálně se například znovu zavádí plošné home
office či se znovu rozdělují zaměstnanci do týmů, které se vzájemně střídají.
Transparentnost vůči svým zaměstnancům
Na spokojenost zaměstnanců má dle výše uvedených skutečností
vliv mnoho prvků, mezi ty nejdůležitější patří ale i transparentnost ze strany
zaměstnavatele. Jak dodává Pavel Makovský, předseda správní rady EDU Effective:
„Za základ nejen spokojenosti,
ale hlavně důvěry v organizaci
a její zástupce považuji informační otevřenost. Nic netajit, nenechávat si pro
sebe informace,
ale podělit se o ně.“ V době,
kdy zaměstnanci neví, jak bude vypadat jejich příští týden, je pro ně
aktuálnost informací zásadní.
Pracovní atmosféra
Zaměstnanci ve svých zaměstnání tráví obvykle osm hodin denně,
což je nezanedbatelná část dne. Během pracovní doby je důležité vytvářet takové
pracovní prostředí, ve kterém se všichni cítí dobře. Některým může vyhovovat
striktně hierarchické prostředí, jiní zas mohou dávat přednost přátelskému
přístupu. Zmatečnost a strohé jednání není v těchto chvílích zcela žádoucí.
Ohledně velikosti své firmy a způsobu jednání se svými zaměstnanci komentuje
David Buchta z Primulus situaci následovně: „Vzhledem k tomu, že jsme
malá firma a máme pouze jednotky zaměstnanců, snažíme se udržovat pracovní
atmosféru na velmi kamarádské úrovni. Nemáme žádné přísné hranice a vždy není
problém zaměstnancům vyjít vstříc.“
Motivace a pocit sounáležitosti
Zaměstnavatelé si
uvědomují, že právě zaměstnanci jsou hybnou silou jejich fungování, ale zároveň
si uvědomují, že je situace velmi vážná, zejména s ohledem na lockdown. „Snažím
se je motivovat, aby byli v těchto dnech pozitivní. Sám jim věnuji mnoho času,
který je pro ně důležitý,“ ukončuje svými slovy Jiří Stabla, zakladatel Konopných
lékáren.
Zveřejněno: 01. 11. 2020