Dávejte si velký pozor na napodobeniny zpráv od technologických a přepravních společností!
Check Point Research zveřejnil pravidelnou zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky v 1. čtvrtletí 2023. Jak už z názvu zprávy vyplývá, sleduje, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Nejčastěji napodobovanou značkou při phishingových útocích
byl v 1. čtvrtletí 2023 prodejní gigant Walmart (16 % všech phishingových
podvodů napodobujících známé značky), který v žebříčku poskočil o 12 míst.
Důvodem je významná phishingová kampaň lákající oběti na průzkum o „kolapsu dodavatelského
systému“. Na druhém místě bylo opět DHL a na třetím Microsoft. Celkově byl
nejčastěji napodobovaným odvětvím technologický sektor, následovaný přepravou a
maloobchodem.
Nejnovější zpráva také upozorňuje, že kyberzločinci
zneužívají i finanční instituce. Raiffeisenbank se poprvé dostala do Top 10.
Útočníci rozesílají například zprávy, které upozorňují na nedostatečně
zabezpečený účet. V okamžiku, kdy uživatel klikne na škodlivý odkaz, je
přesměrován na podvodnou stránku, která má z obětí vylákat cenná data.
„Kyberzločinci vytváří takové podvody a phishingové
kampaně, které mají potenciál oklamat co nejvíce lidí a vylákat z nich osobní
údaje,“ říká Peter Kovalčík z kyberbezpečnostní společnosti Check Point
Software Technologies. „V některých případech je cílem zisk informací o
účtech, jiné podvody mají ukrást platební údaje. Nejlepší obranou proti
phishingovým hrozbám je průběžné vzdělávání uživatelů a s tím následně spojená
schopnost lépe rozpoznat triky kyberzločinců. Současně je potřeba používat
pokročilá preventivní bezpečnostní řešení, která potenciální útoky zastaví
ještě před tím, než mohou způsobit nějaké škody.“
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat
známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek.
Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na
stránky přesměrují uživatele z jiných služeb či podvodných mobilních aplikací.
Podvodný web také často obsahuje formulář, určený k odcizení přihlašovacích
údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací. Útočníci se snaží zneužít
důvěry a lidských emocí. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco
kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda zpráva skutečně pochází od dané
značky. Útočníci mohou oběť také zmanipulovat ke stažení malwaru.
Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech za 1. čtvrtletí
2023
1. Walmart
(16 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
2. DHL (13
%)
3. Microsoft
(12 %)
4. LinkedIn
(6 %)
5. FedEx
(4,9 %)
6. Google
(4,8 %)
7. Netflix
(4 %)
8. Raiffeisenbank
(3,6 %)
9. PayPal
(3,5 %)
Pokud se před vámi objeví třeba následující vzkaz, nadechněte se a zůstaňte v klidu. Nedělejte nic zbrkle a uvažujte:

Oblíbené jsou různé triky a pokusy o krádeže bankovních
informací a účtů. Podvodníci většinou zkouší vyvolat emoce a přinutit uživatele
k rychlé akci, proto je typickým obsahem takových zpráv urgentně vypadající
informace o zablokování účtu. Podobné podvodné zprávy zneužívaly například
známých značek ČSOB nebo Fio banka. Zároveň se šířil i nebezpečný e-mail
napodobující zprávu od Raiffeisenbank, který tvrdil, že si uživatel musí
aktivovat službu SmartToken, jinak může být ohrožena bezpečnost účtu. Všechny zprávy
se na první pohled tváří, jako by byly skutečně odeslané bankou, ale adresa
neodpovídala a v e-mailech byly odkazy přesměrovávající uživatele na podvodné
stránky.
Řada podvodů se snaží využívat obliby různých streamovacích
služeb. Phishingová zpráva napodobující Netflix vyzývala k aktualizaci
informací o účtu, protože prý nebyla správně zadána platba na další období.
Odkaz na obnovení předplatného přesměroval na škodlivou stránku, jejíž cílem
byla krádež platebních údajů. Podobný trik používali i kyberzločinci v
nebezpečných e-mailech napodobujících Apple TV+.

Jak se před phishingem chránit? Máme několik základních bezpečnostních
tipů:
1. Nikdy
nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže
přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí
používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak
získají přístup k dalším online službám.
2. Pozor
na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s
žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz
se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat
originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
3. Nenechte
se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou
přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit
zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k
přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo
otevřely přílohu.
4. Všímejte
si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které
signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a
gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“
nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a
nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
5. Obecně
platí, že nikdy nesdílejte více, než je nezbytně nutné. Společnosti
nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte
své přihlašovací údaje třetím stranám.
6. Smažte
podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte
svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
7. Neklikejte
na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách –
zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy
typu EXE, MSI nebo BAT.
8. Ověřte
odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je
zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese
odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
9. Neodkládejte
aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější
verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti.
Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim
osobním informacím.
10. Nikdy
nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte
velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou
společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o
nedoručené zásilce.
11. Chraňte
se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení
taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové
kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná.
Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a
e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.
Doplňková fota: Check Point Research
Zveřejněno: 05. 05. 2023