Digitální Škoda Octavia

Přemýšleli jste někdy o tom, kolik času strávíte v autě? Že ne? Budete se divit. Není to málo - a snad i proto se výrobci automobilů snaží uspokojit vaše potřeby tak, abyste byli maximálně spokojeni. Auto už dávno není jen přibližovadlem s chrčícím autorádiem, jak tomu bývalo dřív. A proto jsme uvítali možnost, nabídnutou nám Škoda Auto, totiž otestovat novou Škodu Octavia v plné palbě, vybavenou hudebním systémem Canton.

Na začátek malý příklad.

Do měsíce projedete naftu třeba za sedm tisíc korun, což při dnešních cenách představuje nějakých 200 litrů pohonných hmot, a pokud počítáte, dejme tomu, spotřebu sedm litrů na sto kilometrů, výpočtem snadno zjistíte, že ujedete nějakých 2 800 kilometrů, možná při nižší spotřebě ještě i víc. Počítejme dál. Při cestách po městě bývá moje průměrná rychlost někde kolem 30 km/h a tak snadno zjistíte, že při jízdách po městě strávíte v autě něco kolem stovky hodin měsíčně! Možná si to ani neuvědomujete, ale pokud půjdete dále a budeme-li počítat dále s tím, že jezdíte jen ve všední dny, v měsíci je to - dejme tomu ­ 22 pracovních dnů. To znamená, že v autě strávíte v průměru skoro 4,5 hodiny denně. Věřili byste tomu?

Jiný příklad. Pokud autem podnikáte delší cesty, pak při stejném objemu natankovaných pohonných hmot a při běžné kombinované průměrné rychlosti (mé zkušenosti, mix dálnice, silnice a města) kolem 70 km/h a příznivější spotřebě kolem 6,5 l/100 km vám pak vyjde ujetá vzdálenost na 3 000 km a doba, kterou v autě strávíte, kolem 45 hodin - v našem příkladovém případě. Pokud byste jezdili autem každý den včetně svátků, sobot a nedělí, pak vám vyjde nějakých šest a půl hodiny denně za volantem vozu. Minimálně. Věřili byste tomu?

Samozřejmě, v uvedených případech si můžete sami spočítat spotřebu, vyjde vám doba pobytu v autě za měsíc a průměrná doba pobytu v autě za jeden den. Možná se budete sami divit, že doba, po kterou pobýváte v autě každý den, je nezanedbatelnou položkou ve vašem denním rozvrhu.

Vybavení aut

Zcela nezanedbatelná část dne, strávená v autě vede výrobce k tomu, aby řidičům zpříjemnili jejich život za volantem. Když vynecháme technické vybavení automobilů a jejich dokonalejší konstrukci, vedoucí k tomu, aby hluk motoru nepronikal do prostoru s cestujícími nebo třeba inteligentní automatické převodovky, které jsou dnes dokonalejší než převodovky přímo řazené, aniž by existoval nějaký markantní rozdíl mezi spotřebami vozů, vybavených různými druhy převodovek, výrobci pracují - a mnohdy se specializovanými firmami - na dalších vylepšeních automobilů. Tohle všechno včetně pasivní bezpečnosti se stará o pohodlí a bezpečnost při cestě. Systémy jako EDS, ABS, a kdoví co ještě, nechme ale odborným novinářům, kteří se věnují speciálně automobilům. My se podíváme na auto z pohledu uživatele digitální domácnosti, tedy jako na prostor, ve kterém trávíme nezanedbatelnou část našeho života. Proto jsme zaměřili svoji pozornost na systémy, které mají lidem sloužit jako doplněk jejich života, zpříjemnit jim ho a usnadnit spoustu opakovaných činností.


A tak se auto stává vaším dalším prostorem, ve kterém žijete svůj digitální život. A i o tom tento článek Digitální domácnost je. My se ale zaměříme na inovace a novinky, se kterými se v nové Octavii třetí generace můžete setkat. Jde o výbavu, která vám umožní snáze a rychleji orientovat se na silnici a zvyšuje rovněž i komfort při řízení. I pobyt v autě jako takovém. Vybavení, které vám usnadňuje život a stará se o to, abyste se v autě cítili jako doma.


Podívali jsme se na novinku na našem trhu - Škodu Octavia TSI, abychom vám přiblížili, čím vás může oslovit a co od takového vskutku moderního auta můžete čekat.

Parkovací asistent

Stejně jako v novém Superbu od Škoda Auto se i v nové Octavii setkáte s parkovacím asistentem další generace. Ten dokáže zaparkovat auto do řady podélně stojících vozidel, ale nově to dokáže i do řady vozidel, stojících kolmo k chodníku.

Já sám jsem byl překvapen možnostmi tohoto vybavení vozu. Měl jsem možnost po jednom týdnu vyzkoušet možnosti parkování ve voze Yeti, ve kterém ale bylo možné parkovat pouze do řady podélně stojících vozidel. V zapůjčeném voze Škoda Octavia pak najdete ještě systém, který dokáže parkovat i do řady vozidel stojících kolmo ke směru jízdy.

Ve všech případech byl provedený manévr proveden na jedničku a nejvíc si ho pochvalovala moje přítelkyně. Vzdálenost kol od chodníku po provedení parkovacího manévru byla vždy jen několik centimetrů. V případě námi vypůjčených vozidel od Škoda Auto jsme měli vždy manuální řazení. Princip parkovacího automatu spočívá v tom, že když chcete zaparkovat, stisknete tlačítko parkovacího asistenta a jedete podél řady vozidel. Externí čidla snímají polohu vozu a dle rychlosti pak počítač určí místo, do kterého se auto vejde a to včetně parkovacího manévru.

Na to jste na sdruženém ukazateli na palubní desce mezi otáčkoměrem a rychloměrem upozorněni pípnutím a šipkou, ukazující do řady stojících vozidel. Zastavíte a zařadíte zpátečku. Pak musíte pustit volant, o který se od této chvíle stará automat. Pustíte spojku a pomalu začínáte couvat. U vozidel s automatickou převodovkou pak stačí zařadit zpátečku a pomalu odbrzďovat. Vozidlo začne couvat a zasunovat se do řady stojících vozidel. Přestože se o parkování stará automatika, doporučuji sledovat dění vně vozidla pomocí zpětných zrcátek i pohledy kolem sebe. Přitom sledujte i sdružený ukazatel, který vám zavelí zastavit a popojet dopředu. Pokud jej budete poslouchat, na jedno až dvě couvání a dvě posunutí dopředu jste zaparkováni v mezeře. Parkujete-li kolmo k chodníku, bývá těchto pohybů vpřed a vzad povícero. Nepřestávejte sledovat okolí, abyste v okamžiku nějaké krizové situace (třeba blížící se vozidlo) byly schopni okamžitě převzít zpět vládu nad vozidlem.

Video z pokusného parkování tak, jak jej vidí řidič, si můžete prohlédnout na připojeném videu .

Vyhřívané přední okno

S touto vymožeností jsem se před zhruba osmi lety setkal ve voze Ford Puma, které jsem měl zapůjčeno. Důvodem nasazení takového systému je rychlejší odmrazení čelního okna. Od doby, kdy jsem tuto vymoženost viděl poprvé, uběhl nějaký čas - a je to znát. Pamatuji si, že meandr z pokovené vrstvy, nebo snad i tenký drátek byl v okně vidět a při jízdě se mi často stávalo, že jsem na něj mimoděk zaostřil - dá se říci, že jsem o něm věděl a vadil mi. Ne tak u Škody Octavia. Na to, že vozidlo má přední sklo vybavené rozmrazovací spirálou mě upozornil až můj syn. Tak jsou drátky tenké, že jsou až neviditelné. Teprve až když víte, že tam jsou - a přiblížíte se k čelnímu oknu - pak je můžete spatřit. Tehdy mi došlo, proč mi ve Škoda Auto dali k ovladači zamykání dali ještě přívěšek se dvěma klávesami: on/off. Ten totiž slouží k zapnutí vyhřívání čelního skla a zapnutí mírného ofukování čelního skla, aby se nezapotilo, a vy jste v mrazu mohli ihned vyjet. Stačí z okna bytu na dálku zapnout odmrazování a než přijdete k autu, máte ho už připraveno k jízdě. Nemusíte mnohdy ani škrábat čelní sklo. Bohužel, ověřit jsem to nemohl, v době testu vozu panovaly teploty kolem 27 °C, ale z vozu Ford Puma si na to pamatuji. Měl jsem ho půjčeno v únoru a během několika minut bylo okno s námrazou průhledné, stačilo jen rozteklou vodu setřít stěrači.

Tuhle vymoženost považuji za velkou věc hodnou uživatele digitální domácnosti. Maličkost, která se dá srovnat třeba s vyhříváním chodníku, vedoucího od branky vašeho domu ke vchodovým dveřím.

Start a stop

Zapůjčené vozidlo bylo vybaveno systémem start/stop. To znamená, že ačkoli je váš dálkový ovladač na auto sice vybaven klíčem, tento vůbec nepotřebujete. Auto totiž samo pozná, že jste uvnitř, klíč nebo dálkové ovládání - jak chcete - máte v kapse a k uvedení motoru do provozu postačí jen stisknout startovací tlačítko. Podobně pak dalším stiskem tlačítka motor vypnete. Pokud se motor zahřeje na provozní teplotu, pak se přidá i aktivní systém start/stop, který, jakmile zastavíte (kola se přestanou točit) a vyřadíte rychlost a povolíte spojku, zastaví motor. Než stisknete spojku, startér krátce nastartuje motor. Takže o tomto manévru ani nemusíte vědět. Poznáte to jen tak, že před vámi se na palubní desce rozsvítí A v kroužku se šipkou. A přestane fungovat elektrický posilovač volantu. Jo, a ještě se sníží intenzita vydechování klimatizace - jinými slovy, motor ventilace sníží svou rychlost na minimum.

Má to i svou výhodu. Pokud vám motor zhasne - třeba proto, že jste příliš zbrkle pustili spojku, stačí ji opětovně stisknout a provede se další start motoru.

Ač jsem příznivcem novot a novinek, tohle řešení mi ale přijde kontraproduktivní, protože velmi namáhá akumulátor vozidla, a věřte mi, že při popojíždění ve městě, kde se motor neustále vypíná a startuje, se akumulátor nestačí ani dobíjet, zvláště když jezdíte za tmy, máte zapnuté hlavní světlomety a ne jen obrazové osvětlení z LED diod, kterými je nová Octavia už vybavena. Záleží na každém, zda možnost start/stop využije.

Šetření na každém kilometru

Ale nová Octavia je vybavena i dalšími systémy, které vás učí šetřit. Tak například, pokud vyšlápnete spojku a třeba při dojíždění ke křižovatce přeřadíte na nižší rychlost nebo jen plachtíte setrvačností, pak se na multifunkčním displeji objeví hláška (jedna z mnoha rad, kterými vás automobil obšťastňuje, což ale po několika dnech působí spíš jako obtěžování) o tom, že byste neměli vyšlapovat spojku nad 1 300 ot./min. To proto, abyste do posledního puntíku využívali brzdnou sílu motoru, který navíc - pokud brzdí - má uzavřen přívod paliva do vstřikování a tak jeho spotřeba je nula litrů na sto kilometrů. Pokud motor běží na volnoběh, podle rychlosti spotřebovává něco kolem litru na sto kilometrů. Kapka ke kapce a je z toho kanystr…

Dalším tematickým okruhem je ukazatel nebo asistent řazení, který vyhodnocuje vaši jízdu a doporučuje vám přeřadit, třeba rovnou ze čtyřky až na šestku, jíž byl námi testovaný vůz vybaven. Stejně tak, pokud jedete na šestku a vlétnete do příliš strmého kopce, vám asistent poradí, abyste řadili směrem dolů.

Kliky - stačí jen přiložit ruku

Vracím se ještě k dálkovému ovládání nebo klíči. Pokud jej máte v kapce a vezmete za kliku u předních dveří - platí pro řidiče i pro spolujezdce - dveře se automaticky odemknou. To platí i o víku kufru. Nemusíte být ale nutně u auta, ale zjistil jsem, že dosah, na který elektronika v autě reaguje, funguje asi do pěti deseti metrů. Pokud auto zapomenete zamknout a klíček je ve vaší kapse (není v autě), pak se auto zase samo automaticky zamkne.

Tento systém lze přirovnat k domácímu systému zamykání budovy a třeba i aktivaci a deaktivaci bezpečnostního systému. Pokud přijdete domů, stačí jen projít s RFID kartou v kapce kolem čtečky, aby se vám dveře u domu otevřely samy.

Tenhle systém se mi líbí, stejně jako to, že po rozjezdu se zamknou všechny zámky u dveří, což je velmi dobrá ochrana proti vykradení auta třeba v hustém provozu nebo při zácpě na dálnici. Zloděj vám otevře kufr nebo zadní dveře a ukradne vám třeba tašku s notebookem nebo s doklady. Než vylezete z auta, zloděj je pryč - a dokonce existuje i další pokračování - jak ostatně můžete vidět na mnoha videích z Youtube především z Itálie - že někdo vám něco ukradne a uteče. Vy za ním vystartujete a necháte klíček ve vozidle. Přijde jiný idiot ­ jeho společník ­ a auto vám ukradne a zmizí s ním z přeplněné silnice třeba po polní cestě. A vám zbydou oči pro pláč.

Super, chválím tento systém automatického zamykání. Maličkost, která potěší. A ničeho se bát nemusíte, pokud sedíte uvnitř a chcete otevřít dveře, stačí jednoduše vzít za kliku a dveře se vám bez problémů otevřou.

Tohle jsou praktické a šikovné zajímavosti, spojené s provozem vozidla. Teď se ale ještě podívejme na další nadstavby, kterými mě Škoda Octavia překvapila.

Telefon a Bluetooth

Dávno skočila doba, kdy jste ke každému telefonu museli mít speciální držák, který se většinou montoval na nejpitomější místo ve voze. Tam, kde má váš spolujezdec koleno. Technologie Bluetooth umožnila propojit bezdrátově telefon s vnitřním audiosystémem. Věc jde dokonce tak daleko, že k telefonu nepotřebujete vůbec žádný držák, protože jeho displej se přesunul na obrazovku multimediálního systému vozu, který se nachází pod středními výfuky klimatizace nad ovládacími regulátory pro obsluhu klimatizace. Telefon tak může zůstat ve vaší kapse nebo v kabelce.

Pokud zapnete režim Bluetooth telefonu ve vozidle a necháte na telefonu vyhledat nové zařízení (před tím zapnete Bluetooth, samozřejmě), pak dojde k tomu, že se obě zařízení spárují. Pokud vlastníte chytrý telefon - například jako já Samsung Note 2 - jste po chvíli požádáni, zda systém auta může přijmout vaše kontakty. Mám jich v telefonu 600 a tak jsem to povolil. Za chvíli byly všechny v paměti auta.

Nemusíte se obávat, systému v autě můžete předložit několik telefonů, ten ihned - jakmile na nich zapnete Bluetooth - pozná a aktivuje i telefonní seznam, odpovídající tomu kterému telefonu. Tak mě napadá, že tohle je prima, pokud auto používá více lidí pro služební účely nebo více lidí v rodině (kde by jinak muselo být instalování hned několik různých držáků telefonů, ehm). Sednete a za chvíli vše funguje tak, jak jste zvyklí. Někdo vám volá. Je v seznamu? Ano. Pak se vám na barevném displeji auta objeví jméno volajícího. Máte v telefonním seznamu jeho fotku? Objeví se vám na displeji rovněž.

Můžete si rovněž zvolit tuším 18 předvoleb, které - pokud jsou v telefonu doprovázeny fotkami - se objeví na obrazovce s fotkami osob nebo zařízení (znám jednoho pána, který má fotografie u všech kontaktů v telefonu, třeba tak má i fotku berního úřadu u kontaktu na daňový úřad).

Díky tomu tak vlastně telefon nepotřebujete mít umístěný v držáku, ale můžete si ho nechat v kapse. Veškerá komunikace se pak odehrává bezdrátově mezi telefonem a systémem automobilu. Pokud ale teď chcete argumentovat tím, že za jízdy potřebujete něco hledat na internetu nebo tak nějak podobně, pak vám odpovím, že při řízení se máte věnovat jen řízení vozidla. A pokud chcete argumentovat tím, že v telefonu máte navigaci, pak buďte v klidu. Ta, co je vestavěná v autě, vám bude naprosto vyhovovat.

Navigace

Navigace, kterou máte v autě, je velmi dobrá a vede vás až k číslu domu v ulici. Navíc umožňuje zobrazovat i cíle vašeho zájmu (známé jako POI = Points od Interest) nebo je přímo i vyhledávat. Nebo je v místě, kde se nacházíte, i najít. Jde o benzinky, hotely, restaurace a podobně. Dokonce jde systém i tak daleko, že pokud volíte nějakou delší trasu, systém vám doporučí, kdy máte naposledy v určité zemi tankovat njebo kde máte natankovat tak, abyste doleji až do cíle. Skvělé!


Ale to není všechno. Rád bych trochu odbočil a pochválil celý systém ovládání navigace, telefonu i - jak budu psát dále - třeba i hudebního systému. Na displeji se zobrazují různé informace, třeba i body zájmu. Jakmile přiblížíte ruku k displeji - který je dotykový -, všechny prvky na obrazovce, na které můžete klepnout, se automaticky zvětší, abyste je lépe zasáhli prstem. Maličkost, která zcela určitě potěší. Mě tedy potěšila určitě.


Navigace používá systém automatického zobrazování a rozpoznávání den/noc, ale můžete si sami nastavit, který systém chcete používat. Noční systém zobrazení používá hutné tmavé barvy, které v noci neruší, denní systém zase barvy zářivější. Prostě vždy tak, aby na displeji byla zaručena maximální čitelnost nabízených údajů. Barevná schémata jsou dobře barevně sladěna, takže neustále máte přehled o tom, co potřebujete vědět. Nikde se nesetkáte s hrůzostrašnými kombinacemi, které nejdou přečíst ani barvoslepému (typicky červená nebo rudá a v ní fialové nebo světle zelené písmo).


Zadávání cíle je snadné s pomocí otočných točítek pod displejem a zadáváním adresy ťukáním do displeje. Citlivost displeje je dobrá, takže zadávání písmen nemusíte několikrát opakovat. Systém vám předloží tři návrhy trasy - dynamickou, nejrychlejší a nejkratší. Na vás pak je, abyste si tyto trasy posoudili na obrazovce v mapě a vybrali si tu, která vám nejlépe vyhovuje.

S tím úzce souvisí i seznam dopravních hlášení, protože systém si neustále vyhledává stanice, které vysílají signál RDS-TMC. V Praze je šíření signálu RDS-TMC zajištěno prostřednictvím rádia Regina na frekvenci 92,6 FM a Českým rozhlasem Radiožurnál na frekvenci 94,6 FM. V dalších lokalitách je možné přijímat dopravní informace na frekvencích Českého rozhlasu. Mimo republiku pak předávání stanic zajišťují regionální stanice a třeba v Německu nebo v Rakousku jsou na dálnicích uvedeny potřebné frekvence těchto stanic. Starost o jejich ladění ale nechte automatice, systém si je sám najde a nasaje z nich potřebné informace, se kterými dále pracuje. Takto přijaté zprávy se ukládají do paměti a vy si je pak stiskem tlačítka Traffic můžete nechat zobrazit na displeji a dle nich pak optimalizovat svou trasu. I když navigace se sama snaží využít zpráv o dopravní situaci do vyhledávané trasy a tuto optimalizovat automaticky.

Nutno říci, že navigace mě velmi potěšila a vyhoví snad každému. Hlas česky hovořící dámy je nevtíravý, klidný, i když někdy je znát, jak se elektronicky „slepují" jednotlivé části hlášení. Co se mi ale líbilo nejvíc, je vstupování hlášení do hrané hudby nebo přijímaného signálu rozhlasové stanice. Zvolený zdroj signálu se zeslabí na úroveň, kterou si nastavíte, a to s hlasitostí, kterou si opět nastavíte. Někomu může vadit, že počet položek v menu, která lze ovlivňovat, je obrovský a dalo by se říci, že normální člověk se v něm může ztratit, ale vše chce svůj čas. A tak třeba přijdete na to, že hlasitost „navigující dámy" můžete nastavovat regulátorem hlasitosti právě v tom okamžiku, kdy na vás tato „dáma" hovoří. Nemusíte tedy nastavení hlasitosti navigace složitě hledat v menu.


Líbí se mi i to, že můžete nechat naváděcí hlášky zvolit ve zkráceném formátu nebo použít delší formát, který se někdy hodí, když se pohybujete v terénu, který vůbec neznáte. Abyste pochopili, co tím myslím, pak posuďte rozdíl mezi zkráceným hlášením typu: „Po třech stech metrech odbočte doprava." Delší hlášení pak vypadá třeba takto: „Po třech stech metrech odbočte doprava do ulice Plzeňská."

Ano, uznávám, že tato navigace přísně vychází z naváděcích údajů, rozšířených o přijímané údaje RDS-TMC, ale stačí. Vy, kteří používáte skvělou navigaci Waze v chytrém telefonu možná budete trochu zklamáni strohostí navigace a nemožností vytvářet dynamické navigační zprávy typu kolona vozidel právě v místě, kudy projíždíte a varovat tak ostatní, nebo nehoda v ulici kudy jedete. Vadit vám může i nemožnost získat upozornění na radary buď stacionární, nebo ty, které si postavili „měšťáci" na nejnemožnějším místě, aby si něco přivydělali. Ale tak to je a musíte rozlišit mezi obsahem informace - pokud ale chcete dobrou navigaci, na tu, vestavěnou ve vozech Škoda Auto se můžete spolehnout, i když jsem zde našel několik chyb ve vedení jednosměrných ulic, které byly změněny teprve nedávno. Nicméně navigační data lze aktualizovat.

Systém Waze pak samozřejmě můžete používat k dynamické navigaci, ale asi bude nejlepší, pokud si pořídíte držák na čelní sklo, protože Octavia díky obestavění vnitřního prostoru neumožňuje uložit telefon tak, abyste viděli na jeho displej - a v ruce jej za jízdy držet nesmíte.

Zásuvka vzadu

Za skvělou věc považuji i vyřešení zásuvek. Mezi předními sedadly najdete klasickou cigaretovou zásuvku, ze které můžete energií živit třeba váš mobilní telefon či tablet, ale mezi výdechy topení vzadu (špica!) najdete i klasickou zásuvku, jakou máte doma, do které střídač dodává napětí 230 V s frekvencí 50 Hz. Vida, spolujezdci tak mohou používat v autě i notebook s připojením k napájení. Maličkost, která potěší - a dokonce mě i dvakrát. Zásuvka plus výdech topení vzadu s možností regulace na stavení směru vzduchu!

Multimédia

Na konec jsem si nechal multimédia, protože celý systém mě velmi překvapil.

Nejprve nemile, když jsem zjistil, že pod displejem najdete jen systémovou zásuvku Škoda, ke které musíte přikoupit propojovací kabel, abyste mohli připojit buď přístroje od Apple nebo androidí telefony či tablety. Očekával bych, že tu najdu 3,5mm zásuvku typu jack, aby se do ní dal telefon nebo přehrávač připojit třeba jen kabelem, zakončeným na obou koncích právě 3,5mm jackem a tento vstup by byl „živen" z výstupu pro sluchátka, která najdete snad v každém telefonu a zcela určitě v každém MP3 přehrávači či herní konzoli.


Skvělé ale je, že audiosystém u mě zapůjčeného vozu byl vystrojen z komponent firmy Canton, což poznáte podle stříbrného loga umístěného v trojúhelníčcích u předních oken u tzv. „A sloupku".


To je ale jen jedna část hudebního systému. Druhá - totiž subwoofer - je umístěn v zadní části vozidla v kufru za levým podběhem. Reproduktory najdete ve dveřích, výškové reproduktory pak pod okny, vzadu jsou součástí systému klik pro otevírání dveří.

Vím, že nejlepší, přímo špičkové systémy pro vozidla Audi, BMW, Mercedes Benz nebo Volvo a dalším luxusním automobilkám dodávají firmy typu Bang Olufsen, kdy při zapnutí audiosystému z palubní desky vyjedou komínky s vysokopásmovými reproduktory, ale systém Cantonu vsazený do Octavie třetí generace vůbec nepůsobí špatně. Když si totiž přičtete to, že v nastavení hudebního systému jsou speciální volby nastavení pro tento systém, pak můžete počítat s maximální kvalitou zvuku ve vozidle.


Díky nastavením typu optimální zvuk v místě řidiče, vpředu nebo v celém autě dosáhnete rozložení zvuku tak, jak je to vašim uším nejpříjemnější. A tak jsem si nastavil nejlepší nastavení v místě řidiče, naladil Rádio Hey a pustil si na plné kule novinku Black Sabbath. A musím říct, že i osekaný signál z FM Přijímače (do cca 12,5 kHz) na mě působil velmi dobře.


Pak jsem si s sebou vzal do auta několik hudebních CD, ale po dosednutí na sedadlo řidiče jsem zjistil, že nevím, kam s nimi. Přitom systém díky volbám na obrazovce o CD a DVD ví. Protože - jako správný Čech - nečtu návody, po chvíli přemýšlení jsem otevřel přihrádku spolujezdce - a tady našel onu úzkou štěrbinu na 12cm disky! Do ní jsem pak postupně vkládal jednotlivá CD, jezdil po Praze i po dálnici i okreskách, abych mohl vyřknout ortel: tenhle hudební systém je vynikající a nesrovnatelný s jakýmkoli, který jsem kdy ve škodovce dosud slyšel. Sám jezdím s Octavií druhé generace, ale tohle se vůbec nedá srovnat!


Díky grafickému ekvalizéru (bohužel ale jen třípásmovému, čekal bych tu alespoň sedmipásmový) si můžete nastavit zvuk tak, jaký jej chcete mít, a musím říci, že i subwoofer se činí - nastavuje se extra v menu, jak můžete vidět.

Oproti systému v Octavii 2, který tam prostě byl dán, protože tam být měl, mi tady připadá, že se někdo podílel na vyladění celého hudebního systému a jeho nastavení tak, aby posluchač v Octavii třetí generace byl spokojen. Vím, že Canton je příplatková výbava, ale ta je taková, že se rozhodně do ní vyplatí jít!

Na obrázku jste viděli, že kromě štěrbiny na CD/DVD můžete do čtečky zasunout i dvě „velké" karty SD Card. A tak můžete - pokud stojíte, prohlížet třeba fotografie, pořízené ve vašem foťáku z této karty, z mobilu před Bluetooth, můžete koukat i na videa - a to vše v dobré, až velmi dobré kvalitě! Věc u škodovky ještě nedávno nevídaná!

Když to celé zhodnotím, zvuk, poskytovaný tímto systémem je skvělý. Má dostatek basů i výšek. Pokud chcete ale výšky více zdůraznit, je to už znát a zvuk někdy připomíná svistot, je až nepříjemný. Stačí je ale ubrat na rozumnou míru a nastavit si profil, který chcete poslouchat (tady bohužel jen řeč nebo hudba), doladit ho ekvalizérem a můžete být plně spokojeni.

Digitální Škoda Octavia třetí generace

Musím přiznat, že jsem byl vskutku překvapen tím, v čem jsem si mohl týden vozit zadek. Na autě byly namontovány nízkoprofilové pneumatiky Prirelli P7, 225/45R17, takže podvozek byl trošku tužší a byly cítit nerovnosti na silnici. Celkový dojem z 1,4litrového benzinového turbomotoru, který se ochotně vytáčel, ale už od nějakých 1 250 otáček slušně zabíral a ve spolupráci se šestistupňovou převodovkou, byl živým a příjemným společníkem se spotřebou kolem 6,5 litru/100 km na dálnici a do 7,5 litru/100 km v Praze, je velmi dobrý. Osobně bych už ale volil šestistupňovou automatickou převodovku DSG, než manuální řazení, zvláště, když mě asistent řazení neustále - ve snaze dosáhnout co nejnižší spotřeby - neustále honil řadit, řadit a zase řadit. Takové auto jsem si mohl nedávno vyzkoušet ve Vídni - šlo o Superb s dieselem a automatem - a to byla absolutní paráda.


Vybavení vozu je nadprůměrné - a to se týče i toho, že je přímo nabitý elektronikou. Jak jste si mohli přečíst, věci v autě - až na systémový konektor Škoda - v autě mají svoji logiku a snadno se ovládají. Velmi mi pomohl přenos značek s omezenou rychlostí na palubní ukazatel, pro mě to mělo velký význam, protože ne všechny značky, zvláště ty ne úplně dobře umístěné, stačíte vnímat.

Nevěřil jsem svým vlastním očím, jaký kus cesty, Škoda Auto urazila za dobu sedmi let, po kterou jezdím v předchozí generaci její Octavie. Tohle je auto plně srovnatelné s konkurencí, ve kterém nic nevrže, je hezké na pohled a je vybaveno systémy pro sledování jízdy jízdním pruhu a systémem proti náhodnému vybočení i proti únavě, kontrolou huštění pneumatik, ve kterém je možné nastavit sedačku přesně tak, jak potřebuji a jak mi to nejlépe vyhovuje. Ne, tohle auto je lepší, než ta, ve kterých jsem nedávno jel, zcela určitě Opel a Ford předčí o několik koňských délek. Dokonce i novému Passatu, ve kterém jsem se svezl, něco vrzalo v palubní desce. Tady ne. Mohl jsem si užívat hudbu a kochat se krajinou. Bohudík jsem ale neskončil ani jednou v pangejtu, jako pan doktor ve Vesničce mé střediskové…

Škoda Auto jde dopředu mílovými kroky. Co se týče jízdních vlastností, výbavy i elektroniky, tohle auto patří opravdu k tomu nejlepšímu, v čem jsem se v poslední době svezl.

Fakt velmi příjemné a užitečné překvapení.

Zveřejněno: 25. 08. 2013