Diváci streamovacích služeb jsou frustrovaní a jejich požadavky rostou
Prostředí zábavního a mediálního průmyslu se mění. Stávající obchodní modely jsou ohroženy a velké technologické společnosti díky silné kapitalizaci upozaďují tradiční hráče. Zároveň roste tlak ze strany spotřebitelů, kteří v důsledku tříštící se pozornosti a frustrace z příliš mnoha platforem dávají jasně najevo, že tyto služby potřebují zbrusu novou koncepci, říká nová studie společnosti Accenture, která přináší vhled do myšlení 6000 respondentů z deseti zemí světa.
Začněme trochu netradičně shrnutím závěrů studie:
• 35 %
dotazovaných zrušilo v posledních 12 měsících předplatné minimálně u jednoho
subjektu z velké pětky streamovacích služeb. A 26 % říká, že plánují zrušit
jedno – či více – v následujících 12 měsících.
• Téměř tři
ze čtyř (72 %) dotazovaných uvádí, že hledání obsahu ke sledování je frustruje
a více než polovina (55 %) dotazovaných se cítí být zahlcena množstvím
streamovacích služeb, z nichž si může vybírat.
• Průzkum dále
říká, že 86 % dotazovaných spotřebitelů má zájem o aplikaci, která by jim poskytovala
více potřebných služeb na jedné superplatformě. A zároveň splňovala všechny
požadavky uživatelů na jednoduchost, customizaci a pestrou nabídku.
„Je zřejmé, že na globální úrovni v oblasti
streamingových služeb dojde ke konsolidaci a také k zjednodušení zákaznické
zkušenosti. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že v oblasti streamování bude mít
vždy prostor kvalitní lokální obsah. Globální unifikovaný produkt má zkrátka
své limity a na jednu ‚Oliheň‘, kterou divák lačně zhltne,
připadají desítky minut bezradně proscrollovaných nabídkou,“ říká Petr
Bucha, Content and Creativity Lead Accenture Song pro region CE, a dodává: „Kulturní
relevance obsahu je zkrátka podstatná a spousta lokálních diváků se raději
podívá třeba na ‚Případ Roubal‘ než na kauzu ‚Dahmer‘,
případně na minisérii o Ivetě Bartošové spíše než na dokument o Amy Winehouse.
O to více, když je lokální obsah připraven i promován na vysoké úrovni. Tady je
prostor třeba pro onu kategorii obchodníků s obsahem, kterou zmiňuje studie.”
Přechod na streamování byl pro tradiční mediální firmy sice
náročným, ale nezbytným krokem. Přesto jde stále spíše o začátek cesty než o
její konec. Streamování totiž nepřineslo firmám takovou odměnu, jakou si od
tohoto kroku slibovaly a ve stejnou dobu, kdy mediální firmy investovaly značné
finanční prostředky do přechodu na streamování, začaly rapidně růst také
náklady na tvorbu obsahu. Rostoucí příjmy z předplatného pak dokázaly tyto
náklady pokrýt pouze částečně.
Zavedeným mediálním firmám navíc vyrostla konkurence ze
strany dobře financovaných hráčů z technologického sektoru. Největší z nich s
tržní kapitalizací přesahující jeden bilion dolarů – značně upozaďují své
konkurenty z tradičních médií a díky obrovským příjmům plynoucím z dalších
produktů a služeb dokážou zaujmout spotřebitele i mnoha jinými způsoby.
Příkladem může být třeba balíček Amazon Prime, který ve snaze stimulovat své
zisky z e-commerce, nabízí nejen streaming videa (Prime video), ale také video
gaming (Twitch), audioknihy (Audible), hudbu (Amazon Music) a fotky (Amazon
Photos).
A tak v případě, kdy zrovna neinkasují peníze z konkrétního
videoobsahu, dokážou technologičtí giganti dobře profitovat z velikosti svého
publika a široké nabídky produktů. Zároveň si nemusí tolik lámat hlavu s
tradičními pravidly financování, kterými se řídí celá streamovací ekonomika či
televizní a filmová distribuce. Nelze se tedy divit, že tyto společnosti
vydávají značné množství peněz na expanzi do dalších oblastí zábavního
průmyslu.
Přežít v tomto rychle se vyvíjejícím prostředí tedy není
jednoduché a uspěje pouze ten, kdo se dokáže na nové podmínky rychle adaptovat
a učinit následující kroky:
Usnadnit uživatelům rozhodování
První krokem, jak dosáhnout úspěchu, je naslouchat
uživatelům. Ti chtějí věci zjednodušit, a nikoliv trávit nadměrné množství času
procházením několika aplikací či platforem, aby našli přesně to, co chtějí. V
průzkumu téměř tři ze čtyř (72 %) dotazovaných uvádějí, že je frustruje hledání
obsahu ke sledování.
Čtvrtina dotazovaných (26 %) uvádí, že stráví přes deset minut
hledáním zajímavého obsahu ke sledování a víc jak polovina (55 %) dotazovaných
se cítí být zahlcena množstvím streamovacích služeb, z nichž si může vybírat.
Dalším příkladem naslouchání uživatelům je větší flexibilita
platebních modelů. Spotřebitelé by rádi viděli své účty blíže tomu, jaký typ
konkrétního pořadu chtějí. Předplatné zůstává volbou číslo jedna pro pořady a
filmy. Ale například u sportovních přenosů jsou hojně zmiňovány i možnosti jako
denní předplatné či jednorázové platby.
Dopřát uživatelům skutečnou hodnotu
Druhým krokem k úspěchu je poskytnout spotřebitelům
skutečnou hodnotu. Mnozí z nich totiž nemají pocit, že za své peníze dostávají
tolik, kolik by si přáli a v důsledku rostoucí inflace a ekonomické nejistoty
navíc hrozí, že budou nuceni spíše šetřit. Výdaje na streamovací služby pak
mohou být jednou z prvních věcí, které škrtnou.
A někteří dotazování už tak plánují učinit. Až 26 % z nich v
průzkumu uvádí, že v příštích 12 měsících sníží výdaje za předplatné tzv. „SVOD“
(subscription video on-demand) služeb neboli videa na vyžádání. Oproti tomu jen
18 % dotazovaných očekává, že za tyto služby utratí více peněz než v minulosti.
„Velké množství obsahu je na jednu stranu výhoda, na
druhou stranu se formáty a přístupy nevyhnutelně opakují. Takže všichni známe
frustrující minuty, kdy ťukáme do aplikace a při pohledu na krátkou anotaci je
nám dopředu jasné, jaký a o čem seriál bude a že jsme podobný viděli minulý
týden,“ dodává Petr Bucha.
Upoutat pozornost uživatelů
Kromě uvedených aspektů existuje ještě jedna vzácná „komodita“,
o kterou musí mediální firmy bojovat. Je jí pozornost uživatelů. Už 20minutové
epizody sitcomů, natož pak delší pořady či filmy o ni nyní soutěží s krátkými
fitness tutorialy, s hraním her či sledováním videí na sociálních sítích. Zdá
se však, že jde o nerovný souboj, neboť právě těm později zmíněným věnují
uživatelé stále více času na úkor tradičního video obsahu.
Více než polovina (53 %) dotazovaných uvádí, že tráví více
času na platformách umožňujících sdílení videa, kam patří například TikTok.
Kromě tradičního videa chtějí spotřebitelé objevovat a sledovat relevantní
videoobsah na sociálních sítích (47 % dotazovaných), případně obsah generovaný
samotnými uživateli těchto sítí (38 % dotazovaných). A nepřekvapivě by ke všemu
tomuto obsahu opět nejraději měli přístup prostřednictvím jedné jediné
aplikace, kterou pro sledování videí využívali dosud.
Jedna superplatforma pro všechno?
Všechny tyto změny v postojích a preferencích spotřebitelů
dohromady jasně ukazují na potřebu vzniku jedné zábavní platformy, jež by
nabízela široké spektrum možností, jak si obsah náležitě užít a zároveň
splňovala všechny požadavky uživatelů na jednoduchost ovládání, customizaci a
pestrou nabídku.
Ostatně, dokazují to i čísla. Více než 8 z 10 (86 %)
dotazovaných spotřebitelů uvádí, že by měli zájem o aplikaci, která by jim
poskytovala všechny potřebné služby na jedné platformě; 41 % by pak bylo
ochotno za ni platit. Většina dotazovaných by zároveň ocenila možnost přejít k
dalším službám přímo z domovské stránky dané platformy, jíž dosud využívali pro
streaming videí: 70 % dotazovaných by ji využilo pro poslech hudby, 63 % pro
surfování a vyhledávání na webu, 62 % pro nákupy a 60 % pro komunikaci s
rodinou a přáteli.
Na závěr uvádíme ještě jednou souhrn výsledků studie ve vyšším rozlišení:

Zveřejněno: 15. 03. 2023