Exkluzivní rozhovor s autorem systému ovládání chytré domácnosti pomocí kostek.
Už jsme vás informovali o zajímavém projektu kostkami ovládaného chytrého domu. Tento projekt získal druhé místo v desátém ročníku soutěže T-Mobile Rozjezdů.
O této soutěži si můžete přečíst na tomto odkazu: www.digitalnidomacnost.cz/letosni-t-mobile-rozjezdy-vyhrala-smes-na-peceni-druhy-byl-skvely-napad-na-ovladani-chytre-domacnosti-pomoci-kostek. Serveru DigitálníDomácnost.cz se podařilo uskutečnit exkluzivní rozhovor s panem Tomášem Poláčkem z Babic u Říčan. Jen pro připomenutí, celý systém, jak vidno na obrázcích, je založen na pokládání kostek tak, aby byla provedena činnost odpovídající na vrchu právě přeložené kostky. Pomocí tohoto naprosto unikátního řešení je tak možné ovládat například žaluzie, osvětlení i další činnosti v domácnosti třeba dětmi nebo osobami, které mají problémy s jemnou motorikou. Navíc: označení na kostkách je tak jasné, že není třeba nějaký displej nebo zobrazovač, který by informoval o nastaveném stavu nebo prováděné činnosti. Systém díky své inteligenci je možné integrovat i domácího systému pro ovládání, protože - jak nám sdělil autor - se využívá elektronických prvků běžných při instalacích chytrých instalací pro chytré domácnosti.
Pokud chcete vědět víc, přečtěte si následující rozhovor s panem Tomášem Poláčkem. Již v tento okamžik ale můžeme už teď říct, že tím tahle akce kolem ovládání domácnosti pomocí chytrých kostek nekončí. Autor nám slíbil, že celé řešení nám předvede v chodu - a DigitálníDomácnost.cz bude samozřejmě u toho!
Jak vás takové řešení vůbec napadlo? Vím totiž, že mnoho aplikací pro řízení chodu chytré domácnosti je pro běžné uživatele neustále hodně komplikovaných, takže se v nich uživatelé nesnadno orientují - i když v poslední době se mnohé zlepšilo. A tak ovládání probíhá tak, že se objeví prosba „… táto pojď nám nastavit tohle nebo tamto…". Byl tohle impuls pro vás k realizaci - podle mého - geniálního řešení?
Tomáš Poláček (TP): Vývoji elektroniky se věnuji od devadesátých let, když jsem první komerční zabezpečovací systém kreslil na hodinách dějepisu ještě jako student. Vždy mě zajímalo, jak využít elektronické součástky k tomu, aby bylo uživatelské rozhraní co nejjednodušší. Ideálně žádné - v duchu myšlenky „dokonalá automatizace nepotřebuje příkazy od člověka, stačí jí znát cíl". Ovládání kostkami také definuje cíl, nejedná se o pouhý příkaz pro systém.
Samotný nápad vznikl za volantem, přemýšlel jsem nad možnostmi akcelerometru. Kostky jsem si nechal chránit v podobě užitného vzoru jako mnohostěn, protože mám v plánu vyrábět od binárních ovladačů, například loga firem se dvěma stranami vhodné například pro zasedací místnosti - souběžné řízení projektoru, žaluzií, klimatizace a osvětlení pro situaci „probíhá jednání" nebo „nikdo tu není", až po tvary v podobě dopravní značky STOP, kde se ještě rychleji zvolí požadovaná funkce.
Co lze pomocí „kostek" vlastně vůbec ovládat?
TP: Hlavní oblastí je automatizace budov jako jsou domácnosti a kanceláře, kde se osvědčily pro řízení termostatu, domácího kina, rolet, osvětlení - tak zvaných scén - a budíku. Obecně u tzv. inteligentních domů uživatel po čase sklouzne k určitému stereotypu chování. Kostky pak umožňují velmi snadno spouštět tzv. makra, resp. říct řídicímu systému domu, jaká je aktuální situace uživatele - např. „práce", „večeře", „čas s dětmi". Jde o předem definované nastavení, sekvence příkazů a logické priority systému řízení domu. Na kostce klidně můžete mít vygravírováno „návštěva" a celý dům se podle toho chová: vytápění konkrétních místností, klimatizace očekává větší nápor CO2, osvětlení, hudební playlist atd. To vše nastaví i host v hotelu během sekundy.
Na snímcích, které jste mi poslal jsou různé kostky, třeba ta, na níž jsou časy. Jak probíhá aktivace povelu? Třeba tím, že položím kostku tak, aby bylo vidět 6.30, tak tím je nastaven čas buzení?
TP: Ano. Platí to, co je, stejně jako na hrací kostce, nahoře. Otočením kostky na čas 6.30 se systém řízení domu nastaví tak, že v 5.50 spustí vytápění bojleru, aby byla teplá voda pro ranní sprchu a nevytápělo se ani příliš brzy, ani pozdě, elektrické podlahové vytápění v koupelně, v 6.30 se pustí hudba s postupně se zvyšující hlasitostí, zvednou se rolety a rozsvítí se lampička u postele. Vypnutí budíku je snadné, stačí otočit kostku na stranu „Vypnutý budík".
To pochopí i návštěva, která se s tím setkala poprvé.
Co lze všechno ovládat pomocí sady kostek?
TP: Kostky koncipuji jako tzv. absolutní ovladač - úmyslně nereagují na gesta jako jsou rotace, třesení, náklony. Sám bych si po čase nepamatoval, co které gesto spustí.
Každá strana tedy definuje stav / situaci, která je jasná, a i při pozdějším letmém pohledu na kostku vím, co je nastaveno.
Ze zpětné vazby od lidí s vážnou poruchou zraku vím, že je oceňují díky absenci displeje a přítomnosti gravírování nebo Braillova písma, díky kterému si i v noci bez rušení okolí, narozdíl od hlasových asistentů dokážou hmatem ověřit nastavení budíku.
Ovládat tedy lze vše kolem domu a domácnosti, od zavlažování zahrady přes alarm v přízemí, řízený z ložnice, ambientní osvětlení, televizi, audiosoustavu, projektor, set-top-boxy, DVD/Blu-ray přehrávače, vytápění, rolety i žaluzie, střešní okna, TCP/IP prvky internetu věcí až po cokoli integrovatelného např. přes platformu IFTTT a jiné.
Jste zručný člověk, jak vidím, kostky jste vyrobil, obrobil a vypálil na ně i povely. Co je skryto „uvnitř" kostek?

TP: Uvnitř je to hlavní know-how, hardware i firmware mé vlastní konstrukce. Elektronika sestává z baterie, akcelerometru, procesoru a transceiveru na frekvenci 2,4GHz. Firmware je optimalizován tak, že baterie vydrží bezpečně přes deset let. Kostka tedy nepotřebuje péči uživatele.
Ošetřeny jsou i stavy, kdy se s kostkou hraje dítě nebo pes. Kostka to pozná a vydá tzv. rollback request pro návrat k předchozímu stabilnímu stavu systémů domu. Radiový dosah kostky je stavěn pro rodinné domy (desítky metrů).
Na jednom z dodaných snímků je zřejmé, že ke komunikaci s kostkami a elektronikou je zde vysílač/přijímač, který zřejmě zprostředkovává přenos povelů. O jaký typ jde a co lze s ním dále dělat? Má ještě další využití?
TP: Přijímací modul (ve skutečnosti transceiver, protože si umí s kostkou potvrdit úspěšný přenos dat a případně vyžádat opakování přenosu paketu) je jen jednou z mnohých periferií. Je opět vlastní konstrukce a v této verzi poskytuje standardní sériový výstup RS-232C, umožňující připojení k běžným PLC automatům pomocí tří vodičů (+/GND/TX).
V přípravě sériové výroby mám též převodník na IR ovládání spotřebičů (vše kolem audiovizuální techniky), převodník na Wi-Fi/LAN, evaluation board se šesti relé pro kutily a studenty a nezávislé zásuvky, které jsou přímo řízené kostkou a jejich instalace je tedy v řádu sekund. Další oblastí jsou převodníky pro řízení rolet a integrace do tzv. chytrých žárovek.
V kostkách je tedy vložena i baterie nebo dobíjecí akumulátor?
TP: Jde o tzv. primární článek, který není nutno dobíjet po celou dobu životnosti kostky. Kostka je tedy hermeticky uzavřena, následně lakována a posledním krokem výroby je gravírování. Díky tomu kostka vydrží i opravdu nešetrné zacházení a je estetická při pohledu ze všech stran.
Dá se uvažovat o tom, že vám osobně pomůže finanční dotace z T-Mobile Rozjezdy opravdu k rozjezdu výroby ovládání? Máte nějakou strategii, co by mohlo být, dejme tomu ve „startovním balíčku" a co by se časem mohlo přidat?
TP: Soutěž T-Mobile Rozjezdy mi pomáhá jak finančně, tak zviditelněním produktu. Mým cílem je soustředit se na velkosériovou výrobu a další vývoj periferií.
Ideální partner, kterého hledám, je v oblasti B2B. Například výrobce roletových pohonů, který si umí zaintegrovat data z kostek pro svůj systém automatizace. Nebo nadnárodní výrobce nábytku, kde lze již dnes vidět např. řešení chytrého osvětlení. Kostky jsou dřevěné, vysoce estetické, mohlo by to do sebe hezky zapadat.
Startovní balíček pro maloobchod by mohl obsahovat kromě kostek řízené zásuvky, převodník na Wi-Fi (pro IFTTT), řízené RGB LED žárovky, převodník na infračervené dálkové ovládání spotřebičů a malé relé moduly pro doplnění běžných vypínačů na zdi.
Pokračujete v dalším rozšiřování funkčností? Kam chodíte na nápady?
TP: Vývoj pokračuje v tvorbě dalších tvarů (dvoustranná loga firem, osmiúhelníky apod.), vývoji periferií pro podporu širokého spektra ovladatelných zařízení. Sem patří i převodníky na různé typy průmyslových sběrnic. Motivací k nápadům je snaha o optimalizaci celého řešení, kde uživatel je ten nejdůležitější. Nejlepší inspirací je potenciální uživatel, který tomu, co je za tím, vůbec nerozumí. Tento typ zpětné vazby si nesmírně vážím.
Použití kostek namísto pracovní plochy na počítači, mobilu či tabletu evokuje ve mně dojem, že jste zručným znalcem ovládání chytré domácnosti. Je to celé váš nápad nebo něco, co vzniklo během sezení „s kluky u piva", kdy někdo řekl, že by bral něco snadného, aby to mohli používat všichni, babička i děti, i technický anti talent, jako je třeba tchýně nebo (něčí) manželka?
TP: K technickému myšlení a inovacím mě inspiroval otec - konstruktér - od útlého dětství. Když jsem stavěl vlastní dům, byla to ideální příležitost "vyřádit se" a vše, co jde, udělat netradičně. Od té doby jsem vyvinul a nainstaloval už sedm decentralizovaných systémů řízení domu s atypickými termostaty, alarmem a řízením z počítače.
Ne vždy je ale displej tím nejrychlejším uživatelským rozhraním. Interakci s uživatelem v podobě nečekaných výzev k aktualizaci apod. považuji za kontraproduktivní, zejména když je doma babička, hlídá dítě a chce si pouze zvýšit teplotu vytápění. Při vývoji elektroniky tedy nešetřím invencí, ale myslím na budoucnost.
Co je třeba k instalaci systému do existujícího systému ovládání chytré domácnosti, je zapotřebí něco „extra navíc"?
TP: Pokud máte systém řízen pomocí PLC automatu, postačí jednoduchý přijímač se sériovým výstupem, který posílá identifikaci kostky a aktuální stranu. S velkým českým výrobcem PLC automatů máme v praxi ověřenou funkčnost tohoto řešení. Kromě podpory standardu RS-232C je k dispozici paralelní rozhraní nebo TCP/IP socket na LAN.
Lze nějak ošetřit to, že třeba malé děti berou kostky jako herní nástroj a při hře s nimi nedojde k „rozladění" nastavených činností či parametrů? Nebo je nutné kostky před malými dětmi raději schovat a nabídnout jim jiné bez elektroniky?
TP: Kostky mají v sobě procesor a v něm můj firmware. Na tuto okolnost jsem myslel a vybavil firmware schopností rozeznat atypickou manipulaci. Ve spojitosti s firmwarem přijímače pak řídicí systém domu může dostat tzv. rollback request (požadavek na vrácení do definovaného stavu). Funguje to, i když pes s kostkou uteče mimo radiový dosah.
Můžu ještě doporučit zvolit rozměrnější variantu kostek se stranou 8 cm dlouhou. Ty nejsou pro malé děti tak lukrativní (jednou ručičkou jsou neuchopitelné).
Už jsem psal, že tento projekt považuji za geniální. Jsou nějaká úskalí z vašeho pohledu, která by mohla bránit jeho úspěšnému rozšíření?
TP: Cítím určitou paralelu s počítačovou myší, která patřila před 50 lety také mezi exotické periferie a trochu předběhla dobu. Cílem je velkosériová výroba a k tomu potřebuji porozumění od velkého obchodního (B2B/B2B2C) partnera. Motivací mi je i pomoc seniorům a lidem s problémy s jemnou motorikou, kde kostky mohou zjednodušit život a přinášet radost.
Je přede mnou ještě mnoho práce, ale je to zároveň radost.
Pro získání významného maloobchodního partnera je zpětná vazba od potenciálních uživatelů velmi silným argumentem. Čtenáři mohou potvrdit svůj zájem, ocením ale především konstruktivní kritiku, abychom spolu produkt doladili pro co největší cílovou skupinu. A je zde i prostor pro přiložení ruky k dílu.
Děkujeme za rozhovor!
Přikládáme ještě dvě videa:
https://www.facebook.com/1293333131/videos/10217549895441255/
a
https://www.facebook.com/1293333131/videos/10217563121091888/
Zveřejněno: 25. 06. 2020