Jak by mělo vypadat mobilní bankovnictví pro rodiče a děti?
Naučit děti zacházet s penězi je důležitou součástí výchovy. Digitální technologie mohou být užitečným nástrojem ke zvyšování finanční gramotnosti u mladých lidí a poptávka po bankovních produktech pro rodiče a děti roste. Aplikací a služeb tohoto druhu na trhu rychle přibývá a banky a jiné finanční instituce proto řeší, jak podobné produkty nabídnout i svým zákazníkům.
Podle letošního
průzkumu od Bank Pekao vnímají rodiče a opatrovníci otevření prvního bankovního
účtu jako příležitost, jak naučit děti hospodařit s penězi a osvojit si
šetrnost a soběstačnost. V Inovačním centru Visa ve Varšavě jsme se
rozhodli připravit pro banky i další společnosti souhrn doporučení pro jejich vývojáře,
kteří na mobilním bankovnictví pro rodiče a děti pracují. V průzkumu zákaznické
spokojenosti jsme se detailněji seznámili s jejich potřebami a díky tomu
se nám podařilo zmapovat zákaznickou cestu a vyvinout sadu výukových nástrojů a
věrnostních programů. Rád bych se zde s vámi podělil o čtyři klíčové aspekty
vývoje tohoto typu produktů.
Na těchto principech stavíme i naše
vlastní řešení Visa pro vývoj produktů a služeb určených pro rodiče
s dětmi. Tato řešení jsou bankám v Česku plně k dispozici.
1.
Nezbavujte rodiče kontroly
Rodiče a
opatrovníci hrají ve výchově dětí k finanční gramotnosti klíčovou roli.
Rádi svým dětem umožní, aby si vyzkoušely hospodařit s penězi, ale zároveň
nechtějí úplně ztratit kontrolu nad vlastními financemi. Vyřešit to mohou
propojením dvou mobilních aplikací. Jedna učí dítě zacházet s vlastními
penězi, zatímco druhá umožňuje rodičům aktivity potomka sledovat a
v případě potřeby zakročit.
Aplikace pro
rodiče by měla podle našich zjištění umožňovat snadný přístup k zůstatku
na účtu a historii transakcí společně s možností převodu peněz (kapesného,
chcete-li) na dětský účet. Je důležité, aby produkt vyhovoval také různým
stylům výchovy. Doporučení ohledně zvyšování finanční gramotnosti dítěte musí
být proto vždy komunikována takovým způsobem, který plně respektuje rozhodnutí
rodičů. Poslední slovo mají vždy oni. Vítané jsou rovněž funkce jako denní
limit výdajů nebo limit výdajů na určitý druh produktů a služeb. Doporučujeme
také zahrnout do aplikace přednastavenou sadu push notifikací o aktivitách
dítěte s možností schválit a zamítnout platby.
Řešení, o kterých
mluvím, vychází z rozhraní Visa.
2.
Věk je jen číslo
Tato fráze,
kterou s přibývajícím věkem slýcháváme stále častěji, platí i pro naše
ratolesti. I když jsou malé, chtějí mít vlastní úspory, na své koníčky a věci, které
jim rodiče nemohou dopřát. Problém je ovšem v tom, že jedinými příjmy dětí
bývá většinou jen kapesné a občasné dárky od příbuzných. K tomu, aby si
děti vštípily správné návyky, naučily se spořit a zbytečně neutrácely však
potřebují v rámci aplikace motivovat. Navrhujeme tedy vytvořit dvě šablony nebo podúčty
– nazvat je můžeme například „Cíle“ a „Prasátko“.
Tyto koncepty
rovněž odrážejí způsob, jakým děti přemýšlejí o spoření na věci, o kterých sní jako
jsou jízdní kola, skateboardy nebo mobily. Proto doporučujeme založit „Cíle“,
kde si může stanovit svá přání a poté sledovat, jak díky
příležitostným převodům od rodičů peníze přibývají na účtu. Zároveň ale chceme
děti seznámit s výhodami dlouhodobého spoření. To bude umožněno díky
„Prasátku“. Pro zvýšení motivace dítěte k jeho užívání může sloužit
zavedení mechanismu „úroků“ financovaného z účtu rodičů.
3.
Děti se také chtějí bavit
Získat a udržet pozornost
těch nejmladších je náročný úkol, který zná každý rodič velmi dobře. Co když
ale dětem připravíme úkoly, za jejichž splnění získají body směnitelné za speciální
nabídky od partnerů banky? Jako úkoly mohou posloužit třeba domácí práce (např.
mytí nádobí), sportovní výzvy (např. uběhnout každý den 2 km) nebo kvízy
finanční gramotnosti dostupné v aplikaci.
Děti rovněž
uvítají, když se budou moci podílet na designu své debetní karty. Karta je nedílnou
součástí našeho konceptu a dětem umožňuje přístup ke službám včetně sdílených
kol a koloběžek nebo streamování hudby. Aplikace pro děti by pak měla být
co možná nejvíce uživatelsky přívětivá, s grafikou a jazykem uzpůsobeným i
těm nejmladším a měla by rovněž mít volitelné nastavení. Je důležité mít
na paměti, že děti jsou velmi různorodou skupinou, takže neexistuje jedno
barevné schéma či rozvržení obsahu, které by vyhovovalo všem.
4.
Vydavatelé karet budou mít z produktu rovněž prospěch
Nesmím opomenout,
že aplikace jsou pro banky a vydavatele karet skvělou příležitostí, jak lépe
pochopit své zákazníky a upravit pro ně stávající nabídky přesně podle jejich
potřeb. Získají také cenná data, pro vývoj dalších produktů a služeb.
Zatímco bankovní
produkty pro rodiče a děti začínají být v Evropě stále populárnější,
technologie, která za nimi stojí, zároveň otevírá možnosti pro vývoj nových produktů
a služeb. V Inovačním centru Visa ve Varšavě je naší prioritou přicházet s doporučeními
pro další vývoj řešení tak, aby spotřebitelům usnadnila snadnou a pohodlnou správu
financí. My navíc věříme, že atraktivní nabídky pomohou dětem lépe přiblížit
svět financí a bankovních služeb.
Autorem článku je
Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko
Zveřejněno: 06. 05. 2021