Kyberpodvodníci nejčastěji napodobují zprávy od Yahoo, u nás se vydávají za Českou poštu nebo ministerstva

Check Point Research zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2022. Z ní vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Nejčastěji napodobovanou značkou při phishingových útocích byla ve 4. čtvrtletí 2022 společnost Yahoo (20 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky), která v žebříčku poskočila o 23 míst. Na druhé místo se posunulo DHL (16 %) a na třetí klesl Microsoft (11 %).

Kyberzločinci rozesílají e-maily, které informují o zisku ocenění nebo o peněžní výhře. Jako odesílatel jsou uvedeny společnosti Awards Promotion nebo Award Center a zpráva informuje o výhře v řádu stovek tisíc dolarů v soutěži organizované společností Yahoo. Příjemce je požádán o zaslání osobních údajů a bankovních informací, aby bylo možné převést výhru. E-mail obsahuje také varování, že výherce nesmí o výhře informovat další osoby, jinak bude mít právní problémy.

„Celkově jsou nejčastěji napodobované zprávy a stránky technologických společností, následují přepravní společnosti a sociální sítě,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Vidíme také, že hackeři zkouší nalákat oběti na různá ocenění a finanční odměny. Pokud zní něco až příliš dobře, než aby to byla pravda, pak to také s největší pravděpodobností bude opravdu podvod. Nikdy proto neklikejte na podezřelé odkazy nebo přílohy a vždy zkontrolujte adresu stránky, na kterou se chystáte vstoupit.“

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a jejich designu. Chtějí využít důvěry a lidské emoce, jako je strach z promeškání slevy. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda e-mail skutečně pochází od dané značky. Může tak dojít ke stažení malware nebo krádeži cenných osobních údajů.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech za 4. čtvrtletí 2022

1.            Yahoo (20 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)

2.            DHL (16 %)

3.            Microsoft (11 %)

4.            Google (5,8 %)

5.            LinkedIn (5,7 %)

6.            WeTransfer (5,3 %)

7.            Netflix (4,4 %)

8.            FedEx (2,5 %)

9.            HSBC (2,3 %)

10.          WhatsApp (2,2 %)

Kyberzločinci zneužívají ve phishingových podvodech i známé české značky, takže uživatelé musejí být stále ve střehu. Podvodné zprávy nepřichází jen e-mailem, ale i přes sociální sítě nebo v SMS. Rozesílané byly například SMS zprávy, které se vydávaly za zprávu od ministerstva a vyzývaly k návštěvě stránky https://xmpsv[.]online, kde měl uživatel získat příspěvek na bydlení. Odkaz i samotné stránky zkoušely zmást uživatele a napodobovat styl Ministerstva práce a sociálních věcí. Na podvodném webu byla dokonce informace, že uživatel obdržel informační SMS zprávu, aby se zvýšila důvěryhodnost podvodných stránek. Cílem bylo vylákat přihlašovací údaje do citlivých systémů. Následky podobných triků mohou být velmi bolestivé. Při přihlašování do datové schránky nebo při používání identity občana je potřeba být mimořádně obezřetný.

Kyberpodvodníci zkoušejí napodobovat také Českou poštu. Podvodné e-maily obsahují předmět „Váš balíček jsme nemohli doručit“ a po kliknutí je uživatel přesměrován na podvodnou stránku https://online[.]ceskakrypt[.]repl[.]co/, kde je nutné zadat adresu a zaplatit malý poplatek, který nepůsobí tak podezřele a zvyšuje šanci na zaplacení a poskytnutí potřebných informací. S těmi lze dále obchodovat na darknetu a využít je k dalším útokům.

Check Point dále upozorňuje i na nebezpečné e-maily, které jsou rozesílané z adresy badge@mail-ig[.]com. Zpráva láká na udělení modrého odznáčku s ověřením identity na Instagramu. Účet uživatele byl prý přezkoumán Facebookem, vlastníkem značky Instagram, a uživatel si odznáček zaslouží. Jakmile ale oběť klikne na odkaz, dostane se na podvodnou stránku, která zkouší vylákat přihlašovací údaje.

V dalším phishingovém e-mailu se podvodníci pokoušeli ukrást informace o účtu u společnosti Microsoft. E-mail byl odeslán z adresy teamsalert_Y3NkIGpoY2pjc3dzandpM3l1ODMzM3Nuc2tlY25taXc@gmx[.]com[.]my pod falešným jménem Teams. Zpráva měla předmět „Byli jste přidáni do nového týmu“ a útočníci se snažili nalákat oběť ke kliknutí na škodlivý odkaz pod záminkou přidání do nového týmu v Microsoft Teams. Adresa ale vedla na podvodnou webovou stránku https://u31315517[.]ct[.]sendgrid[.]net/ls/click.

Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:

1.            Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.

2.            Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.

3.            Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.

4.            Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.

5.            Obecně platí, že nikdy nesdílejte více, než je nezbytně nutné. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.

6.            Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.

7.            Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.

8.            Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.

9.            Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.

10.          Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.

11.          Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.

 

Zveřejněno: 14. 02. 2023