Mercedes-Benz předvedl svou flotilu i její chytrou výbavu

Polovinu měsíce července 2016 si vybralo české zastoupení automobilky Mercedes-Benz k předvedení flotily osobních a terénních vozidel, která dokážou věci, ze kterých by člověku ještě pár před léty zůstával rozum stát. Dnes některé vymoženosti jsou nabízeny jako součást příplatkové výbavy, ale brzy se z nich stane naprostá samozřejmost. V nedaleké budoucnosti, jak věřím, se něco dost podstatně změní. Auta nás budou vozit, a pokud budeme chtít, budeme je moci i řídit.

Některé předváděné modely a funkčnosti automobilů Mercedes-Benz nás natolik zaujaly, že jsme se rozhodli o nich informovat i vás, čtenáře DigitálníDomácnosti.cz. To proto, že ve vozidlech trávíme spoustu času a pro mnohé z nás se tak staly druhým domovem. A co se týče vybavenosti elektronikou, nezadá si moderní vůz nic s velmi dobře vybavenou digitální domácností.

Na to, že auta dneška jsou vybavena většinou v rámci příplatkové výbavy parkovacími asistenty, jsme si již zvykli. Zvykáme si i na to, že po vložení SIM karty do palubního systému se auto stává hot-spotem, vysílačem Wi-Fi pro posádku vozu a kontaktním bodem mezi automobilem samotným a vnějšími - pro auta stavěnými - službami. Dokonce si zvykáme i na to, že klimatizace už jen nevydechuje do prostoru a na okno, ale vzduchové kanálky s výdechy v sedadlech vás ochlazují přesně dle vašeho přání, ostatně tento systém mají v sobě vestavěny už i vozy nižší třídy, třeba Automobil tohoto roku, Opel Astra. Můžete si vyhřívat nejen zadek, ale i záda. A nejen je, vyhřívaný může být i volant či hlavice řadicí páky. Masážní sedačky si můžete doobjednat u vozů vyšších tříd jako naprostou samozřejmost. Multifunkční volant pro obsluhu zařízení v autě, abyste z něj nemuseli snímat ruce, je už rovněž dlouho součástí vozidel i nižší třídy. A systém asistentů, které vás vedou v jízdním pruhu a dokážou reagovat (pokud je silnice vybavena krajnicemi a střední dělicí čárou) i na zatáčky s menším poloměrem, nebo vám umožní díky adaptivními systému hlídání rychlosti udržovat automaticky bezpečný odstup od před vámi jedoucího vozidla a v případě nutnosti i zabrzdit, nebo pokud zjistí, že neprovádíte žádné mikropohyby volantem, s ním zatřesou a vzbudí vás, to všechno jsou výhody, které vám pomáhají stále častěji. Výrobci tak postupně už dnes do běžného života uvolňují funkčnosti auta budoucnosti, které se bude řídit a po silnicích bezpečně řítit zcela samo. Bez vaší pomoci. Vy se jen povezete. Zatím tomu tak není, přesto spoustu novinek, o kterých jsme si mohli nechat nedávno jen zdát, už máme k dispozici a využíváme je.

Ovšem to, že při jízdě do zatáčky ve vozidle Mercedes-Benz třídy S se povysune ze sedadla boční opěrka směrem dopředu, aby zabránila mému pupku vyvalit se do strany, tak to jsem skutečně nečekal a tohle mě skutečně dostalo!

Můj strejda před lety, když začal podnikat a ujel ročně přes 60 tisíc kilometrů, a koupil si Mercedes-Benz třídy E, říkal: „Že já nezačal podnikat dřív!" Měl jsem možnost se s jeho autem svézt a už tehdy mi připadal Mercedes-Benz jako nejbezpečnější auto. Při nastupování jako byste nasedali do vozu, kde vás obklopují samé bezpečnostní prvky. Nasunuli jste nohy pod palubní desku, vedle sebe jste měli široký tunel po pravé straně řidiče, a když jste zavřeli dveře, cítili jste se bezpečně, aniž byste byli nějak omezováni v pohybu. Nikde ničemu z vašeho těla nic nebránilo, přitom jste ale měli jistotu nebo důvěru, že v případě nehody se vám nemůže nic stát. Nebo může, ale jen to, co bezpečnostní prvky dovolí. A proto se strejda do Mercedesu třídy E zamiloval.

Vozy Mercedes-Benz jsou vybavovány elektronickými systémy, které se snadno ovládají pomocí velkých dotykových obrazovek, přičemž nastavení se provádějí pomocí kolečka, umístěného na středovém panelu, nad nímž je vysunut jakýsi můstek, který rovněž reaguje - na dotyk - a tak můžete nastavovat a ovlivňovat vše, co je možné podle toho, kde se třeba právě teď nachází vaše ruka.

C 350 e, hybrid


Jako první jsem si s gustem vyzkoušel hybridní model C350 e, u kterého jsem ocenil možnost ujetí několika desítek kilometrů na bateriový pohon, aniž by se zapnul benzinový motor, aby dobíjel baterie, umístění v zadní části vozu. Co mě ale zaujalo, je to, že když jsem v režimu dobíjení nechal vůz stát na místě s motorem běžícím na volnoběh, za deset minut se akumulátor z 20 % nabil o celých deset procent na 30 % kapacity. Za dalších deset minut se akumulátor nabil o dalších deset procent na 40 % jeho kapacity. Není to sice běžné řešení a ekologové by mi za tento způsob dobíjení utrhli hlavu nebo jiný orgán, ale zkusme spočítat takový modelový příklad. Vím, že nejrychleji se dobíjí akumulátor zpočátku, kdy je prakticky vybitý, od cca 80 % pak už dobíjení jde pomalu.


Představme si ale, že by se akumulátor pro tento případ nabíjel lineárně. To znamená, že za sto minut by se z nuly nabil na plnou kapacitu, tedy na 100 %. Motor na volnoběh konzumuje necelé dva litry paliva za hodinu. To znamená, že na dobití akumulátoru na plnou kapacitu bychom potřebovali zhruba sto minut, a při uvedeném odhadu by k tomu bylo zapotřebí (rovněž zjednodušeně) tří litrů paliva. Při cenách benzinu kolem třiceti korun za litr jsme akumulátor dobili benzínovým motorem za devadesát korun. S plně nabitým akumulátorem by se typicky dalo s hybridem ujet odhadem třicet kilometrů (výrobce udává dojezd tohoto vozu 31 kilometrů). To znamená, že jeden kilometr, pokud jedete na baterie, by vás přišel na tři koruny, pokud byste vestavěný akumulátor nechali nabít benzinovým motorem na volnoběh. Pokud auto jede se spotřebou, dejme tomu osmi litrů na sto kilometrů, při zmíněných cenách benzinu vás pak jeden ujetý kilometr přijde na 2,40 Kč. Oboje samozřejmě bez započtení amortizace a opotřebení jednotlivých dílů auta.


Zatím to vypadá pro hybridní pohon nic moc. Pokud ale uvěříme tomu, že hybrid je vybaven baterií o kapacitě 6,38 kWh (našel jsem tento údaj v jednom rakouském odborném automobilovém magazínu, jinak oficiální údaj jsem u výrobce nenašel), při bezeztrátovém nabíjení z elektrického rozvodu vás nabití bude stát (počítejme 4,40 Kč/kWh) celkem cca 28 korun. V tom případě vychází jeden kilometr na zhruba 0,93 Kč. A to už je o hodně lepší.

Ovšem u hybridních aut je otázka dobíjení poněkud složitější. Akumulátory se totiž dobíjejí při jízdě na benzínový motor, při ubrání plynu a při brždění se rekuperuje a brzdná síla elektromotoru se mění v elektrickou energii, kterou se dobíjí akumulátor. Pokud bychom tedy chtěli přesně udat, kolik nás bude stát kilometr jízdy na elektromotor s vypnutým benzinovým motorem, odpověď by mohla znít asi takto: někde mezi jednou až třemi korunami versus cca 2,40 Kč/km při jízdě jen na benzinový pohon. Samozřejmě záleží na dynamice jízdy, profilu trati a spoustě dalších okolností, ale berme tuto první rozvahu jako něco, o co se můžete při úvahách pro volbu nového auta, a třeba právě hybridu, opřít.

Nicméně nám Mercedes-Benz slíbil toto auto k zapůjčení, abychom se mohli podrobněji seznámit s jeho možnostmi a schopnostmi.

GLS SUV


U tohoto vozu můžeme konstatovat, že jde o třídu S mezi SUV automobily. Jeho možnosti a výbava jsou tak úžasné, že jsem se spíše kochal a nechal se přitom svézt zkušeným jezdcem po terénním okruhu, kterým objekt Motorlandu v Bělé pod Bezdězem disponuje.


Jako první můžete vidět naprosto detailní pohledy na nastavení a jízdu tohoto obra, který je vybaven možností volby světlé výšky, zjišťuje azimut jízdy, boční i předozadní náklony (ukazatele stoupání a klesání) a spoustu dalších užitečných věcí i až „blbostí" chlácholících ego majitele vozu.


Displej u tohoto auta je základní komunikační jednotku, která ukazuje díky několika kamerám, rozesetým po obvodu vozu v souvislosti s natočením kol přední nápravy 180° model jízdy vozu v terénu.


Kamery však zprostředkovávají i pohled na každé z kol, takže si můžete - aniž byste otevřeli dveře auta - udělat představu o jízdní situaci, ve které jste se právě ocitli.

Vůz je vybaven špičkovou reprodukční technikou od společnosti Harman Kardon. Tato špičková firma v oboru elektroakustiky ve spolupráci s Mercedes-Benz speciálně vyladila svůj systém, aby každý účastník jízdy byl hudbou dokonale obklopen. A nutno říci, že se jí to opravdu povedlo.

E 220 d


Tento vůz používá široký dotykový displej, který je ale možné ovládat nejen s pomocí otočného knoflíku a nad ním umístěné dotykové destičky na středním panelu a je připraven pro spolupráci se systémem Apple Car Play i Android Auto. Vůz Mercedes-Benz E 220 d je tak jedním z mála „obojetníků", které zvládnou spolupráci s oběma konkurenčními systémy - jak od Applu, tak i od Googlu.


Není třeba dodávat, že vůz má svoji SIM kartu a může sloužit i jako Wi-Fi hot-spot pro posádku vozu.

S 500 Plug-in-hybrid


Nejvyšší model nabídky společnosti Mercedes-Benz nás překvapil neuvěřitelnou výbavou a vnitřním prostorem. Vůz je používán i jako luxusní limuzína pro převoz VIP osob - i z toho důvodu pasažér sedící vpravo na zadním sedadle za spolujezdcem má možnosti ovlivňovat nastavení sedadla spolujezdce, nastavovat si komfortně klimatizaci i chlazení zad díky v kůži zabudovaným průduchům, které jej udržují v kondici. Masážní sedadla jsou samozřejmostí, u sedadla řidiče jsem se poprvé v životě setkal s aktivními podpěrami, které se vysunují na okraji sedačka a díky nim se řidič cítí bezpečně v každé i - rychle projížděné - zatáčce.


Vozu opět dominuje široký displej předávající všechny informace jak o jízdních režimech, tak i o infotainmentu vozidla a umožňuje je všechny nastavovat a ovlivňovat, je-li to v daný okamžik možné.


Součástí systému bylo i skvělé podání hudby díky vestavěnému modulu DAB rozhlasového přijímače.

Elektromobil třídy B

Tento vůz budeme mít na testování k dispozici příští týden, takže se mu budeme podrobněji věnovat v samostatném článku, kdy zvážíme i možnosti použití elektromobilů obecně.

Třída E - automatické parkování s ovládáním pomocí tabletu či mobilu

Parkovací asistent ve voze Mercedes-Benz Třídy E umožní obsluze parkovat vozidlo pomocí tabletu, aniž by řidič musel být přítomen uvnitř vozu při parkovacím manévru. Vůz si sám vyhledá volné místo a parkuje podélně i kolmo k chodníku. Videa pocházejí z předvádění vozidel Mercedes-Benz Open Air 2016 v Motorlandu Bělá dne 15. července 2016.

Na tomto videu (https://youtu.be/f087BKNaV40) vidíte provedení parkovacího manévru z vnitřku vozu. Přínosem takového řešení je možnost parkování na ulici podélně i kolmo k chodníku, ale i například do úzké garáže, kdy řidič musí zůstat vně vozidla. Vozidlo se ovládá pomocí nositelného zařízení, které se připojí bezdrátově k elektronice vozu a řidič má neustálý přehled nad parkovacím manévrem díky kruhovému posunování prstu po displeji. To je důležité proto, aby systém věděl, že řidič má parkovací manévr plně pod kontrolou. Jakmile by totiž přestal točit prstem po displeji, parkovací manévr se přeruší.

Vozidlo Mercedes-Benz třídy E je vybaveno množstvím senzorů, které hlídají okolí vozu. Pokud řidič ovládá parkovací manévr a nevšiml by se nějaké překážky například v garáži, kam automobil parkuje, vůz sám zastaví a zvolí jinou cestu, sklopí zrcátka a překážku objede - pokud je ovšem takový manévr možný. Podívejte se sem: https://youtu.be/3ZpyZsJPE2w.

A ještě jeden pohled na parkovací manévr (https://youtu.be/K0soS6lgOzc), tentokrát při pohledu zvnějšku vozidla. Setkal jsem se s komentářem, že je divné, aby obsluha točila prstem po obrazovce tabletu během manévru, ale že třeba vozy Volvo nebo Tesla mají tento manévr dokonaleji naprogramován. Co k tomu říci? Zatím jsem manévr ani u jednoho z vozů neviděl a naopak nutnost mít vůz pod kontrolou vítám. Koneckonců cena automobilu není nízká a možnost, že auto porazí nějakou překážku, až tak nevadí, protože se vše dá opravit. Ale pokud by měl vůz narazit třeba do malého dítěte, které při manévru nevidíte, je dobře, že je manévr chráněn nejen automaticky pomocí čidel, ale přeruší se ihned v případě, že přestanete prstem po obrazovce točit. Myslím si, že Mercedes-Benz do budoucna obsluhu tohoto manévru ještě více zjednoduší…

Elektronika ve vozidlech je něco, co postupuje obrovskými kroky dopředu. Jízdní, parkovací i jiní asistenti získávají stále více na oblibě a musím konstatovat, že jsem viděl už několik žen i mužů, kteří parkování svého vozu svěřují automatice. Otázkou pak ale zůstává, jak provedou takový manévr v jiném autě, které takovým systémem vybaveno není…

Auta nabízejí i špičkové hudební systémy, standardem se stává příjem digitálního rozhlasu DAB, v mnoha vozech se setkáme s instalací multimediálních systémů vestavěných přímo do opěrek předních sedadel. To proto, abyste mohli zabavit své spolucestující (především své děti) při dlouhých cestách.

Dalším přínosem je pak instalace systémů, navázaných na projekt Apple Car Play nebo/i Android Auto. Tak je umožněno mnohem užším sepětím mezi nositelnou technikou a automobilem a mnoho operací je tak možné provádět ne vyhledáváním v menu automobilu, ale mnohem příjemněji za pomocí nositelné techniky. I díky tomu lze přehrávat hudbu či videa, získávaných jako služby u poskytovatelů obsahu nebo zabudované jako funkcionalita do různých telefonů různých výrobců či dodavatelů operačních systémů pro nositelnou techniku.

I proto se automobily stále více stávají terčem zájmu spotřební elektroniky a proto je stále častěji vídáme na CES i IFA, veletrzích, věnovaných spotřební elektronice a technice. Cílem je samozřejmě auto, které bude jezdit a parkovat samo a k vám přijde na vaši výzvu a pak se samo „někde" zaparkuje. Pokrok v této oblasti je obrovský a třeba zrovna Mercedes-Benz patří k jedněm z průkopníků v této oblasti a jeho autonomně řízená auta už jezdí po dálnicích, silnicích i po velkoměstech a vesnicích - zatím ale s dozorem techniků, kteří jsou schopni převzít řízení v případě problémů.

A tak i oblast automobilismu kráčí podobnou cestou jako chytré domácnosti - jde v ní o komfort a snazší ovládání celků. Příkladem budiž jízdní režimy vozidel: navolením jízdy v terénu spoléháte na to, že podvozek i převodovka se přizpůsobí jízdě v terénu, sportovní režim zase nechá motor vytáčet do vyšších otáček a přitvrdí podvozek. Řidič se stává jen uživatelem a využívá to, co pro něj vymysleli technici. Sedne, nastaví a jede. A věří, že to někdo nastavil správně.

Podobnost s elektronikou v domě je tady nasnadě, režim sledování filmů vám také zatáhne závěsy, připraví intimní osvětlení, to vše pro to, abyste vy jen mohli zasednout a dívat se. A i tento režim pro vás někdo vymyslel a připravil a naprogramoval (mohli jste to ale být klidně i vy).

Svět je prostě takový. Přijímáme novinky a výzvy, které stanovili a vymysleli jiní, kdo se v té které oblasti pohybují a vědí, co je pro řešení dané věci třeba udělat. A tím nám zůstává více času na to, abychom zase my udělali víc práce, které my rozumíme. Auta se stále více stávají prostředkem, který nás z bodu A dopraví do bodu B s co možná největším luxusem a v pohodě. A protože - jak bylo řečeno už na začátku - v autech trávíme nemalou část našeho života, i ona se přizpůsobují tomu, být vám druhým domovem.

Domovem na kolech, který vám nabízí podobný komfort, na který jste zvyklí z domova. Záleží jen na vašich financích, protože komfort odjakživa stál, stojí a bude stát (někde i nemalé) peníze.

Zveřejněno: 30. 07. 2016