Na dvě třetiny Čechů nakupují v e-shopech mobilem
Mobilní zařízení hrají při nákupech na internetu stále významnější roli. Zatímco před dvěma lety nakupovala v e-shopech mobilním telefonem polovina Čechů, nyní na obrazovce mobilního telefonu či tabletu dokončí on-line nákup téměř dvě třetiny lidí. Potvrzují to data o platebním chování klientů České spořitelny.
Loňský
rok byl z pohledu tržeb českých internetových obchodníků rekordní a zejména
vlivem pandemie koronaviru vzrostl podle údajů APEK o
více než čtvrtinu na 196 miliard korun. Z aktuální studie České spořitelny
zaměřené na Trendy v
e-commerce vyplývá, že ještě rychlejším tempem rostly platby kartou
v e-shopech, které se v roce 2020 v průměru zvýšily o 46 %.
„Nákupy
v internetových obchodech, které klienti dokončili platební kartou, vzrostly v
uplynulém roce ve srovnání s rokem 2019 o čtvrtinu v letních měsících, a o 60 %
v dubnu a 76 % v listopadu, kdy byla tuzemská ekonomika nejvíce uzavřena. Z dat
České spořitelny za první měsíce letošního roku vyplývá, že meziročně platby
kartou porostou obdobně jako během lockdownu loni na jaře. Za první dva měsíce
roku 2021 platby kartou v e-shopech meziročně stouply v průměru o 63 %,” říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny.
Loňský
rok byl celosvětově pro odvětví e-commerce rokem zvratu a pandemie měla zcela
zásadní dopad na maloobchodní a online prodej a s nimi související služby jako
je skladování, logistika či IT. Vývoj se díky celosvětové pandemii extrémně
urychlil a prodej zboží a služeb se logicky přesunul do on-line prostředí. „Evropa
patří k vyspělým e-commerce trhům, nicméně mezi jednotlivými zeměmi jsou velké
rozdíly. Největší podíl lidí v Evropské unii nakupuje online ve Velké Británii,
ve Skandinávii či Nizozemsku, nejméně v Bulharsku, Rumunsku a Itálii. Podle Eurostatu
nakupuje v České republice na internetu 72 % obyvatel a řadíme se tak společně
s Belgií, Irskem či Finskem do skupiny vyspělejších zemí,” doplňuje Radek
Novák, analytik České spořitelny.
„Po
celosvětových rekordních útratách v e-shopech v průběhu loňského roku může
během letošního roku dojít ke zpomalení růstu. V ČR předpokládáme podobný vývoj
jako ve světě, a to, že v letošním roce tržby on-line obchodů porostou
meziročně přibližně o 15 %,”
doplňuje Tereza Hrtúsová.
Jednodušší a bezpečnější potvrzování plateb
S
rostoucím zájmem o nakupování na internetu se také zvyšuje počet klientů České
spořitelny, kteří při placení kartou v e-shopech potvrzují platby
dvoufaktorově, tedy pomocí jednoduché a bezpečné aplikace George klíč. Ta
nahrazuje zastaralé přepisování potvrzovacích kódů v SMS.
„Požadavky
klientů jsou stále náročnější a vyžadují nejen jistotu, že platba bude bezpečně
realizována, ale zároveň vše proběhne rychle. Tento trend potvrzuje fakt, že
téměř 70 % nákupů na internetu ověřují naši klienti pomocí aplikace George
klíč. V současnosti má již tuto aplikaci pro dvoufaktorové ověření plateb na
svém telefonu přes jeden milion klientů,” říká Jan Dachovský, expert na platební řešení v České spořitelně a
pokračuje: „Sledujeme také rostoucí zájem klientů o využívání virtuálních
platebních karet, které mají klienti uloženy v mobilním bankovnictví George a
nepotřebují mít tak platební kartu u sebe fyzicky. Tento trend jde ruku v ruce
s využíváním NFC plateb jako je Apple Pay či Google Pay v mobilním telefonu.
Klienti, kteří mají jednu z těchto služeb ve svém mobilním zařízení aktivní,
realizuje takto 70 % svých transakcí.”
Platební metody v českých e-shopech v roce 2020
I
přes pandemii koronaviru nedošlo loni z pohledu preferovaného způsobu placení k
zásadnímu obratu. Nadále je dle dat Heureka populárním způsobem placení
dobírka. Tímto způsobem platilo při převzetí zboží 29 % Čechů, shodně (29 %)
Čechů platilo za zboží přímo při jeho vyzvednutí v kamenné prodejně obchodníka.
Platbu kartou na internetu využívalo 26 % Čechů. V menší míře Češi při placení
využívají platbu bankovním převodem či skrze službu PayPal, apod. Významně ale
vzrostl počet platebních transakcí při osobním převzetí od kurýrů nebo ve
výdejnách zásilkových společností, a to meziročně podle dat České spořitelny o
67 %, během podzimu (od října do konce roku 2020) dokonce o 186 % ve srovnání
se stejným obdobím v roce 2019.
Doplňkový obrázek: Pixabay
Zveřejněno: 11. 03. 2021