Nejčastější jsou podvody s kryptoměnami, oblíbeným cílem zůstávají e mailové účty
Uživatelé v České republice byli podle aktuálních dat společnosti ESET v posledním čtvrtletí roku 2022 vystaveni intenzivním phishingovým kampaním, které se v objemu pomalu vyrovnávají útokům malwaru. Phishing jako jednu z taktik sociálního inženýrství využívají útočníci ve snaze odcizit naše přihlašovací údaje k online službám jako jsou e-mailové a bankovní účty nebo účty v e-shopech, či přímo údaje z našich platebních karet. Jejich hlavní motivací je finanční zisk.
Na vzestupu byly na konci roku především podvody s
kryptoměnami a e-mailové podvody, čeští uživatelé se ale mohli setkat také s
podvodnými stránkami platebních bran dopravních společností jako je Česká
pošta, DHL či DPD. Bezpečnostní specialisté z ESETu identifikovali také falešné
přihlašovací stránky do internetového bankovnictví či stránky e-shopů,
například českého e-shopu Alza.cz.
Podle nových dat společnosti ESET představuje phishing v
Česku nový typ stálé hrozby, bez ohledu na operační systém, který uživatelé
využívají. Bezpečnostní experti mapují podrobněji české prostředí zhruba od
poloviny loňského roku a dle výsledků analýzy ohrožuje phishing v Česku nejvíce
e-mailové účty a držitele kryptoměn. Výjimkou ale nejsou ani falešné stránky
internetových obchodů. Od poloviny listopadu 2022 je v Česku aktivní
phishingová kampaň zaměřená na zákazníky e-shopu Alza.cz. Podvodnou stránku
mohou uživatelé poznat podle domén alza-cz.pro nebo alza-pro.cz, které mají
uživatele zmást a vypadat co nejvíce věrohodně.
„Phishing spadá pod techniky sociálního inženýrství a
jeho hlavním znakem je manipulativní komunikace. Útočníci se vydávají za celou
řadu služeb, o nichž vědí, že se jejich prostřednictvím mohou dostat buď k
citlivým údajům, které mají cenu na černém trhu, nebo přímo k financím českých
uživatelů – přes e-shopy, banky, přepravní společnosti či kryptoměnové
peněženky. Často také sledujeme, že jim v podvodné komunikaci slouží i
legitimní nástroje online marketingu – není neobvyklé, že lákají uživatele na
podvodné weby prostřednictvím online reklamních bannerů,“ říká Jiří Kropáč,
vedoucí virové laboratoře společnosti ESET v Brně.
Přihlášení do internetového bankovnictví je mezi útočníky stále populární
Phishingovým kampaním byli vystaveni také uživatelé
bankovních účtů od MONETA Money Bank či Komerční banky. Útočníci se je v těchto
případech snažili přimět k přihlášení do internetového bankovnictví, buď ve
snaze získat potvrzovací kód v SMS (MONETA) nebo přihlašovací údaje (Komerční
banka). V některých případech objevili specialisté také pokusy o odcizení
přihlašovacích údajů do portálu Ministerstva práce a sociálních věcí pro
získání příspěvku na bydlení.
„Jedná o klasický phishingový scénář, který, jak vidíme,
je mezi útočníky stále populární. Pokud uživatelům přijde jakákoli komunikace,
ať už prostřednictvím e-mailu nebo SMS, měli by mít na paměti, že banky své
klienty nikdy nežádají o přihlášení do internetového bankovnictví
prostřednictvím e-mailu, SMS nebo v chatovacích aplikacích. Pokud se jedná o
přesměrování v rámci nějakého nákupu na internetu, uživatelé by si vždy měli
ověřit, zda je URL adresa shodná s oficiální doménou poskytovatele a měli by
věnovat pozornost češtině, která na podvodných stránkách nebývá použitá
správně,“ doplňuje Kropáč.
Útočníci neopouštějí ani internetové bazary
Speciální kategorií, v níž podvody výrazně narostly právě v
loňském roce, je podvodná komunikace využívající přepravní společnosti, v Česku
konkrétně především Českou poštu, DHL, DPD nebo Zásilkovnu. Cílem útočníků je
získat údaje k platebním kartám zákazníků.
„Stále se objevují podvody v souvislosti s prodejem zboží
na internetových bazarech. Aktuálně je tento typ podvodů častý například u
služby Vinted. Scénář je stále stejný, jak jej známe již z dřívějších případů –
prodávajícího kontaktuje zájemce o zboží a požaduje předání a zaplacení
prostřednictvím platební brány. Pro tyto účely ale útočník vytvoří falešnou
platební bránu, jejíž prostřednictvím opět získá údaje z platební karty
prodávajícího,“ vysvětluje Kropáč.
Jak se bránit
Podvodné webové stránky a potenciálně nechtěné aplikace či
adware spolehlivě zablokuje kvalitní bezpečnostní software. I přesto
bezpečnostní experti upozorňují uživatele, aby věnovali pozornost příchozí
komunikaci a byli obzvlášť pozorní při nakupování v e-shopech a platbách na
internetu.
„Jedním ze spolehlivých ukazatelů toho, že komunikace se
zájemcem o naše prodávané zboží nebo příchozí výzva v e-mailu či SMS může být
podvodná, je stále čeština. Ve všech zachycených případech phishingu z
posledních měsíců je vidět, že útočníci na podvodných stránkách nepřekládají do
češtiny všechny prvky webové stránky, někdy mohou zůstat v angličtině některá
tlačítka či popisky v patičce stránky,“ vysvětluje Kropáč. „Překlad do
češtiny může být také nápadně strojový, může obsahovat gramatické chyby nebo v
celkovém kontextu nemusí věty dávat smysl. Mnoho uživatelů se domnívá, že by
podvodnou komunikaci poznalo, ale ve spěchu nebo ve stresu, s čímž útočníci
počítají, může každý z nás unáhleně kliknout na odkaz nebo otevřít nebezpečný
soubor. V tom je phishing zákeřný a týká se opravdu všech uživatelů internetu.“
„V případě aktuálních lednových výprodejů bych uživatelům
doporučil, aby při platbách na internetu volili raději platbu přes služby
Google Play nebo Apple Pay či využívali virtuální nebo k nákupům na internetu
vyhrazené platební karty, které nejsou spárované s hlavním bankovním účtem.
Pokud na uživatele protistrana tlačí, aby transakci provedl co nejrychleji, měl
by vždy zpozornět, zvlášť při prodeji zboží na nějakém online bazaru, když je v
roli prodávajícího – kupujícímu by neměl poskytovat své údaje k platební kartě,
a to ani prostřednictvím platební brány dopravce, která vypadá legitimně,“ uzavírá
Kropáč z ESETu.
Zveřejněno: 12. 01. 2023