Objednávky a transakce prováděné systémy připojených aut dosáhnou v roce 2023 miliardy dolarů
Pandemie výrazně zvýšila zájem zákazníků nakupovat
přímo z jejich aut.
Podle odhadu analytiků společnosti Gartner
dosáhnou obchodní transakce provedené prostřednictvím automobilů v roce
2023 objemu miliardy dolarů, oproti méně než 100 milionům v letošním roce.
„Řidiči mohou dnes provádět objednávky a platby ze
svých připojených vozů prostřednictvím aplikací jako je Alexa, Xevo Market nebo
platforma Banma především při nákupu paliva, potravin či platbách za
parkování,“ říká viceprezident
výzkumu Gartner Mike Ramsey. „Škála dostupných služeb dále poroste
s tím, jak poroste počet partnerství mezi výrobci vozidel, prodejci značek
a služeb a tvůrci software.“
Vedle objednávek a plateb prováděných
prostřednictvím cloudových platforem, do nichž se auta mohou připojit, budou
také řidiči v rostoucí míře používat aplikace třetích stran zrcadlené na
obrazovku v automobilu ze svých chytrých telefonů, případně
z chytrých blockchainových peněženek nebo digitálních peněženek
vestavěných do systémů automobilu. To by navíc umožnilo nejen z vozu
platby provádět, ale také je do něj přijímat. „Auto by mělo jedinečný
identifikátor a fungovalo vlastně jako kreditní karta schopná dělat transakce,“
říká Mike Ramsey.
Gartner také předpovídá, že do roku 2025 dojde
k zásadnímu otřesu a proměně v oblasti prodeje automobilů – plná
pětina nových vozů bude prodávána online. „Pandemie opět urychlila rodící se
fenomén online prodeje aut a přesvědčila rostoucí počet zákazníků, že napříště
nemusí chodit do autosalonu,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Pedro
Pacheco.
V současné době je přes internet prodáno méně
než 1 % nových vozů, rostoucí počet automobilek, ale zavádí online prodejní
platformy pokrývající celý proces prodeje od objednávky, přes financování,
nákup a dodávku domů. S tím, jak se celé odvětví začíná posouvat směrem
k modelu online prodeje, musí výrobci i prodejci překonat několik
problémů, které jim bráni provozovat efektivní online prodejní platformy:
Celý online prodejní model musí zajistit vysokou
míru jednoduchosti a pohodlí pro zákazníka, což znamená eliminovat často velký
objem byrokracie a času, který lidé koupí auta stráví.
Proces musí být velmi důvěryhodný – všechny kroky
a informace nezbytné k online prodeji vozu musí být zcela srozumitelné,
aby se předešlo frustraci na straně zákazníka. Součástí musí být i politika pro
vrácení jež zákazníkům poskytne dostatečný pocit bezpečí a ochrany.
„Novým technologiím trvalo zvlášť dlouho, než se
v automobilovém průmyslu prosadily. S tím, jak se auto ve stále větší
míře stává digitální platformou, se to změní. Výrobci se posouvají o důrazu na
hardwarové vlastnosti směrem k softwarovým platformám vázaným ke cloudovým
ekosystémům kombinujícím funkce jako jsou platby či prodej,“ dodává Pedro Pacheco.
Foto: Škoda Auto
Zveřejněno: 22. 12. 2020 | Počet zobrazení: 367x