Obrat českých e-shopů přesáhl ve třetím čtvrtletí 46 miliard korun
Oblast e-commerce v České republice nadále roste. Ve třetím čtvrtletí dosáhl obrat tuzemských e-shopů 46,77 miliard korun, což je o 20 procent více než v předpandemickém roce 2019. Během léta, které je obvykle nejslabším obdobím roku, přibylo v Česku 2860 nových e-shopů. Podle společnosti Shoptet jich zde aktuálně funguje 42 173.
I přes rekordní výsledky v roce 2020 se českým
e-shopům stále daří růst. Covidová opatření oblasti e-commerce bezpochyby
pomohla v rychlejším růstu, i přesto si však e-shopy i ve třetím čtvrtletí
letošního roku dokázaly v meziročním srovnání udržet rostoucí tendenci.
„Situace okolo koronaviru bezpochyby pomohla odvětví
e-commerce k rychlejšímu růstu. Nárůst ve třetím kvartálu letošního roku sice
zpomalil, ale v meziročním srovnání se obrat e-shopů stále zvyšuje,” komentuje vývoj
Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet, která má pod svými křídly již více než 28
000 e-shopů a působí v Česku, na Slovensku a Maďarsku.
„Předvánoční nakupování a s tím spojená přeprava
zásilek je pro celou e-commerce vždy obrovská výzva. V letošním roce bude
s uspokojením poptávky pomáhat stále rostoucí síť automatických výdejních
boxů. Vidíme to na našich Z-BOXech, do kterých jsme od loňského podzimu
doručili již téměř milion zásilek. Klienti na na nich oceňují to, že jsou
bezobslužné a nepotřebují být pro svůj provoz napojení na elektrickou síť,
výhodou je také samozřejmě jejich dostupnost v režimu 24/7,“ říká Milan Šmíd, marketingový
ředitel společnosti Packeta, majitele Zásilkovny.
Nárůst oproti roku 2019 je i
v letním období výrazný
Oproti druhému čtvrtletí letošního roku zaznamenaly
e-shopy v červenci, srpnu a září pokles nákupů, což potvrzuje i snížení
ceny za průměrnou objednávku. Za tu lidé ve třetím čtvrtletí utratili
v průměru 1 759 Kč. V letošním roce byla tato částka nejvyšší v květnu,
kdy se vyšplhala na 2.080 Kč.
Vzrostl
zájem o nepeněžní investice
Nejvíce rostoucí kategorií v daném období ve
srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku byla oblast sběratelství. A to
konkrétně o 145 procent. Nárůst se týkal zejména e-shopů, které nabízejí investiční
zlato a numismatiku.
„Nárůst zájmu o drahé kovy v podobě mincí nebo slitků pozorujeme již
od prvního čtvrtletí roku 2019 a pokračuje i v současné době.
V souvislosti s omezeními, které byly zavedeny na základě opatření covid,
se spousta klientů přesunula do online prostoru. Pro Českou mincovnu to
znamenalo nárůst prodejů přes e-shop o více jak 30 procent. K významným
vlivům zvýšeného zájmu o ryzí kovy v poslední době přibývá i mediální
informace ohledně míry inflace,“ říká Jaroslav Černý z České mincovny.
Druhý největší mezikvartální nárůst (o 37 procent) zaznamenaly
e-shopy s erotickým zbožím. „O třetí místo se dělí sektor cestování a
kosmetiky, oba vzrostly zhruba o 28 %. Naopak nejvyšší pokles pocítila
kategorie květin a zahradničení,” doplňuje Huba.
Zveřejněno: 19. 10. 2021