Polovina Čechů už ověřuje platby na internetu biometrií

Již polovina Čechů ověřuje platby v aplikaci své banky pomocí biometrických údajů. Po třech měsících od začátku platnosti evropské směrnice PSD2, která zavedla nutnost silného ověření zákazníka, dosáhla míra úspěšných ověření plateb na internetu 89 procent.

Evropský průměr přitom činí 74 procent. Společnost Mastercard očekává, že Česká republika do konce roku 2021 přesáhne úroveň 92procentní úspěšnost ověření plateb online. Přispět k tomu má zejména postupné zavádění a nárůst poskytnutých výjimek ze silného ověření, tzv. neviditelné ověřování online plateb.

„Každá technologická novinka je spojena s nutností edukace a podpory držitelů karet. Tento úkol české banky zvládly na jedničku, a to navzdory lockdownu, který byl kvůli nárůstu nákupů na internetu až o 29 procent zatěžkávacím obdobím. I díky tomu dnes patří Česká republika mezi evropskou špičku ve využívání biometrické autentizace při nakupování online,“ řekl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Na změny se museli adaptovat také obchodníci a poskytovatelé platebních služeb. Velká část z nich byla už na konci loňského roku připravena a jejich obchodníci již používali nový protokol EMV 3DS, který nahrazuje původní ověřování pouze formou SMS. Na konci března 2021 již 95 procent obchodníků používalo nový protokol.

Společnost Mastercard s bankami úzce spolupracuje a nabízí jim nástroje, jak lépe identifikovat případná rizika podvodů. Z dat sítě Mastercard vyplývá, že 83 procent všech plateb na internetu je vyhodnoceno jako bezpečných. Tyto transakce mohou být dokončeny i s využitím výjimky ze silného ověření bez jakéhokoliv rizika. K tomu lze využít analýzu rizika transakce (Transaction Risk Analysis), kterou jako možnou výjimku ze silného ověření definuje směrnice PSD2.

„Budoucnost vidíme v takzvaném neviditelném ověření, které po majiteli karty nevyžaduje žádnou interakci. Jedná se například o uplatnění výjimek z autentizace podle výsledků analýzy rizika transakce jak na straně bank, tak i obchodníků. Usnadnění přináší i použití metody tzv. behaviorální analýzy, která na základě informací o používání mobilního telefonu či počítače může zcela bezpečně ověřit klienta bez nutnosti jeho zásahu a představuje tak velmi zajímavou, pro klienta neviditelnou alternativu. Mastercard nabízí takové řešení pod názvem NuDetect,“ říká Josef Puczok, manažer oddělení Digital Business Development.

Řešení NuDetect je plně v souladu s požadavky EBA a direktivy PSD2. Behaviorální analýza v současnosti nahrazuje použití tzv. e-PINu, kdy pro uživatele, kteří nemohou či zatím nechtějí používat biometrické ověření, představuje druhý faktor. Řešení NuDetect reaguje v řádech milisekund a využívá umělou inteligenci, která se učí s každou interakcí. Sleduje rychlost přepisování kódu, způsob pohybu po formuláři, vzorce a rychlost způsobu zadávání, náklon zařízení a mnoho dalších faktorů. Banka takto může snadno ověřit klienty také například při přihlášení do internetového bankovnictví či volání na zákaznickou linku.

 

Zveřejněno: 14. 04. 2021