Při podezření na COVID-19 nemá smysl čekat
Jedni
tvrdí, že přichází druhá vlna koronaviru, ti druzí zase prohlašují, že ta první
ani neskončila. Tak či onak, nařízení vlády hovoří jasně. V počtech nakažených
lámeme denní rekordy, a tak se nám postupně vrací ochranná opatření a nasazené roušky
se stávají nedílnou součástí naší výbavy. Co dělat?
Opět
je na čase být zodpovědní a ohleduplní vůči sobě, ale i našemu okolí. Řada
firem opět řeší rozložení pracovních směn, týmů, pokud to náplň práce umožňuje,
co nejvíce využít režimu home office, s cílem cestou prevence co nejvíce
ochránit zdraví svých zaměstnanců. Příkladem dobré praxe byl tým firmy myTimi,
který pomáhá s
podnikáním malým a středním firmám. Ti, bohužel, na prevenci ani neměli
čas, v jejich případě šlo o akutní řešení. Ze dne na den musela celá firma
přejít do krizového režimu home office. I když, krizového, z pozice virtuálních
asistentů, je tým zvyklý pracovat na dálku. A snad možná proto, byli schopni
situaci řešit okamžitě, racionálně, bez žádných větších potíží. Co se týmu osvědčilo
a jak situaci zvládli s chladnou hlavou? Tento příklad může být výzvou třeba
právě i pro vás!
Jít s pravdou ven
Nakazit
se COVIDem-19 můžeme kdekoli, kdykoli, ať už jsme v prevenci a ochraně sebevíc
důslední. Nemá smysl hledat viníka a určitě nemá smysl podléhat panice. Nicméně
s rýmou možná do práce chodíte a nemoc, jak se říká, „přechodíte“, COVID-19 ale
neberme na lehkou váhu. „Vždycky se
snažíme zachovat správně. Tím, že bych dělal, že to není problém nebo to neřešil,
pak bych naprosto zbytečně poškozoval partnery, zákazníky, přátelé zaměstnanců a
podobně,“ vysvětluje Jan Skovajsa, spolumajitel a CEO firmy myTimi a
dodává: „Asi bych nechtěl, aby někdo z
mých zákazníků či dodavatelů zatloukal tento typ problému, a pak se nákaza
raketově rozšířila do mé firmy a odtud na další a tak dále.“
Mít jasný plán
Zaměstnavatel
se o zdraví svých zaměstnanců musí starat už ze zákona a platí to i o zdraví
neohrožujícím pracovním prostředí. Ve chvíli, kdy je třeba jen nepatrné riziko
nákazy ve firmě, není čas, ztrácet čas. Není na místě jednat ukvapeně a šířit
paniku nebo naopak zaměstnancům cokoliv zatajovat. Otevřená komunikace je v
době krize nejefektivnější a nejméně tak hrozí riziko komunikačního šumu. Dobrý
šéf musí přijít s jasně daným plánem a zaměstnanci musí mít jasno v tom, co
bude. „U nás jsme reagovali okamžitě a
transparentně jsme zaměstnance obeznámili se situací. Všem jsme doporučili
nechat se otestovat na koronavirus, pochopitelně na náklady firmy. Následovat
bude karanténa, s ní i home office a případně další testování,“ popisuje
Jan Skovajsa.
Být spolu (i) online
Práce
z domova už pro řadu šéfů přestala být tabu. Díky jarní karanténě si tento
režim většina firem vyzkoušela. K tomu, aby vše běželo hladce, se vyplatí
využívat online nástroje, díky kterým mají týmy k sobě blíže a komunikace je
pro ně efektivnější a rychlejší. „Tím, že
jsme hlavně online firma, pak je pro nás přechod na online poměrně snadný. Obecně
používáme ke komunikaci projektové nástroje jako je Lamael, Asana a mimo emailu
a normálních telefonátů využíváme i hodně videohovorů, kde to je použitelné
hlavně se zákazníky,“ říká Jan Skovajsa. „Moje role jakožto majitele je v tomto smyslu odstranit všechny
překážky mých podřízených k tomu, aby správně mohli dělat svoji práci a aby je
bavila. Sem tam vytyčím vizi a komunikuji ji. Tento způsob řízení se mi
mnohokrát vyplatil
a klíčové je ve vztahu hlavně dodržovat vzájemný respekt a hranice.“
Důvěřujeme si, ale…
Zaměstnanci
nejsou děti, takže pracovat by měli svědomitě a efektivně, aniž by jim šéf stál
za zády. Musíme ale zohlednit to, že každý má jinou osobnost. Ne každý si
dokáže udělat v práci systém, určit si priority. Určitou kontrolu a vedení i
těch méně organizovaných členů týmů zajistí pravidelné „setkání“ týmu. Ranním
videohovorem lze lehce zkontrolovat, že zaměstnanci nezahálí, je to příležitost
je motivovat, zjistit stav projektů a stále tak navozovat pocit řádu všedního
dne v kanceláři. „V případě práce z
domova spoléhám na svědomí každého, u nás platí firemně kulturní pravidlo
‘pracujeme podle nejlepšího vědomí a svědomí‘,” prozrazuje Jan Skovajsa.
Důležitá je hygiena – i duševní
Častým
úskalím práce z domu je opouštění dosavadních rituálů. Ano, pracujete z domu, ale
není to důvod proč zůstat v pyžamu. Možná práci můžete dodělat později večer,
ale opravdu k ní usednete a bude se vám vůbec chtít? Lépe si odpočinete po
zaklapnutí notebooku s čistou hlavou.
Vědět, jak
Kéž
by některé atributy, zveřejněné v tomto článku byly pro vás inspirací, jak
se zachovat a s klidnou hlavou vyřešit tento problém, kterého – jak se zdá
– se asi hned tak nezbavíme.
Zveřejněno: 16. 09. 2020