Recenze autokamery, o které se dá fakt uvažovat!

O autokamerách jsme na našich stránkách psali už mnohokrát. Dokonce jsme se zamýšleli na tím, jak to s jejich používáním vlastně je, kde je to možné a kde dostanete pokutu za to, že ji máte třeba jen uloženou v kufru auta. Zabývali jsme se i tím, zda se záznam dá nebo nedá použít jako průkazní materiál při vzniklé nehodě jako důkaz vaší neviny. Zabývali jsme se i tím, jaká kamerka je vhodná a jaká ne. A teď se nám dostala na test kamera, která se připevní na vnitřní zpětné zrcátko - a je jedním slovem úžasná, jak se dozvíte v následující recenzi.

Dlouho jsme pásli po kameře od Lamaxu a předchozí model se bohužel naší redakci vyhnul - a možná je to dobře. Protože model S9 by se dal charakterizovat několika slovy: promyšlený, snadno ovladatelný, ergonomický, ovládaný hlasovými povely nebo dotykem i z mobilní aplikace, s vynikajícím displejem, i s poměrně rychlou reakcí na prudkou změnu venkovních podmínek jako je třeba vjezd či výjezd z tunelu.

Jaká tedy kamera vlastně je?

Rozbalujeme

Autokamera Lamax S9 je dodávána v úhledné krabičce, kde jsou přehledně naskládány všechny komponenty, které k její instalaci a uvedení do provozu budete potřebovat. Baterie autokamerky je dokonce „trochu" nabitá, takže se můžete pokochat hned po rozbalení tím, co jste si koupili. To, co vás zaujme především, je ale samotná autokamera S9 ve tvaru zpětného zrcátka s dvěma dvojitými háčky, kterými obemkne stávající zrcátko a zajistí se dodanými gumičkami tak, aby původní zrcátko zcela zakryla. Toto řešení je skvělé a díky jemu ihned odpadá problém, zda na čelní okno auta musíte někam přilepit držák kamery jako je tomu u ostatních kamer. Tohle řešení u S9 má několik výhod, ale i nevýhod.


K výhodám patří to, že kamerka je nenápadná, protože jen při bližším pohledu zvenčí zjistíte že vedle - nyní - dvojitého zrcátka vyčuhuje objektiv kamery. Tu výrobce s rozmyslem opatřil vysouvacím mechanismem, takže můžete objektiv vysunout do strany více před řidiče a najít si tak ideální místo pro snímání scény před vozidlem (například to využijete tehdy, pokud je váš vůz vybaven snímačem dešťových kapek, který by mohl bránit ve výhledu). Vysunutá kamera ve výhledu řidiče nijak nevadí. Další výhodou - viz obrázek - jsou zmíněné gumové přidržovací pásky s otvory pro zasunutí do háčků, které zaručí to, že kamera se nebude po vestavěném zrcátku pohybovat. Pomocí několika otvorů na upevňovacích páscích nejdete ideální stav, kdy kamera je pevně fixována k zrcátku a nepohybuje se. Jako ideální se nám rovněž jeví přehledné umístění ovládacího tlačítka pro zapínání na vypínání kamery veprostřed těla přístroje dole. Máte ho snadno na dosah a reaguje přesně tak, jak by mělo. Není třeba velká přítlačná síla, aby se vám při jeho stisku zrcátko natočilo jinam, a není to zase takové tlačítko, které se aktivuje jen letmým dotykem (například při zvládání složitých situací na vozovce). A poslední výhodou je to, že objektiv kamery je umístěn v otočném kloubu (úhel snímání je 150°), takže si najdete ideální pozici pro snímání scén před vozidlem.

Nevýhoda je - zdá se - po několikadenním testu jen jedna: zrcátková autokamera Lamax S9 Dual má velkou hmotnost: 345 gramů, takže ne všechny klouby v autě vestavěných zrcátek ho unesou a při jízdě se sklání i s kamerou směrem dolů. U některých aut je možné dotáhnout kloub vestavěného zrcátka a tím v něm zvýšit tření - a tak zajistit, aby se původní zrcátko i s namontovanou autokamerou nesklánělo dolů. Někdy to chce trochu ekvilibristiky a je mnohdy nutné původní zrcátko vyjmout za účelem této operace. V našem Citroënu C-Elysee jsme tuto operaci podstupovat nemuseli, komplet držel přesně tak, jak jsme předpokládali a očekávali. U jiných instalací bude třeba vložit nějakou opěrku nebo kus molitanu mezi okno a zrcátko, abychom zamezili „sklánění" namontovaného kompletu. Ale tato nevýhoda je daní za nabídku funkcí, které dostáváte. Navíc to není problém všech zrcátek.

Dále v kompletu dostanete GPS modul, který ukládá po čas jízdy průběžně údaje o vaší poloze a měl by být i zdrojem synchronizovaného přesného času. GPS modul nalepíte ideálně na čelní sklo tam, kde nebude vidět, ale bude mít průhled na navigační družice směrem k obloze. Ani on nesmí bránit řidiči ve výhledu a lákat zloděje.

Dále je tu napájecí zdroj, který využívá klasicky zásuvku cigaretového zapalovače pro napájení autokamery. Ta je vybavena i vestavěnou baterií (proto ta hmotnost), aby po určitou dobu dokázala „živit" autokameru v parkovacím režimu, kdy v cigaretovém zapalovači po vypnutí zapalování není napětí. Kabel je dostatečně dlouhý, abyste ho mohli ke kameře přivést kolem čelního okna - a výrobce dodává za tím účelem i příchytky pro tento kabel k nalepení na A sloupky karoserie. Pokud jste šikovní nebo využijete služeb servisů, můžete přívodní kabel nechat zamontovat pod kryty A sloupku karoserie.


Důležitým elementem je i zadní kamera s úhlem záběru 130°, která se přilepí na zadní okno automobilu a postará se o vedení vozu při parkování včetně zobrazení vodicích čar na displeji autokamery, abyste viděli, kam jedete a zda se „tam vejdete". Skvělé řešení. Samozřejmě tady nemáte možnost vidět, jak se čáry ohýbají, protože elektronika není spojena s mechanismem otáčení volantu, jako je tomu u dražších aut. Kameru je ideální umístit doprostřed zadního okna co nejvíce nahoru, abyste měli správný přehled co nejblíže za vozidlo. Instalaci ulehčí dodávaný šestimetrový kabel, na jehož jednom konci je kamera a na druhém konektor pro připojení ke kameře. Pokud byste si pořizovali kameru do služebního auta, tedy skříňového vozu, pak výrobce nabízí i variantu zadní kamery s osmimetrovým kabelem - ale kupuje se extra. Přesto z vlastní zkušenosti, pokud dodávka není vybavena couvacími čidly, doporučuji obětovat peníze a tuhle věc si určitě pořídit. Vím, o čem mluvím, za rok jsem najel v sedle takového vozu přes 25 tisíc kilometrů a vždy ocením, pokud svěřený vůz má vzadu čidla reagující na blížící se předmět za vozidlem, především pokud jde o vůz s prodlouženým převisem za zadními koly. A ještě něco. Pokud zapnete zadní kameru a necháte „svítit" displej autokamery, máte vlastně elektronické zpětné zrcátko…

Pak tu máte USB klíč pro zasunutí MicroSD karty, určený k jejímu přečtení třeba v počítači či notebooku.

Samotná paměťová karta není součástí balení, ale výrobce doporučuje rychlostní třídu nejméně Class 10, aby vše fungovalo, jak má a nedocházelo při ukládání videa z jízdy k trhání obrazu. To je pravda, protože jako první jsme vložili kartu „ze šuplíku", se kterou kamera odmítla vůbec spolupracovat. Po zasazení Class 10 fungovalo vše bez problémů. Dodáváme, že MicroSD karta může mít kapacitu až do 64 GB a po vložení do autokamery musí být v ní pomocí nástrojů naformátována. Doporučuje se pak i její přeformátování „jednou za čas". Zvláště poté, co se začnou objevovat výpadky nahraných videí.

Pak je zde návod pro rychlou instalaci - a to je všechno. Návod k použití si - bohužel - musíte stáhnout z webu výrobce. Nikde jsme ho nenašli. Možná je to záměr. V tom případě pochvala výrobci patří za šetření našich lesů, protože z vlastní zkušenosti vím, že návod vždy uložím na logicky vybrané místo, abych ho zase příště našel. A pak místo, kam jsem ho uložil, zapomenu, takže se stejně dívám do znovu nalezeného návodu v PDF…

Jako příjemné doplnění je tu hadřík z mikrovlákna, který po určitou dobu může sloužit k odstranění otisků na zrcátku a tlapek na objektivu. Pro fajnšmekry, kteří chtějí dokázat věrnost značce je tu i magnetická nálepka s nápisem Lamax, kterou si mohou ozdobit svůj vůz…  

Poslední - neméně důležitá - je karta nebo papírek s hlasovými povely, které kameru ovládají. Jde o celkem 12 povelů, na které kamera překvapivě skvěle reaguje a není třeba je opakovat vícekrát. Bohužel pro české uživatele jsou příkazy pouze v angličtině, ale alespoň se naučíte správný přízvuk a kamera vás pak poslouchá na slovo.

Instalace

Není třeba se dlouze rozepisovat, protože vše je jasné z příručky rychlého nasazení i nastavení i z předchozího textu. Po chvíli hraní je vše na svém místě a vy můžete vyrazit, když jste před tím „zašoupli" MicroSD kartu do správné štěrbiny pro její umístění a nechali ji zformátovat například z aplikace pro mobil.

Něco navíc

Kameru je možné ovládat hlasovými povely, to už víte. Dále pak pomocí dotykového, obřího, 9,66palcového displeje s přehledně poskládaným menu. Ale je možné si také naistalovat aplikaci do mobilu a ovládat kameru pomocí ní. Do jaké míry je to užitečné, zjistíte sami. Ale důležité je, že kamera má v sobě vestavěné Wi-Fi s jehož pomocí je pak možné přenášet třeba do mobilu nahrané dopravní situace. Samozřejmě je možné stahovat fotografie i klasicky přes USB kabel, nevýhodou v dnešní době je, že není použita jako skoro všude už standardně montovaná zásuvka USB-C, ale jen micro USB zásuvka. Tohle mi přijde trochu nedomyšlené.

Jinak asi nemá cenu dále rozebírat dopodrobna vše, co kamera umí. Umí přesně to, co od ní očekáváte. Nahrává videa v určené délce (záznamy o určité v menu volitelné dálce se ukládají s názvem odpovídajícím času uložení), v nich ukládá polohu (díky GPS), čas a rychlost jízdy. Nebo libovolně jen to, co si vyberete. Třeba jen čas a polohu, nebo jen čas a tak dále. Pokud dojde k naplnění karty, nejstarší záznam se smaže a místo něj se nahrává dál.

Díky G-Senzoru pak kamera zachytí otřesy a nahrává situaci - a tento soubor pak uzamkne, tedy abychom byli přesní, označí jej atributem proti smazání, může se totiž hodit jako důkazní materiál, pokud vyšetřovatel uzná za vhodné takový záznam použít v důkazním řízení. To funguje i v režimu hlídání parkování, kdy do vás někdo „ťukne" a tak se pořídí krátký záznam včetně záznamu zvuku.

Vyslovením magického slůvka „Lamax Photo" se pořídí snímek o rozlišení 2 MPx i při nepřerušeném nahrávání videa. Vyslovením „Lamax, microphone off" zase vypnete nahrávání zvuku, aby třeba nebyl zaznamenáván rozhovor, který vedete se spolujezdcem či s milenkou. O vypnutí mikrofonu jste na displeji informováni. A tak dále.

Kamerku oceníte především při delším používání, protože je jedním slovem uchvacující včetně všech možností, co nabízí, třeba hlídání jízdy v jízdních pruzích, když vás zvukovým signálem upozorní na to, že vybočujete „z lajny". Říká se tomu LDWS (Lane Departure Warning System), ale je tu i FCWS (Front Collision Warning System), což je upozornění na to, že jste příliš blízko „na kufru" před vámi jedoucího auta.


Co se týče kvality zobrazení, nutno říct, že podání obrazu koresponduje s velmi dobře čitelným displejem a za Full HD rozlišení 1920×1080 při 30 snímcích za sekundu se rozhodně nemusí stydět. Zbývá podotknout, že nejste ošizeni o toho rozlišení při pohledu dopředu, ani dozadu, i zadní kamera nabízí stejné rozlišení. Ještě jednou zdůrazňujeme věc, kterou jsme už zmínili. Tunelový efekt. Při vjezdu do tunelu většina kamer oslepne i na několik desítek sekund, než automatika upraví clonu automaticky tak, aby snímala i za zhoršených světelných podmínek. A naopak, při výjezdu z tunelu je zase kamera oslepena množstvím světla, takže jí chvilku trvá, než se přizpůsobí zvýšenému jasu. U Lamax S9 Dual je odezva typicky do tří sekund, takže pokud nebouráte hned při výjezdu z tunelu, neměli byste přijít o cenný kvalitní záznam.

Sestava disponuje i databází radarů, kolekce obsahuje údaje ze 37 zemí světa. Tak jste včas upozorněni na blížící se stacionární radar, abyste sundali včas nohu z plynu. Nikde jsem se ale nedočetl, jak se tato databáze udržuje a upravuje dle aktuálního stavu. Protože používám aplikaci Waze, tohle mě tedy moc neinteresuje a ani jste možnost úprav nikde dopodrobna nehledal. Nechávám na uživatelích, aby si sami vypátrali, kde a jak se databáze aktualizuje.

Zbývá maličkost. Cena 4.990 korun na e-shopu Lamaxu je, řekl bych, díky nabízeným možnostem, odpovídající. Na Alze i dalších obchodech ji ale můžete mít už za 3.990 korun, ale nevím, zda nejde o nějakou jednorázovou akci. Pokud by tomu tak bylo, cena těsně pod čtyři tisíce je fakt skvělá a kamera za to stojí!

Možná tady ale nezazněla jedna důležitá věc. Kamera nahrává, ale vy si můžete obraz na zrcátku autokamery vypnout - a tak ji používat jako běžné zrcátko. Není tedy vůbec podmínkou, že se vám na ní pořád něco zobrazuje.

Kamera je pohodovým spolucestujícím ve vašem autě a designem, ale i snadností montáže a svými možnostmi předstihuje řadu konkurentů na trhu. Zvláště tím, co vidím u kolegů v depu, kteří svoje minikamery trpělivě sundávají z čelního skla a pak je zase - někdy trochu i s obtížemi - znovu nasazují před další jízdou. To vám u Lamaxu S9 Dual nehrozí. Netvrdím, že kamera není vidět, to bych lhal, ale pokud zasunete vysunutý objektiv, při pohledu zvnějšku není tak nápadná jako na skle nalepený držák, kam do kterého se umisťují jiné modely autokamer. Pak stačí rozbít okno, otevřít víko odkládacího prostoru u spolujezdce, kde v 80 % procentech (můj odhad) většinou sejmutá kamera skončí - a úspěch zloděje je zaručen…


Hodnocení DigitálníDomácnosti.cz: Vynikající!

Shrnutí: Autokamera Lamax S9 Dual je dokonalým spolucestujícím, když nahrazuje vnitřní zpětné zrcátko a je vybavena všemi dostupnými současnými očekávanými schopnostmi. To ji staví na čelní místo při výběru autokamer třeba i právě pro vaše auto.

 

 

 

Zveřejněno: 29. 08. 2020