Sedm z deseti dobíjecích stanic je jen ve třech zemích EU, Česko jich má půl procenta
Sedm z deseti dobíjecích stanic v EU je rozmístěno pouze ve třech státech – Nizozemsku, Francii a Německu. Ty pokrývají méně než čtvrtinu území sedmadvacítky.
Vyplývá to z interaktivní mapy
Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Nabíječky v ČR tvoří jen 0,5
% z jejich celkového počtu v EU a Česku tak patří místo v polovině
žebříčku. Nejhorší je situace na Kypru, Maltě a v Litvě. Vyššímu budování
infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých firem o elektromobily, podle
průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají firmy zhruba třikrát
méně, než je průměr zemí EU.
Budování dobíjecích stanic v Česku ovlivňuje nízký zájem firem o
elektromobily
Hustota nabíječek v Česku je podle odborníků významně
ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel
totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách. „Vzhledem k tomu, že v současnosti
tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují
počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury
v Česku. Bateriové elektromobily najdeme dle průzkumu Arval Mobility
Observatory jen v 8 % firemních autoparků, oproti cca 24 % v ostatních
zemích EU. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a
souběžně s tím se rozvíjí také síť veřejných dobíjecích stanic,“ vysvětluje
Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní
leasing elektromobilů.
V počtu dobíječek vede Nizozemsko, Česko je čtrnácté
Zpráva ACEA také ukázala, že dobíjecí stanice jsou v EU nerovnoměrně
rozloženy. Přes 66 tisíc, tj. 30 % z celkového počtu, je jen v Nizozemsku.
V Česku je to 1125 dobíjecích míst. „Počet
dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových
elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je v jejich počtu ve fleetech na špičce
Evropy, najdeme je u 34 % firem, což je oproti Česku více než čtyřnásobek,“
konstatuje Kadeřábek.
Počet dobíječek ovlivňuje cenu elektromobilů, mohly by stát podobně jako
běžná auta
Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU
za poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic však vzrostl pouze
o necelých 60 %, tedy na celkových 225 tisíc. Jak upozorňuje Tomáš Kadeřábek: „Konkurenceschopnost elektromobilů je dána primárně
jejich cenou. Ta by mohla být snížena nejen díky podpoře ze strany státu. Pokud
bude síť dobíjecích stanic napříč EU dostatečně hustá, budou moci automobilky
do elektromobilů v budoucnu montovat baterie s optimální kapacitou,
což může ve výsledku přiblížit jejich cenu běžným vozům se spalovacími motory“.
Doplňkové foto: Pixabay
Zveřejněno: 23. 07. 2021