Škoda Superb Combi má šanci být vašim druhým digitálním domovem

Už několikrát se nám poštěstilo získat automobil z mladoboleslavské automobilky Škoda Auto k testu. Tentokrát jsme ale měli štěstí přímo velké, protože jsme byli pozvání na novinářskou předpremiéru vozu, který se objeví v autosalonech na podzim tohoto roku.

Jak víte z názvu článku, jde o verzi kombíku, novinky na trhu, Škody Superb. Prezentace se konala v Německu, přesněji v Bavorsku v oblasti kolem Mnichova. A musím říci, že se podařila.


Superb Combi je auto, které oplývá chytrými řešeními a nápady. Tak například v obou předních dveřích máte připravené deštníky. Co kdyby náhodou pršelo, že?


Nebo opěradla zadních sedaček můžete skácet, aniž byste se museli natahovat do až neskutečně hlubokého kufru, protože výrobce vymyslel jako součást Smart, chytrých řešení umístění ovládacích páček na bok kufru pod boční okna. Prostě zatáhnete za páčku, zadní opěradla se sklopí.


Nebo - pokud si objednáte přední sedadla „na elektriku" -, což ale v tomto segmentu vřele doporučuji, na sedadle spolujezdce najdete ovládací páčky pro hýbání s tímto sedákem. I když prostoru na zadních sedadlech je tolik, že se tam může vyjímat i dlouhonohá modelka, prostě jsou okamžiky, kdy s předním sedadlem můžete, ba jindy dokonce musíte, pohnout z místa řidiče, aniž by se ten musel naklánět přes sedadlo spolujezdce a hledat ovládání umístěné z boku na sedáku spolujezdcova křesla. Anebo jej může snadno posunout osoba na zadním sedadle. Ta by se totiž k ovládání na klasickém místě nedostala vůbec.

Moderní mávání špičkou nohy pod zadním nárazníkem vám zdvihne zadní dveře kufru, to ale začíná být vymožeností všech vozů střední a vyšší třídy, ne všechny ale mají možnost nastavení výšky otevření zadních dveří. U Superbu Combi totiž dveře chytnete v garáži kousek před tím, než se dotknou stropu, podržíte tlačítko zavírání kufru, umístěné na spodní hraně těchto dveří, pípne a to - a nová mezní poloha dveří je nastavena. Tak se vám dveře kufru budou otevírat jen to této výšky a neodřou se vám o strop garáže. A vy si zvyknete na to, že vždy skončí v této poloze.

Nebo třeba sklápěcí tažné zařízení. Stisk páčky a ejhle, koule tažného zařízení je připravena v pracovní poloze, takže můžete připojit návěs nebo připevnit moderní nosič kol. Zátah - a pokud jste odpovědná osoba, která ví, že s koulí se jezdit nemá - šup, a je schována v pohotovostní poloze.

Na zadních sedadlech je k dispozici samostatně regulovatelný výdech klimatizace, která je třízónová - a konečně jsme se v našich autech dočkali i síťové zásuvky 230 V/50 Hz, přístupné rovněž ze zadních sedadel.

Těch opravdu chytrých maličkostí je tu víc a všechny jsou k užitku. To jen abych vás nalákal na to, co teprve přijde.

Jedeme

O tom, jak se s autem jezdí, jsem psal v reportáži pro web Průmysl.cz zde  - a sdělím vám, že s automatickou převodovkou nám zapůjčené modely se 110kW motory - jak dieselovou verzí dvoulitru, tak i s benzínovou, jezdila auta jak draci. V případě naftové verze - i když jsme auto nijak nešetřili, jsme jezdili za neuvěřitelných 6,3 litru/100 km, u benzínu to bylo dost přes 11 litrů. Ale jak mi sdělil prodejce vozů z mého oblíbeného servisu Autotrio v Modřanech, na spotřebě u takového auta rozhodně nezáleží, protože: „… kdo chce mít koně, musí mít na oves". To je názor jednoho z prvních kupců, který si odvážel Škodu Superb k ustájení do své domácí „maštale". Vlastně je to pravda.

Uzavřeme tedy kapitolu věnovanou jízdě konstatováním, že motor i automatické převodovky DSG, které jsme měli u osobou zapůjčených modelů k dispozici, byly úžasné a tvoří spolu vyvážený celek. Jedinou výtku mám k systému Start-Stop, který, ve snaze ušetřit palivo, neustále vypíná motor, jakmile je vůz uveden do klidu, tedy jakmile zastaví. My jsme se ale díky tomu dostali do mezní situace - podotýkám ale, že to není jen věc testované Škody Superb Combi, ale obecně všech aut, které jsou systémem Start-Stop vybaveny. Dojížděli jsme na vedlejší silnici ke stopce, abychom zastavili a rozhlédli se, zda na hlavní silnici je volno. Skutečně jen milisekunda stačila k tomu, aby se kola zastavila a systém Start-Stop vyhodnotil tuto situaci, jako běžnou a proto vypnul motor. Z Yetiho a z Octavie s manuálem jsem zvyklý rychle vystartovat, pokud je blížící se auto dostatečně daleko, abych jeho řidiče neomezil, natož pak ohrozil. A to se stalo i zde. Auto přijíždělo zleva a já přidal plyn. I když startování v tomto režimu díky skvělému odhlučnění ani nepoznáte, tentokrát jsem vnímal několik stovek milisekund, po které motor startoval, jako nekonečnou dobu. I když nové motory pro mladoboleslavské vozy už nemusejí při startování vykonat čtyři otáčky (aby si elektronika srovnala postavení válců), ale stačí jím jen jedna obrátka motoru (jak nám později sdělil přítomný specialista na motory ze Škoda Auto), vůz se na mě blížil poměrně rychle. Tato malá prodleva, způsobená startováním motoru, způsobila, že jsem nevyrazil včas. A proto jsem celou situaci vyhodnotil tak, že jsem zašlápl brzdu, zastavil a málem do mě naboural kolega novinář, který si - stejně jako já - myslel, že vystartuju a odjedu. A: systém Start-Stop opět vyhodnotil, že jsem zřejmě na křižovatce a opět motor vypnul. Takže pozor, především v době, kdy si na takové auto budete zvykat, může mít tato informace cenu zlata.

Poznámka: Ostatně není vše zlato, co se třpytí, už jednou jsem zde psal o tom, jak nebezpečný dokáže být i systém ABS při prudkém brzdění na silnici, na které jsou příčné vlny, když se dostane do rezonance, to znamená při nevhodném rozestupu vln na silnici, nevhodné rychlosti a systémem daného rytmu uvolňování a opětného přibrzďování kol. Stalo se mi to před zatáčkou v noci a skončil jsem skokem přes příkop tehdy s autem v poli, protože ač jsem byl zapřen o brzdový pedál, auto nesnižovalo rychlost. Díky ABS. Tím vás ale nechci strašit, jen připomínka, že je dobré si na každé auto chvíli zvykat - a netrvá to den. Všechny vám neznámé systémy si proto vyzkoušejte a osahejte tak, abyste dokázali jejich předností využít a ve vhodný okamžik je třeba i deaktivovat.


Co je skvělé, je zvláštní páčka na nastavování tempomatu, která přibyla pod tu, kterou se ovládají směrová a dálková světla se světelnou houkačkou. Chvilku to trvalo, než jsme si na sebe zvykli, ale možnost nastavování rychlosti u tempomatu po deseti kilometrech v hodině a jemné doladění po jednotlivých kilometrech mě zcela dostala. Stejně jako u automatických převodovek DSG montovaná „pádla" pod volantem, která se otáčejí s ním, takže můžete řadit nahoru i dolů přesně tak, jak potřebujete. Jen je třeba pak nastavit převodovku opět do automatického režimu, pokud si tak přejete, protože dotyk na jedno z „pádel" pod volantem aktivuje manuální řazení.

Fajn. Nejsme ale motoristický server, a tak přijměte názor, že Superb Combi je vynikající vůz se skvělými jízdními vlastnostmi a plný skvělých asistentů, které vám pomáhají při bezpečné jízdě. A to se už trochu dotýká nejen vašeho komfortu, ale i bezpečnosti.

Ještě tedy pár vět k nim. Tak třeba adaptivní tempomat, který sleduje bezpečnou vzdálenost od předchozího vozu a dokáže udržovat správný rozestup až do úplného zastavení, pokud tak učiní i auto před vámi. Další je - už vám známý - asistent jízdy v jízdním pruhu, který vám „podtáčí" volant, pokud na silnici rozpozná krajnici a dělicí čáru. O své funkci vás informuje zelenou barvou na palubce; pokud tam však dělicí čáry nejsou nebo jsou už hodně „oježděné", zbarví se indikace do oranžova. Vůz je veden skoro spolehlivě, ale počítejte s tím, že to je „jen" asistent, a pokud pozná, že se volantu nedržíte, upozorní vás na palubním displeji, abyste převzali řízení. A to jsem dělal už i minule. Syn, který řídil, tentokrát měl pevnější nervy a ignoroval toto hlášení, až na popáté přišlo rázné upozornění, vůz „kopl" do brzd tak intenzivně, že to snad musí „probrat" opravdu každého.

Možná ani nestačím vyjmenovat všechny zajímavosti, které vůz nabízí - třeba včetně přenosu kamerou čtených značek podél cesty na centrální displej, ale zaměřím se na ty, které vás mohou zajímat, protože pro někoho je automobil - vzhledem k tomu, kolik v něm strávíme času - druhým digitálním domovem.

Konektivita

Tady jsme byli překvapeni tím, že auto se chová jako hot-spot nebo jako Wi-Fi směrovač. Můžete do něj totiž ve schránce spolujezdce vložit datovou SIM kartu 4G/LTE, a v autě se vytvoří Wi-Fi síť. Vše se snadno ovládá pomocí velkého dotykového barevného displeje uprostřed palubní desky - tím myslím nastavení názvu sítě a jejího přístupového hesla. A fungovalo to bezvadně. Ono totiž - jinak řečeno - byli jsme v Německu, a tam - na rozdíl od nás - je pokrytí skutečně dobré, zatímco u nás jde spíše jen o všudypřítomné reklamní mapky ukazující 100% pokrytí na mapách. Skutečnost je ale hodně jiná.

A ještě něco, při cestování v Německu, pokud to sledujete, není tolik ohyzdně umístěných stožárů, nesoucích základnové stanice (tzv. BTS), komunikující s okolními mobilními telefony a přenosnými zařízeními, jako u nás, kde navíc každý operátor má svůj stožár a to v rozmezí doslova několika desítek metrů od sebe. V Německu operátoři musejí stožáry sdílet. A ačkoli základnové stanice (BTS) nejsou tak často v krajině vidět a nehyzdí ji tak, jako u nás, internet jsme měli po čas jízdy stále v dosahu a v 80 % to bylo LTE.


Jen doušku k tomuto tématu: Škoda Auto dodává na zadní sedačky nové Superbu Combi navíc speciální držáky na tablety, takže pokud vzadu vezete mládežníky, mají na co koukat a s čím si hrát, aniž by jim to mohlo vypadnout z ruky. Chválíme. Velmi dobrý nápad!

SmarttLink, Android Auto a Apple CarPlay

Škoda Superb Combi je už připravena na všeobecnou konektivitu. Podporován je systém MirrorLink, což je vlastně jen převzetí obrazovky mobilu na obrazovku informačního systému vozu. Mobil tak dál ovládáte přes jeho dotykovou obrazovku, ale máte k dispozici větší displej.


Je tu i příprava na Apple CarPlay a Android Auto. Přestože se hodláme k tomuto tématu brzy vrátit, zde máte srovnání možností obou systémů: Android Auto vs. Apple CarPlay. Principem je opět zapojení operačního systému telefonu přes rozhraní do infotainmentu automobilu. Škoda Superb je připravena na obě varianty: jak na zařízení Apple, tak na přístroje s Androidem. Zajímavé je, že aplikace můžete ovládat dotykem na dotykové obrazovce systémové obrazovky auta, stejně jako otočnými knoflíky, které se nacházejí pod tímto displejem. A samozřejmě i hlasem.

Je tu ale jeden problém: nevím, jak je to s dostupností Apple CarPlay u nás, ale Android, přestože jeho autoři o něm hovoří (i v České republice) jako o hotové věci, si nenainstalujete. Obchod Google Play jej prostě (zatím?) nenabízí. Podívejte se tedy, co můžete dle slov vývojářů Googlu od Android Auto očekávat.


Jediné, co je jasné, je to, že mobilní zařízení musíte připojit k napájení pomoci mikro USB konektoru (to proto, aby se dobíjela jeho baterie) - i když ve voze Octavia Combi najdete přihrádku, kam výrobce bude zřejmě za příplatek dodávat technologii bezdrátového nabíjení bez kabelu. Připojením mobilního zařízení se toto stává součástí systému vozu a pomocí něj můžete získávat i informace o voze jako takovém a provádět některé nastavení. Tedy, lépe řečeno - budete moci. Zatím to možné není. Ne díky Škoda Auto, ale díky Googlu a Applu, i když tady nemaje tento telefon při testu u ruky, nejsem schopen říci, zda s ním to už (u nás) funguje nebo jde zatím o nafukovanou bublinu jako je tomu zatím u Android Auto.

Nicméně - je dobře, že nová Škoda Superb Combi je už na přicházející technologie připravena. Mimo jiné jsme ale mohli na Apple iPadu vyzkoušet některé aplikace napsané přímo na míru Škodě Superb Combi - aplikace ukazovala okamžitou spotřebu, rychlost (podle rychloměru, zdůrazňuji to proto, že existuje ještě rychlost počítaná navigací podle signálů držic navigačního systému), teplotu oleje, vody a ještě několik zajímavých údajů. Takže, zatím nezbývá nic jiného, než čekat. Slibujeme, že se ale k tématu chytrých aut v co nejbližší budoucnosti vrátíme samostatným článkem.

Zvuk aparatury

Součástí infoatinmentu automobilu Škoda Superb Combi je i zvuková aparatura se dvanácti reproduktory, kde centrální reproduktor je vsazen přímo do přístrojové desky. A tohle bylo opravdu překvapení, protože tak vynikající zvuk aparatury, připravované pro tento vůz ve spolupráci s firmou Canton, jsem nečekal.

Musím říci, že po nepříliš působivém nasazená Sound Systému do vozu Škoda Octavia, o kterém jsme psali http://www.digitalnidomacnost.cz/zvukovy-system-skody-octavia-laurin-klement/ , bylo tohle doslova jako nebe a dudy. Hudba přehrávaná z jedné ze dvou stěrbin pro paměťové karty SD Card před spolujezdcem nebo z telefonu přes Bluetooth či přímo z CD přehrávače, jež zvládne i DVD, to vše v mnoha běžných formátech, nebo přes 3,5mm Jack či jako USB paměťové zařízení (zkoušeli jsme WD My Passport Ultra), měly zvuk jak víno. A připomínám - na základě káravého příspěvku jednoho z reagujících na článek na odkazu - tentokrát jsem zkoušel i soubory FLAC, bezeztrátové a nekomprimované, i když si myslím, že MP3 jako zdroj hudby při vzorkování 320 Mb/s a víc taky není k zahození; no, přejme autorovi nárok na názor.

Dostatek výšek, ovšem není tím myšlen elektronický zvuk, který působí kostrbatě, ale dynamický zvuk, včetně mohutné podpory basů. Tak se dá popsat aparatura vestavěná do Superbu Combi. Zkoušeli jsme připojit hudbu i přes Google Music, kdy se přehrávají zakoupené nebo uložené soubory s písničkami, zněla taky dobře jak vpředu, tak i vzadu. Zdá se tedy, že noví majitelé, kteří si systém Canton nechají naistalovat do vozu, jej nebudou muset v co nejkratší době měnit za jiný včetně reproduktorů. Zvuk je opravdu hodný kvality tohoto vozu.

Náš vůz nebyl vybaven tunerem DAB, tedy příjmem digitálního signálu rozhlasových stanic (nebo jsme to přehlédli ve snaze „rozjet" Android Auto), takže nemůžeme posoudit, jak tato věc funguje v Superbu v Německu. Z jiného auta ale vím, že při cestě do Würzburgu byl příjem navolených digitálních stanic špičkový a prakticky bez přerušení od naší hranice až do cíle. Předpokládám tedy, že ani u Superbu Combi to nebude jiné, pokud bude DAB díl vestavěn v sestavě.

Navigace

S navigací, používanou ve vozech Škoda a Volkswagen mám osobně problém. Přesně jde o to, že čtyři roky pro navigaci používám jen skvělou aplikaci Waze, která komunikuje se všemi jedoucími automobily, jedoucími okolo vás a po naplánované trase - a proto dokáže operativně upozornit na zácpy nebo překážky na cestě. Upozorní vás na vzniklou situaci a navrhne novou trasu - přičemž informuje i o tom, pokud novou trasu využijete, o kolik se vaše cesta zkrátí, ukazuje, kde se nachází v koloně a na sloupcovém diagramu ukazuje, kolik ještě minut se v koloně budete pobývat, i další vymoženosti. Navigace ve vozech Škoda a Volkswagen je řízena pomocí signálů TDS-TMC, neboli signálů, vysílaných lokálními stanicemi (u nás na ČRo 1) a navrhuje trasu podle toho, jaká hlášení od tohoto systému dostává. A jistě víte, i když věc se hodně změnila k lepšímu, že mnohdy projedete kolem nehody, na kterou vás navigace upozorňuje - a ona je při tom už přes hodinu odklizena. Trochu mi to připomíná Rádio Impuls, které hlásí staré informace a navíc jednou do hodiny v celou se slovy, že jde o nejaktuálnější rádio s dopravním zpravodajstvím. Ani náhodou!

Copak v Německu, tam to ještě jde, ale u nás není stav hlášení tak aktuální, jak by být měl a mohl, a proto jste odháněni do objížděk, aniž by dopravní kolaps vůbec vznikl nebo naopak - po hodině stání v koloně se vám objeví návrh objízdné trasy, kterou ale nemůžete využít, protože už v koloně stojíte. Inu, aby se hlášení do RDS-TMC dostalo, musí ho tam někdo zadat a pak ho zase vyjmout. Podívejte se někdy na mapu RDS-TMC pro Českou republiku. Je tam spousta zbytečných hlášení, která tam být už nemají jen proto, že je někdo „zapomněl" nebo „nestihl" ze systému vyjmout. Waze si řídí vše sám automaticky - a i proto tento systém považuji za etalon v oblasti vývoje navigací.

Navigace, které dodává konkrétně Škoda Auto do svých aut je až drze drahá a musíte si navíc přikupovat mapy Evropy nebo dalších států na CD/DVD. To je v dnešní době už úplně mimo - a pokud vůz disponuje internetový připojením - pak zcela jistě budete jezdit podle Waze nebo třeba podle oblíbeného systému Sygic či map Google, které mimochodem signál od Waze přebírají, proto Google spolkl trpaslíka Waze (bohudík ale zatím nezačal na něm nic upravovat, pardon zlepšovat, což v případě Googlu mnohdy znamená cestu do nepřehledných pekel). Shrnuto, osobně bych si auto s originální navigací už nikdy nekoupil (jen tak mimochodem, zrovna včera jsem viděl navigaci TomTom vestavěnou do vozu Renault a její hlášení, které nemají vůbec žádnou logiku a smysl a zřejmě pocházejí z vykouřených holandských hlav, mne jen utvrdily v tom, že čas v autech vestavěných off-line navigací byť spolupracujících z RDS-TMC, už asi opravdu končí).

I při sestavování tras, kdy jsem porovnával u jiného vozu před půl rokem cestu, navrženou vestavěnou navigací a tu, navrženou od Waze, bylo to nesrovnatelné. Waze nabízí na delších trasách mnohem lepší varianty, optimalizované a snáze vedoucí k cíli s jistotou možného odklonění se od původně plánované trasy v případě náhle vzniklé kolony nebo nebezpečí či nehody.

Abych to uzavřel. Pokud nechcete a nebudete používat svou navigaci pro mobil či tablet, pak vám originální vestavěná navigace odvede dobrou práci. Pokud jste si ale zvykli konkrétně třeba - jako já - na Waze, používání tovární navigace by vás - slušně řečeno - vrátila o několik let zpět. Originální navigace svoji práci odvede, ale není to už dneska to nejlepší řešení.

Sečteno

Pokud se podíváme na Superb Combi, jde o vůz, který je nabitý elektronikou a řadou skvělých nápadů. Jeho jízdní vlastnosti jsou nepřekonatelné a volba motorů a převodovek je úžasně rozlehlá a uspokojí každého zájemce o tento vůz. Své tu hraje i možnost nastavení různých režimů jízdy, které mění nastavení motoru, podvozku a ovlivňují i řazení automatické převodovky.

K tomu, co jsem psal. Systém Start-Stop lze vypnout, což dělám ihned u všech aut, se kterými opouštím město. A firemní, v autě vestavěné, navigace zásadně nepoužívám.

Co se týče výbavy, podle mého názoru překonává Superb nejen automobily stejné třídy, ale i vyšších kategorií. Nápady, které výrobce přinesl, jsou skvělé a zvyšují hodnotu automobilu i spokojenost zákazníka. Za špičku považuji doplňkové asistenční systémy, stejně jako možnost konektivity celého vozu, přípravu pro nové systémy Apple CarPlay a Android Auto. Otázkou ale v současné době zůstává, kdy se opravdu objeví v nějaké použitelné - a hlavně pro české uživatele - dostupné verzi. To, že ale Škoda Auto počítá s těmito věcmi dopředu, je více než chvályhodné!

Podle mého nový Superb strčí hravě do kapsy své konkurenty, ať je to Opel Insignia nebo Ford Mondeo, které jsou zajímavé snad už jen dramatickou reklamní kampaní. Superb je skvělé auto pro tuto a nejbližší následnou dobu, vybavený tak, že svým uživatelům dokáže udělat radost. A kromě toho nabízí tolik vnitřního prostoru, jako žádný jeho konkurent ve stejné kategorii.

Rozhodně si se Superbem ostudu neuděláte a budete s ním na technologické špičce. Tak jak ostatně o tom hovoří jeho název: Superb = jedinečný.

Zveřejněno: 19. 07. 2015