Technologie budoucnosti: inteligentní obleky, zloboti a AI
Nejnovější výzkum ConsumerLab, který iniciovala společnost Ericsson, se věnuje předpovědím spotřebitelů ohledně technologického vývoje do roku 2030. Už v současnosti nás obklopují chytré propojené technologie, které reagují na naše běžné každodenní potřeby. Dá se ovšem předpokládat, že v budoucnu budou chytrá zařízení nejen reagovat na naše potřeby, ale také nám proaktivně pomáhat.
Zpráva
společnosti Ericsson s názvem 10 Hot Consumer Trends 2030
představuje deset funkcí inteligentních přístrojů, jejichž příchod spotřebitelé
očekávají v průběhu právě zahájeného desetiletí.
1. Inteligentní oblečení
Slovo exoskelet
může znít jako ze sci-fi, ale je to jedna z nejstarších věcí, jaké si dokážete
představit. Zvířata používají exoskelety k ochraně svých těl již v pradávna
a lidé přibližně od konce 19. století. Ale až příchod dostupných AI čipů,
nových a lehčích baterií a 5G sítí s nízkou latencí umožňují, aby se exoskelety
staly každodenní součástí našeho života. 76 % spotřebitelů očekává, že jim
inteligentní obleky pomohou zajistit správné držení těla po celý den. Někteří
spotřebitelé se dokonce domnívají, že díky exoskeletům budeme schopni zvýšit
naši fyzickou sílu a unést téměř cokoli.
2. Strážní andělé
Vzhledem k tomu,
že život je plný nepředvídatelných nebezpečí, otevírají se lidé stále více
možnosti používat technologie ke své ochraně. Tři čtvrtiny spotřebitelů věří,
že aplikace střežící ochranu soukromí uživatelů budou do roku 2030 samy řídit
chod mobilních zařízení. Jejich hlavním úkolem bude minimalizace digitální
stopy uživatele a ochrana před nebezpečnými sledujícími.
3. Komunitní hlídači
Pokračující trend
urbanizace přináší do velkých měst světa řadu výzev – hlavní z nich
představuje ochrana majetku a soukromí obyvatel. Osm z deseti spotřebitelů
předpovídá, že brzy bude na trhu systém elektronického „hlídacího psa,“ který
nejen že varuje majitele domu v případě vloupání, ale upozorní na možné
nebezpečí i „hlídací psy“ v sousedních domech. Podobné propojené
technologie pomohou v rozkvětu komunitního života.
4. Vstříc udržitelnosti
Současná
klimatická krize a její dopad na budoucí generace přidělává mnohým vrásky na
čele a vyvolává pocit bezmoci. Světlo na konci tunelu vidí 84 % spotřebitelů,
kteří se domnívají, že se do roku 2030 omezí využívání fosilních paliv při
dobíjení osobních mobilních zařízení, která se budou dobíjet jen mimo špičku
nebo budou disponovat samodobíjecími bateriemi čerpajícími energii například ze
slunce, pohybu atd. Další z negativních dopadů změny klimatu představují
extrémní výkyvy počasí. Čtyři pětiny spotřebitelů věří, že díky sdílení dat je
budou chytrá zařízení varovat před extrémním počasím.
5. Práce z domova
Během pandemie
COVID-19 se práce z domova stala novým normálem pro většinu obyvatel velkých
měst po celém světě. V některých to vyvolává pocit nucené izolace, zatímco
pro jiné je to díky ušetřenému času za dojíždění opravdové požehnání. Ať tak či
tak, home office staví všechny před výzvy, kterým dosud nemuseli čelit. Devět
z deseti zaměstnanců, kteří si dlouhodobou práci z domova vyzkoušeli,
by pro ulehčení práce uvítalo pomoc virtuálního domácího asistenta.
6. Vysvětlovači
Pochopení toho,
jak stroje uvažují je pro mnoho lidí téměř nemožné. Existuje tedy potřeba, aby
technologie začaly vysvětlovat, jak fungují a co je jejich účelem. 86 % spotřebitelů
očekává, že do roku 2030 budou aplikace pro smartphony samy vysvětlovat, jaké
údaje shromažďují a k jakým účelům je využívají. To ale nehraje do karet
vydavatelům mobilních aplikací. Ti se obávají, že pokud lidé zjistí, jak
aplikace jejich osobní údaje používají, budou se snažit jejich využití omezit.
7. Připojení kdekoli a kdykoli
V průběhu
minulého roku pocítili spotřebitelé na celém světě, jak důležitou společenskou
roli hraje připojení. Stále ovšem existuje v oblasti konektivity mnoho výzev
a pokrytí mobilních sítí není všude dokonalé. Spotřebitelé však očekávají, že
se zařízení do budoucna přizpůsobí jakémukoli signálu, přičemž se setřou
rozdíly mezi používáním mobilních sítí, Wi-Fi a pevného připojení. 83 %
spotřebitelů si myslí, že budou existovat inteligentní vyhledávače signálu,
které uživatele navedou na místa s optimálním připojením.
8. Zlí roboti = zloboti
Nové technologie
bohužel nepřináší jen pozitiva. Velmi často se najdou i tací, kdo považují
zneužití nových vynálezů ve svůj prospěch na úkor ostatních za příležitost.
Spotřebitelé jsou v tomto ohledu velmi skeptičtí, příchod takzvaných
„zlobotů“ očekává do roku 2030 více než 93 % z nich. Obávají se, že
hackerské aplikace skrze připojení do sítě převezmou kontrolu nad jejich
zařízeními.
9. Média v rukou strojů
Automatizované
systémy již dnes dynamicky překládají webové stránky z jednoho jazyku do
druhého a upravují novinové články. Spotřebitelé věří, že do roku 2030 se bude
automatizace v oblasti masmédií ještě prohlubovat. Na základě průzkumu
jsou lidé nakloněni také tomu, svěřit do rukou umělé inteligence svůj volný
čas. 62 % spotřebitelů by uvítalo herní konzoli, která pro ně bude vytvářet hry
na míru podle jejich každodenního chování.
10. AI poradci
Naše elektronická
zařízení o nás shromažďují data v podstatě neustále. Zatímco lidé jsou
zapomnětliví, inteligentní stroje mají téměř nekonečnou paměť. Spotřebitelé si
myslí, že automatizovaná technologie nám bude radit čím dál lépe až zlenivíme
natolik, že budeme pouze slepě následovat rady chytrých strojů. Sedm
z deseti spotřebitelů věří, že do roku 2030 AI sociálních sítí porozumí
jejich osobnosti natolik, že pro ně vytvoří optimální okruh přátel.
Zveřejněno: 23. 02. 2021 | Počet zobrazení: 118x