Toyota uvede polovodičovou baterii: za 15 minut se dobije na dojezd přes 400 km

Toyota plánuje rozsáhlé využití elektromobility ve svých vozech. Již několik let pracuje na novém principu baterií, které by měly být kompaktnější (menší), lehčí a na dojezd přes 400 km by se měly nabít za 15 minut.A to představuje malou (nebo rovnou velkou?) revoluci a mohutný posun vpřed především pro ty, kdo argumentovali dlouhou nabíjecí dobou ze speciálních nabíječek u stávajících elektrovozů.

Na novém projektu Toyota spolupracuje s předními japonskými univerzitami i s některými dalšími japonskými výrobci automobilů. Zdá se, že koncept vozu by mohl spatřit světlo světa již v letošním roce.

Na úvodním obrázku můžete vidět, jak a kam kráčí vývoj baterií pro elektromobily. Z obrázku je patrné, že cílem je baterie, která by měla pětinovou velikost ve srovnání s bateriemi, které se využívají v součaných vozidlech.

Od roku 2010 Toyota usilovně pracuje na novém principu baterie pro elektrická vozidla. Pracovala na dvou typech baterií, plně polovodičových (na obrázku 2) a lithium-vzduchových (na obrázku 3).

Obr. 2. Plně polovodičová baterie (Solid-state battery).

Přímo připojené buňky umožňují menší objem baterie. Doposud jsou jednotlivé články tvořeny uzavřeným obsahem, nově by mohly všechny články být v jednom obalu, takže by se ušetřilo na objemu i na hmotnosti samotné baterie.

Obr. 3. Lithium-vzduchová baterie.

Použití kyslíku ve vzduchu pro katodu a kovového lithia pro anodu umožňuje vyrobit menší a lehčí obal baterie.

Úpravou zkapalněných elektrolytů na pevné elektrolyty umožňuje připojení každého článku bez nutnosti samostatného pouzdra každého jednotlivého článku, což má za následek možnost vytvoření kompaktnějšího obalu.

Obrázek 3 pak ukazuje příklad lithium-vzduchových baterií, které používají kyslík ve vzduchu jako aktivní materiál katody. Proto dosahuje úspory hmotnosti a lepší hustoty energie změnou záporně elektrodového materiálu na kovové lithium z černého olova než na pevné baterie.

V nedávné době proběhla tiskem zpráva, že první řešení baterie s pevným elektrolytem, tak zvané solid-state baterie, je už ve fázi závěrečných zkoušek a testování. Objeví se tedy v rámci přechodu na novou technologii nový prototyp vozu nebo bude baterie použita v již stávajícím vozidle Toyoty? Na tuto otázku prý dostaneme odpověď už brzy. Odborníci odhadují, že tento revoluční typ baterie je možné už za 15 minut nabít na plnou kapacitu, která pak umožní vozidlu ujet přes 400 km na jedno nabití.

To je zajímavé, nemyslíte?

 Zdroj: Radio Beat 31. 12. 2020 a tiskové zprávy Toyota Motor Corporation (včetně obrázků)

Zveřejněno: 01. 01. 2021 | Počet zobrazení: 603x