Třetina Čechů nemá přehled o obsahu smartphonu, pětina si není jistá jeho zabezpečením
Třetina českých uživatelů a uživatelek nemá přehled o nainstalovaných aplikacích ve svém chytrém telefonu a pětina z nich nijak neomezuje jejich oprávnění. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti ESET. Dnes trochu delší povídání, které byste si ale měli přečíst celé...
Bezpečnostní řešení pro ochranu svých dat využívá necelá
polovina dotázaných. Pětina přitom vůbec netuší, zda je takový program v jejich
mobilních telefonech nainstalovaný. Nejčastěji se při stahování aplikací
setkáváme s jejich nefunkčností a s příliš velkým množstvím reklam. I škodlivá
reklama přitom může podle kyberbezpečnostních expertů představovat rizika pro
naše soukromí a data.
Třetina českých uživatelů a uživatelek (27 %) nekontroluje,
jaké aplikace mají předinstalované ve svých chytrých mobilních telefonech.
Pětina (22 %) pak svým aplikacím neomezuje kvůli možným problémům s funkčností
oprávnění. Zatímco předinstalované aplikace nekontrolují spíše vysokoškolsky
vzdělaní lidé, oprávnění neřeší oproti tomu spíše lidé se základním vzděláním.
„V každém chytrém telefonu mají uživatelé a uživatelky
řadu aplikací. Každá aplikace přitom požaduje vlastní soubor oprávnění k
přístupu k našim datům a nějak s nimi nakládá. V případě renomovaného výrobce a
značky máme sice větší jistotu bezpečného nakládání s našimi daty, musíme si
ale uvědomit, že řada aplikací je v telefonech i od třetích stran. Hrozby pro
naše data přitom nemusí být jen v podobě škodlivých kódů. Ohrozit je mohou i
bezpečnostní incidenty či úniky dat na straně výrobců a poskytovatelů,“
vysvětluje Jindřich Mičán, technický ředitel pražské pobočky společnosti ESET. „U
řady aplikací, především těch sloužícím pro naši zábavu, není nutné, aby měly
přístup ke všem funkcionalitám našeho telefonu. Čím větší přístup jim povolíme,
tím více dat jim dovolíme o nás sbírat. A uživatelská data mají dnes velkou
hodnotu nejen pro poskytovatele různých legitimních služeb, ale i pro hackery.
Proto bych uživatelům vždy doporučoval projít v novém telefonu dostupné
aplikace, zvážit jaké potřebujeme a jaké ne a povolit jim jen nezbytná
oprávnění pro jejich správné fungování,“ doporučuje Mičán.
Většina z nás (87 %) stahuje aplikace pouze z oficiálních
obchodů, jako je Google Play pro platformu Android nebo App Store v případě
platformy iOS. Pouze 4 % dotázaných uvedla, že aplikace stahují odkudkoliv.
Nejvíce tuto odpověď volili lidé s vyučením.
„Oficiální obchody s aplikacemi jsou pro stahování
aplikací tou největší sázkou na jistotu. Není to tak, že se těmto místům
škodlivý kód úplně vyhýbá, ale vlastní bezpečnostní týmy těchto obchodů je
pravidelně kontrolují na přítomnost škodlivých kódů – spywaru, bankovních
trojských koní a dalších hrozeb. Osobně mě těší, že Češi si již rizika při
stahování mimo oficiální zdroje uvědomují,“ dodává Mičán.
Nefungují správně a zobrazují hodně reklamy
Na otázku, zda se setkali po stažení aplikací s nějakými
problémy, uživatelé uváděli nejčastěji to, že aplikace nefungovala správně (31
%), zobrazovala hodně reklam (25 %) a požadovala přístup k údajům, které ale
uživatelé zpřístupnit nechtěli (22 %). Se škodlivým kódem se setkala 2 %
dotázaných.
„Pouze necelá polovina dotázaných, 46 %, uvedla, že
využívá ve svém chytrém telefonu nějaký bezpečnostní software. Nejvíce mají
nějakou formu antivirového programu lidé s výučním listem a starší uživatelé.
Pětina, 17 %, pak uvedla, že žádný takový program nevyužívá a pětina, 18 %,
dodatečné zabezpečení neřeší, protože má iPhone s platformou iOS. Další pětina
lidí netuší, zda má v telefonu nějakou takovou formu ochrany,“ komentuje
výsledky průzkumu Mičán. „Bezpečnostní software přitom uživatele nechrání
jen před škodlivými kódy určenými k zašifrování souborů nebo ke kyberšpionáži,
ale také před adwarem. Jedná se o škodlivý kód zobrazující agresivní reklamu,
která dokáže zařízení zahltit a může ho zpomalovat. Škodlivá reklama, kterou
útočníci dokáží spustit přes legitimní marketingové nástroje a zobrazí ji tak
na běžných webových stránkách, může uživatele odvést na nebezpečné weby a
vylákat z nich například bankovní údaje. Rozhodně doporučuji uživatelům, aby zvážili
pořízení kvalitního bezpečnostního softwaru i pro svůj chytrý telefon a
pravidelně všechny aplikace i software zařízení aktualizovali kvůli opravám
zjištěných chyb,“ doporučuje Mičán.
Uživatelé a uživatelky aktualizují své aplikace nejčastěji
poté, co je systém sám vyzve (35 %). Třetině uživatelů (31 %) se aktualizace
stahují automaticky a čtvrtina dotázaných (25 %) si aktualizace kontroluje
proaktivně sama – jedná se spíše o muže (31 %) než o ženy (18 %).
Útočníci rádi těží ze jmen populárních aplikací i trendů
Nejčastěji do svých chytrých mobilních telefonů stahujeme
aplikace e-shopů (49 %), finanční a bankovní aplikace (44 %), aplikace
sociálních sítí (42 %) a dopravní aplikace (40 %). Zatímco aplikace e-shopů
stahují především ženy a lidé na Moravě, finanční a bankovní aplikace pak více
stahují muži, lidé z Prahy a s vysokoškolským vzděláním. Muži a Pražané také
daleko více stahují dopravní aplikace.
„Díky průzkumu vidíme, že hry a aplikace určené k zábavě
nejvíce stahují uživatelé se základním vzděláním. Lidé žijící v Praze zase více
stahují aplikace pro osobní produktivitu, vzdělávání a fitness. Útočníci tyto
trendy také sledují a připravují podle toho své útočné kampaně obětem na míru.
Na platformě Android se tak dlouhodobě setkáváme s případy falešných verzí
různých trendy aplikací, které útočníci nabízejí mimo oficiální obchody zdarma
nebo ve výhodných balíčcích. V minulém roce jsme také odhalili propracovaný
útočný scénář využívající technologii progresivních webových aplikací, které
jsou hrozbou jak pro Android, tak platformu iOS,“ dodává Mičán.
Při rozhodování, jakou aplikaci si stáhneme, se řídíme
především recenzemi (61 %), hodnocením v podobě hvězdiček (59 %) či doporučením
od přátel a rodiny (40 %). Uživatelé a uživatelky také sledují počet stažení
aplikace (31 %) nebo zda neměla v nedávné době bezpečnostní problémy (16 %).
Necelá pětina uživatelů, především z Prahy, se pak obrátí i na články a
doporučení odborných magazínů a webů (16 %).
„Sledování zkušeností jiných uživatelů prostřednictvím
hodnocení a recenzí bychom měli dělat vždy, když si chceme nějakou aplikaci
stáhnout. Aplikace, které využívají pro zvýšení své atraktivity jména seriálů
nebo jiné trendy, mohou mít celou řadu různých verzí, z nichž některé mohou být
i rizikové. A špatné zkušenosti si druzí uživatelé většinou nenechají pro sebe
a upozorní na ně. Obecně bych pak uživatelům doporučil, aby ještě před stažením
zvážili, zda danou aplikaci opravdu potřebují. Aplikace, které potřebujeme jen
k nějaké časově omezené aktivitě, je vhodné následně odinstalovat,“ uzavírá
Mičán z ESETu.
Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant
Research agentury Ipsos ve dnech od 16. do 18. prosince 2024 na 1 039
respondentech v České republice.
Doprovodný obrázek. Pixabay
Zveřejněno: 26. 02. 2025