Umělá inteligence a rozšířená realita: základní kameny logistiky 4.0

Zapnete-li si zprávy v kterémkoli týdnu, určitě uvidíte příběh o průlomové nové technologii, která změní tvář planety. Pravdou je, že pro většinu světových podniků jsou nově vznikající technologie příliš drahé a příliš rizikové, dokud nejsou přijaty a otestovány větším množstvím lidí.

Ale čekání na to, až se technologie stane osvědčeným postupem, může způsobit, že budete zaostávat za konkurencí. Jaké jsou tedy praktické aplikace pro technologie, jako je umělá inteligence (Artificial Intelligence – AI) a rozšířená realita (Augmented Reality – AR)? A mohou skutečně přinést hmatatelné výhody – prostřednictvím zvýšení efektivity, snížení provozních nákladů a urychlení návratnosti investic?

Umělá inteligence (AI): Katalyzátor logistiky 4.0

AI existuje již mnoho let a její využití je velmi rozšířené. Ve skutečnosti ji většina z nás v nějaké formě používá každý den: odemykání telefonu pomocí technologie rozpoznávání obličeje, algoritmy, které určují obsah vašich kanálů na sociálních médiích, dokonce i používání vyhledávače, to vše probíhá s použitím umělé inteligence.

Pokud jde o logistiku, aplikace AI zahrnují jak jednoduché úkoly, jako je optimalizované mapování přepravních tras, tak i ty více experimentální, jako je Google Tossing Bot1: robotické rameno s technologií strojového učení určené k použití ve skladech typu vyskladni a zabal.

Sklady však nutně nepotřebují robota, který by fungoval na základě úspěšně integrované AI. Vzestup automatizovaného skladování probíhá již několik let, a přestože je zatím v plenkách, je považováno za vysoce efektivní. Na britském logistickém trhu vybudoval potravinářský gigant Ocado automatizovaný sklad v Andoveru. Jeho „úl“ 1 100 robotů úspěšně zpracoval 3,2 milionu položek týdně, vyskladňoval, vyzvedával a třídil objednávky pro internetový obchod.

A i to bledne ve srovnání se společností JD, jejíž sklady na okraji Šanghaje zpracovávají 200 000 objednávek každý den – výkon, k jehož dosažení by za normálních okolností byly potřeba stovky zaměstnanců. Pomocí obrazových skenerů roboti během několika mikrosekund „zkontrolují“ balíčky a zjistí, kam by měly být umístěny. Závod má dokonce vysokozdvižné vozíky bez řidiče, které dodávají zpracované objednávky do příslušného dodávkového vozu.

Ve světě logistiky také probíhá boom automatizovaných vozidel. V logistice takzvané „poslední míle“ existuje po celém světě řada autonomních doručovacích robotů. Od skladu až ke dveřím umí každý z nich efektivně naplánovat trasu doručení.

Ale zcela automatizované sklady a doručovací roboty jsou poměrně velké investice, a proto mohou vést k nepříjemným ztrátám. V případě společnosti Ocado například elektrická porucha způsobila vypuknutí požáru v závodě v Andoveru a uvedla jej mimo provoz. Oheň nejenže stál online supermarket 100 milionů liber, ale podnik kvůli němu také zrušil 400 pracovních míst.

Je tedy mnohem pravděpodobnější, že v dohledné budoucnosti logistického průmyslu bude největší hybnou silou jednodušší použití automatizace a optimalizace dané umělou inteligencí. Systémy pro správu skladu (WMS) doplní integrace softwaru AI s předpovídáním největšího vytížení a minima, co se týče požadavků, a umožnila tak manažerům dodavatelského řetězce činit informovaná rozhodnutí ohledně plánování zdrojů. Kognitivní automatizace v kancelářích zázemí logistiky znamená, že může být automatizována i správa smluv – některé studie naznačují, že výsledkem bude větší přesnost.

Toto jsou příklady menších, méně nákladných a realistických investic, které nabízejí mnohem rychlejší návratnost. Je naprosto jisté, že dopravní společnosti začínají implementovat tyto změny do svých činností, aby zefektivnily své podnikové procesy.

Rozšířená realita (AR): Nabízí nový pohled na chytrou logistiku

Rozšířená realita možná není v naší každodenní praxi používána tak často jako umělá inteligence, ale její popularita roste. AR funguje tak, že přidává vrstvu počítačově generované virtuální reality přes pohled na skutečný svět, nejčastěji ji lidé znají z filtrů sociálních médií.

Ve světě logistiky nastává problém zajistit, aby byla AR integrována do pracovního procesu způsobem, který je užitečný, bezproblémový a uživatelsky přívětivý. Například, i když se testuje technologie Smart Lense – kontaktní čočky s možnostmi rozšířené reality – je vysoce nepravděpodobné, že by bylo možné pobídnout velkou část pracovníků, aby je používali tam, kde existují alternativy. Chytré brýle – to je ale úplně jiná liga.

Chytré brýle mohou prostřednictvím svých čoček nabídnout alternativní vizuální rozhraní. Pro praktické použití by to mohlo znamenat, že zaměstnancům nakládajícím náklad do zásilky budou poskytovat 3D obrázky, které zajistí nejlepší využití prostoru a minimalizují riziko nesprávného řazení. Velké naděje se také vkládají do schopnosti technologie umožnit vzdálené sdílení odborných znalostí.

A výhody se netýkají pouze skladu: z implementace rozšířené reality může těžit také logistika takzvané „poslední míle“. Pokud je technologie integrována do zařízení s fotoaparátem, jako je tablet nebo smartphone, může eliminovat potřebu skenování čárového kódu a zadávání dat. S použitím fotoaparátu dochází k automatickému zpracování a třídění dat.

Řešení Visual Sort Assist (VSA) společnosti Panasonic přináší převratné změny způsobu, jakým velké logistické společnosti řídí své skladovací procesy.

Praktické řešení pro podniky

Nejlepší integrace nových technologií se většinou projevuje tam, kde se přirozeně doplňuje se současnými procesy. Nejlepší cestou vpřed může být aktualizace stávající technologie na novější verze, které nabízejí vylepšené funkce.

Ve společnosti Panasonic je jednou z možností TOUGHBOOK M1 RealSense. 7palcový tablet navržený ideálně pro použití v dodavatelském řetězci. Jeho kamera používající umělou inteligenci RealSense s technologií 3D mapování umožňuje uživateli provádět přesná měření z bezpečné vzdálenosti. Optimalizace rozložení skladu, organizace zásilek a výpočet rozměrů nákladu se tak stává mnohem jednodušším úkolem.

Nabízí také veškeré výhody odolné technologie; odolnost vůči pádu z až 1,8 metru, integrovaná odolnost vůči vodě a prachu, obrazovka viditelná ve slunečním světle a dotyková obrazovka vhodná pro ovládání v rukavicích – všechny funkce, díky nimž je ideální pro použití v prostředí skladu.

A pak je tu TOUGHBOOK M1, řešení termálního zobrazování, které umožňuje uživatelům zaznamenávat, analyzovat a dokumentovat teplotu povrchů z dálky. Všechna data lze navíc chytře zpracovávat, což znamená kratší dobu pro administrativu a méně lidských chyb.

Použití takového zařízení by mohlo vést nejen k vyšší efektivitě, optimalizaci procesů a omezení lidských chyb, ale mohlo by znamenat také obrovskou úsporu celkových nákladů na vlastnictví.

Autor: Luca Legnani, marketingový manažer ve společnosti Panasonic


Zveřejněno: 15. 12. 2020