Umělá inteligence a rozšířená realita: základní kameny logistiky 4.0
Zapnete-li si zprávy v kterémkoli týdnu, určitě uvidíte příběh o
průlomové nové technologii, která změní tvář planety. Pravdou je, že pro
většinu světových podniků jsou nově vznikající technologie příliš drahé a
příliš rizikové, dokud nejsou přijaty a otestovány větším množstvím lidí.
Ale čekání na to, až se technologie stane osvědčeným postupem,
může způsobit, že budete zaostávat za konkurencí. Jaké jsou tedy praktické
aplikace pro technologie, jako je umělá inteligence (Artificial Intelligence –
AI) a rozšířená realita (Augmented Reality – AR)? A mohou skutečně přinést
hmatatelné výhody – prostřednictvím zvýšení efektivity, snížení provozních
nákladů a urychlení návratnosti investic?
Umělá inteligence (AI): Katalyzátor logistiky 4.0
AI existuje již mnoho let a její využití
je velmi rozšířené. Ve skutečnosti ji většina z nás v nějaké formě používá
každý den: odemykání telefonu pomocí technologie rozpoznávání obličeje,
algoritmy, které určují obsah vašich kanálů na sociálních médiích, dokonce i
používání vyhledávače, to vše probíhá s použitím umělé inteligence.
Pokud jde o logistiku, aplikace AI
zahrnují jak jednoduché úkoly, jako je optimalizované mapování přepravních
tras, tak i ty více experimentální, jako je Google Tossing Bot1: robotické
rameno s technologií strojového učení určené k použití ve skladech typu
vyskladni a zabal.
Sklady však nutně nepotřebují robota,
který by fungoval na základě úspěšně integrované AI. Vzestup automatizovaného
skladování probíhá již několik let, a přestože je zatím v plenkách, je
považováno za vysoce efektivní. Na britském logistickém trhu vybudoval
potravinářský gigant Ocado automatizovaný sklad v Andoveru. Jeho „úl“ 1 100
robotů úspěšně zpracoval 3,2 milionu položek týdně, vyskladňoval, vyzvedával a
třídil objednávky pro internetový obchod.
A i to bledne ve srovnání se společností
JD, jejíž sklady na okraji Šanghaje zpracovávají 200 000 objednávek každý den –
výkon, k jehož dosažení by za normálních okolností byly potřeba stovky
zaměstnanců. Pomocí obrazových skenerů roboti během několika mikrosekund
„zkontrolují“ balíčky a zjistí, kam by měly být umístěny. Závod má dokonce
vysokozdvižné vozíky bez řidiče, které dodávají zpracované objednávky do
příslušného dodávkového vozu.
Ve světě logistiky také probíhá boom
automatizovaných vozidel. V logistice takzvané „poslední míle“ existuje po
celém světě řada autonomních doručovacích robotů. Od skladu až ke dveřím umí
každý z nich efektivně naplánovat trasu doručení.
Ale zcela automatizované sklady a
doručovací roboty jsou poměrně velké investice, a proto mohou vést k
nepříjemným ztrátám. V případě společnosti Ocado například elektrická porucha
způsobila vypuknutí požáru v závodě v Andoveru a uvedla jej mimo provoz. Oheň
nejenže stál online supermarket 100 milionů liber, ale podnik kvůli němu také zrušil
400 pracovních míst.
Je tedy mnohem pravděpodobnější, že v
dohledné budoucnosti logistického průmyslu bude největší hybnou silou
jednodušší použití automatizace a optimalizace dané umělou inteligencí. Systémy
pro správu skladu (WMS) doplní integrace softwaru AI s předpovídáním největšího
vytížení a minima, co se týče požadavků, a umožnila tak manažerům
dodavatelského řetězce činit informovaná rozhodnutí ohledně plánování zdrojů. Kognitivní
automatizace v kancelářích zázemí logistiky znamená, že může být automatizována
i správa smluv – některé studie naznačují, že výsledkem bude větší přesnost.
Toto jsou příklady menších, méně
nákladných a realistických investic, které nabízejí mnohem rychlejší
návratnost. Je naprosto jisté, že dopravní společnosti začínají implementovat
tyto změny do svých činností, aby zefektivnily své podnikové procesy.
Rozšířená realita (AR): Nabízí nový pohled na chytrou logistiku
Rozšířená realita možná není v naší
každodenní praxi používána tak často jako umělá inteligence, ale její
popularita roste. AR funguje tak, že přidává vrstvu počítačově generované
virtuální reality přes pohled na skutečný svět, nejčastěji ji lidé znají z
filtrů sociálních médií.
Ve světě logistiky nastává problém
zajistit, aby byla AR integrována do pracovního procesu způsobem, který je
užitečný, bezproblémový a uživatelsky přívětivý. Například, i když se testuje
technologie Smart Lense – kontaktní čočky s možnostmi rozšířené reality – je
vysoce nepravděpodobné, že by bylo možné pobídnout velkou část pracovníků, aby
je používali tam, kde existují alternativy. Chytré brýle – to je ale úplně jiná
liga.
Chytré brýle mohou prostřednictvím svých
čoček nabídnout alternativní vizuální rozhraní. Pro praktické použití by to
mohlo znamenat, že zaměstnancům nakládajícím náklad do zásilky budou poskytovat
3D obrázky, které zajistí nejlepší využití prostoru a minimalizují riziko
nesprávného řazení. Velké naděje se také vkládají do schopnosti technologie
umožnit vzdálené sdílení odborných znalostí.
A výhody se netýkají pouze skladu: z
implementace rozšířené reality může těžit také logistika takzvané „poslední
míle“. Pokud je technologie integrována do zařízení s fotoaparátem, jako je
tablet nebo smartphone, může eliminovat potřebu skenování čárového kódu a
zadávání dat. S použitím fotoaparátu dochází k automatickému zpracování a
třídění dat.
Řešení Visual Sort Assist (VSA)
společnosti Panasonic přináší převratné změny způsobu, jakým velké logistické
společnosti řídí své skladovací procesy.
Praktické řešení pro podniky
Nejlepší integrace nových technologií se
většinou projevuje tam, kde se přirozeně doplňuje se současnými procesy.
Nejlepší cestou vpřed může být aktualizace stávající technologie na novější
verze, které nabízejí vylepšené funkce.
Ve společnosti Panasonic je jednou z
možností TOUGHBOOK M1 RealSense. 7palcový tablet navržený ideálně pro použití v
dodavatelském řetězci. Jeho kamera používající umělou inteligenci RealSense s technologií
3D mapování umožňuje uživateli provádět přesná měření z bezpečné vzdálenosti.
Optimalizace rozložení skladu, organizace zásilek a výpočet rozměrů nákladu se
tak stává mnohem jednodušším úkolem.
Nabízí také veškeré výhody odolné
technologie; odolnost vůči pádu z až 1,8 metru, integrovaná odolnost vůči vodě
a prachu, obrazovka viditelná ve slunečním světle a dotyková obrazovka vhodná
pro ovládání v rukavicích – všechny funkce, díky nimž je ideální pro
použití v prostředí skladu.
A pak je tu TOUGHBOOK M1, řešení
termálního zobrazování, které umožňuje uživatelům zaznamenávat, analyzovat a
dokumentovat teplotu povrchů z dálky. Všechna data lze navíc chytře
zpracovávat, což znamená kratší dobu pro administrativu a méně lidských chyb.
Použití takového zařízení by mohlo vést
nejen k vyšší efektivitě, optimalizaci procesů a omezení lidských chyb, ale
mohlo by znamenat také obrovskou úsporu celkových nákladů na vlastnictví.
Autor: Luca Legnani, marketingový manažer ve
společnosti Panasonic
Zveřejněno: 15. 12. 2020