Ve vzdělávání vedou online kurzy, zaměstnanci si je hradí sami
Vzdělávání dospělých je velmi důležité a uvědomují si to i dospělí. Vyplývá to z průzkumu LovelyData, kde na otázku, zdali je důležité, aby se dospělí dále vzdělávali, odpovědělo 100 % dotázaných ano. Nejvíc v oblibě mají formu online kurzů (52 %). Většinu z nich ke vzdělávání motivuje získávání nových dovedností, nikoliv šance kariérního postupu. Největší překážou ve vzdělávání je potom čas, který zaměstnanci musí věnovat práci.
Kvůli pandemii koronaviru se řada běžných činností přesunula
do online prostředí a jinak tomu nebylo ani u vzdělávání. Možná právě proto na
otázku jaká forma vzdělávání vám nejvíc
vyhovuje?, odpovědělo v průzkumu 52 % dotázaných, že preferují on-line
kurzy. Hned za nimi vedou prezenční kurzy s lektorem, a to celých 29 %.
Samostudiu s využitím knih, a to i elektronických, pak dává přednost 14 %
respondentů. Webinářů s lektorem se rádo účastní 5 % dotázaných.

Do vzdělávání je třeba nejen investovat finance, ale
především svůj čas. Dle odpovědí z provedeného průzkumu je patrné, že 38 %
respondentů věnuje týdně svému vzdělávání 3–4 hodiny. Celých 33 % dotázaných
poté uvedlo, že vlastnímu vzdělávání věnují pět a více hodin, 19 % dotazovaných
vzdělávání věnují týdně 1–2 hodiny. Dobu méně než 30 minut či vůbec uvedlo 10 %
respondentů.
Pro vzdělávání je důležitá motivace. V provedeném
průzkumu se respondenti shodli, že je v 86 % motivuje získání nových
dovedností a vědomostí. 10 % pak motivuje zvýšení mzdy a překvapivě jen 4 %
motivuje možnost kariérního růstu.
Průzkum hledal i odpověď na
otázku, co je největší překážkou, jež brání ve vzdělávání. Celým 62 %
dotazovaných brání čas, který musí věnovat práci, pro 14 % jsou pak překážkou
finance a pro dalších 14 % je překážkou čas, který musí věnovat své rodině.
Překvapivé je, že celých 10 % respondentů vidí překážku v nedostatku
informací o možnostech vzdělávání.
Zaměstnavatelé si dnes uvědomují,
že je důležité mít kvalifikované pracovníky, o které je třeba se i nadále
starat a umožňovat jim vzdělávání. V provedeném průzkumu však odpovědělo
62 % respondentů, že si své vzdělávání hradí sami. Jen 38 % uvedlo, že někdy si
své vzdělávání hradí sami se zaměstnavatelovou pomocí.
Pokud jim ale zaměstnavatelé
vzdělávání umožňují, jsou zaměstnanci dle odpovědí ve 33 procentech spokojení.
24 % z dotázaných uvedlo, že je spíše spokojeno, 24 % že jsou nespokojení
a 19 % uvedlo spíše ne.
Průzkumu se zúčastnilo 105
zaměstnanců z malých a středních podniků. V průzkumu uvedla většina
dotázaných, 48 %, že pracuje pro firmu, která má více než 250 zaměstnanců, 29 %
respondentů uvedlo, že pracuje pro zaměstnavatele s 50-200 zaměstnanci a
23 % pracuje pro firmu do 50 zaměstnanců.
Datová gramotnost, schopnost umět analyzovat a využívat
data, je nutná dovednost. „Naše kurzy učí
využívat data. Pokrýváme širokou oblast technologií a nástrojů – Strojové
učení, Python, SQL, Excel, Power BI, R, Tableau. Pravidelně přidáváme nové
kurzy a nová témata. Pro firemní zákazníky připravujeme školení na míru,“
říká zakladatel kurzů, Lubomír Husar. V rámci
provedeného průzkumu zjišťovali odpovědi ohledně formy vzdělávání, motivace,
času vzdělávání i odpovědi na otázky ohledně financí.
Zveřejněno: 21. 06. 2021