Zajímavé aspekty elektromobility

Pár slovy se vracíme k nedávnému testu elektromobilu Mercedes-Benz a přidáváme ještě pár úvah nad možnostmi elektromobility jako takové.

Smart Grids a elektromobil

V garáži vám stojí zdroj energie s kapacitou akumulátoru cca 30 kWh. Pokud máte vůz s vysokokapacitním akumulátorem, jak je třeba Tesla, pak je to více než dvojnásobek. Při průměrné roční spotřebě (mé) domácnosti 3,5 MWh to vychází v průměru na 10 kWh denně, to znamená, že vůz by mohl krýt spotřebu vaší domácnosti v průměru po dobu deseti dnů, pokud by došlo k nějakému výpadku, tak zvanému Black Outu. U energeticky nenáročných budov je tato doba ještě delší. Už před několika lety jsem se při práci pro společnost Siemens setkal s tím, že v rámci Smart Grids (chytrých sítí) budou v nich figurovat i vozidla na elektřinu, tedy jejich akumulátory, které budou součástí dispozičních energetických zdrojů pro danou oblast. Mezitím se ale situace trochu změnila a k tomu, aby akumulátor vašeho auta v garáži mohl sloužit jako zdroj energie, byste museli uzavřít s distributorem elektrické energie distribuční smlouvu a - bohužel - mi ale zatím ani není jasné, jak je to s poskytováním elektřiny z vozu, zda to výrobci vůbec umožňují nebo plánují. Mnou zjištěné názory jsou totiž velmi rozdílné a někteří výrobci na tuto otázku ani neodpověděli.

Otazníky kolem elektromobility

Samozřejmě, že jízda s elektrovozem je trendem budoucnosti, ovšem vyvstávají tu další otázky, ke kterým je třeba nutné přihlížet. Nejdůležitějším z nich je životnost akumulátoru a jeho stárnutí. Sami víte, že během životnosti akumulátorů dochází ke snižování jeho kapacity a tím zřejmě bude počet najetých kilometrů na jedno nabití postupně klesat. O tom se zatím nikde nepíše.

Druhou, dosud ne úplně zodpovězenou otázkou pak je likvidace a výměna akumulátoru samotného - což ostatně dost souvisí s předchozím bodem. Jde tedy o to, jak často bude třeba akumulátor ve voze měnit a jaká bude cena za tento úkon včetně ceny za vlastní akumulátor a za likvidaci starého. A stejně tak se (zatím) nehovoří o životnosti akumulátoru - jediným údajem pro vysokokapacitní průmyslové akumulátory jsou udávané hodnoty od Linde MH, tedy společností garantovaných 2500 plných nabití u akumulátorů, které firma dodává pro své vozíky.

Třetí otázkou pak je dostupnost dobíjecích stanic a logistika přístupu k jednotlivým stojanům - s rostoucím počtem elektrikou poháněných vozů totiž klesá jistota možnosti připojit se kdykoli a kdekoli k volnému stojanu. Může se tedy stát, že přijedete do nákupního centra a všechny stojany budou obsazené. Kabel je zamknutý ve voze i ve stojanu - a majitelka vesele prochází všech 250 obchůdků jeden po druhém. Majitel druhého nabíjeného vozu zase odjel do centra na schůzku… Takže, co vám zbývá? Budete čekat? Budete muset čekat, protože dojezd vašeho vozu hlásí jen několik kilometrů.

Tohle jsou tři zásadní otázky, které bude třeba řešit při přechodu na elektrický provoz. Zatím zde vidím velké otazníky.

Dále byste se při srovnávání ceny vozů měli zabývat i servisními zásahy a výměnami provozních kapalin. To vše ovlivňuje náklady na provoz vozu pro plánované období jeho používání. I o těchto věcech se zatím nemluví a nepíše.

Otázkou ovšem zůstává další rozvoj elektromobility a její podpora ze strany výrobců i ze strany vlád jednotlivých zemí. V některých zemích je nákup elektrického vozu zvýhodněn podporou ze strany státu, což může vést k nemalé úspoře investice, kterou do vozu při jeho koupi vkládáte.

Omezená kapacita zdrojů

Při testu jednoho z prvních elektroaut na trhu, vozu Peugeot iON s poměrně malou kapacitou baterie v zimě, kdy jsem musel mít zapnuté vytápění a ofukování čelního skla, se baterie vybíjela neuvěřitelně rychle. Elektromobilita zatím není připravená na mezní situace. Co když se v zimě dostanete do kolony a budete stát na místě? Máte možnost vypnout topení a mrznout v autě, aby vám pak zbylo na dojezd k nejbližší zásuvce, nebo budete za hrdiny a risknete to - pak se ale může stát, že zůstanete stát bez energie mezi poli a veškeré další dění je jednou velkou neznámou. Přijede pro vás traktor a odtáhne vás do nejbližší dílny nebo někam, kde vás nechají alespoň hodinu nabíjet baterie, nebo budete volat servis, aby vás odtáhl nebo odvezl do autorizovaného servisu či k nabíjecí stanici?

Nedostatek nabíjecích stanic

Je zřejmě asi otázkou delší doby, než budou dostupné v rozumné hustotě alespoň na hlavních tazích nebo v oblasti center, kde se shromažďuje víc lidí, tedy v nákupních centrech nebo u sídel společností, kde se předpokládá vyšší výskyt elektromobilů, které potřebují načerpat energii.

Logistika

Pokud by ale v určitém prostoru bylo třeba i více nabíječek, je třeba počítat s tím, že někdo přijel před vámi a pokud jsou všechny stojany obsazeny, máte smůlu. A je opět věcí stochastickou, tedy náhodnou, kdy se majitel některého z vozů vrátí, odpojí se a odjede, abyste mohli ke stojanu zajet vy a nechat dobít baterii ve svém elektromobilu. Vůz, připojený k nabíječce má nabíjecí kabel uzamknut, takže ho nemůžete z auta odpojit (je to kvůli krádeži). Zatím neexistuje žádná metoda, jak se připojit ke stojanu, kde se nabíjí elektromobil…

Životnost baterií

Zatím není praxí prokázána střední doba životnosti baterie. U olověných článků jsou umístěny mezi elektrodami snímače teploty, které hlídají u velmi vysokých nabíjecích proudů teplotu elektrolytu. Jakmile by mělo dojít ke zvýšení teploty nad 50 °C, mohlo by docházet k tepelnému rozpouštění olověných desek a tím pádem k likvidaci článků nebo celé baterie. Jak je tomu u materií Li-ion? Životnost baterie v mobilu dosahuje maximálně tří let, pak baterie ztrácí možnost akumulovat plnou kapacitu a telefon, i když hlásí, že je baterie nabita na 35 %, zhasne. Jak tomu a za jak dlouhou dobu bude u baterií v automobilu? Budeme ji muset vyměňovat po třech letech, za odhadovanou cenu 300.000 Kč? To pak neuvěřitelně prodraží provoz elektroaut. Zatím se o tomto aspektu mlží nebo s ním ještě nejsou dostatečné zkušenosti.

Přesto všechno je elektromobilita správným směrem a lidstvo se dokáže postupně vypořádat s problémy, které se objeví v průběhu doby. Tak to vždy bylo a také to tak bude i nadále. Co pro mne ale bylo velkým přínosem při testování elektromobilů, byla nutnost naučit se počítat, rozvrhnout si, kam pojedu (rozuměj, kam mohu dojet) a kde se zdržím a jak dlouho (rozuměj, po jak dlouhou dobu budu moci nechat elektroato někde dobíjet).

Takže, doba elektrických aut je tady, co s tím uděláme?

Zveřejněno: 29. 08. 2016