Kanceláře bez dotyku jsou budoucnost

Kancelářská práce se v důsledku pandemie jednou provždy promění. Firmy začnou více dbát na zdraví a bezpečí svých zaměstnanců a bezdotyková obsluha sdílených zařízení se stane samozřejmostí.

Kancelářská práce se v důsledku pandemie jednou provždy promění. Firmy začnou více dbát na zdraví a bezpečí svých zaměstnanců a bezdotyková obsluha sdílených zařízení se stane samozřejmostí.

Producenti kancelářské techniky, ale budou nuceni vyhovět i náročnějším požadavkům klientů, třeba na instalaci a konfiguraci zařízení s minimem osobního kontaktu. Odborníci společnosti Canon hlásí, že jsou na nový způsob práce připraveni, a u zákazníků bodují třeba detekcí pohybu uživatele při přiblížení.

Globální situace v první polovině roku 2020 a s ní související hygienická a bezpečnostní opatření se stala určitým katalyzátorem již dříve započatých změn v oblasti tisku a nastupující digitalizace. Firmy si například více začaly uvědomovat efektivitu vzdáleného řešení procesů a to, že ne všude musí docházet k fyzickému kontaktu mezi zaměstnanci.

„Pozorujeme nové trendy i změny zaběhlých myšlenkových pochodů. Zákazníci už při koupi nezvažují jen funkce, spolehlivost a bezpečnost přístrojů, ale mnohem více i to, jakým způsobem jim bude zařízení dovezeno a nainstalováno. Požadavek je takový, aby vše proběhlo co nejrychleji a za účasti co nejmenšího počtu osob," říká Petr Hnilička, produktový specialista Canon CZ.

Příkladem je dodávka tiskových kancelářských zařízení, která bývala často vnímána jako poměrně zdlouhavý proces: zařízení se přivezla, smontovala, poté následovala konfigurace funkcí na základě požadavků klienta, testování… Jde to už ale i jinak. „Při dodávce našich řešení umíme vše nachystat na dálku. Stroje tak předáme rychle, efektivně, elegantně, a hlavně bezpečně. Přesně to firmy chtějí, aby k nim muselo co nejméně cizích lidí," říká Roman Dvořák, Solution Business Consultant Canon CZ. Vše je totiž možné přednastavit již u dodavatele a pro následný dovoz přímo do kanceláře už pak stačí jen účast speditéra. Zákazník stroj pouze zapojí a okamžitě jej může využívat se všemi funkcemi, které si přál.

Urychlený pokrok

Během několikaměsíční éry, kdy byla většina ze zaměstnanců kanceláří na home office, zažíval zlaté časy helpdesk. Právě s technickou podporou mohli díky vzdálenému přístupu uživatelé kancelářských přístrojů řešit své požadavky distančně - aniž by kdokoliv musel opustit domov. Trendem se v ještě větší míře stala rychlost, efektivita a bezpečí, a tak to podle odborníků už i zůstane. „Nejde o nové věci a věštění z křišťálové koule. Efektivita servisu na dálku i bezdotykové ovládání máme důkladně ozkoušené už z doby před pandemií, aktuální doba je akorát vyvedla na světlo a do centra pozornosti. Lidé tyto věci najednou chápou v souvislostech," říká Dvořák.

Úrovní, jak ochránit své zaměstnance a zároveň připravit adekvátní podmínky pro jejich práci, je několik. Přímo v kancelářích, kam se po měsících práce z domova vrátili zaměstnanci, jde hlavně o to, zajistit hygienické bezdotykové ovládání multifunkcí. Tedy strojů, které jsou zpravidla instalovány na chodbách a ve společných prostorách a jejichž služeb využívá až několik desítek lidí denně. Moderní technologie umožňují 100% ovládání bez nutnosti dotyku, navíc s maximální mírou zabezpečení dat.

U Canonu jde zejména o oblíbenou řadu kancelářských multifunkcí imageRUNNER ADVANCE. Pokud firma zatouží po kompletním bezdotykovém provozu tohoto zařízení, nemusí dokonce ani obměňovat svou tiskovou flotilu. Stroje aktuální třetí generace imageRUNNER ADVANCE, které jsou v prodeji čtvrtým rokem, je možné si od dodavatele nechat nakonfigurovat i zpětně.

„Canon má tři aplikace, kterými lze multifunkce ovládat bez dotyku. Canon PRINT Business je volně ke stažení pro chytrá zařízení s iOS i Androidem. Firmy si ale také velmi oblíbily uniFLOW - inteligentní softwarovou platformu pro správu postupů zpracování tisku a skenování, kterou lze libovolně konfigurovat každému podniku na tělo. Zaměstnavatel například pro účely vzdálené práce či z domova „rozdá" stolní multifukční zařízení i-SENSYS. Ty pak díky uniFLOW Online využívají centrálního nastavení tiskového řešení firmy, a to bez zásahu technika. A do třetice je tu Remote Operation Viewer, tedy aplikace, díky níž se administrátorovi ve firmě, zobrazí ovládací panel multifukčního zařízení na displeji počítače. Pak už ovládání funguje stejně jako fyzicky u přístroje," vypočítává možnosti Roman Dvořák.

Další variantou, jak předejít fyzickému kontaktu s displejem, jsou pochopitelně i ovládací pera, která lze rozdat zaměstnancům. Ta se dezinfikují snadněji než kancelářská technika.

Detekce pohybu před tiskem

Posun v ovládání multifunkcí není jenom ve vývoji mobilních aplikací, průkazným trendem je podle odborníků Canonu tlak na jednoduchost a intuitivnost při ovládání samotných zařízení. Dodavatelé se proto budou předhánět v tom, kdo ještě více ovládání usnadní.

Canon u svých zákazníků s uniFLOW My Print Anywhere boduje třeba s funkcí detekce uživatele před probuzením. Přístroj díky senzoru „vycítí" blížícího se zaměstnance a sám se zapne do aktivního režimu, aby bylo možné začít pracovat hned a bez čekání. Stačí jen autorizace kartou u čtečky pro zajištění bezpečnosti a okamžitě se spustí zadaná tisková úloha. Displeje se nikdo nemusí ani dotknout.

„Jde o maličkost, ale máme zpětnou vazbu, že právě toto zákazníci chtějí. Očekáváme nyní ještě větší zájem o tuto funkci. V momentě, kdy se uživatel přiblíží, zařízení se probouzí, čímž se zrychluje interakce a šetří čas. Každému zaměstnanci se navíc zobrazí jen to rozhraní, k němuž má přednastavený přístup, což ještě více zefektivňuje práci ve firmě," říká Hnilička.

Canon, který stojí za oceněným vizionářským projektem Kancelář budoucnosti, šel ale ještě dál a přišel s funkcí Visual Message. Ta dovoluje zobrazit zprávu nebo upozornění v určitých okamžicích při práci se zařízením - po přihlášení nebo v okamžiku čekání na vytištění dokumentů. „Tyto zprávy mohou sloužit jako další cílený informační kanál, pomocí kterého mohou bít šířeny aktuální interní zprávy. Může se jednat třeba o upozornění na pravidelnou dezinfekci zařízení. Klíčové je, že je informace sdělena adresně jen zaměstnancům, pro které je relevantní," vysvětluje Hnilička.

Tlak na jednoduché ovládání čím dál většího počtu funkcí, ale i bezpečnost a bezdotykovost, bude podle odborníků pokračovat i v případě utlumení pandemie. Dodavatele proto nyní čeká cyklus, během nějž budou vstřebávat zpětnou vazbu a nové požadavky od zákazníků a snažit se je zapracovat do svých technologií.

„Domnívám se, že reálný dopad na produkty bude znatelný za dva nebo tři měsíce, kdy dojde k implementaci funkcí, které byly dosud upozaděny, nebo vůbec neexistovaly. Tato doba přála tomu, že si lidé uvědomili význam digitalizace a popostrčilo je to k novému postoji a jasné vizi. To, co by trvalo roky, se teď vměstnalo do týdnů a měsíců," uzavírá Roman Dvořák.

Zveřejněno: 20. 08. 2020