Recenze autokamery TrueCam H5

Diskrétní autokamerka české firmy TrueCam přináší možnost záznamu provozu před vozidlem, ale hlídá i udržení v jízdním pruhu a může nahrávat i tehdy, pokud v zaparkovaném vozidle do něj někdo drcne, kapacita vnitřní baterie postačí na 24 hodin hlídání. To vše při malých až miniaturních rozměrech. Navíc pomocí Wi-Fi můžete přenášet nahrané soubory, ovládat a nastavovat kameru z chytrého mobilu. A pokud vnitřní citlivý detektor pohybu zaznamená náraz, právě nahrávané video se uzamkne.

K tomu poslednímu jen tolik, že záznam videí probíhá cyklicky stále dokola v souborech, jejichž velikost si nastavíte. Délka těchto záznamů tedy může být jedna minuta, tři, pět nebo deset minut. Pak se nahrávání přeruší - a když není na paměťové kartě, dostatek místa pro další záznam, ten nejstarší (neuzamčený) se odmaže. A ihned začne nahrávání nového souboru bez ztráty nebo nějaké vložené mezery (nehoda je totiž otázkou okamžiku, takže vše máte neustále pod kontrolou). Karta microSD může mít velikost až do 64 GB (microSDHC).


Kamera umožňuje díky své konstrukci jen záznam dopředu, nikoli zpět. Výrobce dodává s kamerou i adaptér, do kterého můžete umístit microSD kartu a celek nasunout do USB portu počítače k přetažení soborů.

Tato miniaturní kamera, která je tak diskrétní, že zvenčí vozu není skoro vidět, ale má spoustu dalších vymožeností. Projděme si je spolu. Kde ale začít, abychom postupně probrali všechny, díky kterým je pro nás velmi zajímavým modelem?

Začněme tedy uchycením. Kamerka je tak malá, že její držák můžete přichytit mimo zorné pole řidiče na sklo třeba za zpětné zrcátko tak, aby bylo vidět na její barevný LCD displej s úhlopříčkou 1,5 palce.
To, že vám kamera nespadne na českých silnicích počínaje dálnicí a konče polními cestami s mnoha výtluky, zajišťuje samolepka 3M, která bezpečně udrží kameru upevněnou na skle, i když se nevyhnete pořádné díře na silnici. Přesto před nalepením kamerky doporučujeme sklo odmastit, a poté přilepit. Vznikne tady ale malý problém, odlepení držáku kamery totiž pak činí velký problém, protože 3M drží jako o život. A proto výrobce v balení dodává hned ještě jednu náhradní oboustrannou samolepku 3M, kterou můžete po čase kameru znovu přichytit, pokud se vám to na poprvé nepovedlo a myslíte si - po nějaké době používání kamerky - že ji bude lepší uchytit někam jinam.

Skvělé jsou i dodávané držáky na kabel pro napájení, které udrží kabel vedený tak, aby nebyl zvenčí vidět, a přitom jste jej nemuseli zastrkovat třeba pod obložení A sloupků v autě.

Napájecí kabel má délku 300 cm, takže pro některá auta - pokud kabel povedete nad oknem, podél A sloupku do středu vozidla, kde se připojí do dodávaného dvojitého cigaretového napaječe - to může být málo a musíte si přikoupit prodlužovací kabel nebo kabel delší. Na jednom konci je zásuvka micro USB (kdo ví, proč ale výrobce nepoužil rovnou „oboustrannou" USB-C, která se lépe zastrkuje, to je jedna z mála připomínek, kterou máme k celému řešení vestavěné kamery) a na druhé je klasická USB zásuvka typu A. Cigaretový napaječ je pak vybavený dvěma zásuvkami USB A, jedna dodává proud 1 A a hodí se pro napájení kamerky, druhá pak až 2,1 A, takže s ní můžete současně dobíjet třeba i mobilní telefon.

Bombastické řešení držáku

Jestliže jste byli zvyklí při vyjímání nějaké jiné kamery z auta ji vyjmout krkolomně z držáku odklápěním různých přídržných paciček, a pak odpojit napájecí kabel, tak na to u TrueCam H5 klidně zapomeňte! Výrobce totiž použil geniální řešení, kdy kamera se do držáku, do kterého vede napájecí kabel, na okně pouze vloží. Speciální silný magnet si kameru „přitáhne" a devětkrát z deseti případů, jak jsme mohli vyzkoušet, ji umístí přesně do držáku, tak, aby se propojily nabíjecí kontakty držáku s kamerou. Geniální řešení!

No a pokud byste náhodou chtěli ještě sledovat rychlost jízdy na displeji autokamerky, pak si ale musíte přikoupit GPS modul, což je v podstatě také stejně vypadající držák, ale vybavený GPS modulem pro příjem signálu z družic navigačního systému GPS.

Co za to?


A tady by se hodila informace o tom, kolik tato kamerka stojí. V e-shopu samotné firmy TrueCam stojí normálně 4.490 Kč, nyní (duben 2019) je k dostání ve slevě za 3.490 Kč, což je velmi dobrá cena za tuto autokamerku, jak ještě zjistíte v dalším textu. Problémem ale je, že v době psaní recenze nebyla tato kamera skladem pro příliš velký zájem (ani se nedivím) a výrobce přijímal pouze předobjednávky na další sérii. Držák kamery s vestavěným GPS modulem výrobce nabízí za 890 Kč. Jeho největší výhodou je, že do záznamů dodává i informace o rychlosti, jakou právě jedete - a tak třeba při nějakém karambolu můžete dokázat, že jste nejeli víc, než bylo v daném úseku povoleno. GPS modul dodává i informace o poloze vozidla při záznamu - a tak můžete pak s pomocí Google Maps vyhodnocovat trasu, kudy jste jeli a k tomu sledovat z daného místa i video.

Kamerku můžete sejmout bez jakýchkoli problémů odklopením od držáku a jejím umístěním do dodávaného sáčku, který chrání objektiv a displej před poškrábáním. Nasazení kamery trvá spolehlivě pod jednu sekundu. Přiblížíte ji k držáku, najednou to cvakne - a kamera je v 90 % uchycená správně. Tento systém je fakt dobře vymyšlen a zvyšuje užitnou hodnotu tohoto zařízení. Vzhledem k tomu, že objektiv i displej jsou pevně uchyceny v jedné ose (nelze je vychýlit) není možné ani natočení displeje směrem k řidičovým očím, takže někdy je trochu problém se zobrazením nabídek a jejich čtením a chce to trochu naklonit hlavu směrem ke kameře. I když displej samotný má poměrně dobré zobrazovací úhly, reálně, abyste na něm mohli něco přečíst, je úhel odchýlení od kolmé roviny na displej do stran odhadem tak do 45°.

Na detaily se můžete spolehnout

Kamera nahrává ve formátu MOV s kompresí H.264 v režimu 16:9 v rozlišení 1920x1080 při 30 sn./s, 1280x720 při 60 sn./s nebo v tom samém, ale při 30 sn./s. Záběrový úhel objektivu je 130°. Kamera je vybavena mikrofonem, který zaznamenává dění v kabině, pokud byste ale chtěli mikrofon vypnout, můžete to udělat v menu. Registrační značky vozidel jedoucích před vámi jsou dobře rozeznatelné, takže video z kamery lze použít jako důkazní materiál, pokud ho orgán v trestním řízení přijme jako přílohu k případně vedenému sporu.

Dobrou práci odvádí rovněž funkce WDR - Wide Dynamic Range -, která se stará o prokreslení scén v noci i při světle tak, aby vždy byly registrační značky aut i snímaná scéna vždy dobře rozpoznatelné. Zajímavé je i to, že kamerka umožňuje i ruční nastavení parametrů snímaného obrazu tak, že stisknutím tlačítek se šipkami můžete přesvícený obraz podexponovat nebo tmavý naopak přeexponovat - a to až o 3 hodnoty EV. Fotografové jistě znají a vědí. Funguje to dobře, je to paráda. V praxi je ale při aktivované funkci WDR přeci jen znát „překvapení" kamery při vjezdu nebo při výjezdu do/z tunelu. Chvilku to trvá, než se kamera přizpůsobí novým světelným podmínkám, typicky z našich zkušeností je to jedna u půl sekundy.

Ovládání a nastavování a k čemu je u kamerky Wi-Fi

A jsme u ovládání a nastavování. Na kameře je umístěn zdola vyklápěcí ovládací kříž se čtyřmi tlačítky, který má na době prohlubeň (zapínací a potvrzovací tlačítko), čtyři kostičky (pro vyvolání a obsluhu menu) a pak dvě protilehlá tlačítka se šipkami pro pohyb v menu. Vše jasné - pokud máte citlivý prst, snadno si jednotlivá tlačítka nahmátnete a nemusíte je očima objevovat za jízdy, což by mohlo být dost nebezpečné. A když se přehmátnete, tak se vrátíte o krok zpět a zkusíte to znovu. Skvělé je, že díky silnému magnetu v držáku je ovládání jisté a intuitivní už po několika jízdách v autě.

Kamera může fungovat i jako Wi-Fi hot-spot, a tak můžete z ní přenášet videa nejen kabelem (když ji vyjmete z vozu nebo s pomocí microSD/USB adaptéru), ale třeba do mobilu. Při instalaci správné aplikace LuckyCam si po spárování s mobilem přes Wi-Fi můžete nastavit kameru na dálku z mobilu, stahovat pořízená videa i snímky. Tato aplikace pak v mnohém usnadní nastavení kamery, protože ji nemusíte nastavovat pomocí menu na obrazovce kamery.

Wi-Fi na mobilu využíváte doma k tomu, abyste nemusel stahovat data, která jsou placená. Pokud jste v autě, a to nemá vestavěný přístupový bod, můžete propojit Wi-Fi s kamerou a pak využít popsanou vychytávku. A jen tak mimochodem, při ovládání kamery z mobilu zjistíte, že kromě dvou už zmíněných rozlišení můžete ještě nastavit další dvě: 848x480/30 sn./s a 640x480/30 sn./s.

Použitý obrazový snímač pochází od společnosti Sony.

Náraz na parkovišti

Kamera samozřejmě má vestavěnou nabíjecí baterii s kapacitou 420 mAh, její typ ale výrobce neuvádí. Díky ní může kamera v pohotovostním režimu hlídat i vaše vozidlo, pokud je funkce cigaretového zapalovače spojena se zapnutím zapalování ve voze - tak jak tomu je u naprosté většiny aut - a v pohotovostním režimu kamera funguje na vestavěnou baterii. Pak stačí malé ťuknutí do vozu, kamera se aktivuje a začne nehrávat video i zvuky, takže je možné, že zaznamená hříšníka, který s vaším autem něco provedl nebo hlasy osob, které se tohoto konfliktu účastnily a vy opět máte důkazní materiál pro případné dokazování při vyšetřování. Jak ale víte z našeho článku o tom, kde se mohou autokamery používat, a zda může být použit záznam, i k řešení případného sporu , vždy závisí na orgánu působícím v trestním řízení, zda uzná dodané podklady z autokamery. V článku rovněž uvádíme i přehled legislativy, platné v evropských státech, co se týče možnosti používání autokamer vůbec a za jakými účely, a zda je nahraný materiál průkazný - a kde.

Možná jsme ještě plně nezodpověděli, co to je uzamčený záznam. Autokamerka H5 je vybavena citlivým snímačem otřesů, jehož citlivost lze ještě nastavit ve třech úrovních, nebo ho zcela vypnout (nedoporučujeme). Pokud při jízdě dojde k nějakému nečekaném otřesu, například do vás někdo narazí, je jasné nebo zřejmé, že právě probíhající záznam budete chtít použít jako průkazní materiál. A protože se při nedostatku místa na paměťové kartě nejstarší záznamy mažou a jsou nahrazovány těmi nově pořizovanými, mohlo by se stát, že se smažou (u nízkokapacitních karet) i záznamy, na kterých je nahraná situace při nehodě. Uzamčení souborů tedy znamená, že při otřesu se soubor označí jako nesmazatelný (pro techniky Read Only) a nemůže být smazán - a místo po něm nemůže být použito pro nový záznam. Smaže se tedy nejbližší novější a označený záznam se ponechá v paměťové kartě.

Další vymoženosti

Kamera vás, pokud váš vůz není vybaven systémem hlídání jízdy v jízdních pruzích, upozorní na to, že vybočujete z jízdního pruhu. Taková věc může nastat tehdy, když vám něco upadne na zem a vy se pustíte do hledání za jízdy, nebo při mikro spánku. Kamera vydá akustický signál, který vás upozorní, že upadlou věc hledejte až na parkovišti, nebo na to, abyste si na chvíli zastavili a schrupli si.

Z bohaté nadílky nabízených jazyků, kterými kamerka hovoří, je pro nás nejdůležitější čeština. Ano, kamera s vámi komunikuje i v naší mateřštině - na úrovni. Kupodivu zmíněná aplikace LuckyCam je k dispozici pouze v anglickém jazyce…

A ještě je tu jedna věc, respektive víc. Kamerka, jak si tušíte - umožňuje pořizovat i fotografie ve formátu JPG, jejich velikost (dle nastavení) může být až 12 Mpx. To za prvé. A za druhé, záznam kamerky se spustí po rozjedu ihned poté, co ji zasadíte do držáku, pokud je napájen, pokud ne, odstartuje se záznam až poté, co nastartujete (v napájecím vodiči se objeví napětí). A vlastně bychom zapomněli i na další věc: při záznamu může být displej i indikátor napájení pomocí diody na držáku samostatně vypnuty.


Hodnocení DigitálníDomácnosti.cz: Vynikající.

Shrnutí: Elegantní. Malá. Pohotová. Ergonomická. S vynikajícím systémem umístění do držáku. S velmi dobrým obrazem při snímání jak denních, tak i nočních scén. To je autokamera TrueCam H5. Uspokojí každého realisticky uvažujícího automobilistu, který zvažuje koupi autokamery do auta. Toho potěší svými malými rozměry (55x45x45 mm) a hmotností jen 62 gramů, i tím, že po instalaci je skutečně velmi nenápadná. Její možnosti značně umocňuje aplikace LuckyCam (pro Android i iOS) pro snazší nastavení parametrů kamery a snímání. Chválíme i dobrý LCD displej s rozlišením 480x240 obrazových bodů.

Zveřejněno: 21. 04. 2019