BaaS lidem otvírá další možnosti využití finančních služeb nebo nákupů
Bankovnictví jako služba (BaaS) je nastupujícím trendem, který umožňuje finančním institucím nabídnout svým klientům nové služby jako je placení, správa osobních financí či věrnostní programy za pomoci integrace třetích stran do své platformy anebo prostřednictvím integrace svých služeb do platforem jiných společností.
Mladé startupy i
zavedené bankovní domy tak mohou zákazníkům poskytovat stále širší spektrum
služeb, bez nutnosti nákladných investic spojených s vývojem nového
produktu či získáním licence. Stačí jen bezpečně naintegrovat služby třetích stran
do své platformy a vyřešit smluvní vztahy mezi zúčastněnými stranami. Pro
klienty to znamená, že nemusejí přepínat z aplikace do aplikace či chodit
z obchodu do obchodu, jelikož elementární finanční služby nabízejí i
nefinanční společnosti. Příkladem může být služba „Pay Later,“ kde si klienti
na e-shopech mohou vybrat možnost platby „později“ prostřednictvím úvěru od
třetí strany.
„V současné
době začínají vznikat finanční instituce zaměřující se na poskytování tzv.
„White Label“ služeb, tj. služeb, které si mohou jiné instituce zaintegrovat do
své platformy. Příkladem jsou například společnosti jako Fidor, Bancorp, Mambu
anebo integrace obchodování s cennými papíry do aplikace Revolut
prostřednictvím společnosti DriveWealth LLC,“ říká Karel Kotoun, manažer poradenství a strategie z Accenture
Česká republika.
„Dalším příkladem
může být možnost ‚outsourcování‘ onboarding procesu, tzv. ‚Know Your Client
(KYC)‘. Společnosti již nemusejí vynakládat investice na složité získávání
behaviorálních dat o klientech pro potřeby jejich onboardingu a mohou celý
proces svěřit specializovaným společnostem. Jednou takovou společností je
například Credit Eyes,“ dodává
Karel Kotoun.
Aktuálním
příkladem je zavádění praktického využití bankovní identity, tedy bankou
ověřené identity. „Firmy díky využití soukromoprávní bankovní identity mohou
nabídnout klientům rychlé, pohodlné, ověřené a zabezpečené přihlašování k svým
online službám. Využít ji tak mohou v první řadě například dodavatelé plynu,
elektřiny či telekomunikačních služeb. Technická integrace je navíc velice
jednoduchá. Do konce roku 2021 bude ve většině segmentů nabízet klientům
vyřízení nějaké služby online pomocí bankovní identity alespoň malá část firem,“
říká Ondřej Říha, CEO společnosti Digital Solutions.
Lze tedy shrnout,
že mezi hlavní příklady Bankovnictví jako Služby (BaaS) se řadí poskytování bankovních
systémů, konkrétních produktů (půjčky, pojištění) či specializovaných služeb (KYC,
správa osobních financí, digitální peněženky). Vše výše zmíněné je možné díky
technologickému pokroku ve sdílení dat, homogenizaci produktové nabídky a
trendu konsolidace internetových a mobilních aplikací do Super-Aplikací, tj.
aplikací sdružujících široké spektrum funkcí a služeb.
Pro zavedené
finanční instituce to znamená tlak na přinášení nových inovativních funkcí a
hyper-personalizované nabídky služeb. Zároveň by ale pod tlakem snižujících se
marží a poplatků měly zvážit poskytování alternativního zdroje příjmů, a to
prostřednictvím vstupu na trh poskytovatele BaaS služeb v oblastech, ve
kterých excelují (produkty, procesy, služby).
I když to nebude
na první pohled patrné, BaaS budou čím dál tím častější součástí našich životů
a podmínkou konkurenční výhody úspěšných společností.
Zveřejněno: 25. 02. 2021