Nákupy na internetu vzrostly
Podle informací společnosti Salesforce se v posledních letech v každém čtvrtletí zvyšovala maloobchodní aktivita na internetu. První výraznější nárůst užívání digitálních technologií v sektoru retailu byl v nákupním indexu Salesforce zaznamenán v prvním čtvrtletí roku 2020, což zapříčinila probíhající pandemie.
Spotřebitelé od loňského března přesunuli své nákupy do
online prostředí, a to včetně nákupů základního zboží, jakými jsou potraviny či
drogerie. Díky pandemii zavítalo na e-shopy množství nových nakupujících, kteří
u online nákupů pravděpodobně setrvají i do budoucna.
Přehled v číslech
Digitální příjmy v prvním čtvrtletí
meziročně vzrostly o 58 %, což zapříčinila kombinace celkového růstu online
nákupů (27 %) a zvýšení objemu peněz, které nakupující při návštěvě e-shopu
utratili (31 %).
Největšího meziročního nárůstu dosáhly
sportovní potřeby (101 %), domácí spotřebiče (96 %) a luxusní kabelky (95 %).
Naopak nejmenšího meziročního růstu se dočkaly kategorie sportovních oděvů (42
%), produktů pro domov, stravování, umění a dekoraci (40 %), ale například také
tašky a zavazadla (8 %).
Přesun obchodů, a tudíž i spotřebitelů do
online prostředí, byl logickou reakcí na probíhající pandemickou situaci. Jakmile
však začnou jednotlivé země uvolňovat svá protiepidemická opatření, firmy budou
muset přehodnotit svou roli a orientaci tak, aby mohly i nadále uspokojovat
potřeby nakupujících.
Růst e-commerce
Počet online nákupů vzrostl v období
mezi prvním čtvrtletím roku 2020 a 2021 celosvětově o 27 %.
V průběhu pandemie došlo k největšímu
růstu v oblasti online nákupů v Kanadě, a to o 111 %, naopak
k oblastem, u nichž byl zaznamenán nejnižší nárůst online tržeb, byl
asijsko-pacifický region, s čtvrtletním růstem pouhých 39 % (z původních
90 %).
Počet nákupů přes počítač vzrostl o 28 % a
nákupy přes mobilní zařízení stouply o 29 %. Počet objednávek v globálním
měřítku vzrostl o 46 %. U našeho nejbližšího souseda, Německa, se počet objednávek
provedených z mobilních zařízení zvýšil o 58 %, v případě počítačových
objednávek byl nárůst 24 %.
Průměrná hodnota nákupu na jednoho
nakupujícího byla za posledních 8 čtvrtletí nejvyšší, dosáhla v přepočtu
hodnoty 1994,45 Kč.
Ve sledovaném období také vzrostl obchod
přes sociální sítě – celosvětově se jednalo o růst ze 7 % na 9 %, nejčastěji
spotřebitelé nakupovali z tabletu (13,9 %) či mobilu (11,8 %),
v případě nákupů přes počítač se jednalo o nejmenší hodnotu (1,6 %).
Doprovodné foto: Pixabay
Zveřejněno: 20. 05. 2021