Češi elektromobily využívají, ale nekupují je
V České republice jsou elektromobily oblíbené, většinou je ale lidé nevlastní. Důvodem pro to je cena a stále pro mnohé nedostatečná infrastruktura. Podle dat Schneider Electric využívá elektromobil 11 % řidičů, vlastní je ale zatím pouhé jedno procento.
Elektroauto podle zmíněného průzkumu Schneider Electric
využívá 11 % Čechů, ale jen 1 % ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě
jezdí firemním. Nárůst zájmu o elektroauta mezi firmami je patrný a podporuje
jej snaha o co nejudržitelnější podnikání. Limitem, a to samozřejmě nejen pro
ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s
dobíjením. Další bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě vysoká
pořizovací cena.
Počet elektrovozů se však stále zvyšuje, a to i v ČR. V roce
2020 se aut s čistě elektrickým pohonem prodalo podle statistik meziročně o 330
% více. V absolutních číslech to znamenalo celkem 3262 vozů. V uplynulém roce
se jich u nás prodalo dalších 2646. Od začátku ledna do konce května 2022 pak
prodej elektromobilů stoupl o 33,4 % na 1318 vozidel.
Zatímco mnoho automobilek směřuje svoji budoucnost pouze k
elektrickým modelům, Toyota sází na širší nabídku pohonů, zejména pak na
hybridní pohony, ale rovněž na plug-in hybridy, bateriové elektromobily i
vodíkové palivové články. „Naší strategií je nabízet všechny perspektivní
varianty pohonu a bedlivě sledovat, jak se bude situace na trhu automobilů
vyvíjet. Kromě toho, v tuto chvíli rozhodně neexistuje jeden ideální pohon, ale
pouze automobily, které jsou včetně svého pohonu vhodné pro konkrétní řidiče,
firmy či služby,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek
Toyota a Lexus.
Například pro sdílené automobily je v současnosti
nejvhodnější hybridní pohon. „Známým faktem je, že pro plně elektrické
automobily není v ČR dostatek dobíjecích stanic, proto z našeho pohledu nejsou
pro carsharing tak vhodné. Pokud chce provozovatel co nejekologičtější řešení a
jistotu dojezdu, pak je hybridní řešení ideální,“ říká Milan Beutl, ředitel
Anytime carsharing. „Se zájmem sledujeme také vývoj na trhu alternativních
pohonů automobilů a snažíme se najít ideální variantu pro blízkou budoucnost. Z
toho, co se na trhu reálně nabízí, je vodíkový pohon smysluplným řešením, které
může brzy začít velmi dobře fungovat.“
Zveřejněno: 22. 07. 2022