Hackeři maskují své podvody za zprávy od přepravních společností, pokud čekáte balíček, buďte velmi obezřetní!
Check
Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point Software Technologies,
varuje před novou vlnou kyberpodvodů. Hackeři se znovu zaměřují na slevové akce
a nákupy dárků přes internet, ale také maskují své podvody jako zprávy od přepravních
společností a snaží se nachytat uživatele čekající na zásilky.
„Od konce léta sledujeme celkový nárůst kyberútoků, ale také vzestup
phishingových hrozeb, který souvisí s nákupní sezónou. Doba koronavirová
kyberzločincům ještě nahrává, roste objem online transakcí a dárky na internetu
vyhledávají i méně zkušení uživatelé. Hackeři hledají cesty, jak zneužít
všechny fáze nákupu, od vyhledávání dárků přes jejich nákup až po doručení a
případné dotazníky spokojenosti. Uživatelé si tedy musí dávat pozor na
speciální slevové akce i podvody s doručením. Hackeři zkouší plošně rozesílat
zprávy napodobující Amazon, DHL nebo Českou poštu. E-maily jako ‚Sledování
zásilky‘ nebo ‚Zásilka čeká na doručení‘ mají oklamat uživatele a vylákat z něj
osobní údaje, které lze následně zneužít při finančních podvodech. V České
republice se navíc šíří i řada lokalizovaných podvodných e-mailů napodobujících
DHL nebo třeba Českou poštu. Pokud chcete sledovat zásilku nebo zjistit
podrobnosti o balíčku, vždy si vyhledejte přímo stránky přepravní společnosti a
nikdy neklikejte na odkazy v podobných e-mailech. I když na první pohled
může zpráva vypadat důvěryhodně, odkaz často vede na jinou adresu. Všichni
uživatelé by měli mít alespoň obecné povědomí o hrozbách a měli by dodržovat
základní bezpečnostní rady a tipy,“ sdělil Pavel Krejčí, Security Engineer v kyberbezpečnostní
společnosti Check Point.

Přepravní
phishing v češtině není nic neobvyklého: Všimněte si u obou obrázků adresy domény: nejde o DHL (@dhl.cz) a ani Českou poštu (@cpost.cz)!Sledujte bedlivě, na jaký odkaz kliknete.

Další ukázky přepravních
phishingových kampaní.
440% nárůst
Check Point v listopadu zaznamenal 440% nárůst phishingových e-mailů
souvisejících s přepravou. Celosvětově nejvíce napodobovanou značku v
přepravním phishingu je DHL (56 % všech phishingových e-mailů souvisejících s
přepravou), následuje Amazon (37 %) a FedEx (7 %). Vůbec největší objem
přepravního phishingu je v Evropě, kde je nejvíce zneužívanou značkou
v těchto podvodech jednoznačně DHL (77 %).

Nárůst phishingových e-mailů souvisejících s přepravou.
Jak
se před phishingem chránit? Přinášíme několik základních bezpečnostních tipů:
1. Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a
nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických
útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty,
takže krádež přihlašovacích údajů k jednomu účtu pravděpodobně poskytne
útočníkům přístup k dalším online službám.
2. Opatrně s e-maily obsahujícími žádost o resetování
hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, vždy
navštivte přímo web (neklikejte na odkazy ve zprávě) a změňte své heslo
napřímo. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky,
které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje
poskytnete kyberzločincům.
3. Nenechte se zmanipulovat tónem e-mailu. Techniky
sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji
udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy.
Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby
ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
4. Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete
odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se například o špatné
formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné
pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že
odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým
zprávám.
5. Obecně platí, že nesdílejte více, než je nezbytně
nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste
u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím
stranám.
6. Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že
něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez
otevírání a klikání na odkazy.
7. Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v
podezřelých nebo podivných zprávách - zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint
nebo PDF.
8. Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo
jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo
rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé
odesílatele.
9. Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i
počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají totiž
opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může
hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
10. Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako jsou například
„Exkluzivní lék na koronavirus za 150 dolarů“ nebo „80% sleva na nový iPhone“.
Ale buďte velmi opatrní i při varovných zprávách a vždy radši napřímo
kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky
nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
11.
Chraňte se před
phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik
hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové
kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná.
Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a
e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.
Zveřejněno: 11. 12. 2020