Herní monitor od samotného AOC

Měli jsme možnost se zde setkat s několika monitory od společnosti AOC, které většinou patřily do skupiny herních monitorů, označované jako Agon. Toto je herní monitor AOC ze skupiny Gaming a jeho označení je AOC G2790PX27. Jaký je?

A jak se zdá, v ničem nezaostává příliš daleko za svými herními kolegy ze skupiny Agon. Tak především rychlostí odezvy 1 ms a zobrazovací frekvencí 144 Hz. Tento 27palcový monitor AOC G2790PX je vybaven nejnovějšími vymoženostmi v oblasti výkonu a rychlosti pro velmi intenzivní herní zážitky, ostatně o tom hovoří hned na začátku zmíněná rychlost odezvy a obnovovací frekvence.

Full HD a za dobrou cenu

Další předností je rozlišení Full HD, které může některým hráčům postačit, především s ohledem na cenu tohoto monitoru, která se u této absolutní novinky už objevuje u některých (zřejmě) neoficiálních dovozců a pohybuje se kolem do 8.200 Kč do 8.450 Kč. Monitor na náš trh (v době uveřejnění tohoto článku) totiž ještě oficiálně uveden nebyl.

S rozlišením Full HD získáte jasné snímky s přesnými barvami pro vše od strategických her v reálném čase po střílečky. Monitor je vybaven panelem typu TN. To znamená, že má nižší pohledové úhly, přesněji 170° v horizontální rovině a 160° v rovině vertikální. Ovšem, zdá se, že výrobce, společnost TPV Technology, jejíž pobočkou je právě společnost AOC, který monitory AOC vyrábí, se hodně snažil, a tak se mu povedlo vyrobit poměrně dobrý monitor za slušnou cenu.

Monitor má kontrastní poměr 1:1000 a dynamický kontrastní poměr překonává hodnotu 1:20 milionům, jeho jas je docela slušných 300 cd/m2. Asi není nutné dodávat rozměry úhlopříčky, ta je jasná z označení monitoru, ale přeci jen, ta je 27 palců, kdyby to nebylo každému jasné, a zobrazovací prostor displeje je 597,9 x 336,3 mm velký, rozestup mezi pixely (ať to nemusíte počítat) je 0,311 mm. Monitor zvládne 16,7 milionů odstínů barev a podsvětlení je realizováno systémem WLED.

Elegance a účelnost

Monitor je vyráběn v prakticky bezrámečkovém provedení, takže je možné instalace do vícemonitorových sestav, aniž by hráč byl ochuzen o některé části obrazu, způsobené příliš širokým rámem. Tím jsme se dostali k otázce propojení. S vícemonitorovými sestavami souvisí především DisplayPort, který zde samozřejmě najdete, dále tu jsou dvě zástrčky HDMI, ale i jedna VGA, a čtyři konektory USB 3.0 v zapojení jako rozbočovač (hub). Tím můžete signál USB rozbočit do čtyř samostatných větví, které pak navíc máte před sebou na dosah ruky a nemusíte je třeba hledat na skříni počítače vzadu.

Tento displej disponuje technologií AMD FreeSync , která umožňuje bezproblémovou synchronizaci monitoru a obnovovací frekvence GPU, čímž eliminuje trhání, stutter a vstupní zpoždění při zachování maximální frekvence snímků.

Snadnost používání rovněž usnadňuje (jak jest u AOC dobrým zvykem) stojací noha, po které se monitor pohybuje vzhůru a dolů v širokém rozsahu 130 mm. To usnadňuje každému hráči, aby si nastavil monitor (dle na noze umístěného měřítka) pro něj do optimální polohy, pokud by se třeba při hraní u jedné počítačové sestavy střídalo více hráčů. Náklon monitoru je možný o 20° vpřed a o tu samou hodnotu jej lze odklonit i směrem dozadu. Navíc monitor umožňuje režim pivot, tedy natočení zobrazovacího pole o 90° vpravo s možností zobrazit například mnohem lépe stránky s dokumenty „na výšku".

Nutno konstatovat, že ergonomie monitoru je velmi dobře vyřešena. Stejně tak chválíme i jeho elegantní provedení, které je vyvedeno v elegantní kombinaci černé a červené barvy (pruh pod zobrazovací plochou je červený, stejně tak i průhled v noze, což dodává monitoru pocit lehkosti). Po odejmutí nohy je možné díky čtyřem otvorům VESA 100 monitor zavěsit i na stěnu na statický nebo nějaký polohovatelný držák, takže pak lze ušetřit cenné místo na stole pod monitorem.

Slabiny jdou hledat těžko

Pokud budeme hledat slabiny tohoto monitoru, budeme je hledat velmi těžko, protože monitor je velmi dobře vymyšlen a vybaven, dobře se ovládá a nastavuje pomocí OSD menu. Ale přece jen je nakonec najdeme. Obě dvě patří do skupiny podpory zvuku.

Za prvé jsme nenašli možnost ovlivnit hlasitost reproduktorů, které mají výkon 2x 1 W. Hlasitost tedy musíte ovládat jen pomocí posuvníků v operačním systému (na pracovní ploše nebo pomocí tlačítek pro ovládání na herní klávesnici) nebo na herní konzoli. To by ani tak nevadilo, protože takto je postavená spousta monitorů (i když je to divné), ale horší je zmíněný nízký výkon a zvuk reproduktorů. Ten je totiž hodně slabý. Doslova a do písmene. Výkon bychom uvítali vyšší a podání zvuku vestavěnými reproduktory rovněž. Připomíná mi to stav, kdy automobilky do lacinějších modelů montují s oblibou levnější reprosoustavy ve snaze ušetřit, což vede k tomu, že si tyto reproduktorů mění majitelé časem za jiné - s vyšší citlivostí a s lepším podáním zvuku v širším frekvenčním rozsahu. Tady reproduktory vyměnit ale nejde.

Má ale cenu o zvuku uvažovat?

Pro praxi ale mají tyto dvě naše připomínky ale v podstatě velmi omezený význam. To proto, že většina hráčů totiž zvukový systém vestavěný do monitoru vůbec nepoužívá. To proto, že používají mnohem přesnější headsety mnohdy s virtuálním zvukem, který se stává při hraní her standardem a hráči umožní lokalizovat přicházející nebezpečí z různých směrů, třeba slyší šlápoty nepřítele nebo nabíjení jeho zbraně zezadu - a podle toho mohou reagovat. A tohle monitor - ani tento, ani převážná většina jiných, jemu podobných díky, byť stereofonnímu, ale přeci jen „plochému" zvuku - nedokáže zajistit. K tomu, aby to fungovalo, by musely být vybaveny virtuálním zvukem - a to v převážné většině případů nejsou.

No a druhá varianta je ta, že hráč bydlí ve zvukově izolovaném pokoji, kde si zvuk pouští přes nějaký výkonný systém počínaje 2+1 až k virtuálním zvukovým systémům typu 7.1 nebo této stav imitujícím. Takže, hodnotíme zvuk reproduktorů jako nedostačující, ale vzhledem k tomu, že vestavěné reproduktory hráči prakticky nepoužívají - viz provedený rozbor - nepovažujme tuhle slabinu za věc, která by ovlivnila celkové kladné hodnocení.

Obraz za to stojí


Věnujme se raději kvalitě obrazu. Tady je třeba říci, že pokud rodiče hráče nebo on sám investoval nemalé prostředky na hardware svého počítače včetně výkonné grafické karty, bude asi uvažovat o něčem jiném, tady máme na mysli koupi monitorů s rozlišením alespoň QHD nebo rovnou plného UHD. Ty ale stojí tak dvojnásobek ceny tohoto modelu (po jeho oficiálním uvedení na trh, což by mělo být každým dnem, protože například v Holandsku je tento model už běžně k dostání, u nás je k dostání u šedých dovozců na objednávku - ti dokonce na svých stránkách ještě nemají ani obrázek tohoto modelu, ale už jej mají zalistovaný v nabídce).

Pokud ale stavíte ekonomickou herní sestavu, kde vám Full HD postačí a potřebujete mít rychlý monitor s rychlou odezvou a obnovení obrazu, pak vám tento cenově příjemný model přijde právě vhod a jste na správné adrese.

Co nás dostalo

Takže, co nás dostalo: 144Hz obnovovací frekvence obrazu dodává herním scénám viditelnou ostrost ve spolupráci s 1ms odezvou. Funkce Shadow Control zase projasní tmavé scény, na kterých pak je vidět více detailů, což u her, hraných většinou v temných prostředích přijde vyloženě k duhu. Stejně tak podpora FreeSync, kdy obrázky jsou vždy dokresleny celé a netrhají se a jednotlivé vykreslované řádky na sebe plynule navazují. Škoda jen, že na stránkách výrobce k tomuto monitoru  je demonstrace posledně dvou jmenovaných funkcí přesně otočena, to znamená, pokud zvolíte aktivní režim (ON), ukáže se vám režim neaktivní a naopak. Nebo jsem tupec, a nerozumím tomu.

V každém případě - vzhledem k ceně a účelu - po zhodnocení vnějších okolností volíme:


Hodnocení DigitálníDomácnsoti.cz: vynikající.

Shrnutí: AOC G2790PX je elegantní, a přitom výkonný monitor za dobrou cenu, pokud se spokojíte „jen" s rozlišením Full HD a nepožadujete vyšší. Zaujalo nás přesné zobrazení a při využití všech v něm dostupných technologií vypadá dynamické zobrazení herních scén velmi dobře.

Zveřejněno: 28. 01. 2018