Mercedes-Benz slaví deset let elektromobility v České republice

Společnost Mercedes-Benz Cars Česká republika si v těchto dnech připomíná výročí 10 let od předání prvních elektromobilů smart ed českým uživatelům. Vůbec první vozy si v rámci dlouhodobé spolupráce převzala společnost E.ON Česká republika, která v prosinci 2010 zahájila provoz 10 elektrických smartů. Mercedes-Benz se tak zařadil mezi přední propagátory elektrického pohonu na našem trhu. Mnohaleté zkušenosti s elektrickými vozy se odráží rovněž v současné nabídce, která zahrnuje tři desítky čistě elektrických nebo plug-in hybridních verzí, od hatchbacku A 250 e přes sedany, kombi a kupé Tříd A, CLA, C a E až po MPV a SUV Třídy B, GLA, GLC, GLE, EQC a EQV, brzy také EQA a EQS. Elektrický pohon opět dostane také nedávno uvedená nová generace vrcholného sedanu Třídy S.

„Mercedes-Benz se vývoji ekologických vozů pro bezemisní provoz věnuje již desítky let,“ říká Wolfgang Karl Bremm von Kleinsorgen, generální ředitel společnosti Mercedes-BenzCars Česká republika. „První generace vozu smart ed byla ve své době skutečným protagonistou elektrického pohonu. Z našich znalostí těžíme i dnes, a to jak z hlediska široké nabídky vozů na elektřinu, tak bohatými zkušenostmi v oblasti provozu a servisu. Naším cílem je nabízet zákazníkům nejlepší uživatelský zážitek a to platí i pro elektromobily.“

smart ed: první do zásuvky

Model smart ed byl před deseti lety jeden z vůbec prvních sériových elektromobilů moderní konstrukce na českém trhu. Zkušební provoz elektromobilů smart byl v Londýně zahájen v roce 2007 a jeho sériová výroba začala na konci roku 2009. Už o rok později byl uveden v České republice. Kompaktní model představoval ve své době převratné řešení pro bezemisní dopravní prostředek do města a jeho okolí. Dvoumístný vůz s důkladně využitým obestavěným prostorem si vystačil s úsporným elektromotorem o výkonu 30 kW a točivém momentu 120 Nm, díky lehké konstrukci umožňoval akumulátor o kapacitě 16,5 kWh dojezd přibližně 135 km.
Pro zajištění komfortu posádky a správné teploty baterií byl automobil vybaven nezávislým elektrickým vytápěním. Zajímavostí na jeho konstrukci také bylo, že pohonné ústrojí a akumulátory zabíraly minimum místa, takže prostor pro posádku a zavazadla byl zcela identický jako u vozu se spalovacím motorem. Kompaktní baterie byly uloženy co nejblíže těžišti ve dvojité podlaze, která tvoří důležitou součást bezpečnostní konstrukce tradičního smartu fortwo.
Elektrické vozy smart mezitím prošly generačními obměnami, v roce 2016 se představila již čtvrtá generace elektrického pohonu v modelech fortwo, fortwo cabrio a forfour. Elektromobily smart se staly oblíbené po celém světě jako efektivní vozy do města, určené jak pro koncové uživatele, tak pro firemní vozové parky.

smart: první značka na světě, která zcela přešla na elektrický pohon

Značka smart se stala skutečným propagátorem elektrického pohonu, protože jako první výrobce tradičních automobilů oznámila, že v roce 2020 na všech evropských trzích zcela ukončí nabídku modelů se spalovacími motory a přejde výhradně na elektrický pohon.
Vozy smart využívají vedle individuálních zákazníků také společnosti zaměřené na ekologii, distribuci elektřiny, ale třeba také autopůjčovny nebo firmy nabízející sdílení vozů. Velké popularity se dočkaly v projektu SHARE NOW, dříve známém pod značkou car2go. Tato car-sharingová platforma je od roku 2009 průkopníkem sdílení automobilů a dnes představuje největší společnost pro sdílení vozů na světě. V její flotile slouží přes 3200 elektrických vozů smart.
Zajímavostí je, že 250 vozů smart fortwo si objednala newyorské policie. Také v České republice našly smarty uplatnění u záchranných složek, například u rychlé zdravotnické služby nebo městské policie v Praze.

Nový smart nabíjí střídavým proudem výkonem až 22 kW

V současnosti je na českém trhu k dispozici široká nabídka moderních elektromobilů smart: EQ fortwo, EQ fortwo cabrio a čtyřdveřový EQ forfour. K jejich pohonu slouží elektromotor o nejvyšším výkonu 60 kW a točivém momentu 160 Nm, umožňující akceleraci 0–60 km/h za velmi příjemných 4,9 až 5,5 s. Nejvyšší rychlost kompaktních vozů do města a okolí činí 130 km/h, na jedno nabití ujedou až 159 km.
Výhodou je pokročilá digitalizace a také rychlé dobíjení kompaktní baterie o kapacitě 17,6 kWh. S palubní nabíječkou, která má na přání výkon 22 kW, lze akumulátor dobít z 10 na 80 % za pouhých 40 minut bez nutnosti vyhledávat zařízení se stejnosměrným proudem. I z běžné domácí zásuvky se vůz naplno dobije velmi rychle: za pouhých 6 hodin. Ceny začínají na shodné částce 591 690 Kč vč. DPH za dvou- i čtyřmístný model, čímž se modely smart řadí mezi nejdostupnější elektromobily na českém trhu.

Nejširší nabídka elektrických vozidel

Také značka Mercedes-Benz jako propagátor elektrického pohonu nabízí tři desítky čistě elektrických nebo plug-in hybridních vozů, od kompaktního hatchbacku A 250 e přes sedany, kombi a kupé Tříd A, CLA, C a E až po MPV a SUV Třídy B, GLA, GLC, GLE, EQC a EQV, brzy taktéž EQA a EQS. Elektrický pohon opět dostane i nedávno uvedená nová generace vrcholného sedanu Třídy S.
Důležitou součástí úspěšného rozvoje elektrifikace modelové nabídky je vlastní síť devíti závodů pro výrobu akumulátorů po celém světě. Lokální výroba je důležitým příspěvkem k nástupu elektrického pohonu ve vozech Mercedes-Benz. Do budování provozů na výrobu baterií investuje společnost více než 1 miliardu eur, mimořádnou roli mezi nimi hraje závod v saském Kamenci, kde od roku 2012 vznikají akumulátory pro napájení elektrických a elektrifikovaných vozidel Mercedes-Benz a smart, včetně lehkých užitkových vozů. Roční výroba zde brzy překoná hranici půl milionu akumulátorových systémů.
Cenově nejdostupnější elektrifikované vozy Mercedes-Benz jsou plug-in hybridní kompaktní modely, které mají společný základ v podobě výkonného benzinového motoru a silného elektromotoru. Jejich významnou konkurenční výhodou je značný dojezd a možnost rychlého dobití stejnosměrným proudem. Díky dobíjení výkonem až 24 kW se tak palubní akumulátory o kapacitě přibližně 15,6 kWh nabíjí třikrát rychleji.
V praxi to znamená, že u wallboxu se v domácím nebo firemním prostředí díky výkonu 7,4 kW baterie nabije z 10 na 100 % za 1 hodinu a 45 minut, kdežto u dobíjecí stanice, například u supermarketu, se s pomocí stejnosměrného proudu a výkonu 24 kW akumulátor doplní z 10 na 80 % za pouhých 25 minut. Naplno nabitý vůz přitom výhradně na elektřinu ujede podle normy NEDC až 79 km.
Ceny plug-in hybridních vozů Mercedes-Benz začínají na částce 989 780 vč. DPH za provedení A 250 e, cena je shodná pro karosářské verze hatchback i sedan.

Zveřejněno: 08. 12. 2020 | Počet zobrazení: 450x