Mini recenze: Prohnutý. Herní. Rychlý. Monitor AOC CQ32G2SE

Jak se zdá, e-sport a chuť lidí hrát hry stále roste. Kromě solidně vybaveného počítače s velmi dobrou grafickou kartou, herní klávesnicí a myši je tu ještě jedno rozhraní, které zprostředkuje hráči maximální zážitek. Je jím dobrý monitor. A my vám chceme proto představit herní monitor CQ32G2SE.

Tento monitor má úhlopříčku 31,5 palce, což znamená 80,1 cm, je vybaven rychlým VA panelem s obnovovací frekvencí 165 Hz a jasem 250 cd/m2. Doba odezvy antireflexního panelu je 1 ms a statický kontrastní poměr je 3000 : 1 a dynamický 80 000 000 : 1. Navíc je panel prohnutý o poloměru 1500R a disponuje bezrámečkovým provedením na třech stranách. Díky tomu je vhodný pro vytvoření více monitorové sestavy, který vás zcela obklopí a vtáhne do hry. Pro jeho lepší nastavení je zde odnímatelný stojan, který umožní příklon 5°a odklon od svislé roviny vzad až o 23°. Pokud ale nebudete monitor chtít používat na dodávaném podstavci, máte možnost jej uchytit napevno nebo do polohovacího držáku standardu VESA 100 × 100 mm. Monitor je vybaven zesilovačem o výkonu 2× 5 W a jsou v něm vestavěny dva reproduktory. Pro připojení jsou tu dva porty HDMI 2.0 a jeden DisplayPort 1.2, je zde i jak pro výstup na připojení sluchátek.

To však není všechno

Abyste zvěděli všechno, co o tomto monitoru potřebujete vědět, pak vás jistě bude zajímat i rozlišení použitého panelu VA. Jde o QHD 2560 × 1440 obrazových bodů. Na trhu se prodává za zhruba 9.000 Kč. Stojí to za to?

Odpovídáme, že zcela určitě ano. Tam, kde je to možné, monitor zvládne technologii synchronizace s grafickou kartou FreeSync Premium, ta provádí synchronizaci obnovovacích frekvencí grafické karty a monitoru, což zajišťuje plynulý obraz bez jakéhokoli trhání a zasekávání i při nejvyšším výkonu. Technologie AMD FreeSync Premium využívá obnovovací frekvenci minimálně 120 Hz, snižuje rozmazání a poskytuje ostřejší obraz, díky čemuž přináší realističtější herní zážitek. Funkce LFC eliminuje riziko trhání a zasekávání obrazu v případě, že snímková frekvence klesne pod obnovovací frekvenci. O snížení blikání se zase postará technologie Flicker Free. Poměr stran jeho obrazovky je 16 : 9, takže při sledování videa máte ten nejlepší obraz ve správném poměru.

Možná vás překvapí i režim AOC Low Input Lag, tento režim nastaví monitor na extrémní dobu odezvy za účelem maximálního využití výhod ovládání citlivé spouště u stříleček. A když jsme u toho, můžete si nastavit jeden ze šesti předvolených režimů pro FPS, RTS či závodní tituly nebo si nastavit sami ideální podmínky pro hraní určitého typu her – a uložit si je. Na klávesnici si pak můžete snadno přepínat mezi profily či hravě nastavovat další funkce. Mezi další přednosti tohoto monitoru patří i funkce AOC Shadow Control a AOC Game Color. Ty umožňují ovlivnit úrovně šedé barvy, a tak vámi po obrazovce poháněnou postavu můžete nechat vystoupit se stínů a dosáhnout zobrazení lepších detailů. Můžete zesvětlit tmavé oblasti nebo je i v průběhu hraní můžete ponořit do tmy, aniž by došlo k nějakému barevnému ovlivnění zbývající části obrazu na obrazovce. Tohle je docela síla, která navíc funguje docela spolehlivě, když jí přijdete na chuť a zvládnete ji nastavit v různých herních situacích.

No a co je tu ještě ke zveřejnění? Tak třeba to, že si do počítače můžete nainstalovat grafické menu, s jehož pomocí dokážete monitor nastavovat a ovlivňovat během hry. Přehledné obrazovky jednotlivých menu umožňují ovlivnit jakoukoli funkčnost nebo zobrazení během chvilky. Je ale třeba konstatovat, že tento systém, nazývaný AOC G-Menu zvládne nastavovat libovolný monitor AOC nebo AGON.

A jak jsme jej viděli v testu

Monitor je jedním slovem skvělý. Obraz i zobrazování rychlých her zvládá skutečně na jedničku a myslíme si, že cena, za kterou se prodává není přemrštěná. Během zkoušení jsme nenarazili na nějaký vyloženě škodlivý prvek, který by znepříjemňoval použití tohoto monitoru.

Monitor má ale dvě mouchy, které nám vadily, ale vlastně někomu vadit ani nemusejí. Spíš na ně upozorňujeme, abyste k nim přihlédli v případě, že se vás budou týkat.

Prvním problémem je zvuk vestavěné hudební soustavy, tedy zesilovače a reproduktorů. Ano, zvuk sice šíří, ale přimlouváme se za použití nějakého systému typu 2.1 nebo kvalitních sluchátek, protože ty vám poskytnou mnohem lepší zvukový přenos, třeba u hraní her nebo sledování filmů. Řekli bychom, že monitor sice zvuk umí přenést, to ano, ale pokud budete chtít jeho kvalitnější podání, pak určitě pořiďte externí zvukovou aparaturu, jak bylo uvedeno už výše, nebo si pořiďte fakt kvalitní headset třeba i s prostorovým zvukem. To ale většina gamerů má, takže to je jen spíš náš příspěvek k tomu, že zvuk není úplně na úrovni, tak, jak bychom čekali.

Druhý problém je opět řešitelný. Upozorňujeme na to, že monitor lze přiklonit nebo odklonit, ale výškově jej nastavit nemůžete. Noha, která monitor drží na stole, totiž nemá možnost výškového nastavení. Vše tedy musíte řešit nastavením správného příklonu nebo odklonu monitoru od svislé osy. Nebo, pokud máte herní stůl u zdi, využít systému VESA a monitor(y) pověsit s jeho pomocí na zeď. Co však vítáme, je provedení rámečku na bocích a nahoře, je totiž velmi tenký, a tak lze monitory seskupit do větší sestavy dvou nebo tří monitorů vedle sebe. Tohle souvisí i s tím, co jsme právě napsali. Aby plochy jednotlivých obrazovek na sebe plynule navazovaly, je nutné nastavit příklon/odklon monitorů na nulovou hodnotu. Pak obraz bude na sebe dokonale navazovat a pokud například dole se monitory budou dotýkat, budou se dotýkat i nahoře. Pokud byste ale monitory naklonili směrem dozadu (třeba), budou se dotýkat jen dole a nahoře mezi nimi vznikne mezera, což nemusí být úplně správné a pohodové řešení.

Jak jsme ale uvedli, chyba to rozhodně žádná není a monitor nás skutečně překvapil svými možnostmi a kvalitou zobrazení pohyblivých scén – a tomu (myslíme si) odpovídající cenou.

Hodnocení DigitálníSomácnosti.cz: Vynikající!

Shrnutí: Skvělý herní prohnutý monitor s rozlišením QHD. Pohyblivé scény i statické obrazy zvládá vskutku bravurně i ve spolupráci s odpovídající grafickou kartou. Provedení rámečků na stranách přímo vyzývá k tvorbě více monitorových sestav. Co se týká zvuku, vestavěný zesilovač a reproduktory poskytnou spíše jen průměrný zvukový zážitek, což se dá hodnotit jako, ano, hraje to, když není nic jiného po ruce. Tak tomu ale je u většiny (i kvalitních) monitorů.

Zveřejněno: 23. 11. 2021