Obliba digitálních průvodců a QR kódů u nás roste

Češi se během pandemie naučili cestovat samostatně za použití mobilních aplikací a QR kódů. Zvýšil se zejména podíl uživatelů s dřívějším datem narození, věkový průměr turistů vzrostl během Covidu o celých devět let na hodnotu 44 roků.

Zhruba dvě třetiny uživatelů představují muži. Vyplývá to z analýzy společnosti SmartGuide, která monitoruje unikátní data o pohybu uživatelů a popularitě jednotlivých cestovatelských destinací.

Čeští turisté, kteří mnohdy neměli z důvodu omezujících opatření na výběr, se ve velkém naučili používat digitální průvodce a QR kódy. „Důvod tak výrazného růstu věkového průměru je jednoznačný. Jsou to právě starší generace, které se v době krize naučily pracovat s mobilními aplikacemi, mezi které digitální průvodci patří,“ uvádí Jan Doležal, CEO společnosti Smartguide. „Za poslední dva roky jsme zaznamenali razantní navýšení uživatelů, kteří se řadí spíše ke starším ročníkům. Jsou to lidé, kteří se naučili cestovat před 20–30 lety s papírovými průvodci. Nyní si jsou vědomi toho, že není nezbytně nutné kupovat kvůli cestování nákladné, objemné a rychle zastarávající knihy.“

Tito uživatelé si v době Covidu osvojili ovládat svůj bankovní účet či objednávat nákupy prostřednictvím aplikací, a tak přirozeně hledají další alternativy a možnosti, jak si svůj život zpříjemnit. Zhruba 2/3 uživatelů aplikace Smartguide jsou muži. Několik mužů během průzkumu motivací firmou SmartGuide přiznalo, že je pro ně důležité při cestování partnerku oslnit tím, že o místě něco ví, a zejména, že se neztratí. K tomu jim právě průvodci SmartGuide pomáhají.

Skupina turistů z celého světa je ideálním prostředím pro šíření koronaviru. Mnoho turistů, kteří dříve využívali živých průvodců, tak ze strachu zkusili jít self-guided. Uvědomili si, že telefon s GPS navigací a audiem je může provádět jako živý průvodce, ale jejich vlastním tempem, kdykoliv se jim to hodí, a navíc i levněji. Nikdo nemá rád čekání na skupinu, ani pocit, že si ani nemůže odskočit, aby mu skupina neutekla.

Rychle rostoucí platformu používají pro publikování svých průvodců nejen desítky destinací v ČR, ale i top destinace po celém světě. Loni si pro publikování průvodců ve 24 městech vybral SmartGuide dokonce i Switzerland Tourism. Ti průvodce nabízejí návštěvníkům často pomocí QR kódů, ale v tom byl dříve kámen úrazu, protože mnoho lidí neumělo s QR kódy pracovat. Nyní se cestovatelé i pomocí očkovacích certifikátů s QR kódy potkávají na každém rohu. Není proto divu, že například aplikace Smartguide vzrostla během pandemie sedminásobně, přičemž počet uživatelů překročil 500 000.

Zveřejněno: 11. 07. 2022