Obliba digitálních průvodců a QR kódů u nás roste
Češi se během pandemie naučili cestovat samostatně za použití mobilních aplikací a QR kódů. Zvýšil se zejména podíl uživatelů s dřívějším datem narození, věkový průměr turistů vzrostl během Covidu o celých devět let na hodnotu 44 roků.
Zhruba dvě třetiny uživatelů představují muži. Vyplývá to z
analýzy společnosti SmartGuide, která monitoruje unikátní data o pohybu
uživatelů a popularitě jednotlivých cestovatelských destinací.
Čeští turisté, kteří mnohdy neměli z důvodu omezujících
opatření na výběr, se ve velkém naučili používat digitální průvodce a QR kódy. „Důvod
tak výrazného růstu věkového průměru je jednoznačný. Jsou to právě starší
generace, které se v době krize naučily pracovat s mobilními aplikacemi, mezi
které digitální průvodci patří,“ uvádí Jan Doležal, CEO společnosti Smartguide.
„Za poslední dva roky jsme zaznamenali razantní navýšení uživatelů, kteří se
řadí spíše ke starším ročníkům. Jsou to lidé, kteří se naučili cestovat před 20–30
lety s papírovými průvodci. Nyní si jsou vědomi toho, že není nezbytně nutné
kupovat kvůli cestování nákladné, objemné a rychle zastarávající knihy.“
Tito uživatelé si v době Covidu osvojili ovládat svůj
bankovní účet či objednávat nákupy prostřednictvím aplikací, a tak přirozeně
hledají další alternativy a možnosti, jak si svůj život zpříjemnit. Zhruba 2/3
uživatelů aplikace Smartguide jsou muži. Několik mužů během průzkumu motivací
firmou SmartGuide přiznalo, že je pro ně důležité při cestování partnerku
oslnit tím, že o místě něco ví, a zejména, že se neztratí. K tomu jim právě
průvodci SmartGuide pomáhají.
Skupina turistů z celého světa je ideálním prostředím pro
šíření koronaviru. Mnoho turistů, kteří dříve využívali živých průvodců, tak ze
strachu zkusili jít self-guided. Uvědomili si, že telefon s GPS navigací a
audiem je může provádět jako živý průvodce, ale jejich vlastním tempem,
kdykoliv se jim to hodí, a navíc i levněji. Nikdo nemá rád čekání na skupinu,
ani pocit, že si ani nemůže odskočit, aby mu skupina neutekla.
Rychle rostoucí platformu používají pro publikování svých
průvodců nejen desítky destinací v ČR, ale i top destinace po celém světě. Loni
si pro publikování průvodců ve 24 městech vybral SmartGuide dokonce i
Switzerland Tourism. Ti průvodce nabízejí návštěvníkům často pomocí QR kódů,
ale v tom byl dříve kámen úrazu, protože mnoho lidí neumělo s QR kódy pracovat.
Nyní se cestovatelé i pomocí očkovacích certifikátů s QR kódy potkávají na
každém rohu. Není proto divu, že například aplikace Smartguide vzrostla během
pandemie sedminásobně, přičemž počet uživatelů překročil 500 000.
Zveřejněno: 11. 07. 2022