Romantické výdaje vzrostly za poslední desetiletí o 548 %
Romantici na nákupech utrácejí před svátkem sv. Valentýna stále více. Podle každoročně sestavovaného ukazatele Mastercard Love Index vzrostly za posledních deset let valentýnské výdaje ve světě celkově o 180 procent, v Evropě dokonce o 648 procent. V Čechách se pak romanticky podbarvené výdaje za posledních deset let zvýšily o 548 procent, v případě květin až o neuvěřitelných 1806 procent.
Dárky
k letošnímu Valentýnu na internetu obstaralo 43 procent Čechů. Ti se
začali přiklánět také k místním prodejcům: 41 procent se chystá letos
nakupovat v sousedství. Vzhledem k aktuálním opatřením si Češi
plánují na Valentýna uvařit něco dobrého, vyrazit na romantickou procházku
parkem či domovským městem.
Studie Mastercard Love Index poskytuje
podrobný pohled na nákupní chování a trendy v souvislosti
s nejromantičtějším dnem roku prostřednictvím analýzy transakcí platebními
kartami po celém světě. V Čechách se za posledních deset let počet nákupů dárků
a prožitků zvýšil o ohromujících 2 863 procent. Výrazný růst tak zaznamenaly i
jednotlivé položky, jako jsou například květiny (1 806 procent) či návštěva
restaurace (1037 procent). Z evropských zemí se v loňském roce za
květiny nejvíce utrácelo v Rusku, Švédsku a Spojeném království. Meziročně
se zvyšovaly i výdaje za šperky. Ty za posledních deset let vzrostly v Evropě
celkem o 119 procent, v Čechách dokonce o 253 procent. Za šperky se
nejvíce utrácí v Itálii, následuje Spojené království a Rusko.
Pro letošní rok,
s pokračujícími omezeními v důsledku přetrvávající pandemie, se pro
zamilované páry na přední místa žebříčku oblíbenosti dostala domácí kuchyně,
romantické procházky parkem či městem, domácí piknik nebo herní večery. Letos
bude českým zamilovaným párům na Valentýna nejvíce scházet právě romantická
večeře v restauraci, kterou si však až 54 procent vynahradí večeří
uvařenou doma.
V průběhu posledních deseti let
stabilně rostlo i nakupování na internetu a počet online nákupů uskutečněných v období
před svátkem sv. Valentýna se tak za toto období zvýšil o celých 572 procent,
v Čechách pak o neuvěřitelných 6542 procent. Téměř polovina (43 procent) dotazovaných
Čechů uvedla, že na internetu bude valentýnské dárky nakupovat i letos. Mnoho českých
spotřebitelů ovšem také podporuje své místní prodejce: 41 procent se chystá
květiny a dárky nakupovat ve svém sousedství.
Pandemie sice brání lidem, aby
navštěvovali své blízké, na lásku je ovšem krátká. Téměř každý pátý (18
procent) český respondent si za poslední rok našel prostřednictvím internetu vztah
a 14 procent uvedlo, že měli rande prostřednictvím videohovoru, např. přes aplikaci
Zoom či FaceTime. Téměř každý třetí (32 procent) byl na romantickém rande či
procházce s dodržením odstupu a necelá čtvrtina (24 procent) respondentů
se za poslední rok přihlásila na seznamovací stránky nebo do seznamovací
aplikace.
Studie také ukazuje, jak se za
poslední rok změnily postoje k partnerským vztahům. Sv. Valentýn
v roce 2021 tak může být tím doposud nejpromyšlenějším: 45 procent respondentů
(v Čechách pak 36 procent) v průzkumu uvedlo, že vymýšlení dárků věnuje
letos daleko více úsilí a 46 procent (36 procent Čechů) má v tomto roce
daleko kreativnější plány než dříve.
Co Češi plánují na sv. Valentýna 2021:
1.
Domácí
kuchyně 54 %
2.
Procházka v parku
26 %
3.
Procházka
domovským městem 19 %
4.
Domácí piknik
19 %
5.
Herní večer
16 %
6.
Filmový
maraton 15 %
7.
Jídlo
s sebou 7 %
8.
Domácí lázně 7 %
9.
Virtuální
rande (Zoom, FaceTime apod.) 3 %
10.
Piknik
v parku 1 %
Doprovodný obrázek: Pixabay
Zveřejněno: 12. 02. 2021