Třetina českých řidičů je pro povinné zavedení autokamer, které pomáhají především v situacích 50:50
Průzkum společnosti Nextbase, největšího evropského výrobce palubních kamer provedený ve spolupráci s výzkumnou agenturou YouGov Deutschland GmbH zjistil, že 29 procent českých řidičů by podpořila zavedení povinných autokamer ve vozidlech.
Tento krok by mohl přinést významnou změnu v řešení sporných
dopravních nehod, zejména těch, kde dochází k tzv. situacím 50:50, a bez
objektivního svědka je obtížné určit viníka. Palubní kamery tak mohou sloužit
jako nestranný svědek, který může být rozhodující při určování odpovědnosti za
dopravní nehody.
Situace 50:50 bez svědků se špatně vyhodnocují
Dvě auta na úzké silnici, střet a uražené zpětné zrcátko
plus další škody. Kdo za to může? Kdo nejel u kraje vozovky? V takových
situacích, kdy jsou svědky pouze účastníci tohoto typu nehody, je velmi těžké
určit viníka. Ten často svou chybu neuzná a v některých případech dokonce jede
dál, nebo odmítne sepsat formulář záznamu o dopravní nehodě.
K dalším typickým případům nehod, u nichž se bez
jednoznačného svědectví dá určit viník, patří také situace, kdy na parkovištích
před obchodními domy couvají dvě auta z protilehlých řad, nebo řidiči
nedodržují přednost zprava nebo dopravní značení (které platí i v těchto
místech). Takzvané „pravidlo pravé ruky“ totiž platí i na parkovištích, v
podzemních garážích, na lesních i polních cestách, pokud nejsou tyto komunikace
osazeny příslušnými značkami. Ne vždy je možné pro policii nebo pojišťovnu tuto
situaci vyhodnotit správně, zvláště když jde o takzvané „tvrzení proti
tvrzení,“ čili situaci 50:50. V takovém případě se odpovědnost za nehodu
rozdělí mezi oba účastníky, kteří dostanou jen část škod na svých vozidlech a
oba přijdou o bonusy za řízení bez nehod. V jistých případech může být
problémové také dokazování srážky se zvěří, pokud ta po střetu uteče.
„Jsme přesvědčeni, že používání palubních kamer s vysokou
kvalitou obrazu (aby byly spolehlivě zaznamenány registrační značky), může
významně přispět k omezení počtu sporných případů při určování viníka nehod a
napomáhat k rychlejšímu a spravedlivějšímu vyřešení těchto situací, což dokládá
námi zadaný průzkum,“ uvádí Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v
Evropě společnosti Nextbase. V rámci něj uvedlo 29 procent dotázaných obecnou
podporu zavedení povinných autokamer v ČR, 21 procent pak dokonce podpořilo
povinné sdílení videozáznamů nehod s policií a u případných soudů. Pro
jednoznačné „ne“ se vyjádřilo 20 procent dotazovaných, odpověď „možná“ a
„nevím“ v rámci průzkumu zvolilo 27 procent dotázaných.
Pro policii i pojišťovny jsou ideálním nestranným svědkem palubní kamery
„V praxi k vůbec nejčastějším případům, kde se při řešení
pojistné události vina rozděluje mezi oba účastníky 50:50 patří situace, kdy se
auta srazí zpětnými zrcátky, případně dojde k dalšímu poškození boku karoserie.
Méně časté jsou případy, kdy do sebe vozidla narazí při vycouvávání proti sobě
z parkovacích míst. V takových situacích se vina prokazuje velmi obtížně a jde
de facto o tvrzení proti tvrzení. Záznam z palubní kamery může v takovém
momentě významně pomoci – naši likvidátoři s takovými důkazy pracují a jsou na
jejich základě schopni posoudit celou situaci a viníka jednoznačně určit,“
vysvětluje Jan Marek, tiskový mluvčí Generali České pojišťovny. „Zničená
zrcátka jsou pojistnou událostí, která může mít účet u jednoho vozidla v řádech
vyšších stovek korun, ale také několika desítek tisíc. Zpětná zrcátka jsou
totiž dnes u řady aut – nikoliv výlučně pouze prémiových značek – prošpikována
technologiemi: vyhříváním, kamerou pro bezpečnostní asistenty, blikači pro
změnu směru jízdy, diodami pro světelné efekty, motorky pro automatické
sklápění a tak dále.“
„Sníh, led, déšť, mlha a další špatné povětrnostní
podmínky mohou v těchto týdnech ztížit jízdu. Pokud se stane nehoda a oba
řidiči tvrdí, že jeli opatrně, i v takové situaci může být obtížné určit, kdo
byl vinný. Je proto důležité, aby všichni řidiči přizpůsobili jízdu k aktuálním
povětrnostním podmínkám a vždy dbali na maximální opatrnost. V případě nehody
je klíčové zůstat na místě, zajistit místo nehody a okamžitě kontaktovat
příslušné orgány. V těchto situacích může být důležité shromáždit co nejvíce důkazů,
včetně svědectví, fotografií, videozáznamů, které pomohou policii a pojišťovně
celou nehodu vyšetřit. Besip doporučuje, aby řidiči zvážili instalaci
autokamery, která může být cenným nástrojem pro zvýšení bezpečnosti a ochrany
na silnicích, zejména v náročných povětrnostních podmínkách," uvedl
Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP.
Informace, které vycházejí z průzkumu, provedla jménem
společnosti Nextbase společnost YouGov Deutschland GmbH. V rámci tohoto
průzkumu bylo v období od 23. listopadu do 26. listopadu 2023 online dotazováno
1059 osob v Německu ve věku 18 let a více. Dalšími zeměmi, ve kterých byl
průzkum proveden, byly Polsko (1058 účastníků) a Česká republika (1051
účastníků).
Zveřejněno: 25. 01. 2024